Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Olie Senda

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 977 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61347 - Olie Senda
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2064 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Stiffmeister 17-4-2010 15:02 Print topicpost

Posts: 1582
Hallo,
ben ff met de brommer bezig en vroeg me af..
Hoe weet ik hoeveel olie ik weer in mijn Blok moet gooien?
Hieronder wat foto's ter verduidelijking:

Bout eruit gedraaid ..
(ik heb hem perongeluk 2 x de verkeerde kant opgedraaid "over het 'vast' punt heen" , is dit schadelijk/moet er een nieuwe bout in?

(Hoefde er niet gek veel kracht voor te zetten met een grote ratel om hem in die richting rond te laten draaien, dit is een dood punt of de moer trekt zich later vacuum o.i.d.?)

http://www.josdijkma...d&productId=3163 nieuw = deze lijkt me?
EN..
Als je goed kijkt op deze foto zie je dus wat ijzerslijpsel etc, op mijn vikken zitten, dit haalde ik ook van de bout "punt" en draad af, lijkt me niet zo erg.. maar toch maar even gepost voor de zekerheid.



- En toen leeg laten lopen:


- Dit is de hoeveelheid die eruit kwam:
(drupte nog wat na, maar dit is toch wel het meeste)


Lijkt me vrij weinig ..?

- Deze krijg ik slecht/niet los?
Mij lijkt het dat ik hem tot "dit minimum" moet vullen?


- Hiero moet de olie in lijkt me ..
toch maar ff zeker weten (evt. later is deze post ook handig voor andere gebruikers dacht ik)



.. Tot slot,
Kan ik er nu gewoon ongeveer dezelfde hoeveelheid olie in terug gooien? (bij die dop)
Of gewoon dus ietsje extra?,


Zo.
Hoor het wel dan,
BvD

Dit bericht is gewijzigd door patrick_gpr op 17-4-2010 om 15:03 uur.
 
.. Retro Active

PetrolShack 17-4-2010 15:14 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: patrick_gpr
Hallo,
ben ff met de brommer bezig en vroeg me af..
Hoe weet ik hoeveel olie ik weer in mijn Blok moet gooien?
Hieronder wat foto's ter verduidelijking:

Bout eruit gedraaid ..
(ik heb hem perongeluk 2 x de verkeerde kant opgedraaid "over het 'vast' punt heen" , is dit schadelijk/moet er een nieuwe bout in?

(Hoefde er niet gek veel kracht voor te zetten met een grote ratel om hem in die richting rond te laten draaien, dit is een dood punt of de moer trekt zich later vacuum o.i.d.?)

http://www.josdijkma...d&productId=3163 nieuw = deze lijkt me?
EN..
Als je goed kijkt op deze foto zie je dus wat ijzerslijpsel etc, op mijn vikken zitten, dit haalde ik ook van de bout "punt" en draad af, lijkt me niet zo erg.. maar toch maar even gepost voor de zekerheid.
afbeelding


- En toen leeg laten lopen:
afbeelding

- Dit is de hoeveelheid die eruit kwam:
(drupte nog wat na, maar dit is toch wel het meeste)
afbeelding

Lijkt me vrij weinig ..?

- Deze krijg ik slecht/niet los?
Mij lijkt het dat ik hem tot "dit minimum" moet vullen?
afbeelding

- Hiero moet de olie in lijkt me ..
toch maar ff zeker weten (evt. later is deze post ook handig voor andere gebruikers dacht ik)

afbeelding

.. Tot slot,
Kan ik er nu gewoon ongeveer dezelfde hoeveelheid olie in terug gooien? (bij die dop)
Of gewoon dus ietsje extra?,


Zo.
Hoor het wel dan,
BvD

Dit bericht is gewijzigd door patrick_gpr op 17-4-2010 om 15:03 uur.


Dat van je drain plug kan wel eens heel klote uitkomen, er zit namelijk een grote kans in dat je de draad in je blok naar de klote heb gedraaid wat je kan proberen met terug draaien is wat teflon tape om je plugje doen...

de hoeveelheid olie weet ik niet precies maar moet de vinden zijn op internet

suc6 verder

Dit bericht is gewijzigd door RAW_MOPED_POWER op 17-4-2010 om 15:14 uur.
 
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij leest......!
Stiffmeister 17-4-2010 15:19 Print reply

Posts: 1582
Ok.. was ik mischien al bang voor,
Maar de bout is namelijk ook beschadigt, en voelde/keek net en zag dat de draad in m'n blok nog ok was .. Dus vandaar dat ik wel een nieuwe bout moet halen?

(Het ijzerslijpsel kwam sterk overéen met het afgedraaide draad van de moer.., die er dus bovenin niet meer op zit)

.. Ik ben ook indd al aan het zoeken voor de hoeveelheid olie
Dank iig.
 
.. Retro Active
hggf 17-4-2010 15:27 Print reply

Posts: 1404
Voor die olie aftapbout; daar kan je, als het draad dus echt stuk is, ook nog wel helicoil in laten zetten.
Dit kunnen de meeste bromboeren wel. Alleen moet daarvoor waarschijnlijk het hele blok uit elkaar. (kan aan de bromboer vragen of het kan als hij nog in elkaar zit)

En dat spul op je vingers () dat kan ook gewoon slijpsel van je koppelingsplaten zijn. Zijn die laatst vervangen?

En voor de rest kijk hier eens:

http://www.derbi-clu...c.php?f=6&t=7297
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
Stiffmeister 17-4-2010 15:40 Print reply

Posts: 1582
Hallo,
Dank voor de hulp, maar kom er net achter dat de draad onderin mijn carter (aftapbout) dus dol is,

Ik denk dat er dus een helicoil in moet?
Zijn er nog ander methodes om dit weer goed te krijgen?

Iig, flink klote
 
.. Retro Active
WestlandMB 17-4-2010 15:52 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: patrick_gpr
Hallo,
Dank voor de hulp, maar kom er net achter dat de draad onderin mijn carter (aftapbout) dus dol is,

Ik denk dat er dus een helicoil in moet?
Zijn er nog ander methodes om dit weer goed te krijgen?

Iig, flink klote


Je kan ook een grotere maat schroefdraad erin draaien met een tapsetje. Dan moet je wel een grotere bout hebben die er later erin draait.

Bij de little hebben ze al tapsetjes voor 2 tientjes, die gaan niet lang mee, maar het werkt wel goed.

(wel daarna even met je oude blokolie of diesel je blok doorspoelen zodat je zeker geen ijzervezels in je blok hebt zitten)

Oja voor bijvullen den die schroef aan de koppelingskant iets los draaien, brommer recht zetten, volgieten tot er olie bij de kopppelingskant eruit loopt en dan stoppen denk ik. en die schroef natuurlijk weer vast draaien

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 17-4-2010 om 15:54 uur.
 
mtx-motard 17-4-2010 16:11 Print reply

Posts: 14947
kijk in het werkplaats handboek hoeveel ml erin moet.

bij een honda MT is dat al 900 ml dus lijkt me dat het ook zoiets is.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Knipperlicht 17-4-2010 16:23 Print reply

Posts: 1833
Brommer rechthouden, bovenin blok bij die plug bijvullen.

En bijvullen totdat aan koppelingskant de olie er weer uit begint te lopen.
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
Elco 17-4-2010 16:31 Print reply
Posts: 4527
die onderste bout die je los hebt is goed, brommer goed recht houden en vuldop ook los doen, als die dan leeg is is het goed.

Boutje heb je waarschijnlijk lam gedraaid, overkomt 99 %^zon beetje wel denkz omdat ze te bang zijn dat het losliep, (iclusief mijzelf) maar dat valt wel mee, beetje teflontape kan je er omheen doen, en niet met de ratel vastdraaien!, pak gewoon een steeksleutel of een ringsleutel, daar heb je iets meer gevoel mee, als die aangrijpt nog een klein slagje en dan is het goed.


er moet dan 650 cc 10w40 natte koppeling 2/4takt versnellingsbak/blokolie in.
 
Stiffmeister 17-4-2010 16:57 Print reply

Posts: 1582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Elco
die onderste bout die je los hebt is goed, brommer goed recht houden en vuldop ook los doen, als die dan leeg is is het goed.

Boutje heb je waarschijnlijk lam gedraaid, overkomt 99 %^zon beetje wel denkz omdat ze te bang zijn dat het losliep, (iclusief mijzelf) maar dat valt wel mee, beetje teflontape kan je er omheen doen, en niet met de ratel vastdraaien!, pak gewoon een steeksleutel of een ringsleutel, daar heb je iets meer gevoel mee, als die aangrijpt nog een klein slagje en dan is het goed.


er moet dan 650 cc 10w40 natte koppeling 2/4takt versnellingsbak/blokolie in.


Ok, dankje

Ik zit nu te twijfelen ,
Ik heb zometeen al een goed passende helicoil en een draadtapsetje heb ik al thuis.

- Wat nu?
-> Boutje indraaien met teflon tape en vullen met olie?
-> Nieuw draad tappen -> Helicoil -> Vullen en Bout er weer in?
(Nieuw draad houd wel in dat ik de koppelingshelft eraf moet halen zodat ik zeker ben dat er geen ijzerboorsel etc, achterblijft)

... Teflon tape zou wel makkelijker zijn, is dit goed genoeg dus?
 
.. Retro Active
Rs Dude. 17-4-2010 17:06 Print reply

Posts: 1426
Dat puntje van je bout is magnetische zodat al het ijzervijlsel van je koppeling daar komen te zitten en niet door je hele blok gaan zweven.

Suc6 der mee
 
Stiffmeister 17-4-2010 17:34 Print reply

Posts: 1582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rs Dude.
Dat puntje van je bout is magnetische zodat al het ijzervijlsel van je koppeling daar komen te zitten en niet door je hele blok gaan zweven.

Suc6 der mee


Ok, m'n originele bout is nog goed.
Maar ik bedoel dat het vijlsel/boorsel van het blok
(aluminium) dus wel blijft zweven...

Het beste is dus dat ik het blok gewoon open haal (koppelings kant)
 
.. Retro Active

Dit topic is 2064 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved