Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Verhelpen van vaststaande 4t buitenboordmotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 944 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61342 - Verhelpen van vaststaande 4t buiten...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5071 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

PetrolShack 16-4-2010 19:51 Print topicpost

Posts: 572
hallo,
ik ben bezig met het opknappen van mijn buitenboordmotor, die het altijd goed heeft gedaan, zo ook weer netjes opgehangen deze winter in schuur.Maar nu staat het blok vast, terwijl hij lopend van de boot af is gekomen.

Hoe kan ik dit op de makkelijkste manier oplossen ?
Het is een 4takt honda 7.5 pk

alvast bedankt

ps ik weet dat dit een brommerforum is, maar ik denk ik vraag het tochmaar FF
 
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij leest......!

Leen 16-4-2010 19:52 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RAW_MOPED_POWER
hallo,
ik ben bezig met het opknappen van mijn buitenboordmotor, die het altijd goed heeft gedaan, zo ook weer netjes opgehangen deze winter in schuur.Maar nu staat het blok vast, terwijl hij lopend van de boot af is gekomen.

Hoe kan ik dit op de makkelijkste manier oplossen ?
Het is een 4takt honda 7.5 pk

alvast bedankt

ps ik weet dat dit een brommerforum is, maar ik denk ik vraag het tochmaar FF


ff een steek of ringsleutel op de krukmoer zetten em hem een rondje draaien.

eerst even een scheutje olie door het bougiegat naar binnen kiepen.


en alles wat je hierna hoort moet je vooral niet doen want dat is lulkoek.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 16-4-2010 om 19:53 uur.
 
tsxhunter 16-4-2010 19:52 Print reply

Posts: 9332
via kop er af, zuigerveren goed in olien en dan een houten blokje op de zuiger en voorzichtig slaan met een hamer
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
De Schout 16-4-2010 19:54 Print reply
Posts: 5327
ha, motor plat gehouden met vervoeren. dit s wel heel bekent fenomeen, motor in de auto, op aanhanger, what erver. water loopt lekker langs de uitlaat het blokje in. word lekker droog in de schuur op gehangen, heeft heel de winter de tijd om vast te roesten en in het voorjaar wil het ding niet aan gang.

even kijken of het echt het blokje zelf is wat vast zit(gok van wel) en zoja, gewoon helemaal open trekken en kijken wat er nog van te redden is.
 
tune tweak fiddle bang bummer
PetrolShack 16-4-2010 20:11 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
ha, motor plat gehouden met vervoeren. dit s wel heel bekent fenomeen, motor in de auto, op aanhanger, what erver. water loopt lekker langs de uitlaat het blokje in. word lekker droog in de schuur op gehangen, heeft heel de winter de tijd om vast te roesten en in het voorjaar wil het ding niet aan gang.

even kijken of het echt het blokje zelf is wat vast zit(gok van wel) en zoja, gewoon helemaal open trekken en kijken wat er nog van te redden is.



Motor zeker net plat vervoerd, want ik vervoer em nooit, alleen rijd ik hem 10 meter op een steekkar (rechtop) naar mijn boot, dus dat zal het wel niet zijn

@ leen & tsxhunter

bedankt, ik had er idd al wat olie ingespoten, ik wilde zelf nog ff wachten met de kop erafhalen, ik heb nm niet veel verstand van 4t, en zou niet weten of ik de nokkenas/kleppen dan weer goed kan afstellen etc


 
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij leest......!
Maeddy 17-4-2010 17:35 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RAW_MOPED_POWER
[...]



Motor zeker net plat vervoerd, want ik vervoer em nooit, alleen rijd ik hem 10 meter op een steekkar (rechtop) naar mijn boot, dus dat zal het wel niet zijn

@ leen & tsxhunter

bedankt, ik had er idd al wat olie ingespoten, ik wilde zelf nog ff wachten met de kop erafhalen, ik heb nm niet veel verstand van 4t, en zou niet weten of ik de nokkenas/kleppen dan weer goed kan afstellen etc




Ik gok dat er wel markeringen staan op de nokkenas om hem af te stellen, anders zou het bijna ondoenlijk zijn. Misschien zweeft er wel een werkplaatshandboek op het wereldwijde web.

Zoals hierboven gezegd zou ik ook wat olie in het bougiegat doen en de krukas een rondje draaien met de ratel
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Martijn II - Forum en Sales Moderator 17-4-2010 18:11 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]


Ik gok dat er wel markeringen staan op de nokkenas om hem af te stellen, anders zou het bijna ondoenlijk zijn. Misschien zweeft er wel een werkplaatshandboek op het wereldwijde web.

Zoals hierboven gezegd zou ik ook wat olie in het bougiegat doen en de krukas een rondje draaien met de ratel


zonder merktekens kan ik een nokkenas anders prima afstellen...maar er staan vrijwel altijd merktekens op idd.
Vaak zijn 4t zijkleppertjes, dan kun je zo de kop eraftrekken.
Hangt er een beetje vanaf hoe modern ie is.

 
Too cool for school!
steef ts70xk 17-4-2010 19:04 Print reply

Posts: 3244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


zonder merktekens kan ik een nokkenas anders prima afstellen...maar er staan vrijwel altijd merktekens op idd.
Vaak zijn 4t zijkleppertjes, dan kun je zo de kop eraftrekken.
Hangt er een beetje vanaf hoe modern ie is.


zon honda heb bovenliggende nokkenas.. dus wel met snaar enzo.. als je het niet weet niet aan beginnen
 
2SLOW4ME 17-4-2010 19:56 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]


ff een steek of ringsleutel op de krukmoer zetten em hem een rondje draaien.

eerst even een scheutje olie door het bougiegat naar binnen kiepen.


en alles wat je hierna hoort moet je vooral niet doen want dat is lulkoek.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 16-4-2010 om 19:53 uur.


Zou inderdaad eerst even proberen wat deze man zegt buur, als je de kop dr af gaat halen krijg je dat gezeur met dat je eigelijk een nieuwe koppakking en bouten nodig hebt. en dat je weer kleppen mag gaan stellen als het in elkaar zit..
Ik hoor het wel als je hulp nodig hebt!
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
PetrolShack 17-4-2010 21:44 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2SLOW4ME
[...]


Zou inderdaad eerst even proberen wat deze man zegt buur, als je de kop dr af gaat halen krijg je dat gezeur met dat je eigelijk een nieuwe koppakking en bouten nodig hebt. en dat je weer kleppen mag gaan stellen als het in elkaar zit..
Ik hoor het wel als je hulp nodig hebt!



haha bedankt allemaal hoor, hij doet het weer sinds vanmorgen, ook idd van vrijdag op zaterdag nacht wat olie erin en vanmorgen met sleutel 17 ff een rondje laten draaien, waarop hij steeds lichter ging lopen....

Hij heeft trouwens geen merktekens en idd wel een bovenliggende nokkenas





Dit bericht is gewijzigd door RAW_MOPED_POWER op 17-4-2010 om 21:45 uur.
 
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij leest......!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 18-4-2010 2:08 Print reply

Posts: 9841
als er geen merktekens opstaan zijn er vaak wel andere punten te zien waarop bijv. geblokkeerd kan worden. Dat er helemaal niets te zien is kan ik me niet voorstellen bij honda.

maargoed..als het al gefixt is boeit dat ook niet meer

 
Too cool for school!
PetrolShack 18-4-2010 9:18 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
als er geen merktekens opstaan zijn er vaak wel andere punten te zien waarop bijv. geblokkeerd kan worden. Dat er helemaal niets te zien is kan ik me niet voorstellen bij honda.

maargoed..als het al gefixt is boeit dat ook niet meer



mm het kan er wel opgestaan hebben, maar de motor is ook al 30 jaar oud, en het kan er best wel zijn afgesleten, ook heeft hij een keer in de brand gestaan mja hij doet het weer dus bedankt
 
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij leest......!

Dit topic is 5071 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved