Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - SAE 75W90 API GL4 voor Aprilia RS 50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 879 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61235 - SAE 75W90 API GL4 voor Aprilia RS 5...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 13743 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Spaniard 7-4-2010 9:42 Print topicpost

Posts: 82
Hallo heren brommerfanaten :P kon het niet laten

Ik heb met de aanschaf van mijn brommer
Aprilia RS50 uit 2004 (ronde kont model ja) het Haynes Workshop manual gekocht.

Ik ben nu op het punt dat ik toe ben aan mijn blokolie vervangen, dus niet mengolie, maar versnellingsbakolie (natte koppeling werk).

Ik zat zo dus eens te bladeren door het workshop manual.
Nu zag ik dat ik de volgende olie erin zou moeten gooien:
SAE 75w90 API GL4.
Ik had hier zelf nog nooit eerder van gehoord.
Ik zat te denken dat je 10w30 en 10w40 en zo moest hebben voor natte koppeling motortransmissie olie.
niet automotorolie ik weet het.

maar mijn vraag is dus, weet iemand hier verder wat van?
Hier
is een jongen die met deze olie zijn blokkie heeft gered.
maar verder weet daar ook niemand egt wat.

Ik zelf heb het idee dat aangezien het in het werkplaatshandboek staat, dat het misschien wel zo verstandig is.
ik heb nu best wel een leegstaand blok en heb behoorlijk wat aparte geluiden. ook rateltjes als ik wat gas geef.
heb al lopen kijken. wil over een tijdje ook me blok even splitsen om de krukas te controleren op speling.

Maar voor nu wil ik eerst het effect van verse goede olie zien.
Ik ben totaal niet geinteresseerd in goedkoop. als ik 20 euro moet neerleggen voor een liter goede olie vind ik dat ook nog wel best, ik wil gewoon me RS opknappen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvorens bedankt.

EDIT: Ik ga vanmiddag uit me werk even langs mijn lokale brommerboer, ook even vragen wat hun ervan zeggen.
maar voor die tijd wil ik gewoon van wat andere experts wat weten.
Op dit moment nijg ik gewoon te vragen naar de olie die in me handboek staat. Helemaal nu hij die rare verschijnseltjes heeft.
Hij heeft ook heel de winter buiten gestaan onder een hoes die niet egt perfect is.
Daarnaast heeft hij lange tijden stil gestaan.
Ik heb hem pas sinds september vorig jaar, ik weet ook absoluut niet of er ooit blokolie is bijgevuld of onderhouden is. allemaal 1 groot zwart gat.
Dus nu wil ik gewoon alles optimaal doen.

Misschien dat ik naderhand moet overstappen naar 10w30 of 40. En dat ik nu om alles een beetje mooi gesmeerd te krijgen eerst met 75w90 moet rijden.
Binnenkort blok splitsen en alles vervangen wat daar aan toe is.
Ik wil deze RS namelijk totaal herbouwen, maar als mijn blokkie strax al in de soep loopt heb ik hier natuurlijk niet meer zo'n zin in. alhoewel je een hoop kunt repareren. Ik hoop gewoon snel een mooi werkend blok te hebben en die te kunnen opvoeren.

Dit bericht is gewijzigd door Spaniard op 7-4-2010 om 9:48 uur.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 7-4-2010 10:02 Print reply

Posts: 17929
75w90 is heel dikke olie, dat even voorop gesteld

op zich moet het kunnen, in versnellingsbakken zit altijd dikke olie.
snap ook niet waarom de meeste brommers voorzien zijn van 15w40 of iets in die trant
 
Spaniard 7-4-2010 10:23 Print reply

Posts: 82
ja inderdaad, maar ik hoorde ook dat door die dunne olie (niet aanbevolen olie dus) je veel meer slijtage krijgt op je tandwielen en alles. Ook hoorde ik dat die dikke olie wel bij een hele koude motor een klein beetje slippende koppeling kan veroorzaken.
Maar toch denk ik dat het verstandig is om even een tijdje met de dikke olie te rijden. Al is het alleen al om een beetje netjes door te smeren.
Daarna kan k altijd nog 10w30 of 10w40 pakken, dat is zo gekocht.
Maar goed, iemand anders nog een idee?
Of het liefst, een uitleg waarom en hoe en wat en zo?

Ik ga vanmiddag na half 5 richting de bromboer, hoop dat iemand voor die tijd wat weet.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Blukaap2 7-4-2010 10:25 Print reply

Posts: 9955
De gemiddelde motor gebruikt toch ook dezelfde olie voor de bak, koppeling etc ?
Denk dat die olie dr ook wel op gemaakt is dan.

Oftewel: kiep dr gewoon 10w40 motorfietsolie in.
 
Stoere brommers
Spaniard 7-4-2010 10:30 Print reply

Posts: 82
ja op zich denk ik wel dat dat gewoon moet kunnen velen doen dit zonder noemenswaardige problemen.
Maar de gemiddelde motorfiets is 4t en heeft misschien een ander systeem, je kan ook geen automotorolie in een brommer gooien.

Bovendien, waarom zetten ze die superdikke olie in het werkplaatshandboek, wat is de reden daarachter. zijn ze bang dat iedereen dat ding standaard op zn staart loopt te trappen of zo?

En gezien de geluiden denk ik misschien eerst doorsmeren met de dikke olie.
iemand met ervaring met deze olie?
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Pizza501 7-4-2010 10:34 Print reply

Posts: 308
aprilia is Italiaans, daar is het een stuk warmer als hier, misschien kun je daar beter met dikkere olie rijden omdat die anders te dun wordt ofzo. maar ik zou eerst die 75w90 erin gooien, dan tijdje rijden en daarna gewoon 10w40 ofzo
 
Alfa Romeo 8C Competizione
Spaniard 7-4-2010 10:36 Print reply

Posts: 82
hmmzz goed punt ja
dus jij zegt, gewoon die dikke erin gooien tot ik binnenkort me blok ga splitsen, zodat t gewoon effe soepeltjes draait
daarna misschien nog effe en dan over op dunnere olie i.v.m. het klimaat hierzo

Dit bericht is gewijzigd door Spaniard op 7-4-2010 om 10:37 uur.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Pizza501 7-4-2010 10:38 Print reply

Posts: 308
eerst dikke olie om goed te smeren zou ik wel doen, en daarna gewoon dunne olie.
of het klimaat hier en daar echt veel verschil uitmaakt weet ik niet, maar olie wordt wel dunner als die warm wordt dus het zou kunnen
 
Alfa Romeo 8C Competizione
Spaniard 7-4-2010 10:40 Print reply

Posts: 82
ja inderdaad dat klopt, zoiets had ik al gelezen ja, dat sommige mensen voor swinters en zomers verschillende olie gebruiken voor hoe dik het is.
komt me bekend voor.
alleen als ze dat nou niet hebben, ken het dan veel kwaad als ik een tijdje voorzichtig rijd met 10w40, of zouden jullie dan 10w30 doen?

Dit bericht is gewijzigd door Spaniard op 7-4-2010 om 10:40 uur.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Pizza501 7-4-2010 10:43 Print reply

Posts: 308
als je er meteen 10w40 in gooit moet dat ook wel goed gaan, maar als hij echt een tijd heeft stilgestaan en als er te weinig olie in zat, zou ik toch eerst rustig gaan rijden
 
Alfa Romeo 8C Competizione
Spaniard 7-4-2010 10:51 Print reply

Posts: 82
ja precies, dat ben ik toch al van plan.
Ik ben gister even een paar km wezen rijden (waarschijnlijk met amper olie erin) en heb ook behoorlijk uitgekeken naar hoeveel toeren ik reed. Max 7000 en egt voorzichtig gedaan. Dan ging het wel.
Maar toch besloten na zo'n tijd stilstaan om dat meteen op te pakken, ik wil niet graag me blok aan gort bonken trappen.
Dus effe kijken als ze het hebben vanmiddag dan.

tot dusver bedankt voor de reacties.

Nog voorkeur merken van transmissie olie voor een AM6 blok op een RS 50?

dat van die temperatuur in Italie, dat daarom die dikke olie werd voorgeschreven was een goed punt, bedankt pizza501
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Knipperlicht 7-4-2010 12:08 Print reply

Posts: 1833
Ik heb na revisie van mijn derbi blokje gewoon 10w40 erin gedaan. Nooit problemen mee gehad
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
Rens 7-4-2010 12:11 Print reply

Posts: 6863
Blokolie van auto`s erin gooien is soms niet zo geweldig voor je koppeling omdat er vaak additieven inzitten die de platen glad maken. (slippende koppeling)

Dus koop motorfietsolie, een dikkere olie helpt wel tegen geluid van de bak als deze wat meer versleten is en drupt minder snel uit je blok bij lekkage

Dit bericht is gewijzigd door Rens op 7-4-2010 om 12:14 uur.
 
achter de maan is alles beter
ikkejw 7-4-2010 14:21 Print reply

Posts: 9886
75W90 hoort inderdaad in een tweetakt versnellingsbak

10W40 is stiekum MOTORolie
 
Preserve nature - Always wear a helmet
jong 8-4-2010 23:53 Print reply

Posts: 1445
Viscositeit van motorolie:

"Onder viscositeit wordt verstaan de mate van vloeibaarheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Olie met hoge viscositeit "dikke olie" is geschikt voor lage toeren, hoge belastingen, hoge temperaturen en vermindering van lekkages op afdichtingen. Olie met een lage viscositeit is meer geschikt voor hoge toeren, lage weerstand en lage temperatuur."

Oftewel: Versnellingsbak onderdelen maken weinig toeren maar hebben een relatief hoge belasting dus vandaar de dikkere olie.


Ik gebruik zelf 80W90 GL3 olie in mijn jawa.

Dit bericht is gewijzigd door jong op 8-4-2010 om 23:58 uur.
 
ikkejw 9-4-2010 0:24 Print reply

Posts: 9886
ik vind hier iets heel interressants:

http://www.bobistheoilguy.com/visc.html

blijkt dat er verschillende SAE viscositeitsgetallen zijn.. 10W motorolie komt overeen met 75W versnellingsbakolie! weer wat geleerd vandaag



zelf rij ik met ATF, dus heb ik daar ook meteen wat info over opgezocht. ik vond een datasheet van esso ATF:

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:9WmeIWSepJ8J:www.imperialoil.ca/Canada-English/Files/Products_Lubes/IOCAENPVLESAtf_Dex_III_Mer.pdf

Quote:
Esso ATF DEXRON®-III / MERCON® is
recommended for many light duty manual
transmissions. It is also excellent as a winter
grade in many heavy duty manual transmissions
specifying SAE 10W, 20W-20, or 5W-20 engine
oils because of its excellent low temperature
fluidity and anti-wear properties.



Quote:
Compared to SAE 5W-20 engine oils and SAE 75W-80W gear oils, it has about the same high temperature viscosity with approximately a 5°C fluidity advantage in the low temperature operating range.


wat ik verder over ATF kan vinden is dat het cSt getal, bij 40 graden rond de 35 à 45 ligt, en bij 100 graden ongeveer 7 à 8 (verschilt per merk). komt wel aardig overeen met 75W / 80W versnellingsbakolie. en ATF is geschikt voor natte platen koppeling. alles wijst erop dat dit ook in je brommert kan

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 9-4-2010 om 0:45 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet

Dit topic is 13743 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved