Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - "Kleine vragen Topic Deel 43"

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1085 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #61157 - "Kleine vragen Topic Deel 43"
Pagina 199 van 201
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 198, 199, 200, 201Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 147093 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-6-2010 18:42 Print reply

Posts: 9841
zelfs nieuwe bougies kunnen stuk zijn.

Hoop dat je er niet veel voor betaald hebt, want ik denk niet dat je hiervoor je geld gaat terugkrijgen, wat oneerlijk maar begrijpelijk is.

 
Too cool for school!
Paul de Salmiakbal 4-6-2010 18:46 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zelfs nieuwe bougies kunnen stuk zijn.

Hoop dat je er niet veel voor betaald hebt, want ik denk niet dat je hiervoor je geld gaat terugkrijgen, wat oneerlijk maar begrijpelijk is.


Ik heb daarna nog een nieuwe bougie gehaald, en die deed het ook niet.
4 euro per stuk dus valt wel mee denk ik
Gekke is dat ik hem wel zie vonken, in een donkere ruimte dan wel, maar hij geeft geen kick.

Ben brommer nog wel aan het afstellen, loopt wel oke maar ben nog aan het zoeken naar de juiste afstelling.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-6-2010 18:49 Print reply

Posts: 9841
zijn het exact dezelfde bougies? zelfde merk en type enzo?
beetje raar verhaal, maargoed, de brommerboer haalt ze natuurlijk ook uit zn doosje van 10 stuks, en als de hele batch een fout heeft...

 
Too cool for school!
Paul de Salmiakbal 4-6-2010 18:53 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zijn het exact dezelfde bougies? zelfde merk en type enzo?
beetje raar verhaal, maargoed, de brommerboer haalt ze natuurlijk ook uit zn doosje van 10 stuks, en als de hele batch een fout heeft...


Exact hetzelfde ja Zelfde merk, zelfde hittegraad, zelfde nummertjes etc etc.
NGK B7HS om precies te zijn.
Ik zal hem wel eens in de brommer van een vriend duwen en kijken wat hij doet, voor hetzelfde geld ligt het aan mn brommer ipv de bougie.
Want die nieuwe vonkt niet zo fel, en mn oude ook niet zo, vandaar dat ik ook een nieuwe kocht. Maar hij loopt alleen met de oude

Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 4-6-2010 om 18:55 uur.
 
WestlandMB 4-6-2010 22:58 Print reply

Posts: 1338
nikasil wand kan hooguit 0,04 milimeter worden gehoont, maar zijn hier zuigers voor te vinden? zoja waar? ook gesmede zuigers?

daarnaast nog en vraagje aan keiji over dat luchtfilterverhaal, een twin air luchtfilter (dus schuimfilter) heeft nadelen? (op geluid en viesworden na)?

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 4-6-2010 om 22:58 uur.
 
kenny77 5-6-2010 0:31 Print reply

Posts: 29286
Ik ben aan het kijken wat voor voorontsteking ik nodig heb voor mijn dt

wat info:

yz80 blok
42mm slag
84mm drijfstanglengte

fabrieksgegevens (als ze kloppen) 0.8mm BDP ~ 14,5 graden @11000 toeren dat lijkt me de waarde wanneer de ontsteking zich zelf maximaal vervroegd?

als ik dan 20 graden voorontsteking pak als begin punt.

met deze formule:



=84+21*(1-COS(20))-WORTEL(84^2-(21*SIN(20)^2))

kom ik op 12.5mm voorontsteking bij 20 graden uit, dat lijkt me niet kloppen.

wat doe ik fout.
 
Niek de Wildt 5-6-2010 0:37 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
nikasil wand kan hooguit 0,04 milimeter worden gehoont, maar zijn hier zuigers voor te vinden? zoja waar? ook gesmede zuigers?

daarnaast nog en vraagje aan keiji over dat luchtfilterverhaal, een twin air luchtfilter (dus schuimfilter) heeft nadelen? (op geluid en viesworden na)?

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 4-6-2010 om 22:58 uur.


Meestal zijn nicasilwanden fabrieks af tussen de 0,10 en 0,15mm dik.
maar je kunt er bijv ook een in laten zetten van 0,30mm dik.
Dus jouw regel gaat niet op.

Waar zoek je een zuiger voor?
 
Royal Club 5-6-2010 0:41 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
nikasil wand kan hooguit 0,04 milimeter worden gehoont, maar zijn hier zuigers voor te vinden? zoja waar? ook gesmede zuigers?

daarnaast nog en vraagje aan keiji over dat luchtfilterverhaal, een twin air luchtfilter (dus schuimfilter) heeft nadelen? (op geluid en viesworden na)?

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 4-6-2010 om 22:58 uur.

ja, bij nat weer heeft t (bij mij tenminste) zware invloed op de afstelling :P
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kenny77 5-6-2010 0:41 Print reply

Posts: 29286
aha ik was al aan het twijfelen, moest dus toch verlaat typen.

yz80 blok uit 1979
de uitlaat heeft een topvermogen bij 11000 toeren (gokje, mee gereden, maar toen was die zo goed als dicht gekoold en was op een ander blok)

timingen:


 
Niek de Wildt 5-6-2010 0:45 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Ik ben aan het kijken wat voor voorontsteking ik nodig heb voor mijn dt

wat info:

yz80 blok
42mm slag
84mm drijfstanglengte

fabrieksgegevens (als ze kloppen) 0.8mm BDP ~ 14,5 graden @11000 toeren dat lijkt me de waarde wanneer de ontsteking zich zelf maximaal vervroegd?

als ik dan 20 graden voorontsteking pak als begin punt.

met deze formule:

afbeelding

=84+21*(1-COS(20))-WORTEL(84^2-(21*SIN(20)^2))

kom ik op 12.5mm voorontsteking bij 20 graden uit, dat lijkt me niet kloppen.

wat doe ik fout.


Die 14,5graden voorontsteking @11000 toeren is niet als hij maximaal verlaat is, maar dat is het toerental waarbij de motor zijn hoogste vermogen haald.

Je moet begrijpen dat die 0,8mm die ze aangeven dus niet is op welke "vervroeging" de grondplaat standaard staat, nee, die staat bijv op 3,0mm vervroeging bij nul toeren, en verlaat hem tot bijv 0,5mm vervroeging bij 14.000toeren waarbij bij 11.000toeren de ontsteking dus nog 0,8mm (ofwel 14,5graden) vervroegd.

Geef me eens de setup van je brommert en bij welk toerental het top vermogen ligt.
(geef ook maar poorttimingen etc als je dat hebt)

Begrijp ik het goed dat de DT dezelfde slag etc heeft als de YZ?


 
kenny77 5-6-2010 0:47 Print reply

Posts: 29286
zie hier boven.

slag is het zelfde als een dt80mx.

dat begreep ik dat die niet standaard bij "nul" op 0.8mm stond.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 5-6-2010 om 0:49 uur.
 
Niek de Wildt 5-6-2010 0:53 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
aha ik was al aan het twijfelen, moest dus toch verlaat typen.

yz80 blok uit 1979
de uitlaat heeft een topvermogen bij 11000 toeren (gokje, mee gereden, maar toen was die zo goed als dicht gekoold en was op een ander blok)

timingen:

afbeelding


oooh, ik begrijp nu wat je wilt.

Je hebt een YZ80 blokje met bijbehorende ontsteking, maar er staat geen merkteken op maar je weet wel wat de vervroeging bij 11.000 toeren is, en nu wil je dus weten op hoeveel mm voorontsteking de grondplaat in stilstand moet staan?

Dat kun je helaas niet berekenen hoe jij het probeerd, jij gaat er namelijk vanuit dat de curve liniear is, en dat is hij niet (het is een boog)
Ook weet je niet wat de beginvervroeging is, dus kom je zo echt nergens.

Wat je moet doen is de ontsteking op bijv 20-25 graden voorontsteking zetten en dan vanaf het BDP 14,5graad de krukas verdraaien (ofwel de zuiger 0,8mm onder BDP zetten) en dan een streepje zetten op je vliegwiel en je carter.
Als je dan de motor start en 11.000 toeren laat draaien en er met een stroboscoop op schijnt, dan moeten die streepjes uitlijnen.
Staat het streepje op het vliegwiel te ver tegen de draai richting in, dan moet je hem wat verlaten, en staat hij wat te ver met de draairichting mee, dan moet je hem vervroegen.
En zo ga je dat bijstellen totdat ze netjes uitlijnen bij 11.000 toeren.

De voorontsteking waar je bij begint te zoeken (tussen de 20-25graden) hangt een beetje ervan af of hij lekker draaid, begin maar op 20graden, en als hij dan bijv stotterd als en gek en je dus niet eens bij de 11.000toeren kan komen, dan zet je hem ff op 25graden.

succes.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-6-2010 om 0:56 uur.
 
kenny77 5-6-2010 0:58 Print reply

Posts: 29286
precies, daarom wilde ik ook bij 20 graden beginnen, dat had ik in deze forumle ingevult:

=84+21*(1-COS(20))-WORTEL(84^2-(21*SIN(20)^2))
maar dan kom ik niet goed uit, namelijk bij 12.5 mm voorontsteking.
Waar ik de grondplaat dan ik nul positie moet zetten.

dus bij die formule ga ik de mist in, weet alleen niet wat ik fout doen.
(is btw met excel gerekend)

aan de hand van dit stukje





 
Niek de Wildt 5-6-2010 1:04 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
precies, daarom wilde ik ook bij 20 graden beginnen, dat had ik in deze forumle ingevult:

=84+21*(1-COS(20))-WORTEL(84^2-(21*SIN(20)^2))
maar dan kom ik niet goed uit, namelijk bij 12.5 mm voorontsteking.
Waar ik de grondplaat dan ik nul positie moet zetten.

dus bij die formule ga ik de mist in, weet alleen niet wat ik fout doen.
(is btw met excel gerekend)

aan de hand van dit stukje

afbeelding





Geen zin om ff uit te zoeken, ga nu slapen.
1,6mm is ongv 20graden
2,0mm is ongv 22,5graden
2,4mm is ongv 25graden

Dus zet hem op 1,7mm

(ik weet dat je het weet, maar zeg het toch nog een keer, je weet dat je niet verder zo kan tellen van 0,4mm is 2,5graden hè, het is een sinusverhouding)
 
kenny77 5-6-2010 1:05 Print reply

Posts: 29286
is goed hoor.

dan zal ik hem daar eens op zetten.

en dat weet ik inderdaad, anders was het makkelijk geweest.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 5-6-2010 om 1:06 uur.
 

Dit topic is 147093 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 199 van 201
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 198, 199, 200, 201Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved