Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #61235 - SAE 75W90 API GL4 voor Aprilia RS 5...
|
Pagina 2 van 2
|
Dit topic is 13744 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Niek de Wildt |
9-4-2010 0:43 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
ik vind hier iets heel interressants:
http://www.bobistheoilguy.com/visc.html
blijkt dat er verschillende SAE viscositeitsgetallen zijn.. 10W motorolie komt overeen met 75W versnellingsbakolie! weer wat geleerd vandaag
Ik ook, top!
|
|
|
|
robert |
9-4-2010 8:28 |
Posts: 900 |
Ik gebruik eigelijk altijd 80W90 voor mijn am6 cross blokken, deze hebben nogal wat te verduren.
De olie is dunner dan de 10w40 die ze bij de brommerboer mee willen geven. Beide van valvoline trouwens.
Met de 10w40 heb ik altijd het probleem van snel slippende koppelingsplaten, met 80w90 (en nieuwe in die olie geweekte platen) slippen ze pas als ze bijna versleten zijn. Voor de cross een must dat ik geen slippende platen heb dus ik gebruik altijd 80w90.
Ik heb op het aprilia forum een datasheet geplaatst van aprilia, daar staat 75W90 in als transmissie olie.
Of het 100% vervangbaar is voor ATF olie zou ik niet weten, zou wel handig zijn overigens.
Een paar citaten van mensen in de buurt:
Quote: Bij een brommerwinkel in de buurt
10W40 beschermt ook je koppelingsplaten, bij 80w90 zit er geen bescherming in voor je platen dus dan slijten die veel harder
Quote: Van een man die mijn cilinders altijd behandeld (tuned)
Die zei een paar keer toen ik slippende platen had en met 10w40 reed, gooi er maar een deel ATF olie bij. (zelf nooit getest maar deed hij altijd bij zijn race brommers)
Quote: Mark Hoentjen uit Zutphen (wedstrijdcrosser ktm / husq)
heb jij last van slippende platen in die brommertjes van je? Hier heb je een flesje shell olie 80w90 ga daar maar eens mee rijden, wel nieuwe platen gebruiken (nooit meer last gehad van slippende platen!!)
Ik kan me voorstellen dat er in 80w90 misschien geen "bescherming" zit voor koppelingsplaten maar aan slippende platen heb ik ook niets, dan maar wat eerder versleten platen.
Dus ik gebruik altijd 80W90, van die ATF bevestigd mijn tuner een stukje van, 80w90 of 75w90 staat in ieder geval in het werkplaatshandboek en datasheet van aprilia.
In de datasheet MIN.SPECIFICATIONS A.P.I. GL4 75W90
Zeg het maar, wat is dan wijsheid, misschien wel handig om dit eens goed uit te zoeken / testen en een tabel van te maken, dit kan heel handig zijn voor veel brommerrijders :P
Dit bericht is gewijzigd door robert op 9-4-2010 om 9:19 uur.
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
robert |
9-4-2010 8:42 |
Posts: 900 |
Na even zoeken bij valvoline, kom ik bij een adviseur terecht
http://www.valvoline...inding_the_right_oil
Bij een rs50 '94 - komt hij met deze olie http://www.valvoline...loadedFiles/1950.pdf
en deze
http://www.valvoline...loadedFiles/1959.pdf
Bij de bovenste staat er nadrukkelijk bij
Not recommended for limited slip applications. Zou dat inhouden niet geschikt voor natte koppelingsplaten?
Bij die onderste staat het in ieder geval niet....
Is dus niet de 80W90 die ik altijd gebruik, die blijkt echt voor kale transmissies te zijn dus zonder natte koppeling er bij in.
Heeft brommerzaak toch nog enigzins gelijk. Maar toch heb ik met die dikke 10w40 last van slip platen.
Ik ga eens kijken welke 80w90 olie ik nou precies heb...
Dit bericht is gewijzigd door robert op 9-4-2010 om 8:46 uur.
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
robert |
9-4-2010 8:50 |
Posts: 900 |
Misschien is deze een goede olie, hier staat LS bij, in de omschrijving geschikt voor limited slip....
http://www.valvoline...loadedFiles/1952.pdf
Het kan ook zijn dat ik er totaal naast zit en dat die limited slip misschien voor slippende automaatkoppelingen zijn, ik weet niet zo goed hoe ik deze moet vertalen.
Deze olie staat niet bij de aangeraden olie's maar kom het wel tegen en ik dacht misschien is dit diegene die geschikt is voor je natte koppelingsplaten en de transmissie tegelijk?
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
Blukaap2 |
9-4-2010 10:39 |
Posts: 9955 |
Limited slip is voor sperdifferentielen (die overigens met koppelingsplaten werken)
|
|
Stoere brommers |
|
robert |
9-4-2010 11:59 |
Posts: 900 |
ok, is zo'n olie dan ook verstandig voor een am6 blokje met natte koppeling?
Of de "gewone" 75w90 nemen dan?
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
Spaniard |
10-4-2010 10:53 |
Posts: 82 |
Goed werk gasten, dit is wat ik wou horen, een beetje onderzoek.
want zelf kwam ik er niet echt meer uit.
Ik heb dus van de week me blokolie eruit laten lopen en bij een zaak hier in de buurt 75w90 API GL4 gekocht en erin gegooit.
deze olie werd aangeraden voor een Aprilia rs 125 in hun systeem.
dit was dus de olie die ik nodig had i.v.m. natte koppeling.
Ik moet zeggen, SUPERSPUL
Ik kan dit echt aanraden. Me blok klapt niet meer zo in de versnellingen, alles loopt weer fijn en soepel.
als ik me versnellingen doorloop gaat dat ook weer zoals het hoort en niet zo van klik, BAM!!
Iedereen met een AM6 zou dit gewoon moeten gebruiken.
Het is wel aan de prijzige kant alleen, 15 euro voor een liter.
Maar je kan er weer een aantal duizend kilometer mee vooruit, mits je netjes bij blijft vullen ook natuurlijk.
dat had de vorige eigenaar van de RS niet echt gedaan
Had echt super metaalkleurige olie die uit me blok kwam lopen :-(
en ook behoorlijk weinig, wat duid op bijzonder erge slijtage
maar met de nieuwe olie loopt het weer fijn
Bedankt voor alle reacties tot zover.
Hier hebben andere mensen met een AM6 in de toekomst denk ik ook nog wat aan.
|
|
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken. |
|
StefanB |
10-4-2010 12:01 |
Posts: 2591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: robert
ok, is zo'n olie dan ook verstandig voor een am6 blokje met natte koppeling?
Of de "gewone" 75w90 nemen dan?
Kan geen kwaad denk ik hoor, je kan ook losse friction modifier kopen om normale transmissie olie geschikt te maken voor een platen sper, kan je evt ook wel in je brommer gooien?
|
|
E24 M30b35@GT3576 |
|
robert |
22-4-2010 8:54 |
Posts: 900 |
Ik heb geen idee, zover ben ik nog niet geweest in de olie.
Ik rij al een tijd met die gewone 80w90 gear oil, en dat gaat opzich prima maar ik merk wel dus dat de platen harder slijten. Mijn polini platen zijn na een paar uur flink hard en lang crossen wel versleten.
Ik zal toch maar eens overstappen op de 75w80 met bescherming voor de platen.
Maar het grootste verschil wat ik echt hebt ondervonden bij een beetje flinke setup, is dat je met 10w40 eigelijk snel door de platen slipt, na de overstap op 80w90 slipte de platen niet meer.
Misschien is het toch niet zo gek om bijv. een mix te maken met 10w40 en 80w90.
Of gewoon gelijk goeie olie kopen natuurlijk...
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
robert |
22-4-2010 10:31 |
Posts: 900 |
Ik heb overigens zowel bij shell als valvoline een mail gestuurd met de vraag over welke olien bij welke toepassingen, ik ben benieuwd.
De enige die niet met veel veschillende olies komt is castrol. En die is ook een stukje helderder.
http://www.castrol.c...mp;contentId=7029319
De 75w140 is voor high performance, ik denk haast voor dikke enduro's of de serieuze wedstrijdcrossmotoren etc, misschien ook wel geschikt voor een dikke setup op een am6 blok bijvoorbeeld.
En ja de andere 2, moeilijk te zeggen maar ik denk beide geschikt voor straat gebruik, licht opvoer gebruik ??
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
robert |
22-4-2010 15:00 |
Posts: 900 |
Wow, een mooi snel duidelijk antwoord van shell:
Quote:
Van het ogenblik dat er bij motorfietsen natte koppelplaten aanwezig zijn, moet je inderdaad een olie hebben met een bepaalde wrijvings coefficient om die platen niet te laten slippen.
Gewone motoroliën (voor personenwagens) zullen inderdaad problemen geven op koppelingen, omdat die die wrijvings regelende additieven niet hebben.
10W40 is een motorolie specificatie, 75 en 80W90 zijn transmissie specificaties. Bij 100°c ligt een SAE 40 inderdaad in de buurt van een SAE 90 dikte, dus qua viscositeit vergelijkbaar
Je moet ook oppassen met 80W90 oliën. In de meeste gevallen zijn dat API GL-5 oliën, die specifiek geschikt zijn voor de smering van differentielen en achterassen, NIET voor koppelplaten. Een GL-5 olie bevat wrijvingsverlagende additieven voor de hypoïde overbrenging op differentielen. Deze additieven hebben een nadelige invloed op synchromesh en koppelplaten (slippen).
Je moet er dus voor waken om altijd een GL-4 te gebruiken (hoewel die niet zo veel voorkomen in een SAE 90 grade. Meestal zijn dat SAE 80 gardes)
Een SAE 90 transmissie en SAE 40 motorolie specificatie houdt in dat de viscositeit bij 100°c in de buurt van de 15 cst zal liggen. Een ATF olie is VEEL dunner (bij 100°c ongeveer 7 cst, dus minder dan de helft !). ATF oliën hebben inderdaad ook wrijvings regelende additieven (dus goed voor koppelingen), maar als ze goed zullen werken op UW koppeling hangt af voor welke viscositeit die ontworpen is. In veel gevallen zal een ATF olie veel te dun zijn om vlot te schakelen.
Motoroliën voor motorfietsen bevatten WEL deze wrijvings regelende additieven voor motorfiets transmissies. In die optie is een Shell Advance motorolie dus wél geschikt, maar de Helix (voor personenwagens) NIET.
Je kan ook een specifieke API GL 4 transmissie olie gebruiken als de Shell Advance Gear EP.
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
Spaniard |
22-4-2010 15:01 |
Posts: 82 |
ik heb van Kroon Oil een bus 75W90 API !!GL4!!
ze hebben echt gelijk, je blokt loopt daar een behoorlijk stuk soepeler onder.
je versnellingsbak voelt echt als herboren.
|
|
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken. |
|
Dit topic is 13744 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 2
|
|