Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #61211 - Zuigerpen aanpassen
|
Pagina 2 van 5
|
Dit topic is 12828 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
kenny77 |
5-4-2010 18:48 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
De busjes hoeven maar te komen tot het oude circlip-geultje dacht ik zo, dus dat je nog gewoon 14mm circlips kunt gebruiken.
Normaal komt de zuigerpen immers ook maar tot daar.
Dan zou de 12 pen niet geborgd zijn?
Dan zijn de busjes die je in de zuiger zet geborgd , maar de 12mm pen toch niet?
of ben ik nu weer verkeerd aan het denken?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]Snap precies wat je bedoeld, het hangt er simpelweg vanaf wat voor circlipjes je gebruikt, als je een C-circlip gebruik heb je idd dat probleem.
Maar een G-circlip die houdt alles tot het midden tegen.
En dan heb ik nog een soort dubbelzijdige G-circlipjes die vanaf 2 kanten dus helemaal tot de overkant lopen zegmaar.
Daar heb je inderdaad een punt.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 5-4-2010 om 19:06 uur.
|
|
|
|
Leen |
5-4-2010 18:49 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Maar waarom rijden ze in de racerij, en in straatbrommerts dan allemaal met naaldlagertjes?
Je leest vaak dat naaldlagers het probleemkind zijn van hoogtoerige machines dus wat dat betreft zou je meteen aan een bus ipv lager denken idd, maar er moet toch een reden zijn waarom men bij die krengen blijft?
Ook zou ik dan niet weten welke passing ik voor dat bronze busje zou moeten gebruiken om de zuigerpen, dat komt denk ik best kritisch mbt de kantel-eigenschappen (en de opwaarse en zijwaardse speling) van de zuiger.
[...]
Ik snap wat je bedoeld wat betreft dat center, overdrijven is mijn grootste zwakte
Ik weet dat jij fijnmechanica hebt gedaan, en had ook een reactie van je verwacht
Kwa passing: gewoon zuiver lopend pasmaken.
Ga maar even googlen wat dat betekend
En waarom ze geen bronzen lagertjes gebruiken weet ik niet, maar ik zie niet in waarom je het er niet voor zou kunnen gebruiken.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
5-4-2010 18:58 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]
Dan zou de 12 pen niet geborgd zijn?
Dan zijn de busjes die je in de zuiger zet geborgd , maar de 12mm pen toch niet?
of ben ik nu weer verkeerd aan het denken?
Snap precies wat je bedoeld, het hangt er simpelweg vanaf wat voor circlipjes je gebruikt, als je een C-circlip gebruik heb je idd dat probleem.
Maar een G-circlip die houdt alles tot het midden tegen.
En dan heb ik nog een soort dubbelzijdige G-circlipjes die vanaf 2 kanten dus helemaal tot de overkant lopen zegmaar.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
Kwa passing: gewoon zuiver lopend pasmaken.
Ga maar even googlen wat dat betekend
En waarom ze geen bronzen lagertjes gebruiken weet ik niet, maar ik zie niet in waarom je het er niet voor zou kunnen gebruiken.
Die term heb ik een tijdje terug al geleerd
Ja, dat laatste moet ik dus nog even uitzoeken.
Oohja, ik kreeg toestraks tijdens het brainstormen met mijn pa over het onderwerp nog een idee.
Ik heb hier nog wel wat pen12 zuigertjes liggen die gesloopt zouden mogen worden, en als je daar nou rondom het bestaande zuigerpen-gat de busjes van kan maken heb je iig een paar voordelen (maar ook nadelen).
Voordelen zijn natuurlijk dat je het juiste materiaal hebt, en de binnenste passing van het busje niet hoeft te maken aangezien je die al hebt (en dit netjes perfect rond en de juiste ruwheid etc is)
Het nadeel is natuurlijk dat de zuiger moeilijk netjes rond om dat gat kunt wegdraaien...
En je dus om het midden te vinden van het "gat" uitklok apparatuur en skills zou moeten gebruiken op het zuigerpen gat. (die ik niet heb)
Vraag me af hoe jij over deze mogelijkheid denkt Leen, is dit laatste enigzins precies te doen door een geschoold iemand zoals jij? of is dat veel te moeilijk doen voor iets wat op een andere manier makkelijker/beter kan?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 19:14 uur.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
5-4-2010 19:03 |
Posts: 9841 |
euh ik had het iig over busjes in de zuiger omdat je van een pen14 naar 12 gaat... ik dacht dat caspar het verkeerd had begrepen (en blijkbaar had ie dat ook)
brons is topspul voor motoren.
|
|
Too cool for school! |
|
kenny77 |
5-4-2010 19:20 |
Posts: 29286 |
zomaar een idee.
Ik kan me dit topic nog herinneren:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/56399/1
Dan zou je een drijfstang hebben met een 14 pen.
Alleen echter geen idee of de maten van het bigend het zelfde zijn als de huidige krukas??
En of de lengte van de drijfstang het zelfde is? (klein verschil is natuurlijk geen probleem)
Misschien een idee om na te kijken?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Nee nee kennert, leuk geprobeerd, maar ik wil echt geen andere krukas/drijfstang erin, er komt alleen een nieuwe zuiger of naaldlager
Ow oke, was natuurlijk wel het makkelijkste, ook met oog in de toekomst met zuiger vervangen.
Als je dan bij elke nieuwe zuiger (tenminste ik neem aan dat die regelmatig vervangen worden) weer nieuwe busjes moet draaien leek me ook niet handig.
schrijf btw de antwoorden steeds weer in mij reply, zodat het topic niet te veel bevuilt wordt met mijn reply's.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 5-4-2010 om 19:29 uur.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
5-4-2010 19:22 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
zomaar een idee.
Ik kan me dit topic nog herinneren:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/56399/1
Dan zou je een drijfstang hebben met een 14 pen.
afbeelding
Alleen echter geen idee of de maten van het bigend het zelfde zijn als de huidige krukas??
En of de lengte van de drijfstang het zelfde is? (klein verschil is natuurlijk geen probleem)
Misschien een idee om na te kijken?
Nee nee kennert, leuk geprobeerd, maar ik wil echt geen andere krukas/drijfstang erin, er komt alleen een nieuwe zuiger of naaldlager
|
|
|
|
PRO TUNING |
5-4-2010 20:05 |
Posts: 4000 |
Als je pistonpen 12 mm is en je drijfstangoog 15 mm moet je dus 3 mm opvullen, dit kan dus met losse naalden van 1.5 mm.
Ook kun je bij Wössner een zuiger op maat laten maken.
Of 2 titanium verloopbusjes met borst op maat honen.
Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 5-4-2010 om 20:17 uur.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
5-4-2010 20:16 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Als je pistonpen 12 mm is en je drijfstangoog 15 mm moet je dus 3 mm opvullen, dit kan dus met losse naalden van 1.5 mm
En die leg je er dan gewoon rondom in zodat ze niet gaan verdraaien (dus niet in dezelfde richting als de pistonpen liggen)?
En tegen het er simpelweg aan de zijkanten uitlopen van de naalden moet de ruimtes tussen de zuiger en het smallend worden opgevult met ... ?
Heeft u, of weet u iemand die hier ervaring mee heeft.
Of waar geschikte naalden verkrijgbaar zouden kunnen zijn?
En wat kunt u ons vertellen over de vraag "waarom er geen bussen ipv naaldlagers worden gebruikt in de racerij"?
|
|
|
|
Leen |
5-4-2010 20:17 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
En die leg je er dan gewoon rondom in zodat ze niet gaan verdraaien (dus niet in dezelfde richting als de pistonpen liggen)?
En tegen het er simpelweg aan de zijkanten uitlopen van de naalden moet de ruimtes tussen de zuiger en het smallend worden opgevult met ... ?
Heeft u, of weet u iemand die hier ervaring mee heeft.
Of waar geschikte naalden verkrijgbaar zouden kunnen zijn?
En wat kunt u ons vertellen over de vraag "waarom er geen bussen ipv naaldlagers worden gebruikt in de racerij"?
Hij bedoelt dat je dikkere naalden kan kopen voor in een naaldlager.
Dit gaat voor jou niet op, want je wil van klein naar groter gaan, niet van groot naar kleiner.
|
|
|
|
PRO TUNING |
5-4-2010 20:24 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
En die leg je er dan gewoon rondom in zodat ze niet gaan verdraaien (dus niet in dezelfde richting als de pistonpen liggen)?
En tegen het er simpelweg aan de zijkanten uitlopen van de naalden moet de ruimtes tussen de zuiger en het smallend worden opgevult met ... ?
Heeft u, of weet u iemand die hier ervaring mee heeft.
Of waar geschikte naalden verkrijgbaar zouden kunnen zijn?
En wat kunt u ons vertellen over de vraag "waarom er geen bussen ipv naaldlagers worden gebruikt in de racerij"?
Losse naalden pasten we eerder al toe bij Honda crossers voor hobby rijders die aan het einde van hun zuigermaten zaten met 15 mm pistonpen (std. 54 boring).
Door oudere zuigers met 14 mm pistonpen (std. 56 boring) te pakken konden ze weer 2 mm groter.
|
|
|
|
honda-mbx |
5-4-2010 20:57 |
Posts: 1688 |
In mijn sprinter rij ik ook al tijden rond met 2 busjes en afdekplaatjes in mijn zuiger (ook van 14 naar 12) het blijft gewoon heel.
Passing: de 14mm uitwendig +0.01 ~ 0.015. 12mm inwendig min 0.01 ~ 0.015
Er zijn ook naaldlagers te koop welke met 1.5mm naalden werken zodat je gewoon de originele pen kan houden.
|
|
ik vlam je.. |
|
Niek de Wildt |
5-4-2010 21:37 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
In mijn sprinter rij ik ook al tijden rond met 2 busjes en afdekplaatjes in mijn zuiger (ook van 14 naar 12) het blijft gewoon heel.
Passing: de 14mm uitwendig +0.01 ~ 0.015. 12mm inwendig min 0.01 ~ 0.015
Er zijn ook naaldlagers te koop welke met 1.5mm naalden werken zodat je gewoon de originele pen kan houden.
Top, hier heb ik wat aan, alleen een paar vraagjes:
-Welk materiaal gebruik je voor de busjes?
-Wat bedoel je met afdekplaatjes?
-Je hebt gelijke passingen gebruikt voor de binnen en buitenkant van de busjes, gaan nou niet iedere keer de busjes er ook uit als je de zuigerpen eruit duwd?
En wat voor zuiger gebruik jij overigens?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
Hij bedoelt dat je dikkere naalden kan kopen voor in een naaldlager.
Dit gaat voor jou niet op, want je wil van klein naar groter gaan, niet van groot naar kleiner.
Kennelijk bedoeld hij dus echt losse naalden.
Ik weet niet of je de volgende vraag van mij nog over het hoofd hebt gezien:
Oohja, ik kreeg toestraks tijdens het brainstormen met mijn pa over het onderwerp nog een idee.
Ik heb hier nog wel wat pen12 zuigertjes liggen die gesloopt zouden mogen worden, en als je daar nou rondom het bestaande zuigerpen-gat de busjes van kan maken heb je iig een paar voordelen (maar ook nadelen).
Voordelen zijn natuurlijk dat je het juiste materiaal hebt, en de binnenste passing van het busje niet hoeft te maken aangezien je die al hebt (en dit netjes perfect rond en de juiste ruwheid etc is)
Het nadeel is natuurlijk dat de zuiger moeilijk netjes rond om dat gat kunt wegdraaien...
En je dus om het midden te vinden van het "gat" uitklok apparatuur en skills zou moeten gebruiken op het zuigerpen gat. (die ik niet heb)
Vraag me af hoe jij over deze mogelijkheid denkt Leen, is dit laatste enigzins precies te doen door een geschoold iemand zoals jij? of is dat veel te moeilijk doen voor iets wat op een andere manier makkelijker/beter kan?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Losse naalden pasten we eerder al toe bij Honda crossers voor hobby rijders die aan het einde van hun zuigermaten zaten met 15 mm pistonpen (std. 54 boring).
Door oudere zuigers met 14 mm pistonpen (std. 56 boring) te pakken konden ze weer 2 mm groter.
Als je pistonpen 12 mm is en je drijfstangoog 15 mm moet je dus 3 mm opvullen, dit kan dus met losse naalden van 1.5 mm.
Ook kun je bij Wössner een zuiger op maat laten maken.
Of 2 titanium verloopbusjes met borst op maat honen.
Ik had inderdaad geinformeerd bij Wössner, maar de aantal werden me dat toch iets te groot.
Bedankt voor de reacties, ik zit alleen nog met een paar onduidelijkheden over de dingen die u heeft verteld, namelijk:
Leg je er ze dan gewoon vol rondom in zodat ze niet gaan verdraaien (dus niet in dezelfde richting als de pistonpen liggen)?
En tegen het er simpelweg aan de zijkanten uitlopen van de naalden moet de ruimtes tussen de zuiger en het smallend worden opgevult met ... ?
En wat kunt u ons vertellen over de vraag "waarom er geen bussen ipv naaldlagers worden gebruikt in de racerij"?
Is titanium een must, of voldoet aluminium of brons (of andere suggestie) ook?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 22:01 uur.
|
|
|
|
De Schout |
5-4-2010 22:10 |
Posts: 5327 |
even een paar puntjes.
-ik zou persoonlijk je 2 busjes in 2 keer draaien. dus niet 1 lange en dan in 2en steken.
-voor de mooiste passing te halen, je busjes zo maken dat als je ze in de zuiger hebt zitten een paar honderste te klein zijn en dan op maat laten honen. houd er rekening mee dat je busjes nog naar binnen komen bij het inpersen.
-van die 'dubbele g-clipjes' is zelfmoord in iets wat veel toeren loopt, vooral als je dan de pen ook nog eens afsteund tegen de 'uitsteeksels' van het clipje.
-heb losse naalden idee is hier niet van toepassing omdat je juist een grotere pen zou willen ipv een kleinere.
ik weet niet of je een beetje ruimte hebt in je zuiger anders zou ik gaan voor 2 busjes met borst die je er langs binnenuit in perst. en dan voor het materiaal gewoon ergens een afvalstukje 7075 of ander hoogwaardig alu ritselen.
en passing van de zuigerpen, liever wat te krap als te ruim het is misschien wel vervelend als je je zuiger tot 50 graden moet verwarmen wil je pen er in gaan, maar slecht is het zeker niet.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Pruttelaar |
5-4-2010 23:56 |
Posts: 761 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ik weet niet of je de volgende vraag van mij nog over het hoofd hebt gezien:
Oohja, ik kreeg toestraks tijdens het brainstormen met mijn pa over het onderwerp nog een idee.
Ik heb hier nog wel wat pen12 zuigertjes liggen die gesloopt zouden mogen worden, en als je daar nou rondom het bestaande zuigerpen-gat de busjes van kan maken heb je iig een paar voordelen (maar ook nadelen).
Voordelen zijn natuurlijk dat je het juiste materiaal hebt, en de binnenste passing van het busje niet hoeft te maken aangezien je die al hebt (en dit netjes perfect rond en de juiste ruwheid etc is)
Het nadeel is natuurlijk dat de zuiger moeilijk netjes rond om dat gat kunt wegdraaien...
En je dus om het midden te vinden van het "gat" uitklok apparatuur en skills zou moeten gebruiken op het zuigerpen gat. (die ik niet heb)
Vraag me af hoe jij over deze mogelijkheid denkt Leen, is dit laatste enigzins precies te doen door een geschoold iemand zoals jij? of is dat veel te moeilijk doen voor iets wat op een andere manier makkelijker/beter kan?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 22:01 uur.
zijn die zuigertjes met 12mm pengat ook gesmede zuigers, want gesmede zuigers zijn toch van een ander soort aluminium legering als die van gegoten zuigers.
dan lijkt het mij niet zo veel voordeel hebben als je die gaat slopen om alleen die passing te gebruiken.
overigens begrijp ik niet echt waar je die bus(sen) wilt gaan toepassen, wil je nou toch het small end gaan aanpassen of moet je alleen de ruimte opvullen tussen het small end en de zijkant van de zuiger (excuus als ik hier overheen gelezen heb, het is al aan de late kant)
voor dat laatste zou ik eerder brons gebruiken als alu, vanwege de zelf smerende en slijtvaste eigenschappen van dit materiaal, indien dat eerste, zou ik gewoon een setje alu bussen pakken en er een perspassing van maken (ik weet de coderingen niet uit mijn hoofd) en dan op de manier van leen monteren)
in beide gevallen kan je super precies draaien, en hoef je daardoor dus nauwelijks rekening te houden met balns oid van die onderdelen als dit van belang zou zijn
edit, titanium kan je natuurlijk ook gebruiken, maar ik zou het voordeel er niet van zien..
Dit bericht is gewijzigd door Pruttelaar op 5-4-2010 om 23:58 uur.
|
|
welke chinese bevolkingsgroep heeft een hekel aan negers de kroepoeksclan |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
6-4-2010 0:31 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
euh ik had het iig over busjes in de zuiger omdat je van een pen14 naar 12 gaat... ik dacht dat caspar het verkeerd had begrepen (en blijkbaar had ie dat ook)
brons is topspul voor motoren.
nee hoor had ik niet, ik wilde het naaldlager gewoon vervangen door een bronzen bus
verder moet je je hele circlipjes idee vergeten, gewoon die bronzen bus in je zuiger tot buitenkant zuiger maken, en daar een groef in draaien voor een 12mm circlip
|
|
|
|
Dit topic is 12828 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 5
|
|