Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - voortandwiel vervangen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 600 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61048 - voortandwiel vervangen.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4301 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

shirioko 25-3-2010 8:11 Print reply

Posts: 2273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


jij denk precies verkeerd om



inderdaad, wat is makkelijker, je brom aanrennen in zn 1 of in zn 6?
en ik denk niet dat je dat gaat lukken met een 50cc. Alleen bij cilinders met 70cc of meer is de compressieverhouding hoog genoeg om zoiets voor elkaar te krijgen (mijn RS en MTX zijn allebei 80cc en die krijg je echt niet aangerend in zn 1, dan blokkeert gewoon je achterwiel)
 
Raffel 25-3-2010 10:54 Print reply

Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
[...]


sowieso wel,

er is een degelijk verschil qua krachten, als je shit moet vast/los draaien aan je krukas/primaire as/secundaire as, afhankelijk van de versnelling waar je 'm in zet


ik zeg ook niet dat er geen verschil zit in de krachtenspel tussen de versnellingen, ik zeg dat jij poep praat.

Als je toch nog even moet oefenen met begrijpend lezen, pak dan een boek over versnellingsbakken
 
popiv 25-3-2010 16:20 Print reply

Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raffel
[...]


ik zeg ook niet dat er geen verschil zit in de krachtenspel tussen de versnellingen, ik zeg dat jij poep praat.

Als je toch nog even moet oefenen met begrijpend lezen, pak dan een boek over versnellingsbakken


wat betreft de secundaire as heb je idd gelijk, maar als je bijv. je vliegwielmoer wil losdraaien zonder een zuigerstop of wat dan ook kan je m t beste in de zes zetten en op de rem trappen. En dit heb ik uit eigen ervaring dus sowieso dat het klopt, in de 1 wou het namelijk niet in de zesde wel
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Raffel 25-3-2010 19:55 Print reply

Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
[...]


wat betreft de secundaire as heb je idd gelijk, maar als je bijv. je vliegwielmoer wil losdraaien zonder een zuigerstop of wat dan ook kan je m t beste in de zes zetten en op de rem trappen. En dit heb ik uit eigen ervaring dus sowieso dat het klopt, in de 1 wou het namelijk niet in de zesde wel


aaahhh kijk, had dat gezegd dat het jouw ervaring was! dan had ik meteen moeten weten dat het zo is, want zo word immers alles bepaald in het leven: door jouw ervaring.

Shit man, voor jij mijn ervaring op hebt gedaan ben je oud en grijs. Ga nu maar eens de theorie achter je 'ervaring' opzoeken en kom dan terug, met hangende pootjes wel te verstaan
 
Maup 25-3-2010 22:27 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
[...]


wat betreft de secundaire as heb je idd gelijk, maar als je bijv. je vliegwielmoer wil losdraaien zonder een zuigerstop of wat dan ook kan je m t beste in de zes zetten en op de rem trappen. En dit heb ik uit eigen ervaring dus sowieso dat het klopt, in de 1 wou het namelijk niet in de zesde wel

Het klopt zoals veel mensen al zeggen niet wat je zegt.
Ik zal het even speciaal voor jou simpel proberen uit te leggen aan de hand van een praktisch voorbeeld.

Okej let op: Wanneer je in zijn één rijd, moet je veel toeren maken om een bepaalde snelheid te rijden, zeg 30km/h. Wanneer je nu in zijn zesde versnelling 30km/h rijd maak je juist heel weinig toeren. right?

Nu doen we het andersom: Je brom staat in zijn 1 en je probeert hem vooruit te duwen. Je blok moet nu veel toeren maken bij een relatief lage snelheid. Dit kost veel kracht en je band kan zelfs gaan slippen.
Nu trap je hem in zijn 6 en je gaat een stukje lopen met je brom.
Je zal merken dat hij veel minder toeren maakt. (snap je het nog????)

Minder toeren kost ook minder kracht, nja, je hebt als het ware een grotere hefboomkracht dus je hebt een grotere kracht maar een kleinere verplaatsing. (tandwielen kun je beschouwen als hefboom).
Dit is het hele principe van een versnellingsbak. Meer snelheid met dezelfde toeren, of nu dus dezelfde snelheid met minder toeren.

Je draait dus makkelijker een bout aan je achtertandwiel of voortandwiel los wanneer je bak in z'n 1 staat omdat je een kleinere hefboomkracht hebt. PUNT

edit: Als je op je achterrem trapt heeft het helemaal geen verschil, want dan heb je niks met je versnellingsbak/blok te maken. Je rem zit toch gelijk op je wiel en tussen je remschijf, achtertandwiel en voortandwiel zit een vaste verbinding.

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 25-3-2010 om 22:31 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
popiv 26-3-2010 0:19 Print reply

Posts: 593
zal ik 't nog s proberen uit te leggen.

Wat ik in feite bedoel is dat je in de zesde versnelling makkelijker moeren aan je krukas/primaire as kan losdraaien doordat deze twee minder snel mee gaan draaien wanneer je kracht zet op de moer.

De theorie hierachter:

In de hoogste versnelling zal het grootste tandwiel op je primaire as de kracht overbrengen op het kleinste tandwiel van je secundaire as.
Zo heb je het grootste toerental op je secundaire as bij het laagste toerental op je primaire, en dus de hoogste snelheid met je brommer, zoals hier ook al gezegd.

Dit principe heb je ook bij fietsen met versnellingen. Zwaarste versnelling heeft grootste tandwiel voor en kleinste achter. Maar, op een fiets zal het je opvallen dat als je vanuit stilstand probeert weg te rijden in de zwaarste versnelling dat (als je probeert net zo snel weg te rijden als in de lichtste versnelling...) je ontiegelijk veel kracht moet zetten vergeleken met wegrijden in de lichtste versnelling.

De zwaarste-lichtste versnelling op een fiets staat gelijk aan de
6de-1ste versnelling bij een brommer.

Samengevat: als je het toerental van de primaire as verlaagt moet de arm groter worden om het moment gelijk te houden. (En omdat de arm een constante is, namelijk de straal van het tandwiel) wordt de kracht die je moet zetten groter om in beweging te komen.

Dus als je je brommer in de 6de zet en je draait je vliegwielmoer los zal dat makkelijker gaan omdat je meer kracht kan zetten voordat je brommer gaat rijden.

Nu het argument dat je je brommer makkelijker aan kan lopen in de 6de. Dat klopt inderdaad want je brengt nu de kracht over op de ander kant van het systeem. (Bij een fiets dus het kleinste van de twee tandwielen)

duidelijk?

edit: als nu blijkt dat je brommer alsnog gaat rijden terwijl je aan de moer draait dan heeft remmen wel degelijk zin. Want dan moet je de wrijvingskracht van de rem ook nog compenseren met je moersleuteltje voordat je brommer weer in beweging komt.

Dit bericht is gewijzigd door popiv op 26-3-2010 om 0:53 uur.
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Henk-88 26-3-2010 0:39 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv

De theorie hierachter:

In de hoogste versnelling zal het grootste tandwiel op je primaire as de kracht overbrengen op het kleinste tandwiel van je secundaire as.
Zo heb je het grootste toerental op je secundaire as bij het laagste toerental op je primaire



Maar jij duwde je rem er bij in dus er is geen toerental


Leuke theorie maar de praktijk is anders.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
popiv 26-3-2010 0:42 Print reply

Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Maar jij duwde je rem er bij in dus er is geen toerental


Leuke theorie maar de praktijk is anders.


als je nou ff verder leest dan je neus lang is dan zie je dat het een inleiding is op de momentenwet beunhaas.
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Henk-88 26-3-2010 0:43 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
[...]


als je nou ff verder leest dan je neus lang is dan zie je dat het een inleiding is op de momentenwet beunhaas.



Tja ik dacht nog van moet ik wel verderlezen enzo..

Maar jij gebruikt de verkeerde terminologie dus.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
popiv 26-3-2010 0:45 Print reply

Posts: 593
nee, ik gebruik 'MAAR' als 'SIGNAALWOORD'

dat duidt er dus op dat je vanaf dat woord pas moet gaan opletten

Dit bericht is gewijzigd door popiv op 26-3-2010 om 0:47 uur.
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Henk-88 26-3-2010 0:49 Print reply

Posts: 26703
Je moet niet maren, ik had het over de term 'toerental'.

Je hebt geen punt omdat je in de zesde versnelling (vertraging dus hea ) makkelijker door de rem trekt.

En het gaat hier om een stilstaand voertuig dat stil moet blijven staan toch? Dus je wilt geen toerental toch?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
popiv 26-3-2010 0:52 Print reply

Posts: 593
k heb t al duidelijker gemaakt, kijk nog s bij 'samengevat:'
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
popiv 26-3-2010 0:57 Print reply

Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Je moet niet maren, ik had het over de term 'toerental'.

Je hebt geen punt omdat je in de zesde versnelling (vertraging dus hea ) makkelijker door de rem trekt.

En het gaat hier om een stilstaand voertuig dat stil moet blijven staan toch? Dus je wilt geen toerental toch?


heel simpel vraagje,

krijg jij je brommer makkelijker op gang in de 1ste versnelling of in de laatste?

en met op gang krijgen bedoel ik dan door gas te geven
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Henk-88 26-3-2010 1:09 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Je hebt geen punt omdat je in de zesde versnelling (vertraging dus hea ) makkelijker door de rem trekt.

En het gaat hier om een stilstaand voertuig dat stil moet blijven staan toch? Dus je wilt geen toerental toch?




 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
popiv 26-3-2010 1:11 Print reply

Posts: 593
dude antwoord nou s op m'n vraag
 
Smoking can reveal hidden lasertraps

Dit topic is 4301 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved