Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Te hoge Compressie verhouding?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1227 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61141 - Te hoge Compressie verhouding?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4159 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BenjaminDG 30-3-2010 20:36 Print topicpost

Posts: 4605
Ik heb een opmaat cilinderkop voor een 125cc eurocillindro (methanol brandstof) laten maken.

Mijn squish is nu 1.5 mm (met koppakking), dus zou ik de bovenkant van de cilinder afdraaien (0.5 mm) zodat de squish ongeveer 1mm wordt.

Eind compressie wordt dan 16.5:1 ongeveer, kan de krukas deze compressie aan?

Als je rekening houd met het vermogenwinst dat methanol geeft bij zulke compressie verhouding zou dit ongeveer een 12.5-15% extra belasting op de krukas geven tegenover benzine.

Foto's van de cilinderkop




 
Vlaanderen vrij!

Niek de Wildt 30-3-2010 20:42 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Ik heb een opmaat cilinderkop voor een 125cc eurocillindro (methanol brandstof) laten maken.

Mijn squish is nu 1.5 mm (met koppakking), dus zou ik de bovenkant van de cilinder afdraaien (0.5 mm) zodat de squish ongeveer 1mm wordt.

Eind compressie wordt dan 16.5:1 ongeveer, kan de krukas deze compressie aan?

Als je rekening houd met het vermogenwinst dat methanol geeft bij zulke compressie verhouding zou dit ongeveer een 12.5-15% extra belasting op de krukas geven tegenover benzine.

Foto's van de cilinderkop

afbeelding

afbeelding


Als we nee zeggen, wat zou dan je alternatief zijn?
Kortom, probeer het...
Waar heb je het kopje laten ontwerpen/maken?



 
BenjaminDG 30-3-2010 20:47 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Als we nee zeggen, wat zou dan je alternatief zijn?
Kortom, probeer het...
Waar heb je het kopje laten ontwerpen/maken?





Dan zou ik een kop (laten) maken met een grotere verbrandingsruimte.

Graham bell geeft aan dat het maximum 18:1 is voor methanol maar hij zegt niks over de bijkomende belasting op de krukas.

Kop heb ik deels met een tuner die niet ver van mij woont ontworpen.

Ik gaf de een tekening met de vorm van de zuiger mee + gegevens over de koppakking en de zuiger (boring, dikte van koppakking, hoek/afronding van de zuigerkop) en de maximum compressie die hij mocht hebben. Welke 16:1 is met een squish van 1.6mm (inclusief koppaking).

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 30-3-2010 om 20:47 uur.
 
Vlaanderen vrij!
JB1 30-3-2010 20:51 Print reply

Posts: 14881
Rare vraag hoor, Maar hoe wou je de krukas gaan verstevigen?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Royal Club 30-3-2010 20:52 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Rare vraag hoor, Maar hoe wou je de krukas gaan verstevigen?

andere/ betere drijfstang laten persen
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Paul de Salmiakbal 30-3-2010 20:52 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Rare vraag hoor, Maar hoe wou je de krukas gaan verstevigen?

Sterkere drijfstang regelen, als hij er nu eentje heeft die niet sterk genoeg is.
 
JB1 30-3-2010 20:53 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]

andere/ betere drijfstang laten persen


Gewoon een hogere kwaliteit metaal bedoel je?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
BenjaminDG 30-3-2010 20:54 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Rare vraag hoor, Maar hoe wou je de krukas gaan verstevigen?


Een stevigere plaatsen, als die bestaan tenminste.

Maar goed ik ga gewoon zo is proberen, zijn er indicaties (geluid, rijgedrag, slecht reageren op gas,...) die aan geven dat je compressie te hoog is?

Tenminste voordat de krukas/zuiger breekt

Ik rij wel met methanol brandstof met een octaan getal van 145, dus detoneren of pingelen zal hij niet gaan doen denk ik.


 
Vlaanderen vrij!
JB1 30-3-2010 21:03 Print reply

Posts: 14881
Okee.
En als je je compressie laat meten voor je er uberhaupt mee rijd?

Of je test na een 20-50km je krukas op scheuren o.i.d.?
Hebben ze tegenwoordig mooi spul voor (Die echo shit enz)

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 30-3-2010 om 21:09 uur.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Niek de Wildt 30-3-2010 21:14 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Dan zou ik een kop (laten) maken met een grotere verbrandingsruimte.

Graham bell geeft aan dat het maximum 18:1 is voor methanol maar hij zegt niks over de bijkomende belasting op de krukas.

Kop heb ik deels met een tuner die niet ver van mij woont ontworpen.

Ik gaf de een tekening met de vorm van de zuiger mee + gegevens over de koppakking en de zuiger (boring, dikte van koppakking, hoek/afronding van de zuigerkop) en de maximum compressie die hij mocht hebben. Welke 16:1 is met een squish van 1.6mm (inclusief koppaking).

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 30-3-2010 om 20:47 uur.


Hoe kom je bij die squish?
En hoe kom je bij de gebruikte breedte en hoek van de squishband?
Heb je uberhaupt met MSV gerekend?

En wat doe je met de uitlaat, en nog veel belangrijker de ontsteking?

Uitlaattemp zal bijv een stuk lager worden (circa 250graden celsius) en dus zal de uitlaatlengte kleiner moeten ivm de lagere golfsnelheid, omdat de pijp anders voor een lager toerental wordt.

Ook brand methanol veel langzamer dan benzine, en klopt de ontstekingstiming voor geen kant en zal veel meer voorontsteking nodig zijn.
Ook de hittegraad van de bougie zal niet juist zijn.
Dit allemaal als de ontsteking nog maar de kans ziet om het mengsel uberhaupt te ontsteken bij deze hoge compressie ratio's

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-3-2010 om 21:38 uur.
 
Niek de Wildt 30-3-2010 21:41 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
En als je je compressie laat meten voor je er uberhaupt mee rijd?

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 30-3-2010 om 21:09 uur.


Wat hoop je hier mee te bereiken?
 
JB1 30-3-2010 21:42 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Wat hoop je hier mee te bereiken?


Stel dat hij toch niet zo hoog is als hij zou hebben gedacht.

En dan langzaamaan opschroeven dmv kop vlakken.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Niek de Wildt 30-3-2010 21:53 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Stel dat hij toch niet zo hoog is als hij zou hebben gedacht.

En dan langzaamaan opschroeven dmv kop vlakken.


Hij vraagt niet hoe hij zijn compressieverhouding kan checken en of verlagen/verhogen.

Hij vraagt of zijn blok bestand is tegen een dusdanige compressie.


 
JB1 30-3-2010 21:54 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Hij vraagt niet hoe hij zijn compressieverhouding kan checken en of verlagen/verhogen.

Hij vraagt of zijn blok bestand is tegen een dusdanige compressie.




Klopt.
Maar als hij het gewoon voorzichtig opvoert. kan hij de grenzen checken. Toch?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Niek de Wildt 30-3-2010 21:55 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Klopt.
Maar als hij het gewoon voorzichtig opvoert. kan hij de grenzen checken. Toch?


Grenzen kun je alleen opzoeken door ze te overschreiden
 
Niek de Wildt 30-3-2010 21:56 Print reply
Posts: 7168
Maar even terug naar de TS:

Je bepaalt je squish normaal voornamelijk adhv de MSV is dit uberhaupt bij jou gebeurd?
 

Dit topic is 4159 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved