Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #61211 - Zuigerpen aanpassen
|
Pagina 4 van 5
|
Dit topic is 12830 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
kenny77 |
6-4-2010 18:21 |
Posts: 29286 |
Nick heeft een malossi naaldlager gekocht bij josdijkman voor 11.50
Vraag aan Nick welke hij uit dit rijtje heeft gekozen?
http://www.josdijkma...iewCat&catId=341
dus ik gok of de 12x16x16 of 12x17x15
Al gekeken of een yz80 zuiger niet gewoon erin past?
Die zuiger zit wel origineel in een gietijzerwand, dus geen A,B,C , etc overmaten.
|
|
|
|
De Schout |
6-4-2010 18:29 |
Posts: 5327 |
in 2 keer draaien ook omdat het relatief dunne busjes makkelijk vervormd met het afsteken. vooral als je geen perfect scherpe bijtel hebt. nou zal het bij zo'n klein busje met een wand van 1mm nog meevallen, maar als je een bronzen busjes met een wand van 0.5mm gaat draaien kom je het probleem vanzelf tegen.
@ martijn: een zwevende bronzen bus zou ook nog wel een leuke oplossing zijn. die hoef je niet na te bewerken en is zonder speciaal gereedschap te monteren.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Niek de Wildt |
6-4-2010 18:59 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nick heeft een malossi naaldlager gekocht bij josdijkman voor 11.50
Vraag aan Nick welke hij uit dit rijtje heeft gekozen?
http://www.josdijkma...iewCat&catId=341
dus ik gok of de 12x16x16 of 12x17x15
Al gekeken of een yz80 zuiger niet gewoon erin past?
Die zuiger zit wel origineel in een gietijzerwand, dus geen A,B,C , etc overmaten.
Die zuiger heeft een aantal nadelen waardoor ik makkelijk een betere kan vinden.
Nadelen:
-Overmaten niet per 0,01
-2 zuigerveren
-zuigerveer pennetjes positie.
-bolling van de zuigerkop is me iets te groot
-Hoe kom jij er overigens bij dat hij gesmeed is?
Ik bel die stomme beunhaas Nick nu wel ff
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2010 om 19:02 uur.
|
|
|
|
kenny77 |
6-4-2010 19:11 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Die zuiger heeft een aantal nadelen waardoor ik makkelijk een betere kan vinden.
Nadelen:
-Overmaten niet per 0,01
-2 zuigerveren
-zuigerveer pennetjes positie.
-bolling van de zuigerkop is me iets te groot
-Hoe kom jij er overigens bij dat hij gesmeed is?
Ik bel die stomme beunhaas Nick nu wel ff
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2010 om 19:02 uur.
Oke dat kan ik me voor stellen.
Aangezien de cr80 elsinore wiseco zuiger gesmeed is en deze zuiger precies het zelfde is.
geloof zelfs dat alle wiseco zuigers gesmeed zijn?, maar dat weet ik niet zeker.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
6-4-2010 19:14 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]
Oke dat kan ik me voor stellen.
Aangezien de cr80 elsinore wiseco zuiger gesmeed is en deze zuiger precies het zelfde is.
geloof zelfs dat alle wiseco zuigers gesmeed zijn?, maar dat weet ik niet zeker.
Maak maar even een foto van de binnenkant van de zuiger, dan vertel ik het je.
|
|
|
|
kenny77 |
6-4-2010 19:14 |
Posts: 29286 |
|
|
|
|
Niek de Wildt |
6-4-2010 19:52 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_5992.jpg
edit:
"Maakt Wiseco alleen gesmede zuigers?
Wiseco is producent van gesmede zuigers. Maar naast dit hoofdprodukt maakt Wiseco ook zelf gesmede koppelingshuizen voor MX, Off-Road en ATV modellen."
lijkt me wel: http://www.wiseco-europe.com/gen_info.htm
Maargoed daar ging dit topic niet om...
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 6-4-2010 om 19:18 uur.
Ik moet juist de donkere gedeeltes van de foto zien
Maar lijkt er wel op dat hij idd gesmeed is.
|
|
|
|
Maeddy |
6-4-2010 20:23 |
Posts: 1059 |
Als ik het goed heb begrepen is het een overweging om het naaldlager in zijn geheel te vervangen door een bus?
Ik zit te denken dat je in je smallend misschien een bus in olieschalen kan maken? Zitten er oliekanalen in het smallend van de drijfstang?
Ik weet niet of dit een mogelijkheid is bij tweetakt motoren, maar bij viertakters zie je dit wel eens. Ik weet niet in hoeverre je piston dan warm wordt en uitzet door een wat hogere weerstand als je je naaldlager weg laat, omdat de smering natuurlijk ook via een ander proces verloopt.
Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 6-4-2010 om 20:25 uur.
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
PRO TUNING |
6-4-2010 20:41 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Weet ik, dat is maar een bijzaak, het gaat er eerder om dat je met een dikke nicasilwand als de grootste overmaat van die zuiger bereikt is, gewoon weer een andere zuiger zoeken.
En als het zooitje een keer warmloopt, heb je grote kans dat als je hem naar 47,6mm hoond, de wand weer gewoon gloednieuw is.
Kortom, meerdere wanden voor de prijs van één.
Plus dat van 47mm een hoop mooie gesmede crosserzuigerts zijn, voor mooie prijzen.
Nicasil is meestal maximaal 0.2 mm dik
Wössner en Wiseco hebben gesmede zuigers, maar wie nog meer ??
|
|
|
|
honda-mbx |
6-4-2010 22:14 |
Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Weet ik, dat is maar een bijzaak, het gaat er eerder om dat je met een dikke nicasilwand als de grootste overmaat van die zuiger bereikt is, gewoon weer een andere zuiger zoeken.
En als het zooitje een keer warmloopt, heb je grote kans dat als je hem naar 47,6mm hoond, de wand weer gewoon gloednieuw is.
Kortom, meerdere wanden voor de prijs van één.
Plus dat van 47mm een hoop mooie gesmede crosserzuigerts zijn, voor mooie prijzen.
[...]
Nicasyl kun je honen met een paar duizendste. tiende gaat je niet lukken.
Zoals ik eerder al navroeg in dit topic of een doppler endurance krukas/drijfstang net als de originele derbi krukas die ik had nagemeten een 15mm smallend heeft, als dit nu dus een 17mm smallend blijkt te zijn dan ga ik uiteraard gewoon voor een 17 x 14 naaldlager.
Iemand die weet of dit zo is? ik ga het zelf nu ook uitzoeken.
Hoe weet jij dat zoon bronzen bus niet heel blijft bij hoge toerentallen?
[...]
Heb je ooit een niet gelagerd puch blok gehad met 70cc? dan moet je het weten.
Dat bedoek ik ook, dat het aan de binnen en buitenkant even "krap" zit, en je dus net zo makkelijk het busje uit de zuiger duwd wanneer je de zuigerpen eruit probeerd te duwen.
Dus zoon afdek plaatje zit tussen een busje en een circlipje?!?
Of bedoel je tussen het naaldlager/smallend en het busje.
Is dat een gesmeed zuigertje? en van welke dia?
46mm
quote]
Samengevat: je argument om de cilinder naar 47mm te brengen vind ik niet gegrond.
daarnaast is het met alles zo: hou het zo standaart mogelijk. je moet het jezelf niet onnodig moeilijk maken.
maar goed, wil je wel naar 47mm, had ik gewoon een verloop lagertje gehaald.
|
|
ik vlam je.. |
|
Niek de Wildt |
6-4-2010 22:59 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Weet ik, dat is maar een bijzaak, het gaat er eerder om dat je met een dikke nicasilwand als de grootste overmaat van die zuiger bereikt is, gewoon weer een andere zuiger zoeken.
En als het zooitje een keer warmloopt, heb je grote kans dat als je hem naar 47,6mm hoond, de wand weer gewoon gloednieuw is.
Kortom, meerdere wanden voor de prijs van één.
Plus dat van 47mm een hoop mooie gesmede crosserzuigerts zijn, voor mooie prijzen.
Nicasil is meestal maximaal 0.2 mm dik
Wössner en Wiseco hebben gesmede zuigers, maar wie nog meer ??
Dat weet ik, ik heb er dan ook contact over gehad met Powerseal, en zei zeggen dat het tot 0,5mm zonder problemen kan.
En in dit geval betreft het dus circa de 0,4mm (zonder nicasil zal de boring namelijk circa 47,8mm zijn.
Verder maken Prox en Athena ook gesmede zuigertjes,
voorbeeldje:
http://www.24mx.com/...ss/Engine_parts/k12/
Kijk maar links in het menu.
@Kenny:
Ik had eerder al eens telefonisch contact gehad met een bedrijf over welke zuigertjes aan de eisen zouden voldoen en daar kwam ook deze uit:
Wiseco
gesmede zuiger
YZ80 1982 - 1983
pen 12
boring 46,95 Overmaten per 0,5mm
21,08 van bovenkant pen tot rand zuiger
27,08 vanaf hart
ongv 2mm a 3mm dome-hoogte
totale hoogte zuiger (dus plus bolling) 53,5
2 zuigerveren
membraan gestuurd dus halve maantje aan achterkant
Dat is dus de jouwe.
|
|
|
|
PRO TUNING |
7-4-2010 9:02 |
Posts: 4000 |
Gesmede Athena zuigers zijn Wössner zuigers in een Athena doosje
Pro-X - Athena , hier staan gesmede 4-takt zuigers of bouw je deze in een 2-takt
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
7-4-2010 9:18 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Beter topic lezen! er komt GEEN andere drijfstang in!
[...]
Zoals ik eerder al navroeg in dit topic of een doppler endurance krukas/drijfstang net als de originele derbi krukas die ik had nagemeten een 15mm smallend heeft, als dit nu dus een 17mm smallend blijkt te zijn dan ga ik uiteraard gewoon voor een 17 x 14 naaldlager.
je blijft ook niet echt bij je punt....
|
|
|
|
Niek de Wildt |
7-4-2010 17:10 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
je blijft ook niet echt bij je punt....
Jawel, er zit een Doppler Endurance krukas/drijfstang in het blok en die gaat er ook NIET uit, ik kon die alleen even niet opmeten, dus pakte ik een std derbi drijfstang die ik nog had liggen
Inmiddels is het dus bekend dat een Doppler Endurance as een 16mm smallend heeft.
Dus dan zou ik een 14 x 16 naaldlager moeten hebben (iemand een suggestie, of/als ze er uberhaupt al bestaan?)
|
|
|
|
honda-mbx |
7-4-2010 19:00 |
Posts: 1688 |
die zijn er niet, dan zou ik gewoon busjes in de zuiger maken zoals ik dat ook heb gedaan.
|
|
ik vlam je.. |
|
Dit topic is 12830 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 5
|
|