Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - derbi senda vastloper?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 974 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61104 - derbi senda vastloper?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5665 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tjeerdie 27-3-2010 17:36 Print topicpost

Posts: 251
Nou mensen, ik ging vandaag even een stuk rijden met een maat van me. Na ongeveer 3 kwartier rijden zakte die opeens in, dus na een paar minuten weer aankicken, toen deed ie het weer voor een paar 100 meter. Toen kakte die weer in en kreeg ik hem niet meer aangekickt. Toen dus een tijdje aan proberen te lopen, toen lukte het uiteindelijk om steeds met een duw van mark en op eigen gas te blijven rijden, dus half door vermogen van mij en half do
door vermogen van mark, nou dat ging, na een km of 2 zelfs tot zn 5 geschakelt, en toen opeens een heel raar brommend geluid. Nou meteen contact omgedraaid niet dat dat uitmaakt, toen in zn vrij gezet, proberen te kicken, toen hoorde ik een vreemd ijzer op ijzer geluid, toen nog een keer proberen te kicken maar mn kickstart zat toen (en nu nog steeds) vast
maar ik had net vrijdag nieuwe vertanding, 14-71 eronder gedaan met die leovince uitlaat, weet niet of dit ermee te maken kan hebben.

Ik denk zelf dat mijn cilinder is vastgelopen, of "dat mijn krukas zo een klap heeft gehad dat je big end lager stuk" is(zei een vriend van mij)

Nu heb ik er niet heel veel verstand van(helaas) dus:
Hoe kan ik aan mijn cilinder zien of hij vastgelopen is? en hoe kan ik zien of mijn krukas nog in orde is?

alvast bedankt

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 27-3-2010 om 17:42 uur.
 

JohanSendapower 27-3-2010 17:43 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tjeerdie
Nou mensen, ik ging vandaag even een stuk rijden met een maat van me. Na ongeveer 3 kwartier rijden zakte die opeens in, dus na een paar minuten weer aankicken, toen deed ie het weer voor een paar 100 meter. Toen kakte die weer in en kreeg ik hem niet meer aangekickt. Toen dus een tijdje aan proberen te lopen, toen lukte het uiteindelijk om steeds met een duw van mark en op eigen gas te blijven rijden, dus half door vermogen van mij en half do
door vermogen van mark, nou dat ging, na een km of 2 zelfs tot zn 5 geschakelt, en toen opeens een heel raar brommend geluid. Nou meteen contact omgedraaid niet dat dat uitmaakt, toen in zn vrij gezet, proberen te kicken, toen hoorde ik een vreemd ijzer op ijzer geluid, toen nog een keer proberen te kicken maar mn kickstart zat toen (en nu nog steeds) vast
maar ik had net vrijdag nieuwe vertanding, 14-71 eronder gedaan met die leovince uitlaat, weet niet of dit ermee te maken kan hebben



heb je em daarna wel weer afgesteld? zoniet dan is de kans groot dat de vastloper daarvan komt...

denk dat je cil en zuiger nu wel aan eind zijn
 
Hopende u bij deze genoeg geinformeerd te hebben over bovenstaand onderwerp
WestlandMB 27-3-2010 17:48 Print reply

Posts: 1338
haal eerst die cilinder er maar af en zuiger.. controleer je speling in je zuiger (niet van links naar rechts, maar van binnen naar buiten)
 
tjeerdie 27-3-2010 17:50 Print reply

Posts: 251
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JohanSendapower
[...]


heb je em daarna wel weer afgesteld? zoniet dan is de kans groot dat de vastloper daarvan komt...

denk dat je cil en zuiger nu wel aan eind zijn


nou ik reed eerst altijd met leovince, toen moest ik een keer op de rollerbank, toen had ik maar standaard eronder gedaan, en nu verveelde het me toch en had ik weer die leovince uitlaat eronder gedaan, maar wel met andere vertanding.
Van 12-53 naat 14-71
 
WestlandMB 27-3-2010 18:00 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tjeerdie
[...]


nou ik reed eerst altijd met leovince, toen moest ik een keer op de rollerbank, toen had ik maar standaard eronder gedaan, en nu verveelde het me toch en had ik weer die leovince uitlaat eronder gedaan, maar wel met andere vertanding.
Van 12-53 naat 14-71


je zal sneller optrekken, dus je maakt meer toeren met minder snelheid, dus je hebt minder koeling.. dat zou wel je vastloper kunnen verklaren.. als je tenminste zelf telkens veel toeren hebt gemaakt.. de cilinder zal dan wel lekker heet zijn geweest.. ook kan je oliepompje kapot zijn...
 
JohanSendapower 27-3-2010 18:05 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]


je zal sneller optrekken, dus je maakt meer toeren met minder snelheid, dus je hebt minder koeling.. dat zou wel je vastloper kunnen verklaren.. als je tenminste zelf telkens veel toeren hebt gemaakt.. de cilinder zal dan wel lekker heet zijn geweest.. ook kan je oliepompje kapot zijn...



ding is van 2002.. dus oude type blok... die kunnen dat makkelijk hebben...

is mischien wel handig voortaan dat je je uitlaat verandert dat je je brommer ook weer goed afsteld...
 
Hopende u bij deze genoeg geinformeerd te hebben over bovenstaand onderwerp
der Chef 27-3-2010 18:32 Print reply

Posts: 3265
Geen overtoeren gemaakt met die tandwiel verhouding?
 
tjeerdie 27-3-2010 19:24 Print reply

Posts: 251
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]


je zal sneller optrekken, dus je maakt meer toeren met minder snelheid, dus je hebt minder koeling.. dat zou wel je vastloper kunnen verklaren.. als je tenminste zelf telkens veel toeren hebt gemaakt.. de cilinder zal dan wel lekker heet zijn geweest.. ook kan je oliepompje kapot zijn...


nou ik reed ongeveer 10.000 toeren, dus net niet in het rode gebied en dat ongeveer 30 à 45 minuten lang (wel af en toe wat minder gas). en mijn cilinder was idd vrij heet, heet genoeg om je vingers eraan te branden iig.
oliepompje kan het niet geweest zijn, heb hem gekocht toen was het oliepompje al afgesloten dus ik tank brommix
Ik heb morgen denk ik tijd om mijn cilinder er af te halen.
Dit is toch wel mogelijk zonder mijn blok ook los te hoeven halen?

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 27-3-2010 om 19:24 uur.

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 27-3-2010 om 19:25 uur.
 
Robin 1993 27-3-2010 20:46 Print reply

Posts: 1234
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tjeerdie
[...]


nou ik reed ongeveer 10.000 toeren, dus net niet in het rode gebied en dat ongeveer 30 à 45 minuten lang (wel af en toe wat minder gas). en mijn cilinder was idd vrij heet, heet genoeg om je vingers eraan te branden iig.
oliepompje kan het niet geweest zijn, heb hem gekocht toen was het oliepompje al afgesloten dus ik tank brommix
Ik heb morgen denk ik tijd om mijn cilinder er af te halen.
Dit is toch wel mogelijk zonder mijn blok ook los te hoeven halen?

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 27-3-2010 om 19:24 uur.

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 27-3-2010 om 19:25 uur.



Ja tuurlijk kan je je cilinder erafhalen zonder dat je heel je blok onder je brommer haalt.
 
!!2 takt!!
tjeerdie 27-3-2010 21:15 Print reply

Posts: 251
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Robin 1993
[...]



Ja tuurlijk kan je je cilinder erafhalen zonder dat je heel je blok onder je brommer haalt.



oke, en hoe ga ik het met de koelvloeistof doen? want dat gaat toch ook naar mn cilinder toe? Even eruit laten lopen en opvangen of het slangetje afknellen?

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 27-3-2010 om 21:15 uur.
 
Robin 1993 27-3-2010 22:04 Print reply

Posts: 1234
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tjeerdie
[...]



oke, en hoe ga ik het met de koelvloeistof doen? want dat gaat toch ook naar mn cilinder toe? Even eruit laten lopen en opvangen of het slangetje afknellen?

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 27-3-2010 om 21:15 uur.



volgens mij moet je dan weer met terug monteren je koelvloeistofpompje ontluchten. Maar dat weet ik niet zeker want ik heb tot nu toe alleen maar brommers die luchtgekoeld zijn gehad
 
!!2 takt!!
Tim-gpr99 28-3-2010 10:35 Print reply

Posts: 841
Gewoon de slang die naar je radiateur gaat vanuit je waterpomp lostrekken en evt koelvloeistof opvangen. Daarna de slangen die naar je cilinder gaan loshalen. Temperatuursensortje losklikken, en dan gewoon je cilinder eraf halen. Dan is het aan jou om te kijken wat er moet gebeuren want daar zou ik bij moeten zijn of course.

Bij terugmonteren alle slangen erop doen en vastzetten. Vervolgens je kvstank vullen, je brommer starten met dop van kvstank open, en even laten lopen totdat hij warm is en dan neem je de slang van je waterpomp naar de radiateur en die knik je heen en weer of je knijpt flink erin (jouw keuze) , dit even blijven doen. Als het goed is zul je de kvs in je tank zien wegstromen. Dan moet je uiteraard je kvs tot de helft van je tankje bijvullen. Dan doe je hetzelfde (knikken en knijpen) bij de slang bovenop je cilinder, totdat je geen ECHTE luchtbellen meer omhoog ziet komen in je kvstank. Dan je onderste slang nog ff voor de zekerheid en dan is hij ontlucht. En daarna indien nodig nog bijvullen.

Ow ja, en het liefste nieuwe koelvloeistof erin natuurlijk!

Dit bericht is gewijzigd door Tim-gpr99 op 28-3-2010 om 10:36 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Tim-gpr99 op 28-3-2010 om 10:39 uur.
 
GPR50 '99 streetfightert
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 28-3-2010 12:21 Print reply

Posts: 13700
Of gewoon boutje op waterpomp eruit draaien, daar is die voor.
 
Meathausen 28-3-2010 13:19 Print reply

Posts: 726
Klinkt als een warmloper

je had niet verder moeten rijden, je cilinder zet uit maar nu omdat je verder ging heeft je zuiger een diepe kras in je cilinder gemaakt waarschijnlijk
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
tjeerdie 28-3-2010 16:32 Print reply

Posts: 251
nou het is erger dan k verwacht had
ik wou de cilinderkop eraf halen, toen ging de hele cilinder al mee. Even verder kijken en toen zag ik dat er een halve zuiger in mijn cilinder zat. De andere helft zit verbrokkelt in mijn blok.
Oftewel mijn blok is naar de klote.

Ben nu bezig mijn blok eronder vandaan te halen. Iemand enig idee of ik mijn blok nog kan openmaken en alle rotzooi eruit kan halen en de kapotte onderdelen vervangen?
of moet ik de 2e hands markt maar in de gaten houden voor een blok?
Want volgens mij zijn ze nieuw heel duur of niet?
 
tjeerdie 28-3-2010 16:55 Print reply

Posts: 251
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tjeerdie
nou het is erger dan k verwacht had
ik wou de cilinderkop eraf halen, toen ging de hele cilinder al mee. Even verder kijken en toen zag ik dat er een halve zuiger in mijn cilinder zat. De andere helft zit verbrokkelt in mijn blok.

Ben nu bezig mijn blok eronder vandaan te halen. Iemand enig idee of ik mijn blok nog kan openmaken en alle rotzooi eruit kan halen en de kapotte onderdelen vervangen?
of moet ik de 2e hands markt maar in de gaten houden voor een blok?
Want volgens mij zijn ze nieuw heel duur of niet?


Sorry, deed per ongeluk quote ipv edit

Dit bericht is gewijzigd door tjeerdie op 28-3-2010 om 17:19 uur.
 

Dit topic is 5665 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved