PRO TUNING |
2-3-2010 17:38 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
nee de hitte zit m voornamenlijk tussen verbrandingsruimte en uitlaatpoort op de wand, daaronder stelt het weinig voor in verhouding
die pen kreeg ik er zo niet uit met mijn 12 ton persje maar na dat ding heet te stoken had ie er veel meer zin aan.
Om een krukas goed te persen heb je minimaal een 50 tons pers nodig, anders gaat het te schokkerig.
En een krukas wordt altijd koud geperst naar beide zijden.
|
|
|
|
Maeddy |
2-3-2010 17:39 |
Posts: 1059 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
oke interessant. ben benieuwd wat protuning voor zinnigs daarop te zeggen heeft
Hoe zit het trouwens met lagers die eruit moeten? Kun je de carters gewoon verhitten en de zaak eruit laten vallen?
Oja, en ik had nog een vraag. Ik neem aan dat een wat snellere 50cc ook meer toeren draait. Moet je dan je ontsteking ook iets verdraaien om meer voorontsteking te krijgen, of is dit enkel van toepassing op zeer hoogtoerige apparaten? Ik kan namelijk geen ontsteking afstellen.
Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 2-3-2010 om 17:41 uur.
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
Saknet |
2-3-2010 17:45 |
Posts: 10355 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Om een krukas goed te persen heb je minimaal een 50 tons pers nodig, anders gaat het te schokkerig.
En een krukas wordt altijd koud geperst naar beide zijden.
Ik geloof je direct dat dat aanbevolen word, en dat dat ook veel makkelijker werkt.
een bromfiets krukaspen zit met ongeveer 5 ton vast, (een doorsnee motorfiets ongeveer 10).. in theorie heb je dus aan een 10 ton pers genoeg. het gaat idd erg schokkerig/zwaar, daarom ook die genoemde gasbrander
Ik snap best dat koud persen beter is ivm metaalvervorming/belasting, echter praat je dan naar mijn idee over invloeden (o.a. dat die pen steeds lichter erin gaat naarmate het drijfstangsetje vaker vervangen is en meer invloeden weet ik zelf zo niet maar die zullen er vast zijn) die je pas merkt in de racerij en/of na een aantal keer het big end te hebben vervangen.
oja bij eerder genoemde benodigdheden ontbraken nog de voelermaatjes om te kunnen noteren wat voor afstanden er tussen de wangen en dergelijken zitten, maar die heeft iedere monteur wel neem ik aan..
en ipv die bankschroef icm Y vormige metalen stukken is een uitgeklokte spelingvrije draaibank natuurlijk ook wel een stuk praktischer
http://www.scootertu...howarticle.php?ID=74 voor geinteresseerden
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 2-3-2010 om 18:09 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Royal Club |
2-3-2010 18:23 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]
Hoe zit het trouwens met lagers die eruit moeten? Kun je de carters gewoon verhitten en de zaak eruit laten vallen?
Oja, en ik had nog een vraag. Ik neem aan dat een wat snellere 50cc ook meer toeren draait. Moet je dan je ontsteking ook iets verdraaien om meer voorontsteking te krijgen, of is dit enkel van toepassing op zeer hoogtoerige apparaten? Ik kan namelijk geen ontsteking afstellen.
Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 2-3-2010 om 17:41 uur.
neeeeeej. inwendige lagertrekker is handig bij dit. maar je werkt toch bij een motorzaak?
ontsteking kan je zo laten.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Maeddy |
2-3-2010 20:05 |
Posts: 1059 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
neeeeeej. inwendige lagertrekker is handig bij dit. maar je werkt toch bij een motorzaak?
ontsteking kan je zo laten.
Ja, inderdaad, demontage . Maar ik heb alleen nog maar blokken gedemonteerd waarbij de lagers als het ware tussen horizontale carterdelen geklemd zaten. Ik ben serieus nog geen lagertrekker nodig geweest .
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
Royal Club |
2-3-2010 20:07 |
Posts: 60390 |
die van de balansas hoort er uit te vallen als je het carter verhit aan de achterkant. helaas geld dat niet voor het naaldlager van je primaire ais. daar heb je echt een binnenlagertrekker of een passende keilbout voor nodig
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Pixl |
2-3-2010 20:09 |
|
Royal Club |
2-3-2010 20:16 |
Posts: 60390 |
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Maeddy |
2-3-2010 21:14 |
Posts: 1059 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
die van de balansas hoort er uit te vallen als je het carter verhit aan de achterkant. helaas geld dat niet voor het naaldlager van je primaire ais. daar heb je echt een binnenlagertrekker of een passende keilbout voor nodig
Ik heb van horen zeggen (misschien laat ik me darom in de luren leggen ) dat je die naaldlagers vaak niet hoeft te vervangen? Ik had in totaal zes lagers in gedachten, 2 balans as, 2 krukas, een uitgaande as, en nog één waarvan ik de naam ben vergeten..
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
De Schout |
2-3-2010 21:16 |
Posts: 5327 |
waarom zou je naaldlagers nou weer niet hoeven te vervangen. gewoon vervangen voor die paar euro als je toch bezig bent.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Royal Club |
2-3-2010 21:22 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]
Ik heb van horen zeggen (misschien laat ik me darom in de luren leggen ) dat je die naaldlagers vaak niet hoeft te vervangen? Ik had in totaal zes lagers in gedachten, 2 balans as, 2 krukas, een uitgaande as, en nog één waarvan ik de naam ben vergeten..
ik vervang ze nu gewoon als ik de mogelijkheid heb.
2x krukas
2xbalansas
2x naadllager (zelfde maat)
1 primaire baklager (as waar je koppeling op zit.
1 secundaire baklager (uitgaande as dus)
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Maeddy |
3-3-2010 14:41 |
Posts: 1059 |
Bedankt voor alle snelle reacties, super .
Ik had nog een paar vragen/ideeën
Kunnen mijn lichten doorbranden als hij meer toeren gaat draaien?
Hoeveel toeren gaat zo'n apparaat als een stage6 of athena cilinder draaien?
Moet ik mijn vertanding nog aanpassen? Ik vraag me dit af omdat ik niet uitga van heel veel meer koppel, alleen een powerband die wat hoger ligt.
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
- Han - |
3-3-2010 14:50 |
|
Maeddy |
3-3-2010 17:52 |
Posts: 1059 |
Bij Jos Dijkman raden ze mij een dr50 cilinder aan ivm de gevoeligheid en mijn leovinci uitlaat. Is dit wel een goede keus?
Volgens mij zijn deze cilinders niet echt verschillend met de originele zooi of wel?
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
2SLOW4ME |
3-3-2010 18:00 |
Posts: 1944 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]
Ik heb van horen zeggen (misschien laat ik me darom in de luren leggen ) dat je die naaldlagers vaak niet hoeft te vervangen? Ik had in totaal zes lagers in gedachten, 2 balans as, 2 krukas, een uitgaande as, en nog één waarvan ik de naam ben vergeten..
Zou het wel doen, ik heb het bij mijn (derbi..) blok niet gedaan.
Maar daar heb ik nu al spijt van. moet dat ^%$#@ blok namelijk dus binnenkort weer open halen omdat ik vermoed dat die het gaan begeven als ik ze niet optijd vervang . (25dkm op de teller.. )
|
|
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do.. |
|