Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #61335 - Gereedschap Cilinder Tuning
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 4502 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
tvmierlo |
16-4-2010 13:20 |
Posts: 277 |
met een ronde vijl kun je goed de uitlaatpoort aanpakken, voor de spoelers heb je een haakse frees nodig. Beter laat je de spoelers zo, of je laat ze aanpassen. 1 tip: bereken eerst de blowdown en de timingen van de spoelers en de uitlaatpoort. Kijk daarna wat je wilt: racen?(veel toeren, smalle powerband met hoge piek) of crossen/straatgebruik? (wat minder toeren, bredere piek, maar minder maximumvermogen. Zelf heb ik op mijn MTX de cilinder zo aangepast dat de uitlaatpoort ongeveer 185 graden openstaat en de spoelers rond de 124 graden. Dit loopt mooi voor straatgebruik en cross. Maar het allerbelangrijkste is nog een uitlaat die goed aansluit bij de timingen.
Als je wat meer toeren wilt, wat meer vermogen en je geen bezwaar hebt dat je koppel en de breedte van je powerband er iets op achteruit gaan, dan kun je gerust je uitlaatpoort 1 of 2mm verhogen. Doe dit aub in kleine stapjes, je kunt namelijk niet terug. Je kunt ook je zuiger aan de uitlaatkant wat wegvijlen, dit is niet ideaal, maar als je te ver gaat, pak je gewoon een nieuwe zuiger. Hetzelfde geldt dan ook voor de spoelpoorten, deze heb ik langer open laten staan door de zuiger aan de kanten van de spoelpoort 1 tot 1,5 mm weg te vijlen. Maar uiteindelijk geldt hiervoor ook: te veel is niet goed(ook niet voor de zuiger zelf).
O ja: als je de uitlaatpoort verbreed, kun je het beste een grens aanhouden van 67% werkelijke breedte van de diameter. Dus niet de poortmapbreedte!.
Voor meer info: hier zoeken of eventueel www.2stroke-tuning.nl of google
|
|
|
|
Paultje Pils |
16-4-2010 13:23 |
Posts: 2110 |
Dat gedoe met die zuiger bewerken klinkt mij een beetje beun in de oren. heb het namelijk niet eerder gehoord. wel het aanpassen v/h hemd van de zuiger.
Foto's?
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
JB1 |
16-4-2010 13:28 |
Posts: 14881 |
Ik maak hem alleen wat breder, ik ga niet aan de timingen kloten.
Maar OT:
Ik vroeg wat voor gereedschap ik nodig ben.
Edit:
Ik bedoelde de spoelers op het blok, dus niet in de cilinder zelf.
Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 16-4-2010 om 13:30 uur.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Paul de Salmiakbal |
16-4-2010 13:55 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
Ik maak hem alleen wat breder, ik ga niet aan de timingen kloten.
Maar OT:
Ik vroeg wat voor gereedschap ik nodig ben.
Edit:
Ik bedoelde de spoelers op het blok, dus niet in de cilinder zelf.
Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 16-4-2010 om 13:30 uur.
Voor uitlaatpoort is een rattenstaartje voldoende denk ik zo.
Zo eentje dus.
Pas op dat je niet per ongeluk met die vijl in je cilinderwand port. Je kunt een stukje hout in je cilinder doen om dat te voorkomen.
Als je de spoelgaten in je cilinder gelijk legt met die van je blok is het goed ja. Als ze al ongeveer gelijk liggen zou ik er niet veel moeite in steken.
Verder is het handig om wat theorie te lezen over wat voor poortvorm geschikt is voor je.
Hier staat veel handige shizzle in: http://www.kreidler....ning-graham-bell.pdf
Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 16-4-2010 om 13:56 uur.
|
|
|
|
tvmierlo |
16-4-2010 13:56 |
Posts: 277 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
Dat gedoe met die zuiger bewerken klinkt mij een beetje beun in de oren. heb het namelijk niet eerder gehoord. wel het aanpassen v/h hemd van de zuiger.
Foto's?
het is natuurlijk niet zo goed als de spoelpoorten aanpassen, maar om te experimenteren prima te doen.
Ik heb geen foto, maar wel uitleg en een plaatje. Het staat in het tuningboek van Alexander Graham Bell(vanaf blz 37 van het boek zelf, dus niet pdf-pagina. voorbeeld zie figuur 3.11):
http://www.kreidler....ning-graham-bell.pdf
citaat: "If you have not had any previous experience tuning two-strokes it is a lot safer to
modify the piston crown to increase exhaust duration rather than raise the port. Once
you have taken the metal away you can't put it back, but fortunately pistons are a good
deal less expensive than barrels so all you have to do is keep accurate notes and then
retrogress one step when you have gone too far (FIGURE 3.11)."
@ JB1:
de spoelkanalen in het blok kun je met een dremel doen, eerst met een freesje, afwerken met schuurrolletje. Vijlen kan ook, maar is stuk lastiger. Uitlaatpoort gaat prima met een ronde vijl, dremel is niet aan te raden. Met een vijl kun je gecontroleerder wegvijlen, met een dremel ben je snel te ver.
edit: Paul_Met_Puch was me voor met het gereedschap. Inderdaad is een "rattenstaart" het handigste.
Dit bericht is gewijzigd door tvmierlo op 16-4-2010 om 13:57 uur.
|
|
|
|
JB1 |
16-4-2010 13:57 |
Posts: 14881 |
Okee, en dan afwerken met schuurpapier ofzo?
In ieder geval hartstikke bedankt
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Paul de Salmiakbal |
16-4-2010 13:58 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
Okee, en dan afwerken met schuurpapier ofzo?
In ieder geval hartstikke bedankt
Ja, en bevels aanbrengen. Met steeds fijner schuurpapier gaan werken tot de korrel 1000 oid. Misschien is het ook handig om op een oude cilinder te oefenen?
|
|
|
|
JB1 |
16-4-2010 14:01 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paul_Met_Puch
[...]
Ja, en bevels aanbrengen. Met steeds fijner schuurpapier gaan werken tot de korrel 1000 oid. Misschien is het ook handig om op een oude cilinder te oefenen?
Het is al een oude cilinder.
Die **** DMP is ziekelijk traag, ik heb hem er nu op omdat mijn Polini dus kapot is.
En ik wil gewoon een beetje meer kracht, en ik wil wat leren over cilinder tuning, dus tsja, perfecte cilinder ervoor eigenlijk
Wat bedoel je met bevels?
Dat zijn toch de randen van de poorten?
Die werk ik een beetje rond af, zodat de veren niet gaan happen.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Paul de Salmiakbal |
16-4-2010 14:05 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Het is al een oude cilinder.
Die **** DMP is ziekelijk traag, ik heb hem er nu op omdat mijn Polini dus kapot is.
En ik wil gewoon een beetje meer kracht, en ik wil wat leren over cilinder tuning, dus tsja, perfecte cilinder ervoor eigenlijk
Wat bedoel je met bevels?
Dat zijn toch de randen van de poorten?
Die werk ik een beetje rond af, zodat de veren niet gaan happen.
Juist ja.
Hier een voorbeeldje:
|
|
|
|
JB1 |
16-4-2010 14:07 |
Posts: 14881 |
He-le-maal top man.
Dan heb ik morgen wat te doen
Ik laat wel ff wat before en after foto's zien als ik ermee klaar ben!
Bedankt
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Stiffmeister |
16-4-2010 15:04 |
Posts: 1582 |
|
|
.. Retro Active |
|
JB1 |
17-4-2010 19:41 |
Posts: 14881 |
Ik heb geen after foto's gemaakt.
Maar het is gelukt.
De brommer rijdt nu een stuk beter, wat meer koppel, de kracht komt beter aanzwellen, en zowaar, trillingsvrij.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Dit topic is 4502 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|