Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - zuiger tuning

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1252 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60762 - zuiger tuning
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 9317 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

dt50rcrosser 3-3-2010 9:54 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ArvidW
De gaten in je zuiger tunen is meestal alleen nodig bij brommers met belachelijk kleine spoelpoorten (vespa)

Bij vespa wordt het spoelkanaal in het carter over het algemeen fors geblokeerd door het cilinderhemd + zuiger dus worden daar grote stukken weggenomen.
afbeelding
afbeelding




maar dan worden er neem ik aan aan de andere kant ook stukken weg gehaald, of vlakken dunner gemaakt om balans te krijgen?
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
Marcooow 3-3-2010 18:59 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: edward-mb
hallo,
ik heb net een nieuwe cilinder gekocht (athena 70cc voor honda mb)

maar ik heb gehoord dat je de zuiger ook kunt tunen
vragen:
1. betere prestatie?
2. makkelijk zelf te doen?
3. hoe kun je dat doen?




ik denk dat je het beste het kunt laten doen of je kunt het zelf doen denk dat je gewoon een goed moet boren en dan gewoon met de dremel groter maken.

ik heb toevallig vorige week ook een 70cc Athena gekocht en die had ook gaten in de zuiger.






de gaten in de zuiger zijn dus voor de poorten die ik met een pijl heb aangegeven.

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik ben ook geen prof. in dit soort dingen.

Dit bericht is gewijzigd door marcooow op 3-3-2010 om 19:00 uur.
 
faster than a bullet!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-3-2010 19:00 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
[...]




maar dan worden er neem ik aan aan de andere kant ook stukken weg gehaald, of vlakken dunner gemaakt om balans te krijgen?


welke balans?

 
Too cool for school!
puchmaxisuper 3-3-2010 19:04 Print reply

Posts: 172
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


welke balans?


indd.. balans is onzin.. een gemiddelde zuiger weegt in principe al geen drol, wat je weghaalt weegt ook bjina niets en de zuiger wordt altijd in je cilinder in het spoor gehouden en maakt een op en neer gaande beweging, dus maakt het niet uit of een kant beetje lichter of zwaarder is.. begrijp niet waar jij vandaan haalt dat je "balans" naar de knoppe gaat
 
If everything seems under control, you're just not going fast enough!!!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-3-2010 19:06 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puchmaxisuper
[...]

indd.. balans is onzin.. een gemiddelde zuiger weegt in principe al geen drol, wat je weghaalt weegt ook bjina niets en de zuiger wordt altijd in je cilinder in het spoor gehouden en maakt een op en neer gaande beweging, dus maakt het niet uit of een kant beetje lichter of zwaarder is.. begrijp niet waar jij vandaan haalt dat je "balans" naar de knoppe gaat


precies. zoals ik al zei, ding draait niet rond, en hij kan wel in balans zijn, maar dan alleen als de belasting recht van onder komt... en dat gebeurt vrijwel nooit omdat je drijfstang 99% van de tijd onder een hoek staat.
 
Too cool for school!
dt50rcrosser 3-3-2010 23:11 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puchmaxisuper
[...]

indd.. balans is onzin.. een gemiddelde zuiger weegt in principe al geen drol, wat je weghaalt weegt ook bjina niets en de zuiger wordt altijd in je cilinder in het spoor gehouden en maakt een op en neer gaande beweging, dus maakt het niet uit of een kant beetje lichter of zwaarder is.. begrijp niet waar jij vandaan haalt dat je "balans" naar de knoppe gaat



og, balans klinkt zo raar. maar je snapt zelf dat je niet aan 1 kant kan blijven snijden? lijkt me redelijk logisch eigenlijks.

maar tzal wel niet belangrijk zijn.
tlijkt mijzelf heel logisch dat het niet klopt als je aan 1 kant wat weghaald.
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
Henk-88 4-3-2010 1:46 Print reply

Posts: 26703
Aan de zijkanten van de zuiger iets weghalen kan soms ook zo z'n voordelen opleveren als de spoelpoorten daardoor eerder opengaan en later sluiten.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-3-2010 2:23 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
[...]



og, balans klinkt zo raar. maar je snapt zelf dat je niet aan 1 kant kan blijven snijden? lijkt me redelijk logisch eigenlijks.

maar tzal wel niet belangrijk zijn.
tlijkt mijzelf heel logisch dat het niet klopt als je aan 1 kant wat weghaald.


negeer je mijn replies ofzo?
ik vind het helemaal niet zo logisch dat je niet aan één kant kunt blijven wegsnijden... waarom kan dat niet?

 
Too cool for school!
BIET 4-3-2010 9:58 Print reply

Posts: 22355
Ik weet niet wat de rest van je setup is, maar je kan beter je energie steken in werken en van dat geld een goede uitlaat regelen en als je die al hebt of je vind hem goed zat kan je alsnog beter de moeite of het geld steken in het bewerken van de cilinder.

Met de zuiger is gepruts en het meeste wat je er aan doet brengt ook nadelen met zich mee en het resultaat is lastig voorspelbaar. Een betere optie is dan nog om gewoon een lichtere zuiger te kopen die past. Zuigers die bij die cilinders zitten wegen vaak relatief veel namelijk.

Over de gaten in zuigers gesproken, ik zou er niet aan beginnen. In moderne cilinderkitjes wordt dit veelal achterwegen gelaten. In snelle NSR sobw blokken, die een gelijksoortige inlaat hebben, worden ook gesloten zuigers gemonteerd (kitaco, bidalot). Om maar een voorbeeld te noemen . Nou wil ik niet zeggen dat die gaten waardeloos zijn, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden .

@Henk:
Je bedoelt denk ik wat weghalen van het deel van het hemd het dichtst bij de pen? , zodat de spoelgangen minder geblokkeerd worden. Dat kan zeker voordelig zijn, is ook een beetje een afweging van betrouwbaarheid en vermogen.

Om je vragen te beantwoorden:
1. Is te behalen ja
2. Hangt er vanaf wat je uitvoert
3. Met een dremel, vijltjes en veel geduld.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
dt50rcrosser 4-3-2010 12:13 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


negeer je mijn replies ofzo?
ik vind het helemaal niet zo logisch dat je niet aan één kant kunt blijven wegsnijden... waarom kan dat niet?




haha kut, betrapt ;P

naja,, kan er met mijn boeren verstand niet bij dat als je aan 1 kant wat weghaald bij een in het midden gemonteerd ding, wat ook nog eens een hoop toeren maakt.

een kiper laad je ook niet aan 1 kant.. een enkel assertje gooi je ook niet vol aan de achterkant?..

maar tzal wel kunnen blijkbaar.
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-3-2010 15:06 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
[...]



haha kut, betrapt ;P

naja,, kan er met mijn boeren verstand niet bij dat als je aan 1 kant wat weghaald bij een in het midden gemonteerd ding, wat ook nog eens een hoop toeren maakt.

een kiper laad je ook niet aan 1 kant.. een enkel assertje gooi je ook niet vol aan de achterkant?..

maar tzal wel kunnen blijkbaar.


daar staan ook hele andere krachten op (qua richting)

Zuiger haalt wel heel veel steun uit zn zuigerhemd, als je dat in gaat korten kan ie meer klapperen en slijt alles stukken meer. Staat eigenlijk verder los van het gewicht en gaat meer over het oppervlak en de lengte van het hemd.
Toch, op bdp en odp zou een 'onbalans' ervoor kunnen zorgen dat de zuiger meer wil kantelen en dan slijt het dus ook wat harder...maar zoals ik al in een eerdere reply zei kan dat ook de andere kant op gaan en in je voordeel werken
Dat zou betekenen dat fabrikanten dat ook zouden willen benutten en dat heb ik ze nog niet zien doen, dus concludeer ik al gauw dat het allemaal wel meevalt met de onbalans.

Roterende delen is een heel ander verhaal uiteraard

 
Too cool for school!
dt50rcrosser 4-3-2010 17:33 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


daar staan ook hele andere krachten op (qua richting)

Zuiger haalt wel heel veel steun uit zn zuigerhemd, als je dat in gaat korten kan ie meer klapperen en slijt alles stukken meer. Staat eigenlijk verder los van het gewicht en gaat meer over het oppervlak en de lengte van het hemd.
Toch, op bdp en odp zou een 'onbalans' ervoor kunnen zorgen dat de zuiger meer wil kantelen en dan slijt het dus ook wat harder...maar zoals ik al in een eerdere reply zei kan dat ook de andere kant op gaan en in je voordeel werken
Dat zou betekenen dat fabrikanten dat ook zouden willen benutten en dat heb ik ze nog niet zien doen, dus concludeer ik al gauw dat het allemaal wel meevalt met de onbalans.

Roterende delen is een heel ander verhaal uiteraard




zit wel wat in jah,

snap ik
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek

Dit topic is 9317 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved