Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Warm loper

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1051 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61306 - Warm loper
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5532 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gulduded 13-4-2010 17:37 Print topicpost

Posts: 372
Hallo,

Ik had zondag mijn brommer uit elkaar gehaald. En had toen ook mijn tank eraf gehaald. Want ik ging mijn brommer opnieuw afstellen. Nu had ik allles dus weer gemonteerd en hij reed goed(dus goede afstelling) maar helaas, tot mijn grote schrik hoor ik vanochtend een raar geluid uit mijn brommer lopen, heel droog geluid(warmloper. Dus ik naar me vader toe heb alles verteld. En hij zegt je olie is niet goed. Bleek er een slangetje dus van me olie, onder me benzine tank te zitten. En mijn brommer heeft dus geen olie gekregen. Nu heb ik hem net weer aangesloten. Nu rijd hij weer goed, maar hij maakt een raar geluid.(aanschrapend-droog geluid, waarschijnlijk krukas lagers). Dus ik net naar de brommer boer, hij zegt ja zijn je krukas lagers.

Moet ik nu me hele blok uit elkaar halen? Wat is het slimste om nu te doen? Ga van het weekend wel me cilinder eraf halen. Dan kijken hoe die eraan toe is. Als die nog oke is. Dan scheelt dat weer.

En wat kost het me om het te laten doen? Bij iemand hier op dit forum? Of weet iemand nog een adresje? Ik zou dit graag willen weten.



Dit bericht is gewijzigd door gulduded op 13-4-2010 om 17:38 uur.
 

pitsko 13-4-2010 17:41 Print reply

Posts: 532
om je krukaslagers te vervangen moet je blok splitsen, best precies werk. als je weinig ervaring hebt zou ik het wel laten doen..
 
Dus.
gulduded 13-4-2010 17:44 Print reply

Posts: 372
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pitsko
om je krukaslagers te vervangen moet je blok splitsen, best precies werk. als je weinig ervaring hebt zou ik het wel laten doen..


Moet het lukken met een beetje hulp van dit forum? Ik heb verder wel ervaring met de cilinder. Maar ik weet niet of je hiermee red.

 
Pixl 13-4-2010 17:46 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gulduded
[...]


Moet het lukken met een beetje hulp van dit forum? Ik heb verder wel ervaring met de cilinder. Maar ik weet niet of je hiermee red.



cilinder en blok splitsen is heel wat anders.. als je goed oppast dat je de bak enzo er in laat zitten dan moet het best lukken, ik had het ook nog nooit gedaan en ben geen problemen tegengekomen. Gewoon rustig aan, onthouden wat je doet en foto's maken zodat je kunt zien hoe alls zit voordat het uit elkaar gaat
 
So fuckin' what!?
pitsko 13-4-2010 17:48 Print reply

Posts: 532
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gulduded
[...]


Moet het lukken met een beetje hulp van dit forum? Ik heb verder wel ervaring met de cilinder. Maar ik weet niet of je hiermee red.



misschien een kennis die er verstand van heeft, leer je er meteen ook een hoop van. je kan het ook hier vragen, maar het makkelijkst is iemand die het zo even fixt.
 
Dus.
gulduded 13-4-2010 18:13 Print reply

Posts: 372
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pitsko
[...]


misschien een kennis die er verstand van heeft, leer je er meteen ook een hoop van. je kan het ook hier vragen, maar het makkelijkst is iemand die het zo even fixt.




En wat kost het me om het te laten doen bij iemand hier op dit forum? Of weet iemand nog een adresje? Ik zou dit graag willen weten.

 
De Schout 13-4-2010 21:23 Print reply
Posts: 5327
als het door olie gebrek veroorzaakt is denk ik eerder dat je zuiger/cilinder eraan zijn ipv je krukaslagers.
 
tune tweak fiddle bang bummer
gulduded 13-4-2010 22:48 Print reply

Posts: 372
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
als het door olie gebrek veroorzaakt is denk ik eerder dat je zuiger/cilinder eraan zijn ipv je krukaslagers.


Wat zijn de kenmerken van kapotte krukaslagers?
Die brommerboer, zij in stationair uitvallen.(klopt ook)
En schrapend geluid(klopt ook)

Maar hij rijd nog wel gewoon. Allen ga ik er niet meer op rijden voordat ik de boel nog meer sloop.

 
Freddy-fish 13-4-2010 23:02 Print reply

Posts: 2129
krukaslagers worden tog gesmeerd door blokolie aangezien je meng olie niet daar komt?, en zolang de lagers geen opdonder hebben gehad zoude die in theorie goed moeten zijn, kun je alleen maar zien als jeje cil eraf hebt dus vant weekend ff kijke verder denk ik ook dat het eerder je cil is die wat schade heeft dan je lagers
 
Brommerforum ingeruild voor motorforum :)
De Schout 13-4-2010 23:05 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Freddy-fish
krukaslagers worden tog gesmeerd door blokolie aangezien je meng olie niet daar komt?, en zolang de lagers geen opdonder hebben gehad zoude die in theorie goed moeten zijn, kun je alleen maar zien als jeje cil eraf hebt dus vant weekend ff kijke verder denk ik ook dat het eerder je cil is die wat schade heeft dan je lagers


kruklagers worden op z'n minst deels gesmeerd door mengsmering.

kenmerken die je noemt gaan ook wel op voor vernachelde zuiger..

voel eens of je krukas veel speling heeft? en een lager geeft vaak ook een soort ruisend geluid als het beschadigd is.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Rocket Rico 14-4-2010 12:51 Print reply

Posts: 478
Of je teveel speling heb ja of te nee is soms moeilijk te zeggen als je hier zelf geen ervaring mee hebt. Als ik jou was zou ik je cilinder er zowiezo ff afhalen om te inspecteren en laat je iemand met ervaring ff checken op speling op je krukas (axiaal en radiaal).

Als er nauwelijks speling is zou ik niet het hele blok uit elkaar gaan halen. Mocht er wel sprake van veel speling zijn en het dus toch nodig is om het hele blok uit elkaar te halen, maak dan in ieder geval gebruik van een werkplaatshandboek (van het desbetreffende type brommer).
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
gulduded 14-4-2010 22:01 Print reply

Posts: 372
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: masterblasterico
Of je teveel speling heb ja of te nee is soms moeilijk te zeggen als je hier zelf geen ervaring mee hebt. Als ik jou was zou ik je cilinder er zowiezo ff afhalen om te inspecteren en laat je iemand met ervaring ff checken op speling op je krukas (axiaal en radiaal).

Als er nauwelijks speling is zou ik niet het hele blok uit elkaar gaan halen. Mocht er wel sprake van veel speling zijn en het dus toch nodig is om het hele blok uit elkaar te halen, maak dan in ieder geval gebruik van een werkplaatshandboek (van het desbetreffende type brommer).


Ik haal morgen me cilinder denk ik eraf of overmorgen. En ga dan de speling laten checken door mijn vader die heeft ervaring met motoren.

jullie horen nog van mij!
 
leonmt5 14-4-2010 23:02 Print reply

Posts: 799
je weet niet zeker of het wel de krukaslagers zijn....
als ik jouw was zou ik eerst de cilinder eraf draaien.
die zal wel goed ingelopen zijn.
dan pas de krukaslagers controleren.
ff de speling controleren van je lagers.
dan je vliegwiel demonteren en krukas rustig ronddraaien.
als je lager kapot is voel je vaak wel schokjes en hoor je een rouw geluid. desnoods haal je je krukastandwiel aan je koppelingskant los.
zo kun je nog beter je krukaslagers voelen/horen omdat dan de krukas los in de lagers ligt.

ik denk niet dat je krukaslagers kapot zijn.
bij een warmloper krijgen de lagers minder op zijn donder dan bij een vastloper.

oja, wel je carter goed uitspoelen voordat je een nieuwe cilinder monteerd.

suc 6

 
bert : bezopen en rijd toch.
gulduded 14-4-2010 23:23 Print reply

Posts: 372
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
je weet niet zeker of het wel de krukaslagers zijn....
als ik jouw was zou ik eerst de cilinder eraf draaien.
die zal wel goed ingelopen zijn.
dan pas de krukaslagers controleren.
ff de speling controleren van je lagers.
dan je vliegwiel demonteren en krukas rustig ronddraaien.
als je lager kapot is voel je vaak wel schokjes en hoor je een rouw geluid. desnoods haal je je krukastandwiel aan je koppelingskant los.
zo kun je nog beter je krukaslagers voelen/horen omdat dan de krukas los in de lagers ligt.

ik denk niet dat je krukaslagers kapot zijn.
bij een warmloper krijgen de lagers minder op zijn donder dan bij een vastloper.

oja, wel je carter goed uitspoelen voordat je een nieuwe cilinder monteerd.

suc 6



Ik ga het morgen allemaal kijken,

hij heeft amper compressie, dus waarschijnlijk is me cilinder wel naar ze grootje. Ook kan die niet meer stationair lopen.
 
gulduded 17-4-2010 17:45 Print reply

Posts: 372
Wat voor cilinder zal ik gaan aanschaffen. Is een airsal 50cc een beetje een goede betrouwbare snel optrekkende cilinder?

En ook nog een vraagje heeft de standaard derbi cilinder eigenlijk een vlinderpoort, want de airsal heeft dat ook en wat heb je hier precies aan?

Dit bericht is gewijzigd door gulduded op 17-4-2010 om 17:46 uur.
 
-Tom- 17-4-2010 17:53 Print reply

Posts: 4151
Als je motortje zonder smering heeft gelopen, ga er dan ook maar vanuit dat je je krukas moet vervangen. Ofjah, je big-end lager
 
FTS Member

Dit topic is 5532 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved