Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vragen mbt aankomende revisie

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1092 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60755 - vragen mbt aankomende revisie
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3804 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maeddy 2-3-2010 14:58 Print topicpost

Posts: 1059
Heren (& dames?),

Nu dat ik mijn brommer helemaal zomerklaar heb gemaakt, en hij er echt spik en span uitziet (jaja, 75 euro aan nieuwe boutjes, en nog een onmeunige hoop geld) ben ik eigenlijk klaar. Nu jeukt het mij om mijn blok te reviseren. Er zit namelijk een suizend geluid in mijn lagers. Van het zomer zou ik graag zorgeloos willen rijden. Ik wilde dit al eerder doen, maar de financiering en het tijdgebrek deden mij de das om.

Als ik toch ga reviseren doe ik het in een keer goed, en wil ik eigenlijk alleen de carters, koppeling en versnellingsbak houden. De krukas, cilinder en zuiger, lagers, keerringen, koppelingsveren en pakkingen wilde ik vervangen.

Ik moet daarom verschillende dingen aanschaffen. Ik dacht hierbij aan een leuke 50cc pretcilinder (a 160E) en een krukas (a 65-80E). Suggesties stel ik op prijs. Ik blijf wel rijden met mijn leovinci v6 uitlaat, en standaard inlaatset.

Nu heb ik hier een aantal vragen over, om de situatie voor mezelf wat duidelijker te maken.

1. Is het reviseren goed zelf te doen? Ik werk zelf in een motordemontage bedrijf als bijbaan, en versnellingsbakken en dergelijke zijn mij niet vreemd. SP1 en CBR 900rr bijvoorbeeld.

2. Ik wil mijn oliepomp bewaren, omdat ik anders bij elke tankbeurt 30 muntjes in een gare pomp moet gooien. Werkt een oliepomp goed op een 50cc pretcilindertje?

3. Moet de carterbegrenzing eruit gehaald worden voor een vervangende cilinder, of kan die blijven zitten omdat ik toch weer voor 50cc ga?

4. Wat voor cilinder en krukas raden jullie aan? Eventuele suggesties over andere dingen zijn altijd welkom.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden,

Alvast bedankt!

Mathys

P.S. De brommer betreft een tzr van 2006 met am6 blok, standaard cilinder met grote uitlaatpoort (ik denk zelf niet origineel), Standaard inlaatset en carburatie en een leovinic v6 uitlaat. De vertanding is 12-46.




Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 2-3-2010 om 15:20 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !

Royal Club 2-3-2010 16:04 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Heren (& dames?),

Nu dat ik mijn brommer helemaal zomerklaar heb gemaakt, en hij er echt spik en span uitziet (jaja, 75 euro aan nieuwe boutjes, en nog een onmeunige hoop geld) ben ik eigenlijk klaar. Nu jeukt het mij om mijn blok te reviseren. Er zit namelijk een suizend geluid in mijn lagers. Van het zomer zou ik graag zorgeloos willen rijden. Ik wilde dit al eerder doen, maar de financiering en het tijdgebrek deden mij de das om.

Als ik toch ga reviseren doe ik het in een keer goed, en wil ik eigenlijk alleen de carters, koppeling en versnellingsbak houden. De krukas, cilinder en zuiger, lagers, keerringen, koppelingsveren en pakkingen wilde ik vervangen.

Ik moet daarom verschillende dingen aanschaffen. Ik dacht hierbij aan een leuke 50cc pretcilinder (a 160E) en een krukas (a 65-80E). Suggesties stel ik op prijs. Ik blijf wel rijden met mijn leovinci v6 uitlaat, en standaard inlaatset.

Nu heb ik hier een aantal vragen over, om de situatie voor mezelf wat duidelijker te maken.

1. Is het reviseren goed zelf te doen? Ik werk zelf in een motordemontage bedrijf als bijbaan, en versnellingsbakken en dergelijke zijn mij niet vreemd. SP1 en CBR 900rr bijvoorbeeld.
is prima te doen. de bak in elkaar zetten zo dat ie ook nog schakelt vraagt soms even tijd, maar verder is het prima te doen.
2. Ik wil mijn oliepomp bewaren, omdat ik anders bij elke tankbeurt 30 muntjes in een gare pomp moet gooien. Werkt een oliepomp goed op een 50cc pretcilindertje?

ik zou die oliepomp lekker eraf halen. zijn nogal kapotloop gevoelig, en dat heb jij niet door als je aan het rijden bent tot het telaat is. je koopt bij euroscooters of scooterpowershop een stage 6 mengflesje en je sloopt je olietank uit je buddy. kan je een fles olie in kwijt en dat flesje kan in je kontkappen
3. Moet de carterbegrenzing eruit gehaald worden voor een vervangende cilinder, of kan die blijven zitten omdat ik toch weer voor 50cc ga?
volgensmij heeft jouw bouwjaar geen carterbegrenzing meer
4. Wat voor cilinder en krukas raden jullie aan? Eventuele suggesties over andere dingen zijn altijd welkom.
rito/doppler krukas. als koppeling zeg ik altijd direct polini 5plaats. maar origineel laten uitdraaien naar 5platen is ook een optie.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden,

Alvast bedankt!

Mathys

P.S. De brommer betreft een tzr van 2006 met am6 blok, standaard cilinder met grote uitlaatpoort (ik denk zelf niet origineel), Standaard inlaatset en carburatie en een leovinic v6 uitlaat. De vertanding is 12-46.




Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 2-3-2010 om 15:20 uur.



sugessties:
-maak van een stapel oude tussenplaten een blokkeer sleutel voor het los en vastmaken van je koppeling. regel/maak een blokkeer sleutel voor je vliegwiel voor het los/vastzetten ervan. Deze kan je waarschijnlijk ook gebruiken om je krukas te blokkeren om je krukastandwiel los en vast te halen.
doe dit laatste NIET met een luchtsleutel. je hebt grote kans dat je krukas wangen verdraaien tov elkaar.

-regel een momentsleutel voor het vastzetten van alle bouten en moeren.

-als de waterpompkeerring NIET lekt, laat deze dan zitten.

-check het draad van je olieaftap bout. deze is zeer gevoelig bij am6, ik heb er zelf al X kapotgedraait.. als je netjes werkt kan je hier een helicoil in plaatsen of je kan er een m8 bout in kwijt als je precies werkt.

-let op welke ringetjes waar zitten bij het demonteren van je bak/schakelmechanisme, heel vaak, bijna altijd, blijven er ringetjes plakken in je carters op de lagers en vergeet je ze of raak je ze kwijt. onthoud/fotografeer ook waar welke ringetjes zitten. ik heb het zelf vaak genoeg gehad dat ik ze weer eens op de verkeerde plek had zitten bij het schakelmechanisme, met als gevolg dat je je blok 3x in en uit elkaar haalt en niet begrijpt waarom het niet schakelt.

-kijk even in hoeverre je koppeling huis is ingeslagen. als dit vrij diep is. (meer als 2mm) moet je deze vervangen. als je dit niet doet heb je grote kans dat deze verder inslijt en je last krijgt van een plakkende koppeling, in de zin van dat je platen in je huis blijven steken en zo dus niet vrij komen.

-als je de oliepomp verwijdert kan je ook meteen het tandwiel in je carterdeksel verwijderen. dicht dit gat af met vloeibare pakking vanaf de buitenkant en met een afdekplaatje (4mm alu in een mooie vorm maken en 2gaten erin maken werkt heel mooi, beetje polijsten voor het oog )

-bij vragen inbox/msn je maar
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Tim-gpr99 2-3-2010 16:08 Print reply

Posts: 841
Hoeveel km heeft je TZR? TZRs hebben altijd wel een beetje een fluitend/huilend geluid in het blok, dat hoort zo. Krukas zou ik niet tot tot kmstanden van 15000 km. Daarna is het meestal nog niet echt nodig. Maar als je een andere setup wilt zou ik een DR80, Doppler 50cctje of iets van een MHR /Conti 50cctje nemen in comvinatie met een Doppler Endurance asje en 17,5 carbirateurtje.

 
GPR50 '99 streetfightert
Royal Club 2-3-2010 16:09 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tim-gpr99
Hoeveel km heeft je TZR? TZRs hebben altijd wel een beetje een fluitend/huilend geluid in het blok, dat hoort zo. Krukas zou ik niet tot tot kmstanden van 15000 km. Daarna is het meestal nog niet echt nodig. Maar als je een andere setup wilt zou ik een DR80, Doppler 50cctje of iets van een MHR /Conti 50cctje nemen in comvinatie met een Doppler Endurance asje en 17,5 carbirateurtje.



aprilia's niet? zelfde blok..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Maeddy 2-3-2010 16:21 Print reply

Posts: 1059
Mijn teller zegt dat hij 16000 heeft gelopen, maar hij had een bizarre afwijking naar beneden, waardoor dit ook nog wel eens rond de 20000 kan zijn.

Dat suizend geluid is gekomen nadat mijn blok een paar tikken gaf en uitviel voor een paar maanden terug.

Is de cilinder van 50cc stage6 een goede optie?

Als ik de koppeling sterker maak dmv sterke veren, is dit dan niet genoeg? Ik moet namelijk wel binnen mijn budget blijven .
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Royal Club 2-3-2010 16:22 Print reply

Posts: 60390
50cc stage6 is nieuw op de markt. geen ervaring info over bekend bij mij. maar volgens mij zijn ze niet zo heel duur en lijkt mij het proberen wel waard
en sterkere veren: ja. malossi
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Maeddy 2-3-2010 16:30 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
50cc stage6 is nieuw op de markt. geen ervaring info over bekend bij mij. maar volgens mij zijn ze niet zo heel duur en lijkt mij het proberen wel waard
en sterkere veren: ja. malossi


Klopt, ik zag het inderdaad bij Dijkman . Leken mij wel goed afgewerkte cilinders eigenlijk, als ik naar de foto's kijk. Leuke poortjes ook. De prijs kunnen ze natuurlijk ook niet te hoog maken omdat hij inderdaad nieuw op de markt is.
Lijkt hij qua timing niet wat op de athena?
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Royal Club 2-3-2010 16:32 Print reply

Posts: 60390
geen idee. heb beide timingen niet eh

edit: als je die cilinder gaat kopen, maak dan meteen poortmap

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 2-3-2010 om 16:34 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Saknet 2-3-2010 16:43 Print reply

Posts: 10355
krukas kan ook nieuw lagertje in geperst worden

benodigdheden

10 ton pers met specifieke hulpstukken om die pen uit de krukas te persen

gasbrander om de krukas heet te stoken voor de perswerkzaamheden

grote bankschroef

meetstatief met magneetvoet

meetklok tot op de honderdste mm nauwkeurig

2 stukken identiek metaal Y vormig die je in je bankschroef klemt. (daar laat je de krukas in draaien op de bankschroef let wel dat je op de plek vd lagers moet meten/draaien enfin ff creatief zijn)

overigens word het iets ingewikkelder als je krukas verschillende afmetingen heeft van beide zij-assen.

bronzen/koperen hamer om de wangen te verdraaien.

voor een snelle setup mag de afwijking vd wangen ongeveer 0,02mm zijn maximaal (beste is 00 natuurlijk) en voor een slomo setup 0,05mm

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 2-3-2010 om 16:46 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Royal Club 2-3-2010 16:45 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
krukas kan ook nieuw lagertje in geperst worden

benodigdheden

10 ton pers met specifieke hulpstukken om die pen uit de krukas te persen

gasbrander om de krukas heet te stoken voor de perswerkzaamheden

grote bankschroef

meetstatief met magneetvoet

meetklok tot op de honderdste mm nauwkeurig

2 stukken identiek metaal Y vormig die je in je bankschroef klemt.

bronzen/koperen hamer om de wangen te verdraaien.

voor een snelle setup mag de afwijking vd wangen ongeveer 0,02mm zijn maximaal (beste is 00 natuurlijk) en voor een slomo setup 0,05mm


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 2-3-2010 om 16:44 uur.


mhh, maar een orgi am6 krukas heeft geen volle wangen. kan je beter een volle reesj krukas kopen als je toch bezig bent

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Maeddy 2-3-2010 16:52 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


mhh, maar een orgi am6 krukas heeft geen volle wangen. kan je beter een volle reesj krukas kopen als je toch bezig bent



Dat lijkt me een strak plan. Ik tover geen tien ton pers uit mijn broekzak .
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
PRO TUNING 2-3-2010 17:04 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
krukas kan ook nieuw lagertje in geperst worden

benodigdheden

10 ton pers met specifieke hulpstukken om die pen uit de krukas te persen

gasbrander om de krukas heet te stoken voor de perswerkzaamheden

grote bankschroef

meetstatief met magneetvoet

meetklok tot op de honderdste mm nauwkeurig

2 stukken identiek metaal Y vormig die je in je bankschroef klemt. (daar laat je de krukas in draaien op de bankschroef let wel dat je op de plek vd lagers moet meten/draaien enfin ff creatief zijn)

overigens word het iets ingewikkelder als je krukas verschillende afmetingen heeft van beide zij-assen.

bronzen/koperen hamer om de wangen te verdraaien.

voor een snelle setup mag de afwijking vd wangen ongeveer 0,02mm zijn maximaal (beste is 00 natuurlijk) en voor een slomo setup 0,05mm

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 2-3-2010 om 16:46 uur.



Krukas warm stoken
 
Saknet 2-3-2010 17:12 Print reply

Posts: 10355
hangt vanaf hoe degelijke pers je hebt. ik heb een pers van 100 euro chinees model, daar moet je wat voorzichtiger mee doen.

en tja die wangen moet je dan beetje heet stoken zodat die pen wat losser gaat zitten door uitzet/krimp gebeuren. Anders dan heb je dus bij een pers zoals mijne, kans dat er lelijke dingen gaan gebeuren.

Heb zelf prima met zo'n krukas gereden
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Royal Club 2-3-2010 17:14 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
hangt vanaf hoe degelijke pers je hebt. ik heb een pers van 100 euro chinees model, daar moet je wat voorzichtiger mee doen.

en tja die wangen moet je dan beetje heet stoken zodat die pen wat losser gaat zitten door uitzet/krimp gebeuren. Anders dan heb je dus bij een pers zoals mijne, kans dat er lelijke dingen gaan gebeuren.

Heb zelf prima met zo'n krukas gereden


ehm. ik heb me nooit verdiept in hoe warm je krukas word als je rijd, maar gaat dat niet gelijk op met als je hem heetstookt met een gasbrander?

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Saknet 2-3-2010 17:30 Print reply

Posts: 10355
nee de hitte zit m voornamenlijk tussen verbrandingsruimte en uitlaatpoort op de wand, daaronder stelt het weinig voor in verhouding


die pen kreeg ik er zo niet uit met mijn 12 ton persje maar na dat ding heet te stoken had ie er veel meer zin aan.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Royal Club 2-3-2010 17:30 Print reply

Posts: 60390
oke interessant. ben benieuwd wat protuning voor zinnigs daarop te zeggen heeft
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten

Dit topic is 3804 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved