Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Ontsteking afstellen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 998 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #61111 - Ontsteking afstellen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5454 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pizza501 28-3-2010 21:43 Print topicpost

Posts: 308
ik laat mijn zundapp blok reviseren, die is nu nog origineel, maar daarna wil ik er een 50cc athena supertherm op zetten. moet de ontsteking dan opnieuw worden afgesteld? zo ja, is dat zelf goed te doen of kan ik dat beter laten doen door iemand die er verstand van heeft?
 
Alfa Romeo 8C Competizione

pieterschalkwijk 28-3-2010 21:59 Print reply

Posts: 157
Als je een snellere cilinder neemt is het in principe meestal wel nodig ja, om je ontsteking af te stellen.
we weten natuurlijk niet hoe handig je zelf bent
 
Paul de Salmiakbal 28-3-2010 22:01 Print reply

Posts: 5285
Kun je makkelijk zelf doen. Je moet er alleen een aantal gereedschappen voor hebben en je moet weten hoe je alles moet doen. Dat is verder allemaal prima te achterhalen.
 
Pizza501 28-3-2010 22:03 Print reply

Posts: 308
wat voor gereedschap heb je nodig dan? ik vind zelf sleutelen enzo wel leuk, maar ik heb niet zo veel ervaring dus dit is wel nieuw voor me, of misschien kan degene die hem reviseert dat meteen doen...
 
Alfa Romeo 8C Competizione
Paul de Salmiakbal 28-3-2010 22:04 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pizza501
wat voor gereedschap heb je nodig dan? ik vind zelf sleutelen enzo wel leuk, maar ik heb niet zo veel ervaring dus dit is wel nieuw voor me, of misschien kan degene die hem reviseert dat meteen doen...

Ja je moet een schuifmaat hebben, vliegwieltrekker en schroevendraaiertjes/doppen enzo. Ook moet je de waarde weten van hoeveel mm de contactpunten open moeten gaan voor het bdp voor dat soort cilinder, kun je denk ik wel vragen op het Dappforum
Als je niet over een schuifmaat beschikt kun je het ook een beetje op gevoel iets vroeger zetten en kijken hoe hij rijd. Aan die gast vragen die je blok reviseerd kan ook ja, die zal er ook wel wat ervaring mee hebben


Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 28-3-2010 om 22:06 uur.
 
Pizza501 28-3-2010 22:29 Print reply

Posts: 308
schuifmaat hebben we, schroevendraaiers in overvloed en doppen ook, voelermaatjes hebben we ook, alleen een vliegwieltrekker moet ik dan zien te regelen/kopen. en de ontsteking afstellen is dus eigenlijk de afstand tussen de contactpuntjes goed zetten?
 
Alfa Romeo 8C Competizione
Paul de Salmiakbal 28-3-2010 22:34 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pizza501
schuifmaat hebben we, schroevendraaiers in overvloed en doppen ook, voelermaatjes hebben we ook, alleen een vliegwieltrekker moet ik dan zien te regelen/kopen. en de ontsteking afstellen is dus eigenlijk de afstand tussen de contactpuntjes goed zetten?

Ook, maar dat word neem ik aan door de man gedaan die het blokje reviseerd. Het andere gedeelte is het moment waarop je bougie moet vonken. Dit stel je af door de grondplaat te draaien. Als je een wat snellere cilinder hebt, die wat meer toeren draait, is het handig om de ontsteking wat vroeger te zetten. Dit doe je dus door aan de grondplaat te draaien.

Je moet je schuifmaat door je bougiegat in je cilinder steken. Dan draai je aan je vliegwiel totdat die een aantal keer langs bdp is gegaan. Dan lees je de waarde af op je schuifmaat, stel die is 30mm. Dan moet je weten hoeveel mm voorontsteking je nodig hebt. Stel dit is 1.30mm. Dan schuif je je schuifmaat uit, totdat die 31.30mm aangeeft. Op het moment dat je zuiger de schuifmaat aan tikt, moeten de contactpunten open gaan. Dat is dus het moment dat je bougie vonkt.
 
Pizza501 28-3-2010 22:36 Print reply

Posts: 308
aha, weer wat geleerd, klinkt moeilijk, zal eerst maar ff vragen of die man dat kan doen. maar bedankt voor de info
 
Alfa Romeo 8C Competizione
Paul de Salmiakbal 28-3-2010 22:43 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pizza501
aha, weer wat geleerd, klinkt moeilijk, zal eerst maar ff vragen of die man dat kan doen. maar bedankt voor de info

Klinkt moeilijk ja, maar het is redelijk simpel. Hier staat ook een faq met foto's van hoe het moet: http://www.puchmaxi....teking_afstellen.php
Gaat wel over Puch maar het principe is hetzelfde
 
Pizza501 28-3-2010 23:46 Print reply

Posts: 308
Oke, is wel te doen denk ik, ik zal op een zundappforum nog wel wat info zoeken enzo
 
Alfa Romeo 8C Competizione
Vehikel 30-3-2010 22:23 Print reply

Posts: 2903
De ruimte tussen de puntjes moet op zijn max. 0,4mm zijn.
Door de grondplaat een tikje tegen de draairichting in te draaien, kan je 'm vroeger zetten.
Maar je gaat wel inleveren bij het starten wanneer je de ontsteking vervroegt.

Maar je hebt grote kans dat er merktekentjes in het carter en vliegwiel gekerfd zijn (bdp en fire), dat maakt het een stuk simpeler en accurater dan met een schuifmaat.

Maar als je het helemaal goed wilt doen, gebruik je een gradenboog en een stroboscoop lamp.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Jozeff - Forum en Sales Moderator 30-3-2010 22:49 Print reply

Posts: 10835
In mijn ogen dient een ontsteking niet anders afgesteld te worden bij een andere cilinder.

Neemt niet weg dat het wel handig is het te kunnen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Saknet 31-3-2010 19:11 Print reply

Posts: 10355
hangt ervanaf of je een ontsetking hebt die automatisch later en vroeger gaat afh van toerental. gezien deze cilinder waarschijnlijk hoogtoeriger is dan je oude..

overigens bij het vergroten vd boring (50 > 70cc oid) moet je de timing zowiezo iets later afstellen (bron graham bell)




Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 31-3-2010 om 19:13 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.

Dit topic is 5454 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved