Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - bougie

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1236 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60947 - bougie
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1298 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RBN 16-3-2010 19:34 Print topicpost

Posts: 858
Ik heb een speciale bougie gekocht (kost normaal iets van 8 euro), een extra koude, het is een B9 bougie die ook verder van de zuiger afstaat (minder warmte productie e.d.). Moet veel aan kunnen.

Nu draai ik hem eruit voor een controle, alleen nu zie ik iets vreemds.

De electrode zit niet helemaal tot over de neus, dus als je de bougie precies recht van boven bekijken, zie je ook een klein stukje van dat puntje op de neus.

De vonk zou dus iets scheef gaan.

Ik kan me niet herinneren of de bougie er ook zo uit zag toen ik hem kocht.

Kan dit kloppen?
of kan het zijn dat de bougie op die manier kapot gaat of af slijt (door bijv. teveel hitte of compressie)

EDIT:
het is een B9HCV

foto's:








Dit bericht is gewijzigd door RBN op 16-3-2010 om 20:04 uur.

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 16-3-2010 om 20:08 uur.
 

st.nyksterdriver 16-3-2010 19:37 Print reply
Posts: 3376
maak es foto
 
RBN 16-3-2010 20:08 Print reply

Posts: 858
weet iemand het?
 
kpotmake 16-3-2010 20:12 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
weet iemand het?

is bij bepaalde typen bougies zo, kan me er een artikel over herinneren, zal even zoeken
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
s.am 16-3-2010 20:13 Print reply

Posts: 29
loopt hij wel normaal ?
volgens mij maakt het niks uit hoor
 
RBN 16-3-2010 20:14 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: s.am
loopt hij wel normaal ?
volgens mij maakt het niks uit hoor


loopt normaal, maar als dit slijtage betreft dan vertrouw ik het niet helemaal op deze manier.

Als me bougie zo beschadigd doordat hij gewoon 'afbrokkelt', dan zal het de rest van me cil ook geen goed doen
 
kpotmake 16-3-2010 20:15 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
[...]


loopt normaal, maar als dit slijtage betreft dan vertrouw ik het niet helemaal op deze manier.

Als me bougie zo beschadigd doordat hij gewoon 'afbrokkelt', dan zal het de rest van me cil ook geen goed doen

dit is zeker geen slijtage, ik weet niet hoe zon bougie in het nederlands heet, maar je zou wat kunnen googlen op een 'cut - back gap spark plug'
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
s.am 16-3-2010 20:16 Print reply

Posts: 29
nee klopt,
je kun het ook een tijdje aankijken met een normalen bougie.
en dan kijken of de bougie gewoon slecht is en anders is het de compressie of de hitte inderdaad

 
Maup 16-3-2010 20:16 Print reply

Posts: 4353
Waarom heb je uberhaupt deze bougie erin gedaan? Zo'n extra koude slaat sneller vet lijkt me.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
kpotmake 16-3-2010 20:24 Print reply

Posts: 3065
http://www.ngk.com/s...ck+ground&mfid=1

"Cut back ground straps expose more of the flame kernel to the air/fuel mixture and helps to reduce quenching."
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
koetjeboe91 16-3-2010 20:27 Print reply

Posts: 2096
en dat is nauw een koude boegie de hitte hoeft een minder lange weg te volgen en blijft dus kouder. hoe langer de boegie neus des te warmer die blijft. dus dat deze zo kort is leukt mij wel normaal.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
RBN 16-3-2010 20:31 Print reply

Posts: 858
ja me zuiger was te heet geworden -> vastloper

dus voor de zekerheid lekker koud

maar er is dus niks aan de hand ?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
http://www.ngk.com/s...ck+ground&mfid=1

"Cut back ground straps expose more of the flame kernel to the air/fuel mixture and helps to reduce quenching."


thnx man goed onderzoek gedaan!

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 16-3-2010 om 20:33 uur.
 
RobinRS98 16-3-2010 20:53 Print reply

Posts: 879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
ja me zuiger was te heet geworden -> vastloper

dus voor de zekerheid lekker koud

maar er is dus niks aan de hand ?

[...]


thnx man goed onderzoek gedaan!

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 16-3-2010 om 20:33 uur.


dit hoeft trouwens niet door je bougie te komen kan ook door een te arme afstelling en/of detonatie
 
Stamp die air uit je nikes !
RBN 16-3-2010 21:06 Print reply

Posts: 858
Nog een enkele vraag over bougie's.

Een te warme bougie kan slecht zijn, detonatie e.d.

een te koude bougie kan ervoor zorgen dat het mengsel slechter verbrand, zijn hier verder nog nadelen aan behalve dat het minder prestaties levert? (ik bedoel schadelijk voor de motor)

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RobinRS98
[...]


dit hoeft trouwens niet door je bougie te komen kan ook door een te arme afstelling en/of detonatie


ja weet ik. maar altijd fijn om de bougie even uit te sluiten.
 
koetjeboe91 16-3-2010 21:10 Print reply

Posts: 2096
een warme boegie komt eerder op zijn perfect temp. op dit punt is er een zelfrenigende efect. als je boegie te warm is gaat hij gloeien. verdere uitleg lijkt me daar niet voor nodig. een koude boegie heeft een korte neus en kan zijn hitte sneller afvoeren. dus hij blijft kouder. dit heeft verder geen efect op je verbranding van je mengsel. maar een te koude boegie komt niet op zijn perfect temp en raakt dus vervuild.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
Paul de Salmiakbal 16-3-2010 21:11 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
Nog een enkele vraag over bougie's.

Een te warme bougie kan slecht zijn, detonatie e.d.

een te koude bougie kan ervoor zorgen dat het mengsel slechter verbrand, zijn hier verder nog nadelen aan behalve dat het minder prestaties levert? (ik bedoel schadelijk voor de motor)

[...]


ja weet ik. maar altijd fijn om de bougie even uit te sluiten.

Ik had een hittegraad 8 in mijn Maxi zitten, maar hij stotterde erg veel en de bougie sloeg ook vet. Nu zit er een 7 in en rijd hij gewoon perfect.
Dus mocht je een te koude monteren, dan zou dat denk ik niet zo slecht zijn voor de motor. Is het echter niet waard omdat dat stotteren en vet slaande bougie gewoon vet kut rijd. Gewoon een beetje op gevoel er een in mikken. Je kunt ook aan je bromboer vragen voor advies.

Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 16-3-2010 om 21:33 uur.
 

Dit topic is 1298 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved