pitsko |
13-4-2010 17:41 |
Posts: 532 |
om je krukaslagers te vervangen moet je blok splitsen, best precies werk. als je weinig ervaring hebt zou ik het wel laten doen..
|
|
Dus. |
|
gulduded |
13-4-2010 17:44 |
Posts: 372 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pitsko
om je krukaslagers te vervangen moet je blok splitsen, best precies werk. als je weinig ervaring hebt zou ik het wel laten doen..
Moet het lukken met een beetje hulp van dit forum? Ik heb verder wel ervaring met de cilinder. Maar ik weet niet of je hiermee red.
|
|
|
|
Pixl |
13-4-2010 17:46 |
Posts: 3125 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gulduded
[...]
Moet het lukken met een beetje hulp van dit forum? Ik heb verder wel ervaring met de cilinder. Maar ik weet niet of je hiermee red.
cilinder en blok splitsen is heel wat anders.. als je goed oppast dat je de bak enzo er in laat zitten dan moet het best lukken, ik had het ook nog nooit gedaan en ben geen problemen tegengekomen. Gewoon rustig aan, onthouden wat je doet en foto's maken zodat je kunt zien hoe alls zit voordat het uit elkaar gaat
|
|
So fuckin' what!? |
|
pitsko |
13-4-2010 17:48 |
Posts: 532 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gulduded
[...]
Moet het lukken met een beetje hulp van dit forum? Ik heb verder wel ervaring met de cilinder. Maar ik weet niet of je hiermee red.
misschien een kennis die er verstand van heeft, leer je er meteen ook een hoop van. je kan het ook hier vragen, maar het makkelijkst is iemand die het zo even fixt.
|
|
Dus. |
|
gulduded |
13-4-2010 18:13 |
Posts: 372 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pitsko
[...]
misschien een kennis die er verstand van heeft, leer je er meteen ook een hoop van. je kan het ook hier vragen, maar het makkelijkst is iemand die het zo even fixt.
En wat kost het me om het te laten doen bij iemand hier op dit forum? Of weet iemand nog een adresje? Ik zou dit graag willen weten.
|
|
|
|
De Schout |
13-4-2010 21:23 |
Posts: 5327 |
als het door olie gebrek veroorzaakt is denk ik eerder dat je zuiger/cilinder eraan zijn ipv je krukaslagers.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
gulduded |
13-4-2010 22:48 |
Posts: 372 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
als het door olie gebrek veroorzaakt is denk ik eerder dat je zuiger/cilinder eraan zijn ipv je krukaslagers.
Wat zijn de kenmerken van kapotte krukaslagers?
Die brommerboer, zij in stationair uitvallen.(klopt ook)
En schrapend geluid(klopt ook)
Maar hij rijd nog wel gewoon. Allen ga ik er niet meer op rijden voordat ik de boel nog meer sloop.
|
|
|
|
Freddy-fish |
13-4-2010 23:02 |
Posts: 2129 |
krukaslagers worden tog gesmeerd door blokolie aangezien je meng olie niet daar komt?, en zolang de lagers geen opdonder hebben gehad zoude die in theorie goed moeten zijn, kun je alleen maar zien als jeje cil eraf hebt dus vant weekend ff kijke verder denk ik ook dat het eerder je cil is die wat schade heeft dan je lagers
|
|
Brommerforum ingeruild voor motorforum :) |
|
De Schout |
13-4-2010 23:05 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Freddy-fish
krukaslagers worden tog gesmeerd door blokolie aangezien je meng olie niet daar komt?, en zolang de lagers geen opdonder hebben gehad zoude die in theorie goed moeten zijn, kun je alleen maar zien als jeje cil eraf hebt dus vant weekend ff kijke verder denk ik ook dat het eerder je cil is die wat schade heeft dan je lagers
kruklagers worden op z'n minst deels gesmeerd door mengsmering.
kenmerken die je noemt gaan ook wel op voor vernachelde zuiger..
voel eens of je krukas veel speling heeft? en een lager geeft vaak ook een soort ruisend geluid als het beschadigd is.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Rocket Rico |
14-4-2010 12:51 |
Posts: 478 |
Of je teveel speling heb ja of te nee is soms moeilijk te zeggen als je hier zelf geen ervaring mee hebt. Als ik jou was zou ik je cilinder er zowiezo ff afhalen om te inspecteren en laat je iemand met ervaring ff checken op speling op je krukas (axiaal en radiaal).
Als er nauwelijks speling is zou ik niet het hele blok uit elkaar gaan halen. Mocht er wel sprake van veel speling zijn en het dus toch nodig is om het hele blok uit elkaar te halen, maak dan in ieder geval gebruik van een werkplaatshandboek (van het desbetreffende type brommer).
|
|
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden? |
|
gulduded |
14-4-2010 22:01 |
Posts: 372 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: masterblasterico
Of je teveel speling heb ja of te nee is soms moeilijk te zeggen als je hier zelf geen ervaring mee hebt. Als ik jou was zou ik je cilinder er zowiezo ff afhalen om te inspecteren en laat je iemand met ervaring ff checken op speling op je krukas (axiaal en radiaal).
Als er nauwelijks speling is zou ik niet het hele blok uit elkaar gaan halen. Mocht er wel sprake van veel speling zijn en het dus toch nodig is om het hele blok uit elkaar te halen, maak dan in ieder geval gebruik van een werkplaatshandboek (van het desbetreffende type brommer).
Ik haal morgen me cilinder denk ik eraf of overmorgen. En ga dan de speling laten checken door mijn vader die heeft ervaring met motoren.
jullie horen nog van mij!
|
|
|
|
leonmt5 |
14-4-2010 23:02 |
Posts: 799 |
je weet niet zeker of het wel de krukaslagers zijn....
als ik jouw was zou ik eerst de cilinder eraf draaien.
die zal wel goed ingelopen zijn.
dan pas de krukaslagers controleren.
ff de speling controleren van je lagers.
dan je vliegwiel demonteren en krukas rustig ronddraaien.
als je lager kapot is voel je vaak wel schokjes en hoor je een rouw geluid. desnoods haal je je krukastandwiel aan je koppelingskant los.
zo kun je nog beter je krukaslagers voelen/horen omdat dan de krukas los in de lagers ligt.
ik denk niet dat je krukaslagers kapot zijn.
bij een warmloper krijgen de lagers minder op zijn donder dan bij een vastloper.
oja, wel je carter goed uitspoelen voordat je een nieuwe cilinder monteerd.
suc 6
|
|
bert : bezopen en rijd toch. |
|
gulduded |
14-4-2010 23:23 |
Posts: 372 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
je weet niet zeker of het wel de krukaslagers zijn....
als ik jouw was zou ik eerst de cilinder eraf draaien.
die zal wel goed ingelopen zijn.
dan pas de krukaslagers controleren.
ff de speling controleren van je lagers.
dan je vliegwiel demonteren en krukas rustig ronddraaien.
als je lager kapot is voel je vaak wel schokjes en hoor je een rouw geluid. desnoods haal je je krukastandwiel aan je koppelingskant los.
zo kun je nog beter je krukaslagers voelen/horen omdat dan de krukas los in de lagers ligt.
ik denk niet dat je krukaslagers kapot zijn.
bij een warmloper krijgen de lagers minder op zijn donder dan bij een vastloper.
oja, wel je carter goed uitspoelen voordat je een nieuwe cilinder monteerd.
suc 6
Ik ga het morgen allemaal kijken,
hij heeft amper compressie, dus waarschijnlijk is me cilinder wel naar ze grootje. Ook kan die niet meer stationair lopen.
|
|
|
|
gulduded |
17-4-2010 17:45 |
Posts: 372 |
Wat voor cilinder zal ik gaan aanschaffen. Is een airsal 50cc een beetje een goede betrouwbare snel optrekkende cilinder?
En ook nog een vraagje heeft de standaard derbi cilinder eigenlijk een vlinderpoort, want de airsal heeft dat ook en wat heb je hier precies aan?
Dit bericht is gewijzigd door gulduded op 17-4-2010 om 17:46 uur.
|
|
|
|
-Tom- |
17-4-2010 17:53 |
Posts: 4151 |
Als je motortje zonder smering heeft gelopen, ga er dan ook maar vanuit dat je je krukas moet vervangen. Ofjah, je big-end lager
|
|
FTS Member |
|