Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Ik weet het niet meer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 997 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61185 - Ik weet het niet meer
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2740 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

japo 2-4-2010 23:12 Print topicpost
Posts: 24
Hey,

Ik heb een scooter opgekocht (puch nrg) en die ben ik nu dus aan het maken, hij deed eerst niks. Bougie werd niet nat vlotter liep wel vol na alles schoon te hebben gemaakt werd de bougie al een beetje nat
Dus ik benzine in de kop gieten maar nog niks.
Ik dacht andere ontsteking ik had er een HPI bij gekregen
dus ik die er op doen (moet je die ook op tijd stellen of zo?)
maar nog steeds niks (op heel soms eens een plof na)
membraan lijkt nog goed geen valse lucht zover ik weet.

Wie o wie kan mij helpen alle tips zijn welkom (behalve de tip gooi maar in het oud ijzer :P)

Alvast bedankt


Dit bericht is gewijzigd door Trax op 2-4-2010 om 23:15 uur.
 

Maup 2-4-2010 23:15 Print reply

Posts: 4353
Normaliter word een "bozi" bougie genoemd, maar dat terzijde

Zet eerst je originele ontsteking er maar weer op en sluit alles goed aan, vonkt je bougie dan?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Paultje Pils 2-4-2010 23:15 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: japo
Hey,

Ik heb een scooter opgekocht (puch nrg) en die ben ik nu dus aan het maken, hij deed eerst niks bozi werd niet nat vlotter loopte wel vol na alles schoon te hebben gemaakt werd de bozie al een beetje nat,
dus ik benzine in de kop gieten maar nog niks.
Ik dacht andere ontsteking ik had er een HPI bij gekregen
dus ik die er op doen (moet je die ook op tijd stellen of zo?)
maar nog steeds nik (op heel soms eens een plof na)
membraam lijkt nog goed geen valse lucht zover ik weet.

Wie o wie kan mij helpen alle tips zijn welkom (behalve de tip gooi maar in het oud ijzer :P)

Alvast bedankt



Lekkere duidelijke omschrijving.
Compressie?
 
If you can't dodge it, ram it.
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-4-2010 23:17 Print reply

Posts: 13700
Doe de moeite eens om een fatsoenlijke post neer te zetten. Heb het maar beetje gewijzigd.

- Hij krijgt dus benzine


1 Heeft die ook een vonk ?
2 Staat je ontsteking op tijd ?


3 Ja ik heb vonk en me ontsteking staat op tijd
4 Is mijn mengsel goed ?
 
japo 2-4-2010 23:19 Print reply
Posts: 24
hij vonkt goed etc.
mengels is ook goed
maar ontsteking op tijd met hpi is dat ook anders of?
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-4-2010 23:21 Print reply

Posts: 13700
Nu ik deze vraag lees twijfel ik ook over de rest.
 
Paultje Pils 2-4-2010 23:21 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Doe de moeite eens om een fatsoenlijke post neer te zetten. Heb het maar beetje gewijzigd.

- Hij krijgt dus benzine


1 Heeft die ook een vonk ?
2 Staat je ontsteking op tijd ?


3 Ja ik heb vonk en me ontsteking staat op tijd
4 Is mijn mengsel goed ?


Niet een idee om een keer een FAQ te maken, waarin de meest voorkomende dingen worden behandeld tav het niet starten van een brommer?
 
If you can't dodge it, ram it.
Maup 2-4-2010 23:22 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: japo
hij vonkt goed etc.
mengels is ook goed
maar ontsteking op tijd met hpi is dat ook anders of?

Als dat ding goed vonkt en een goed mengsel heeft (ik zou niet weten hoe jij dat controleerd zonder dat dat ding loopt), dan zou hij het moeten doen mits je ontsteking op tijd staat.

Hoe je een hpi afstelt kun je hier wel vinden denk ik.

edit:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
[...]


Niet een idee om een keer een FAQ te maken, waarin de meest voorkomende dingen worden behandeld tav het niet starten van een brommer?


Wat let je?
Iedereen kan faqs maken en plaatsen heah

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 2-4-2010 om 23:23 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
japo 2-4-2010 23:25 Print reply
Posts: 24
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Nu ik deze vraag lees twijfel ik ook over de rest.


Ik bedoel hpi is nieuw voor mij nu heb ik alles goed aangesloten etc.
maar aan de zijkant van de spoel staan allemaal streepjes moet je die op het het hoogste punt van de zuiger gelijk zetten met de binnen roter?
(btw compresie etc. is goed)
 
Paultje Pils 2-4-2010 23:27 Print reply

Posts: 2110
[quote
Wat let je?
Iedereen kan faqs maken en plaatsen heah

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 2-4-2010 om 23:23 uur.


Ik zal wel een klein beginnetje maken dan.
 
If you can't dodge it, ram it.
Makrolon 2-4-2010 23:28 Print reply

Posts: 6733
Zet die originele ontsteking dr op man... Dan pas aan die hpi gaan denken.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Convergence 2-4-2010 23:30 Print reply

Posts: 2192
Keerringen controleren
 
Project 2010 zie project Snowhite
Kurzel 2-4-2010 23:30 Print reply

Posts: 2369
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
[quote
Wat let je?
Iedereen kan faqs maken en plaatsen heah

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 2-4-2010 om 23:23 uur.


Ik zal wel een klein beginnetje maken dan.

hier heb je een beginnetje?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kurzel

Als je brommer het niet (goed) doet, ga dan de volgende basisprinciepes na:

Je hebt 4 dingen nodig:

Zuurstof, brandstof, compressie, en een vonk.

Hieruit volgt aandrijving.

Ga van daaruit alles controleren, en er dieper op in:

Zuurstof:
Krijgt hij genoeg zuurstof?
Is de zuurstof goed in verhouding met de brandstof?
Is je luchtaansluiting van je carb de enige plek waar het vandaan kan komen?
Is je filter nog goed?

Brandstof:
Krijgt hij uberhaupt (de goede) brandstof,
Is de brandstof in de juiste verhouding met de zuurstof.
In dit geval met tweetakt: is er niet teveel olie bij de brandstof gemengd?

Compressie:
Wijst zichzelf, cilinder en zveren nog goed?

Vonk:
Is je bougie nog goed?
Is het de juiste hittegraad?
Is de vonk sterk genoeg? (bobine)
Vonkt de bougie regelmatig genoeg? (CDI)
Staat de voorontsteking op het juiste tijdstip?

Als dit alles goed is, dan krijg je sowieso een lopende motor.
lopende motor zorgt voor aandrijving.


In dit geval, scooter, gaat via:
Vario met rollen, v-snaar, koppeling met veren.
Hier ga je weer alles na:

Vario:
Is je vario nog recht?
Zitten je rolletjes nog goed in de vario?
Zijn de rollen het juiste gewicht?

Snaar:
Is de snaar nog intact?
Is de snaar niet te groot of te klein?

Koppeling:
Is de koppeling nog recht?
Is de drukveer afgesteld op je overbrenging?
Zijn je trekveertjes sterk genoeg?
Hebben de segmentjes nog goede grip?



((Eventuele aanvullingen/wijzigingen zijn welkom))


Als dit allemaal klopt, dan loopt je scooter goed.

In dit geval is dat niet zo, dus ga je na waar het probleem zit, neem er je tijd voor, en denk steeds erbij na over waar je mee bezig bent en waar het voor dient.
Probeer niet te makkelijk dingen te zien als: ooh, dat is nog wel goed, OF: dat kan toch niet stuk, OF: daar kan het helemaal niet aan liggen.

Uiteindelijk kom je dan vanzelf een onregelmatigheid tegen, waar je een oplossing voor moet hebben. Bijvoorbeeld het vervangen van het onderdeel.

Als je hier niet uitkomt, ben je natuurlijk maar al te vrij om het te vragen

Groeten,
Kurzel




 
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-4-2010 23:30 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
[...]


Niet een idee om een keer een FAQ te maken, waarin de meest voorkomende dingen worden behandeld tav het niet starten van een brommer?


Als je beetje handig bent, en ook maar enigszins logisch nadenkt kan je dit schema ook makkelijk zelf beredeneren.

Ben er trouwens lang geleden eens aan begonnen, maar zie bovenstaande reden.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: japo
[...]


Ik bedoel hpi is nieuw voor mij nu heb ik alles goed aangesloten etc.
maar aan de zijkant van de spoel staan allemaal streepjes moet je die op het het hoogste punt van de zuiger gelijk zetten met de binnen roter?
(btw compresie etc. is goed)


Om het ding af te stellen heb je zon meter nodig voor voor in het bougiegat of een schuifmaat. De zuiger moet dan x aantal mm voor het BDP staan (voorontsteking afhangkelijk per brommer). Dan vliegwiel monteren, en vervolgens op het juiste streepje zetten.

Google maar eens.
 
Paultje Pils 2-4-2010 23:37 Print reply

Posts: 2110
Ja godver, heb me al een stuk getypt, lees ik nu pas dat er al zoiets was... Ik type wel verder en post hem. Ik zie wel wat er gebeurt.
 
If you can't dodge it, ram it.
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-4-2010 23:40 Print reply

Posts: 13700
http://www.hpi.be/pd...ig_1cyl_2006_ned.pdf

Kan ook makkelijker schijnbaar, alleen heb je hem dan nog niet precies goed staan. Dan moet je de grondplaat gewoon gaan verdraaien totdat hij goed loopt, te vroeg vindt die trouwens ook niet leuk.
 

Dit topic is 2740 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved