Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cr80 of Cr125 uitlaat?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1037 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61333 - Cr80 of Cr125 uitlaat?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5909 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kenny77 15-4-2010 23:00 Print topicpost

Posts: 29286
Hallo,

Ik heb een vraagje:

Voor mijn NSR80, voor de brommersprint, zoek ik een uitlaat.
Waarom niet een laten berekenen en dan zelf maken?
Hiervoor heb ik helaas de tijd niet meer voor, plus dat volgend jaar er misschien een andere cilinder op zit.

En uit testen op de testbank door de vorige eigenaar blijkt dat mijn huidige uitlaat de cilinder afknijpt.
(huidige uitlaat is een 70cc Van Helden uitlaat voor de nsr)

Nu had ik in gedachten om voor een cr80 (of yz, kx, rm) uitlaat te kiezen.
Maar je hoort ook wel dat mensen een cr125 uitlaat aanbevelen.

Nu heb ik gezocht in oude topic's maar daar gaat het meestal om mt8 blokken met 115 tot 125 cc cilinders.
Of mbx blokken met een 93cc malossi.
Maar met echte bewijzen of goede onderbouwingen komen mensen niet, vandaar dit topic.

Nu heb ik de maten opgemeten van een cr80 uitlaat van 1981 en van een cr125 uitlaat van ergens in de jaren 90(?).

Misschien dat iemand aan de hand van deze maten opnieuw eens naar deze vraag wil kijken en zijn mening hierover wil geven.
En mij misschien ook kan vertellen waarom dat een van de 2 uitlaten ongeschikt is.
Wat er bijvoorbeeld gebeurd met het karakter van de motor.

Let op, deze maten zijn grof gemeten!
En de maten zijn natuurlijk ook aan de buitenkant van de uitlaat gemeten.

cr80 maten:


cr125 maten:



foto's van de 2 uitlaten zwart is cr125 , grijs is cr80:





Verschil in poorten van de cilinders








Mijn setup:

Nsr50 blok opgelast voor een NS1 cilinder
Aangepaste cilinderkop
Rond de 82cc
Hoogtoerige cilinder
30mm carburateur
HPI ontsteking

Doel, 150m brommersprint.

Ik zelf denk dat de cr125 uitlaat te dik is voor mijn cilinder en dat een cr80 uitlaat beter zou uitkomen.
Maar aangezien ik geen expert ben, vraag ik het voor de zekerheid nog even.

Dan kan ik zondag op de oldtimer beurs voor een uitlaat gaan rond snuffelen.

Ik had ook een pro sjees of yasuni r3 uitlaat in gedachten, maar zo'n uitlaat kan ik mij op het moment niet veroorloven.

Ik weet dat ik aan 1 goede post genoeg heb en dat deze vraag wellicht ook in het kvt had gekund, maar mij lijkt het ook zinvol om een nieuw topic te openen zodat deze weer met de zoek functie terug kan worden gevonden.

Alvast bedankt!
 

mtx-motard 15-4-2010 23:01 Print reply

Posts: 14947
je hebt beide? gewoon proberen dan.
denk dat de 80 beter doet.

en op van die beurzen koop je uitlaten voor 5 euro. dus zoek even een paar mooien uit.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
TECstar 15-4-2010 23:04 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
je hebt beide? gewoon proberen dan.
denk dat de 80 beter doet.

en op van die beurzen koop je uitlaten voor 5 euro. dus zoek even een paar mooien uit.



of je laat een uitlaat berekenen, en kijkt dan welke er het dichste in de buurt komt?

of zeg ik nu iets stoms?
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
BenjaminDG 15-4-2010 23:07 Print reply

Posts: 4605
Die cr125cc uitlaat loopt beter dan die cr80 uitlaat vindt ik.

Daar heb je maar 1 krul in de uitlaat (voorbocht) terwijl bij die cr80 uitlaat er 2 in zitten (voorbocht en expasnie gedeelte).

Wat bedoel je met cr125 uitlaat te dik voor cilinder?

Is de flens te groot voor de cilinder?

Wanneer is de sprint?

Edit: Waarom zoek je eigenlijk een cross uitlaat? Zijn uitlaten van een 80cc racer of 125cc racer niet geschikt voor jouw setup?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 15-4-2010 om 23:13 uur.
 
Vlaanderen vrij!
kenny77 15-4-2010 23:13 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
je hebt beide? gewoon proberen dan.
denk dat de 80 beter doet.

en op van die beurzen koop je uitlaten voor 5 euro. dus zoek even een paar mooien uit.


We hebben nog iets minder als 3 weekenden , niet echt meer tijd om uitlaten te gaan proberen.
(door de weeks testen is voor ons bijna geen optie)

Er is vast wel iemand die ook in theorie kan redeneren welke uitlaat beter zou zijn.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]
of je laat een uitlaat berekenen, en kijkt dan welke er het dichste in de buurt komt?

of zeg ik nu iets stoms?


Kan ook, maar een uitlaat laten bereken duur meestal ook weer een tijd en die tijd heb ik niet.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Die cr125cc uitlaat loopt beter dan die cr80 uitlaat vindt ik.

Daar heb je maar 1 krul in de uitlaat (voorbocht) terwijl bij die cr80 uitlaat er 2 in zitten (voorbocht en expasnie gedeelte).

Wat bedoel je met cr125 uitlaat te dik voor cilinder?

Is de flens te groot voor de cilinder?

Wanneer is de sprint?



De cr80 uitlaat is omgelast, die cr125 uitlaat nog niet.
in de bochten zal het verschil ook niet zitten.

De max diameter van de cr125 uitlaat lijkt mij in mijn ogen te groot voor de cilinderinhoud.

13 mei is de sprint
 
BenjaminDG 15-4-2010 23:16 Print reply

Posts: 4605
Dit weekend kan je hem toch is deftig testen door een flens aan te maken voor elke uitlaat + ophanging. Moet toch in een halve dag lukken? testen doe je dan na de middag of savonds?
 
Vlaanderen vrij!
De Schout 15-4-2010 23:17 Print reply
Posts: 5327
ik heb nog een pr liggen die ik perongeluk buitenmaten->binnenmaten heb gemaakt

als iemand denkt dat dat goed loopt op bijgewerkte ns1 cilinder is er vast wel iets te regelen.
 
tune tweak fiddle bang bummer
kenny77 15-4-2010 23:22 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Dit weekend kan je hem toch is deftig testen door een flens aan te maken voor elke uitlaat + ophanging. Moet toch in een halve dag lukken? testen doe je dan na de middag of savonds?


Ja, zou handig zijn als er al een cilinder op zat.
Die is nog niet binnen.

Eerdat ik de cilinder en alles test klaar heb, hebben we geen tijd meer om met uitlaten te gaan spelen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
ik heb nog een pr liggen die ik perongeluk buitenmaten->binnenmaten heb gemaakt

als iemand denkt dat dat goed loopt op bijgewerkte ns1 cilinder is er vast wel iets te regelen.


Hoe bedoel je is hij heel erg ingedeukt?
Uitdeuken / las werk is voor ons geen probleem.

Inderdaad als iemand weet of zo'n uitlaat ook goed zou kunnen lopen, Zou je me dan eens je verkoop prijs ervan willen inboxen? (als je hem wilt verkopen natuurlijk)
 
BenjaminDG 15-4-2010 23:26 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Ja, zou handig zijn als er al een cilinder op zat.
Die is nog niet binnen.

Eerdat ik de cilinder en alles test klaar heb, hebben we geen tijd meer om met uitlaten te gaan spelen.

[...]

Dan had je toch best alles op voorhand klaar liggen aangezien de sprint al over 3 weken is

Dan zou ik toch voor de 80cc uitlaat gaan (die zal waarschijnlijk het beste bij je setup passen). Ik dacht dat de cr80 20 pk had of zo iets? Jouw nsr zal daar ook zitten zeker?
 
Vlaanderen vrij!
kenny77 15-4-2010 23:30 Print reply

Posts: 29286
Cilinder ligt al 6 maanden (letterlijk) bij de brommer winkel.
10 keer daar geweest en gevraagd wanneer hij eraan begon, werd er steeds mij vertelt dat hij binnenkort tijd had.
Ik als goeie goedzak geloof dat (plus dat we altijd goeie ervaringen hebben gehad met de beste man), zuiger is nu 4 weken geleden bestelt in amerika maar die heeft vertraging.
Uiteraard stom van mij dat ik niet de cilinder heb opgehaald en ergens ander ben geweest, maarja dat is achteraf.



Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 15-4-2010 om 23:31 uur.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 15-4-2010 om 23:31 uur.
 
De Schout 15-4-2010 23:31 Print reply
Posts: 5327
nee, niet gedeukt, heb em zelf gelast jaartje of wat geleden, maar heb alle ori buitenmaten per ongeluk als binnenmaten aangehouden..

toen een tijd mee rondgereden met opgehoogde+bijgwerkte mbx cil icm 24mikuni.

ging wel hard, maar was veel te zenuwachtig+ dat ik het idee had dat de ori ontsteking niet echt mee werkte.


te koop is tie eigenlijk niet, heb nog altijd een half project liggen waar ik em nog eens op wil testen. maar als je er mee wilt testen / de sprint mee rijden moet je het maar zeggen. ligt hier toch maar stof te verzamelen.
 
tune tweak fiddle bang bummer
kenny77 15-4-2010 23:35 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
nee, niet gedeukt, heb em zelf gelast jaartje of wat geleden, maar heb alle ori buitenmaten per ongeluk als binnenmaten aangehouden..

toen een tijd mee rondgereden met opgehoogde+bijgwerkte mbx cil icm 24mikuni.

ging wel hard, maar was veel te zenuwachtig+ dat ik het idee had dat de ori ontsteking niet echt mee werkte.


te koop is tie eigenlijk niet, heb nog altijd een half project liggen waar ik em nog eens op wil testen. maar als je er mee wilt testen / de sprint mee rijden moet je het maar zeggen. ligt hier toch maar stof te verzamelen.


Ow op die manier.

Erg aardig aangeboden, mocht ik geen geschikte uitlaat vinden houd ik mij aanbevolen.
Uiteraard tegen een vergoeding.
 
Niek de Wildt 16-4-2010 1:19 Print reply
Posts: 7168
Gekkert, ik had je toch gezegt dat je mijn pijp mocht lenen?
Is voor 80cc, powerband klopt, en past er direct op.

(als je voor een van die crosserpijpen gaat, dan sowieso de cr80 pijp, geloof me dat komt veel mooier overeen)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-4-2010 om 1:20 uur.
 
JB1 16-4-2010 7:55 Print reply

Posts: 14881
De CR80 pijp.

Die zal het meeste overeen komen met de cil (+-82cc namelijk)

En een CR125 pijp, tsja, daar heeft je cilinder de cc's gewoon niet voor.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Tobias Verhoef 16-4-2010 8:01 Print reply

Posts: 1832
Heeft iemand toevallig ervaring met deze 2 pijpen op een vergelijkbare cilinder?

Want ik neem aan dat kenny dat wilt weten en niet van ik DENK dat hij beter is.

Maar wat ik zelf zou denken is dat de 80cc pijp veel te hoogtoerig zal zijn voor de cilinder en die 125 pijp wat minder hoogtoerig. Maar ik heb echt geen idee hoeveel toeren een 80cc crosser loopt en een 125cc crosser. Misschien kan je aan de hand van dat kijken welke uitlaat dan het beste vergelijkbaar is met jou cilinder.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
- Han - 16-4-2010 9:02 Print reply

Posts: 9667
R3 uitlaat moet ook wel lopen lijkt me.

Ik heb nog een team uitlaat die mag je wel lenen. Mag alleen niet omgelast worden enzo. Maar of dat gaat lopen weet ik niet.

zon dam-sport pijp lijkt me ook wel wat. ALleen die zijn zo een slordige 280 euro dacht ik me te herinneren.

En anders ging ik voor de 80 uitlaat ipv die 125. Of ff eentje zoeken van een nieuwere 85cc
 
<10.000 posts

Dit topic is 5909 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved