Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Zuigerpen aanpassen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 451 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61211 - Zuigerpen aanpassen
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 12819 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 5-4-2010 15:41 Print topicpost
Posts: 7168
Hallo,

Voor Nick zijn Derbi blokje ben ik aan het kijken om een 47mm gesmede zuiger om pas te maken in de Manston II cilinder (er komt een nieuwe wand in).
Er zijn een aantal 47mm gesmede zuigers te krijgen voor de wat oudere bekende 80cc crossers (cr80, yz80, rm80, kx80 en sx80)
Dit zijn allemaal pen14 zuigers, terwijl we een pen12 krukas hebben, dus vandaar de volgende vragen mbt. het draaien van busjes om een 12mm zuigerpen in een pen14 zuiger te gebruiken:



-Is het eerder gedaan en of verstandig om te doen?
Kortom, ervaringen mbt. balans of misschien een project waar je dit eerder hebt gezien etc.

-Materiaal:
Uiteraard is zijn de gesmede zuigertjes van aluminium, als deze busjes worden gemaakt, van welk aluminium moet dit dan gebeuren (ivm de uitzettingscoefficienten) en is dit kritisch, of is elk aluminium voldoende?


-Passing:
Wat voor passingen moet er aan worden gehouden voor de binnen en buitenkant van de gedraaide busjes?
Ik ga ervan uit dat de busjes zelf in de zuiger een "vaste-passing" moeten worden, die er dus eventueel in moeten worden geperst en of dmv temperatuur verschil in elkaar laten vallen.
De vraag is dus: hoe "vast" moet die passing zijn?
En hoe moet het busje in de zuiger worden geperst;
Bij welke temperaturen, en met welke kracht?
(er is beschikking tot een flinke pers en een oven die tot circa 1000graden precies regelbare is)

De passing van de zuigerpen in de busjes moet denk ik een "overgangs-passing" passing worden, aangezien je deze normaliter er meestal met de hand in moet kunnen duwen.
Over de passing van de zuigerpen in de zuigerzelf had ik ooit wel eens ergens iets gelezen, misschien kan iemand mij dat artikel weer wijzen?


-Fabricage, preciesie en ruwheid:
De bedoeling zou zijn om deze busjes in één (korte, circa 25mm)) inspanning uit een stuk staf-aluminium te halen, waarbij de buitenkant wordt vlakgedraaid naar de benodigde maat terwijl het geheel wordt ondersteund door een steuncenter.
En daarna de binnenmaat wordt geboord en geruimd tot de benodigde maat, en de 2 busjes worden afgestoken.
En uiteraard worden de hoekjes dan netjes gekant en de binnen en buitenkant van de busjes met fijn schuurpapier bewerkt.
Dit alles gebeurd op een grote draaibank met mogelijkheid tot 2500toeren met automatische voeding.
Voldoet dit? of raad iemand mij een andere manier aan?



Ik Ben er hier vanuit gegaan dat het small-end van de drijfstang zelf vergroten geen goede optie is ivm de krachten die daarop vrij komen en de kleine hoeveelheid vlees die er maar zit.
Plus dat ik ook simpelweg geen zin heb een drijfstang aan te passen.

Er zijn voldoende redenen dat ik een 47mm zuiger wil, alternatieven zijn dus niet hetgeen waar ik naar vraag.

Het lijkt me duidelijk dat het hier om een vraag van hoog niveau gaat, en dat de ervaring/mening van mensen die ooit toevallig een keer een woord hebben opgevangen tijdens hun "materiaalkunde-les" hebben opgevangen niet echt bruikbaar is.
Zat er over te twijfelen om dit in het PF te plaatsen, maar ik ben bang dat er toch een aantal mensen met kennis van zaken zijn die daar niet kunnen komen.


Bvd, Niek


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 16:00 uur.
 

PRO TUNING 5-4-2010 16:11 Print reply

Posts: 4000
Losse naalden zijn soms een oplossing.
 
Niek de Wildt 5-4-2010 16:16 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Losse naalden zijn soms een oplossing.


Kunt u uitgebreider zijn, ik snap niet wat er bedoeld wordt.

Ik gok dat u het heeft over een naaldlager aanpassing?


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 16:18 uur.
 
kenny77 5-4-2010 16:38 Print reply

Posts: 29286
yz80 1982 wiseco zuiger is gesmeden en pen 12 en 47mm.
Heb ik al eens maten in je profiel neer gezet, of kwam die niet overeen?

Edit: mhh zie net dat ik daar alleen foto's neer heb gezet.
Als je wilt meet ik het wel weer even op.

Edit2: Op school hebben we vorig jaar ook les gehad over passingen.
Ik zal vanavond eens even het dictaat opzoeken , daar staan tabellen in met soorten passingen en de daarbij behoorden maten.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 5-4-2010 om 16:50 uur.
 
Niek de Wildt 5-4-2010 16:50 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
yz80 1982 wiseco zuiger is gesmeden en pen 12 en 47mm.
Heb ik al eens maten in je profiel neer gezet, of kwam die niet overeen?

Edit: mhh zie net dat ik daar alleen foto's neer heb gezet.
Als je wilt meet ik het wel weer even op.

Edit2: Op school hebben we vorig jaar ook les gehad over passingen.
Ik zal vanavond eens even het dictaat opzoeken , daar staan tabellen in met soorten passingen en de daarbij behoorden maten.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 5-4-2010 om 16:50 uur.



heel graag.

Los van de vraag van dit topic was ik uiteraard nog bezig een 47mm pen12 zuiger te vinden.

Desalniettemin wil ik toch graag nog antwoord weten op mijn bovenstaande vragen.

@ EDIT2: dat is lief van je kennert, maar niet nodig (tenzij er iets over zuigerpen-passingen in staat)
Ik ben namelijk genoeg bekend met de soorten en maten passingen, de vraag is nu dus alleen: welke passing heb ik nodig, en of het uberhaupt verstandig is om op deze manier een zuiger te bewerken.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 16:56 uur.
 
kenny77 5-4-2010 17:01 Print reply

Posts: 29286
hart zuigerpen tot bovenkant: 30mm
hart zuigerpen tot onderkant 27mm
2 zuigerveren, slotjes aan de achterkant met een tussen ruimte van 19mm
dus ze zitten elk 9.5 mm vanaf het midden.

zuigerbolling is ongeveer 3 tot 4 mm hoog.

foto's:

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_5993.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_5992.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_5989.jpg

Ik zal eens kijken of er iets van zuigerpen passingen in staat (maar dat geef ik weinig kans)

 
kenny77 5-4-2010 17:02 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johannes999
de draaibank voldoet zeker, maar is het niet makkelijker om van die staaf allu zegmar uit 1 stuk een as te draaien. Dus een staaf van 14mm pakken en dan in het midden een stuk van 12 mm draaien.


Dan krijg je hem niet door het naaldlager.
 
johannes999 5-4-2010 17:03 Print reply

Posts: 70
d8 ik nu aan :P. Dat draaien is tog wel te doen, weet niet hoe ervaren je bent. Idd gewoon van die staaf 2 bussen draaien met buiten diameter van 14 mm en binnen boren 12mm en proberen of het past

Dit bericht is gewijzigd door johannes999 op 5-4-2010 om 17:07 uur.
 
Als ge hte nie wit, kunde het altaai nog behaange
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 5-4-2010 17:15 Print reply

Posts: 17929
ik zu de drijfstang 1mm groter maken, en hier een bronzen bus in laten persen

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 5-4-2010 om 17:25 uur.
 
Leen 5-4-2010 17:32 Print reply

Posts: 26877
busjes draaien is geen probleen, snap alleen niet waarom je dat met fijn schuurpapier zou gaan zitten bewerken...

ik zou die bussen gewoon passend maken op je zuiger (dus tijdens het draaien kijken oftie er al bijna in gaat passen) en hem er dan in te persen (eventueel busjes in de vriezer, en zuiger in de hete lucht oven van moeders).
Ruimen doe je pas nadat de bus erin zit, om een maximale rondheid en maatzuiverheid te behalen.

En nog wat, waarom zou je iets dat slechts 25mm uitsteekt buiten de klauw gaan ondersteunen met een center?
als dat center niet 100% in het verlengde van de hartlijn van de 3 klauw/spantang staat, dan druk je je draaiwerk dus scheef weg, en ben je overdreven gezien een conus aan het draaien.


ik heb fijnmechanica gedaan, ik kan dingen uit het handje op 0,001mm nauwkeurig draaien, ik weet waar ik over praat.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 5-4-2010 om 17:34 uur.
 
Niek de Wildt 5-4-2010 17:40 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johannes999
d8 ik nu aan :P. Dat draaien is tog wel te doen, weet niet hoe ervaren je bent. Idd gewoon van die staaf 2 bussen draaien met buiten diameter van 14 mm en binnen boren 12mm en proberen of het past




Ja, ik merk dat je er niet zoveel vanaf weet en nu dus gewoon aan het gokken bent en daar heb ik geen zin in, het is vast aardig bedoeld, maar reageer maar niet meer.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
ik zu de drijfstang 1mm groter maken, en hier een bronzen bus in laten persen



Ik wil het liever bij het bewerken van de zuiger houden, maar die optie is idd in overweging genomen.
Het betreft hier wel een flink opgevoerd blokje, waarom zou ik voor een bus gaan ipv een naaldlager (is een vraag, geen sarcastische ondertoon bedoeld)


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
busjes draaien is geen probleen, snap alleen niet waarom je dat met fijn schuurpapier zou gaan zitten bewerken...

ik zou die bussen gewoon passend maken op je zuiger (dus tijdens het draaien kijken oftie er al bijna in gaat passen) en hem er dan in te persen (eventueel busjes in de vriezer, en zuiger in de hete lucht oven van moeders).
Ruimen doe je pas nadat de bus erin zit, om een maximale rondheid en maatzuiverheid te behalen.


Haha, dat schuren is meer gevoelswaarde

Dat was je zegt van eerst het busje erin en dan de binnenmaat ruimen is een goede tip, nog niet aan gedacht.
Het ruimen waar jij dat daarna over hebt, hoe moet ik dat voor me zien, ik ben alleen bekend met machineruimers op de draaibank. (aub ook vertellen wat er daarvoor moet gebeuren)
En passingen? enig idee wat aan te houden voor de buitenkant van de busjes? (binnenkant, dus voor de zuigerpen kan ik wel een beetje vergelijken met fabrieksmachines denk ik)

 
Leen 5-4-2010 17:44 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt

Ik wil het liever bij het bewerken van de zuiger houden, maar die optie is idd in overweging genomen.
Het betreft hier wel een flink opgevoerd blokje, waarom zou ik voor een bus gaan ipv een naaldlager (is een vraag, geen sarcastische ondertoon bedoeld)


[...]


Haha, dat schuren is meer gevoelswaarde

Dat was je zegt van eerst het busje erin en dan de binnenmaat ruimen is een goede tip, nog niet aan gedacht.
Het ruimen waar jij dat daarna over hebt, hoe moet ik dat voor me zien, ik ben alleen bekend met machineruimers op de draaibank. (aub ook vertellen wat er daarvoor moet gebeuren)
En passingen? enig idee wat aan te houden voor de buitenkant van de busjes? (binnenkant, dus voor de zuigerpen kan ik wel een beetje vergelijken met fabrieksmachines denk ik)



Een bronzen bus kan je veel dunner maken, een naaldlager is altijd beperkt in zn compactheid door de aanwezigheid van een buitenschaal en naalden.
Een bronzen bus kan prima een buitenmaat hebben van 14.5 en een binnenmaat van 14.

Heb je de beschikking over een freesbank met digitale uitlezing en een setje meetklokken?
Dan zal ik wel eens even nadenken over hoe ik het geheel aan zou pakken, maar een bronzen bus draaien en je smallend aanpassen zou in dit geval toch het simpelste zijn denk ik...

 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 5-4-2010 18:00 Print reply

Posts: 9841
leen weet tenminste waar ie over praat

ik zou ook voor brons gaan en een klemspanning van ongeveer 0.06mm aanhouden. De zuigerpen mag best strak in die bussen zitten en die bussen moeten zelf ook goed vast zitten in het alu. Gevaar van alu van je zuiger blijft dat alu een flink uitzettingscoefficient heeft.

Al nagedacht over de clipjes? Hoe wordt de zuigerpen geborgd?
Balans? Sinds wanneer komt hier balans bij kijken?


 
Too cool for school!
jeroentjen13 5-4-2010 18:33 Print reply
Posts: 850
kan je niet zoals bij een 4-takt, zonder naaldlager werken en rechtstreeks in de krukas bevestigen?
 
Leen 5-4-2010 18:36 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
kan je niet zoals bij een 4-takt, zonder naaldlager werken en rechtstreeks in de krukas bevestigen?



kan, met een bronzen bus of glijlagers.


 
Niek de Wildt 5-4-2010 18:40 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
ik zu de drijfstang 1mm groter maken, en hier een bronzen bus in laten persen



Zoals Leen hieronder zegt, is opboren niet nodig want je kunt best dunwandige busjes maken.
Maar als dat niet het geval zou zijn, dan zou ik me sterk afvragen of het zooitje wel heel blijft als ik het smalleind zo verzwak.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik zou ook voor brons gaan en een klemspanning van ongeveer 0.06mm aanhouden. De zuigerpen mag best strak in die bussen zitten en die bussen moeten zelf ook goed vast zitten in het alu. Gevaar van alu van je zuiger blijft dat alu een flink uitzettingscoefficient heeft.

Al nagedacht over de clipjes? Hoe wordt de zuigerpen geborgd?
Balans? Sinds wanneer komt hier balans bij kijken?



Jij hebt het nu over 2 bronzen busjes voor in de zuiger, Thijsse hierboven had het over een bronzen bus in het small-end persen ipv naaldlager en gewoon een pen14 zuiger gebruiken.
(dacht dat je dit misschien verkeerd had gelezen)

Hoe dan ook, waarom brons ipv alu voor de 2busjes voor in de zuiger?

De busjes hoeven maar te komen tot het oude circlip-geultje dacht ik zo, dus dat je nog gewoon 14mm circlips kunt gebruiken.
Normaal komt de zuigerpen immers ook maar tot daar.

Ja wat betreft balans heb je gelijk, ik heb niet het goede woord gekozen, ik bedoel meer in de zin van: is het met mijn middelen netjes te doen of wordt zoon busje geplet oid waardoor je het zooitje gaat klapperen enz.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
Een bronzen bus kan je veel dunner maken, een naaldlager is altijd beperkt in zn compactheid door de aanwezigheid van een buitenschaal en naalden.
Een bronzen bus kan prima een buitenmaat hebben van 14.5 en een binnenmaat van 14.

Heb je de beschikking over een freesbank met digitale uitlezing en een setje meetklokken?
Dan zal ik wel eens even nadenken over hoe ik het geheel aan zou pakken, maar een bronzen bus draaien en je smallend aanpassen zou in dit geval toch het simpelste zijn denk ik...



Heb net even een std derbi drijfstand opgemeten, het small-end is rond 15mm ipv 14,5 dus het busje zou dan 0,5mm dik zijn ipv 0,25mm dus dat scheeld ook een beetje.
(want ik neem aan dat een een Doppler Endurance drijfstang dezelfde maat small-end heeft als een std stang? iemand?)

Maar waarom rijden ze in de racerij, en in straatbrommerts dan allemaal met naaldlagertjes?
Je leest vaak dat naaldlagers het probleemkind zijn van hoogtoerige machines dus wat dat betreft zou je meteen aan een bus ipv lager denken idd, maar er moet toch een reden zijn waarom men bij die krengen blijft?

Ook zou ik dan niet weten welke passing ik voor dat bronze busje zou moeten gebruiken om de zuigerpen, dat komt denk ik best kritisch mbt de kantel-eigenschappen (en de opwaarse en zijwaardse speling) van de zuiger.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen

En nog wat, waarom zou je iets dat slechts 25mm uitsteekt buiten de klauw gaan ondersteunen met een center?
als dat center niet 100% in het verlengde van de hartlijn van de 3 klauw/spantang staat, dan druk je je draaiwerk dus scheef weg, en ben je overdreven gezien een conus aan het draaien.


ik heb fijnmechanica gedaan, ik kan dingen uit het handje op 0,001mm nauwkeurig draaien, ik weet waar ik over praat.



Ik snap wat je bedoeld wat betreft dat center, overdrijven is mijn grootste zwakte
Ik weet dat jij fijnmechanica hebt gedaan, en had ook een reactie van je verwacht

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Losse naalden zijn soms een oplossing.


Ben nog steeds benieuwd naar wat u hiermee bedoeld.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 18:44 uur.
 

Dit topic is 12819 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved