Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Tomos lichtspoel doorgebrand

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1113 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #61195 - Tomos lichtspoel doorgebrand
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6221 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Renault 4-4-2010 12:47 Print topicpost

Posts: 89
Hoi,

4 maanden geleden kreeg ik problemen met mijn licht. De ene keer deed hij het wel en de andere keer niet, of hij deed het heel zwak. Tot op een gegeven moment hij het helemaal niet meer deed.
Maar toen kwam de winter en er niet meer naar gekeken. Nu begint het weer warm te worden en ben ik er maar weer eens aan begonnen.

Ik begon te denken wat het kon zijn, de spanningsregelaar was het niet omdat en alle lampjes nog heel waren en mijn toeter het ook niet deed. Toen de kabel doorgemeten voor een kabelbreuk maar deze was het ook niet. De ontsteking (tomos 4 spoels elektronische ontsteking) eraf gehaald zag ik overal allemaal gesmolten plastic zitten en ook aan de binnenkant van het vliegwiel. Dat een beetje weggepeuteurd en zag ik dat het koperdraad tussen 2 spoelen doorgebrand is en de zijkanten van de 2 spoelen (op het koperdraad) is beschadigt. Nou is mijn vraag of ik dit kan solderen oid of ik er nieuw draad opheen kan wikkelen (als ik het aantal wikkeling heb en dezelfde dikte van het draad?).

Aan de buitenkant van de spoelen zit trouwens ook iets van een metalen plaatje, deze is bij allemaal 'schoon' maar bij eentje (daar waar hij ook doorgebrand is) is hij wat roestig. Kan dit ermee te maken hebben?

Ik heb ook gekeken waar het gesmolten plastic vandaan kan komen maar ik heb verder niet echt iets kunnen vinden van plastic wat :')?

Als het onduidelijk is wil ik wel foto's maken.

Rene
 

Maeddy 4-4-2010 15:35 Print reply

Posts: 1059
Ik heb ditzelfde probleem ook gehad. Doordat je spoel is warmgeworden, kan het zijn dat de isolatie laag van de koperwikkelingen gesmolten is, waardoor er kopersluiting is opgetreden. Hierdoor heb je een stuk minder wikkelingen, omdat deze onderling kortsluiting maken. Het gevolg is dat de spanning dermate laag wordt dat de lichten niet meer branden. Solderen zal het probleem waarschijnlijk niet oplossen.

Het ijzeren plaatje aan de bovenkant van de spoelen is weekijzer. Dit ijzer zorgt ervoor dat de veranderende flux, oftewel de inductiespanning groter wordt. Het weekijzer heeft dus een versterkend effect voor de opgewekte spanning. Als het ernstig beschadigd is, heeft dit waarschijnlijk negatieve gevolgen. Een kleine beschadiging zal niet zo veel uitmaken.

Je bent net als ik nieuwe spoelen nodig.

Wat de uitleg van het kopersluiting betreft: beter goed gejat dan slecht verzonnnen.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Renault 4-4-2010 18:39 Print reply

Posts: 89
Aha, dit is verduidelijkend. Ik heb nog wel een goede ontsteking liggen alleen is daar de ontstekingsspoel weer kapot. Het is wel dezelfde ontsteking. Kan ik hiervan het koperdraad afwikkelen en dan bij de ontsteking die ik nu heb het koperdraad eromheen wikkelen? Met hetzelfde aantal wikkelingen uiteraard.
 
ChielTZR 4-4-2010 18:43 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Renault
Aha, dit is verduidelijkend. Ik heb nog wel een goede ontsteking liggen alleen is daar de ontstekingsspoel weer kapot. Het is wel dezelfde ontsteking. Kan ik hiervan het koperdraad afwikkelen en dan bij de ontsteking die ik nu heb het koperdraad eromheen wikkelen? Met hetzelfde aantal wikkelingen uiteraard.


Het moet er wel gewoon strak omheenzitten, anders lukt het je niet om die meters koperdraad op je spoel te krijgen. Mischien kun je dat laten doen dooreen wikkelbedrijf oid?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Renault 4-4-2010 19:24 Print reply

Posts: 89
Ik probeer eerst zelf. Kan geen kwaad dacht ik zo. En het is pasen dus alles zit dicht.
 
Renault 5-4-2010 12:26 Print reply

Posts: 89
oke het ligt doet het nu . Alleen gaat hij nu niet over naar zijn tweede versnelling. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
 

Dit topic is 6221 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved