Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Gereedschap Cilinder Tuning

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 867 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61335 - Gereedschap Cilinder Tuning
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4502 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

JB1 16-4-2010 12:40 Print topicpost

Posts: 14881
Goeiemiddag,

Ik ben van plan om mijn 70cc DMP een beetje pittiger te maken.
Ik ga de spoelers wat groter maken (aangezien ik mijn vinger er niet eens in krijg)
De inlaat afwerken en de uitlaatpoort verbreedden.

Nu is mijn vraag:
Wat voor gereedschap heb ik nodig?

Ik heb al een poging gedaan met de search en de FAQ, maar ik kom er niet echt uit wat goed gereedschap is.

Ik heb thuis wel een (echte) dremel, een boormachine en een ronde vijl, ook wel wat schuurpapier.

MvG
Jelmer
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!

tvmierlo 16-4-2010 13:20 Print reply
Posts: 277
met een ronde vijl kun je goed de uitlaatpoort aanpakken, voor de spoelers heb je een haakse frees nodig. Beter laat je de spoelers zo, of je laat ze aanpassen. 1 tip: bereken eerst de blowdown en de timingen van de spoelers en de uitlaatpoort. Kijk daarna wat je wilt: racen?(veel toeren, smalle powerband met hoge piek) of crossen/straatgebruik? (wat minder toeren, bredere piek, maar minder maximumvermogen. Zelf heb ik op mijn MTX de cilinder zo aangepast dat de uitlaatpoort ongeveer 185 graden openstaat en de spoelers rond de 124 graden. Dit loopt mooi voor straatgebruik en cross. Maar het allerbelangrijkste is nog een uitlaat die goed aansluit bij de timingen.

Als je wat meer toeren wilt, wat meer vermogen en je geen bezwaar hebt dat je koppel en de breedte van je powerband er iets op achteruit gaan, dan kun je gerust je uitlaatpoort 1 of 2mm verhogen. Doe dit aub in kleine stapjes, je kunt namelijk niet terug. Je kunt ook je zuiger aan de uitlaatkant wat wegvijlen, dit is niet ideaal, maar als je te ver gaat, pak je gewoon een nieuwe zuiger. Hetzelfde geldt dan ook voor de spoelpoorten, deze heb ik langer open laten staan door de zuiger aan de kanten van de spoelpoort 1 tot 1,5 mm weg te vijlen. Maar uiteindelijk geldt hiervoor ook: te veel is niet goed(ook niet voor de zuiger zelf).

O ja: als je de uitlaatpoort verbreed, kun je het beste een grens aanhouden van 67% werkelijke breedte van de diameter. Dus niet de poortmapbreedte!.

Voor meer info: hier zoeken of eventueel www.2stroke-tuning.nl of google
 
Paultje Pils 16-4-2010 13:23 Print reply

Posts: 2110
Dat gedoe met die zuiger bewerken klinkt mij een beetje beun in de oren. heb het namelijk niet eerder gehoord. wel het aanpassen v/h hemd van de zuiger.

Foto's?
 
If you can't dodge it, ram it.
JB1 16-4-2010 13:28 Print reply

Posts: 14881
Ik maak hem alleen wat breder, ik ga niet aan de timingen kloten.

Maar OT:
Ik vroeg wat voor gereedschap ik nodig ben.

Edit:
Ik bedoelde de spoelers op het blok, dus niet in de cilinder zelf.

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 16-4-2010 om 13:30 uur.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Paul de Salmiakbal 16-4-2010 13:55 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Ik maak hem alleen wat breder, ik ga niet aan de timingen kloten.

Maar OT:
Ik vroeg wat voor gereedschap ik nodig ben.

Edit:
Ik bedoelde de spoelers op het blok, dus niet in de cilinder zelf.

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 16-4-2010 om 13:30 uur.

Voor uitlaatpoort is een rattenstaartje voldoende denk ik zo.



Zo eentje dus.

Pas op dat je niet per ongeluk met die vijl in je cilinderwand port. Je kunt een stukje hout in je cilinder doen om dat te voorkomen.
Als je de spoelgaten in je cilinder gelijk legt met die van je blok is het goed ja. Als ze al ongeveer gelijk liggen zou ik er niet veel moeite in steken.

Verder is het handig om wat theorie te lezen over wat voor poortvorm geschikt is voor je.

Hier staat veel handige shizzle in: http://www.kreidler....ning-graham-bell.pdf

Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 16-4-2010 om 13:56 uur.
 
tvmierlo 16-4-2010 13:56 Print reply
Posts: 277
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
Dat gedoe met die zuiger bewerken klinkt mij een beetje beun in de oren. heb het namelijk niet eerder gehoord. wel het aanpassen v/h hemd van de zuiger.

Foto's?


het is natuurlijk niet zo goed als de spoelpoorten aanpassen, maar om te experimenteren prima te doen.
Ik heb geen foto, maar wel uitleg en een plaatje. Het staat in het tuningboek van Alexander Graham Bell(vanaf blz 37 van het boek zelf, dus niet pdf-pagina. voorbeeld zie figuur 3.11):

http://www.kreidler....ning-graham-bell.pdf

citaat: "If you have not had any previous experience tuning two-strokes it is a lot safer to
modify the piston crown to increase exhaust duration rather than raise the port. Once
you have taken the metal away you can't put it back, but fortunately pistons are a good
deal less expensive than barrels so all you have to do is keep accurate notes and then
retrogress one step when you have gone too far (FIGURE 3.11)."


@ JB1:

de spoelkanalen in het blok kun je met een dremel doen, eerst met een freesje, afwerken met schuurrolletje. Vijlen kan ook, maar is stuk lastiger. Uitlaatpoort gaat prima met een ronde vijl, dremel is niet aan te raden. Met een vijl kun je gecontroleerder wegvijlen, met een dremel ben je snel te ver.

edit: Paul_Met_Puch was me voor met het gereedschap. Inderdaad is een "rattenstaart" het handigste.

Dit bericht is gewijzigd door tvmierlo op 16-4-2010 om 13:57 uur.
 
JB1 16-4-2010 13:57 Print reply

Posts: 14881
Okee, en dan afwerken met schuurpapier ofzo?

In ieder geval hartstikke bedankt
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Paul de Salmiakbal 16-4-2010 13:58 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Okee, en dan afwerken met schuurpapier ofzo?

In ieder geval hartstikke bedankt

Ja, en bevels aanbrengen. Met steeds fijner schuurpapier gaan werken tot de korrel 1000 oid. Misschien is het ook handig om op een oude cilinder te oefenen?
 
JB1 16-4-2010 14:01 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_Met_Puch
[...]

Ja, en bevels aanbrengen. Met steeds fijner schuurpapier gaan werken tot de korrel 1000 oid. Misschien is het ook handig om op een oude cilinder te oefenen?


Het is al een oude cilinder.
Die **** DMP is ziekelijk traag, ik heb hem er nu op omdat mijn Polini dus kapot is.

En ik wil gewoon een beetje meer kracht, en ik wil wat leren over cilinder tuning, dus tsja, perfecte cilinder ervoor eigenlijk

Wat bedoel je met bevels?
Dat zijn toch de randen van de poorten?
Die werk ik een beetje rond af, zodat de veren niet gaan happen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Paul de Salmiakbal 16-4-2010 14:05 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Het is al een oude cilinder.
Die **** DMP is ziekelijk traag, ik heb hem er nu op omdat mijn Polini dus kapot is.

En ik wil gewoon een beetje meer kracht, en ik wil wat leren over cilinder tuning, dus tsja, perfecte cilinder ervoor eigenlijk

Wat bedoel je met bevels?
Dat zijn toch de randen van de poorten?
Die werk ik een beetje rond af, zodat de veren niet gaan happen.

Juist ja.
Hier een voorbeeldje:

 
JB1 16-4-2010 14:07 Print reply

Posts: 14881
He-le-maal top man.

Dan heb ik morgen wat te doen

Ik laat wel ff wat before en after foto's zien als ik ermee klaar ben!

Bedankt
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Stiffmeister 16-4-2010 15:04 Print reply

Posts: 1582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
He-le-maal top man.

Dan heb ik morgen wat te doen

Ik laat wel ff wat before en after foto's zien als ik ermee klaar ben!

Bedankt


Ik ben benieuwd
 
.. Retro Active
JB1 17-4-2010 19:41 Print reply

Posts: 14881
Ik heb geen after foto's gemaakt.

Maar het is gelukt.
De brommer rijdt nu een stuk beter, wat meer koppel, de kracht komt beter aanzwellen, en zowaar, trillingsvrij.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!

Dit topic is 4502 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved