Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #61211 - Zuigerpen aanpassen
|
Pagina 3 van 5
|
Dit topic is 12831 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Niek de Wildt |
6-4-2010 1:15 |
Posts: 7168 |
Alvast bedankt voor alle reacties! leuk om weer eens een topic te hebben waarbij nog nagedacht moet worden.
Omdat ik zie dat er toch wat onduidelijkheid is over waar we het over hebben, nog even heel kort:
Probleem: zuiger voor pen14 moet op krukas voor pen12
De maat van het small-end is rond 15mm en dus gaat het naaldlager normaal van 15 naar 12mm en is dus 1,5mm dik.
Het oorspronkelijke idee is om 2 busjes (waarschijnlijk van alu ivm zelfde uitzettingscoef. als de zuiger) te draaien die in de zuiger aan weerzijden te persen, om zo een pen12 te kunnen gebruiken in een pen14 zuiger met een gewoon naaldlager.
Hier zijn nog vragen over mbt het te gebruiken materiaal de fabricage, en benodigde passing van het busje in de zuiger, en de passing van de zuigerpen in het busje.
Een extra mogelijheid hierbij is om de benodigde busjes uit een "oude" zuiger te maken omdat dan het materiaal en dus de uitzettingscoef. goed zit, en de binnenpassing niet hoeft te worden gemaakt. (Leen, lijkt jou dit wat? of te veel werk en niet precies?)
De wat mij betreft nog enige andere optie die nog staat is:
Ipv het opbussen van de zuiger, gewoon de Pen14 zuiger en pen gebruiken en een (waarschijnlijk bronzen) busje draaien van 0,5mm dik van gelijke breedte als het small-end, wat in het het rond 15mm small-end word geperst zodat daar gewoon de 14mm zuigerpen in gelagerd steekt zonder naaldlager.
De grote vraag hiervan is of er nadelen aan zitten aangezien ik het nog nooit in de racerij heb gezien.
Overige suggesties gegeven:
Ipv het hierboven beschreven bronzen small-end lager, alleen de naalden gebruiken uit een naaldlager, en dus zonder kooi.
Dan zouden het dus rondom naalden van 0,5mm dik moeten liggen.
Het enige waar mee gevarrieerd mag worden zijn de zuiger, de zuigerpen, en naaldlager.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
nee hoor had ik niet, ik wilde het naaldlager gewoon vervangen door een bronzen bus
verder moet je je hele circlipjes idee vergeten, gewoon die bronzen bus in je zuiger tot buitenkant zuiger maken, en daar een groef in draaien voor een 12mm circlip
Waarom brons? de zuigerpen hoeft er niet in te draaien, dus goede loopeigenschappen zijn niet nodig.
Dus liever iets wat het dichts in de buurt komt qua gelijke uitzettingscoef. (waarschijnlijk alu)
En hoe ik zoon circlip geultje zou moeten maken weet ik niet, is daar een speciaal draaibank gereedschapje voor?
Dacht wel dat ik op school wel eens zoiets heb gezien?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pruttelaar
zijn die zuigertjes met 12mm pengat ook gesmede zuigers, want gesmede zuigers zijn toch van een ander soort aluminium legering als die van gegoten zuigers.
dan lijkt het mij niet zo veel voordeel hebben als je die gaat slopen om alleen die passing te gebruiken.
Goede vraag, ik gok dat het wel meevalt.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
even een paar puntjes.
-ik zou persoonlijk je 2 busjes in 2 keer draaien. dus niet 1 lange en dan in 2en steken.
-voor de mooiste passing te halen, je busjes zo maken dat als je ze in de zuiger hebt zitten een paar honderste te klein zijn en dan op maat laten honen. houd er rekening mee dat je busjes nog naar binnen komen bij het inpersen.
-van die 'dubbele g-clipjes' is zelfmoord in iets wat veel toeren loopt, vooral als je dan de pen ook nog eens afsteund tegen de 'uitsteeksels' van het clipje.
Waarom de busjes in 2 apartje opspanningen draaien?
Ik ben ook benieuwd wat proffesor fijnmechanica zijn kijk hierop is.
Hoe moet ik dat honen of ruimen voor me zien? waarmee gebeurd dat?
Wat betreft die circlipjes heb je wel gelijk (overigens nooit slechte ervaringen gehad met dubbele G clipjes) ,maar het is natuurlijk ook zo dat de circlipjes er alleen zitten voor de zuigers waarbij de zuigerpen een overgangspassing heeft, en voor zuigerpennen met vaste passingen dus eigenlijk overbodig is.
Ik weet dat de zuigerpen van staal is en dus anders uitzet, maar met een behoorlijke passing moet dat op temperatuur toch wel vast blijven zitten?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2010 om 1:23 uur.
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
6-4-2010 1:38 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Waarom brons? de zuigerpen hoeft er niet in te draaien, dus goede loopeigenschappen zijn niet nodig.
Dus liever iets wat het dichts in de buurt komt qua gelijke uitzettingscoef. (waarschijnlijk alu)
materiaal maakt hier niet uit, kan ook in alu
En hoe ik zoon circlip geultje zou moeten maken weet ik niet, is daar een speciaal draaibank gereedschapje voor?
Dacht wel dat ik op school wel eens zoiets heb gezien?
binnendraaibeitel, dat moeteen eerstejaars mts wtber wel weten
Goede vraag, ik gok dat het wel meevalt.
denk ik niet, en is stom plan, als je toch gaat draaien, draai dan meteen de goede passing ipv een zuiger aan stukken te zagen, waarvan de de passing veranderd als je dat stuk in je gesmede zuiger gaat persen.
[...]
Waarom de busjes in 2 apartje opspanningen draaien?
Ik ben ook benieuwd wat proffesor fijnmechanica zijn kijk hierop is.
Hoe moet ik dat honen of ruimen voor me zien? waarmee gebeurd dat?
google
Wat betreft die circlipjes heb je wel gelijk (overigens nooit slechte ervaringen gehad met dubbele G clipjes) ,maar het is natuurlijk ook zo dat de circlipjes er alleen zitten voor de zuigers waarbij de zuigerpen een overgangspassing heeft, en voor zuigerpennen met vaste passingen dus eigenlijk overbodig is.
Ik weet dat de zuigerpen van staal is en dus anders uitzet, maar met een behoorlijke passing moet dat op temperatuur toch wel vast blijven zitten?
nee, zeker niet gewoon groefje draaien en circlips erin
|
|
|
|
Niek de Wildt |
6-4-2010 1:43 |
Posts: 7168 |
@Thijsse:
Dat is duidelijke taal.
Ik snap dat een binnendraai-beiteltje gebruikt kan worden, we hebben die alleen niet zo klein, en er stond mij bij dat iemand in de werkplaats het ooit een keer had over een ding om geultjes voor circlipjes te maken (aan de binnenkant)
|
|
|
|
honda-mbx |
6-4-2010 7:46 |
Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Top, hier heb ik wat aan, alleen een paar vraagjes:
-Welk materiaal gebruik je voor de busjes?
-Wat bedoel je met afdekplaatjes?
-Je hebt gelijke passingen gebruikt voor de binnen en buitenkant van de busjes, gaan nou niet iedere keer de busjes er ook uit als je de zuigerpen eruit duwd?
En wat voor zuiger gebruik jij overigens?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 22:01 uur.
Passing is niet het zelfde, buitenmaat is + binnen maat is -.
afdekplaatjes zijn schijfjes waardoor het busje en de pen er niet uit kunnen lopen. de circlip komt dan weer tegen het afdekplaatje aan.
Ik heb gewoon C45 gebruikt, zuiger is een Mahle.
|
|
ik vlam je.. |
|
honda-mbx |
6-4-2010 7:51 |
Posts: 1688 |
Overgens, waarom zou je met een 47mm zuiger gaan rijden?
lees het regelement maar eens goed door, een kleine wijziging:
SPECIFIEK TECHNISCH REGLEMENT 70 CC-KLASSE
1. De maximale cilinderinhoud bedraagt 72 cc
Aha, mooi op 47,6 laten dus!
|
|
ik vlam je.. |
|
konterbonker |
6-4-2010 10:42 |
Posts: 460 |
een kleine domme reply,
Een bijpassend drijfstang op je krukas monteren?
Zover ik weet zijn er drijfstangen met verschillende maten bigends?
|
|
|
|
-simon- |
6-4-2010 10:43 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
een kleine domme reply,
Een bijpassend drijfstang op je krukas monteren?
Zover ik weet zijn er drijfstangen met verschillende maten bigends?
dat hebben ze het ook al over gehad maar dat wil niek niet.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
konterbonker |
6-4-2010 10:46 |
Posts: 460 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]
dat hebben ze het ook al over gehad maar dat wil niek niet.
ik heb de topic niet doorgelezen vandaar dat ik het niet wist.
Wat ik wel weet is dat.. de krukas 1 van de onderdelen zijn die het zwaarst belast worden..
wat ik wil zeggen is, als je gaat eraan gaat sjoemelen kan je binnen de kortste keren een kapotte motor krijgen. De gevolgen zijn erg groot als zoiets knapt..
Maar dat weet je zelf ook erg goed.
Leuk dat je zo'n project opstart, ik zal dit volgen =)!
|
|
|
|
Pruttelaar |
6-4-2010 11:01 |
Posts: 761 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Alvast bedankt voor alle reacties! leuk om weer eens een topic te hebben waarbij nog nagedacht moet worden.
Omdat ik zie dat er toch wat onduidelijkheid is over waar we het over hebben, nog even heel kort:
[...]
Waarom brons? de zuigerpen hoeft er niet in te draaien, dus goede loopeigenschappen zijn niet nodig.
Dus liever iets wat het dichts in de buurt komt qua gelijke uitzettingscoef. (waarschijnlijk alu)
eigenlijk maakt het niet zo denderend veel uit welk materiaal het nou is, brons heeft wat betere eigenschappen als je er vaak over heen gaat waardoor je overgangs passing dus wat beter zou maken,
overigens is dit uitzettings verschil niet groot genoeg om deze in een brommer los te laten bijv, als je bronzen bus 1 honderste mm groter is als je alu gat, dan heb je ong 140 graden nodig voordat de buitenste maat van het brons hetzelfde is als de binnenste maat van het alu
En hoe ik zoon circlip geultje zou moeten maken weet ik niet, is
daar een speciaal draaibank gereedschapje voor?
Dacht wel dat ik op school wel eens zoiets heb gezien?
hier zijn gewoon draaibeitels voor te krijgen, hier op school (ook een fijnmechanica school) hebben we gewoon die beitels liggen waarmee je elke maat gleuf aan de binnenkant kan maken
ik geloof dat deze kamerbeitels heten
[...]
Goede vraag, ik gok dat het wel meevalt.
[...]
Waarom de busjes in 2 apartje opspanningen draaien?
Ik ben ook benieuwd wat proffesor fijnmechanica zijn kijk hierop is.
Hoe moet ik dat honen of ruimen voor me zien? waarmee gebeurd dat?
je maakt gewoon 1 busje per keer, de nauwkeurigheid waarmee je draait is goed genoeg om 2 (zga) identieke bussen te draaien. als je dit in 1 opspanning gaat maken word het materiaal tijdens het draaien weg gedrukt (langer uitspannen) waardoor je dus een grotere maat onzuiverheid hebt
Wat betreft die circlipjes heb je wel gelijk (overigens nooit slechte ervaringen gehad met dubbele G clipjes) ,maar het is natuurlijk ook zo dat de circlipjes er alleen zitten voor de zuigers waarbij de zuigerpen een overgangspassing heeft, en voor zuigerpennen met vaste passingen dus eigenlijk overbodig is.
Ik weet dat de zuigerpen van staal is en dus anders uitzet, maar met een behoorlijke passing moet dat op temperatuur toch wel vast blijven zitten?
voor de pers passing zou ik gewoon een r6 passing maken (bij brons) het enige probleem lijkt me dan dat je nogal moeite moet doen om die bus er netjes in te krijgen aangezien het alu nogal zacht is.. hiervoor kun je uiteraard ook de bus in vloeibaar stikstof doen, waardoor deze superveel krimpt alsn je alu gebruikt lijk mij een p6 passing ruim voldoende aangezien de uitzetting redelijk gelijk is (zal een paar mikron schelen per 100 graden), voor de overgangs passing en K7 passing, dan zit deze met grotere temperatuurs verschillen nog steeds wel aardig vast.
dan heb je voor het gat in de zuiger een tolerantie van 14 +18/0 mikron, voor de buitenkant van de bus, 14 +34/+23 (brons) 14 +29/+18 (alu) , voor de overgangs passing zou het 12 +6/-12 voor die overgangs passing zou ik wel eerst eens meten hoe groot de pen is, en het gat daar gewoon op pas maken
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2010 om 1:23 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Pruttelaar op 6-4-2010 om 11:17 uur.
|
|
welke chinese bevolkingsgroep heeft een hekel aan negers de kroepoeksclan |
|
- Han - |
6-4-2010 13:39 |
Posts: 9667 |
ik heb het ook even doorgelezen.
Maar waarom niet een bronzen bus gebruiken en dan de naaldlager weglaten? Small end is 15mm?. Ik weet dat er krukassen zijn van derbi met een diameter van 16mm (small end). Dan zou je gewoon een busje kunnen maken van 1mm dik. Of dat haalbaar is weet ik niet.
Want om je hele zuiger te gaan verbouwen zie ik niet zitten.
http://www.josdijkma...d&productId=5140
zelfs 17mm voor derbi
Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 6-4-2010 om 13:42 uur.
|
|
<10.000 posts |
|
honda-mbx |
6-4-2010 13:46 |
Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
ik heb het ook even doorgelezen.
Maar waarom niet een bronzen bus gebruiken en dan de naaldlager weglaten? Small end is 15mm?. Ik weet dat er krukassen zijn van derbi met een diameter van 16mm (small end). Dan zou je gewoon een busje kunnen maken van 1mm dik. Of dat haalbaar is weet ik niet.
Want om je hele zuiger te gaan verbouwen zie ik niet zitten.
http://www.josdijkma...d&productId=5140
zelfs 17mm voor derbi
Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 6-4-2010 om 13:42 uur.
Een bronzen bus blijft niet heel bij hogetoerentallen.
je hebt 3 optie's:
- Andere drijfstang
- zuiger opvullen met busjes (zoals ik het toen destijds ook gedaan heb)
- ander naaldlager
Er zijn naaldlagers te krijgen met de maatvoering 17 x 14. Dit is eigenlijk de beste oplossing.
|
|
ik vlam je.. |
|
- Han - |
6-4-2010 13:52 |
Posts: 9667 |
dus een malossi as icm dat naaldager die je zegt (14/17), dan zou het probleem voor niek opgelost zijn?
|
|
<10.000 posts |
|
honda-mbx |
6-4-2010 14:24 |
Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
dus een malossi as icm dat naaldager die je zegt (14/17), dan zou het probleem voor niek opgelost zijn?
Nee gewoon normale as (origneel heeft deze as een 17mm small end) en een verloop lager.
|
|
ik vlam je.. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
6-4-2010 15:41 |
Posts: 9841 |
mooiste zou zijn als je het allemaal op maat hoont. maar dan moet je daar wel de spullen voor hebben. Brons kun je prima enkele honderdsten mm uithonen, of het nou een smallend lager is of een bus in je zuiger.
Mocht je het smallend van een glijlager maken, hou dan rekening met de smering. Ik zat hier gisteravond ook al aan te denken en heb het er met caspar over gehad maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
Persoonlijk lijkt me het het mooist om het smallend gewoon 12mm te houden met een origineel naaldlager. Ook makkelijk met vervangen als het het ooit begeeft.
Zodra je bronzen pistonpenbusjes gaat plaatsen moet je ze eigenlijk altijd nabewerken, dus elke keer als je het lager vervangt moet je vrijwel alle bewerkingen opnieuw doen. Wordt een aardig intensief klusje, vooral als je je drijfstang niet los hebt; iets wat bij automotoren een tikje makkelijker gaat dan bij brommer krukas/drijfstangcombo's
|
|
Too cool for school! |
|
Niek de Wildt |
6-4-2010 17:18 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
Overgens, waarom zou je met een 47mm zuiger gaan rijden?
lees het regelement maar eens goed door, een kleine wijziging:
SPECIFIEK TECHNISCH REGLEMENT 70 CC-KLASSE
1. De maximale cilinderinhoud bedraagt 72 cc
Aha, mooi op 47,6 laten dus!
Weet ik, dat is maar een bijzaak, het gaat er eerder om dat je met een dikke nicasilwand als de grootste overmaat van die zuiger bereikt is, gewoon weer een andere zuiger zoeken.
En als het zooitje een keer warmloopt, heb je grote kans dat als je hem naar 47,6mm hoond, de wand weer gewoon gloednieuw is.
Kortom, meerdere wanden voor de prijs van één.
Plus dat van 47mm een hoop mooie gesmede crosserzuigerts zijn, voor mooie prijzen.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
een kleine domme reply,
Een bijpassend drijfstang op je krukas monteren?
Zover ik weet zijn er drijfstangen met verschillende maten bigends
ik heb de topic niet doorgelezen vandaar dat ik het niet wist.
Wat ik wel weet is dat.. de krukas 1 van de onderdelen zijn die het zwaarst belast worden..
wat ik wil zeggen is, als je gaat eraan gaat sjoemelen kan je binnen de kortste keren een kapotte motor krijgen. De gevolgen zijn erg groot als zoiets knapt..
Maar dat weet je zelf ook erg goed.
Leuk dat je zo'n project opstart, ik zal dit volgen =)!
Dit soort inhoudsloze reacties zit ik niet echt op te wachten, je voegt niks toe, ookal bedoel je het aardig.
Volgende keer eerst het topic lezen voor je wat post.
Ik wil het topic een beetje overzichtelijk houden.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pruttelaar
je maakt gewoon 1 busje per keer, de nauwkeurigheid waarmee je draait is goed genoeg om 2 (zga) identieke bussen te draaien. als je dit in 1 opspanning gaat maken word het materiaal tijdens het draaien weg gedrukt (langer uitspannen) waardoor je dus een grotere maat onzuiverheid hebt
voor de pers passing zou ik gewoon een r6 passing maken (bij brons) het enige probleem lijkt me dan dat je nogal moeite moet doen om die bus er netjes in te krijgen aangezien het alu nogal zacht is.. hiervoor kun je uiteraard ook de bus in vloeibaar stikstof doen, waardoor deze superveel krimpt alsn je alu gebruikt lijk mij een p6 passing ruim voldoende aangezien de uitzetting redelijk gelijk is (zal een paar mikron schelen per 100 graden), voor de overgangs passing en K7 passing, dan zit deze met grotere temperatuurs verschillen nog steeds wel aardig vast.
dan heb je voor het gat in de zuiger een tolerantie van 14 +18/0 mikron, voor de buitenkant van de bus, 14 +34/+23 (brons) 14 +29/+18 (alu) , voor de overgangs passing zou het 12 +6/-12 voor die overgangs passing zou ik wel eerst eens meten hoe groot de pen is, en het gat daar gewoon op pas maken
Dankjewel voor de concrete post! en dat je meteen even de getalletjes in de tabel hebt opgezocht voor me.
Wat betreft het in 2x opspannen van het materiaal in de draaibank omdat je het "wegduwd" valt denk ik wel mee, aangezien het maar circa 25mm uit de klauw hoeft te steken.
Maar desalniettemin zal ik het in 2en doen.
Vloeibaar stikstof heb ik niet, maar wel een goed regelbare oven tot circa 1000graden, dus ik kan denk ik ook wel de zuiger daar in leggen en busje gewoon kamertemp (welke temp zou de oven/zuiger moeten hebben denk je?)
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
dus een malossi as icm dat naaldager die je zegt (14/17), dan zou het probleem voor niek opgelost zijn?
Beter topic lezen! er komt GEEN andere drijfstang in!
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]
Een bronzen bus blijft niet heel bij hogetoerentallen.
Er zijn naaldlagers te krijgen met de maatvoering 17 x 14. Dit is eigenlijk de beste oplossing.
Zoals ik eerder al navroeg in dit topic of een doppler endurance krukas/drijfstang net als de originele derbi krukas die ik had nagemeten een 15mm smallend heeft, als dit nu dus een 17mm smallend blijkt te zijn dan ga ik uiteraard gewoon voor een 17 x 14 naaldlager.
Iemand die weet of dit zo is? ik ga het zelf nu ook uitzoeken.
Hoe weet jij dat zoon bronzen bus niet heel blijft bij hoge toerentallen?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]
Passing is niet het zelfde, buitenmaat is + binnen maat is -.
afdekplaatjes zijn schijfjes waardoor het busje en de pen er niet uit kunnen lopen. de circlip komt dan weer tegen het afdekplaatje aan.
Ik heb gewoon C45 gebruikt, zuiger is een Mahle.
Dat bedoek ik ook, dat het aan de binnen en buitenkant even "krap" zit, en je dus net zo makkelijk het busje uit de zuiger duwd wanneer je de zuigerpen eruit probeerd te duwen.
Dus zoon afdek plaatje zit tussen een busje en een circlipje?!?
Of bedoel je tussen het naaldlager/smallend en het busje.
Is dat een gesmeed zuigertje? en van welke dia?
Ben vandaag overigens mijn stage begonnen bij Varamo Moulds, waar ze matrijzen maken (CNC frezen/draaien en Vonkverspanen vooral, en een hoop dingen met passingen) dus hier heb ik veel mogelijkheden om busjes te maken.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2010 om 17:48 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 12831 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 5
|
|