Hallo heren brommerfanaten :P kon het niet laten
Ik heb met de aanschaf van mijn brommer
Aprilia RS50 uit 2004 (ronde kont model ja) het Haynes Workshop manual gekocht.
Ik ben nu op het punt dat ik toe ben aan mijn blokolie vervangen, dus niet mengolie, maar versnellingsbakolie (natte koppeling werk).
Ik zat zo dus eens te bladeren door het workshop manual.
Nu zag ik dat ik de volgende olie erin zou moeten gooien:
SAE 75w90 API GL4.
Ik had hier zelf nog nooit eerder van gehoord.
Ik zat te denken dat je 10w30 en 10w40 en zo moest hebben voor natte koppeling motortransmissie olie.
niet automotorolie
ik weet het.
maar mijn vraag is dus, weet iemand hier verder wat van?
Hier
is een jongen die met deze olie zijn blokkie heeft gered.
maar verder weet daar ook niemand egt wat.
Ik zelf heb het idee dat aangezien het in het werkplaatshandboek staat, dat het misschien wel zo verstandig is.
ik heb nu best wel een leegstaand blok en heb behoorlijk wat aparte geluiden. ook rateltjes als ik wat gas geef.
heb al lopen kijken. wil over een tijdje ook me blok even splitsen om de krukas te controleren op speling.
Maar voor nu wil ik eerst het effect van verse goede olie zien.
Ik ben totaal niet geinteresseerd in goedkoop. als ik 20 euro moet neerleggen voor een liter goede olie vind ik dat ook nog wel best, ik wil gewoon me RS opknappen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvorens bedankt.
EDIT: Ik ga vanmiddag uit me werk even langs mijn lokale brommerboer, ook even vragen wat hun ervan zeggen.
maar voor die tijd wil ik gewoon van wat andere experts wat weten.
Op dit moment nijg ik gewoon te vragen naar de olie die in me handboek staat. Helemaal nu hij die rare verschijnseltjes heeft.
Hij heeft ook heel de winter buiten gestaan onder een hoes die niet egt perfect is.
Daarnaast heeft hij lange tijden stil gestaan.
Ik heb hem pas sinds september vorig jaar, ik weet ook absoluut niet of er ooit blokolie is bijgevuld of onderhouden is. allemaal 1 groot zwart gat.
Dus nu wil ik gewoon alles optimaal doen.
Misschien dat ik naderhand moet overstappen naar 10w30 of 40. En dat ik nu om alles een beetje mooi gesmeerd te krijgen eerst met 75w90 moet rijden.
Binnenkort blok splitsen en alles vervangen wat daar aan toe is.
Ik wil deze RS namelijk totaal herbouwen, maar als mijn blokkie strax al in de soep loopt heb ik hier natuurlijk niet meer zo'n zin in. alhoewel je een hoop kunt repareren. Ik hoop gewoon snel een mooi werkend blok te hebben en die te kunnen opvoeren.
Dit bericht is gewijzigd door Spaniard op 7-4-2010 om 9:48 uur.