Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - kwaliteit nederlandse benzine

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1185 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60750 - kwaliteit nederlandse benzine
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7167 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

popiv 2-3-2010 15:37 Print reply

Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
[...]

heeft die gast een laboratorium? zonee broodje aap.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse

Er is laatst inderdaad onderzoekn gedaan naar de kwaliteit van benzine nu tegenover 30 jaar geleden. en die is nu inderdaad een stuk slechter.




daar heb je je feiten, rechtstreeks uit een laboratorium.

En als je nou s met 1 klein argumentje komt waarom de benzine kwaliteit dan niet slechter zou zijn dan vroeger in plaats van alleen maar afkraken wat andere mensen zeggen. Dat sarcasme van jou voegt namelijk geen donder toe aan deze discussie.




Dit bericht is gewijzigd door popiv op 2-3-2010 om 15:45 uur.
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
cnorretje 2-3-2010 15:42 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
yup, word van tarwe gemaakt rest product heet protiwanza en word krachtvoer voor de koeien

(sorry voor offtopic maar vond het ff leuk te vertellen)

dit moeten ze echt promoten. komt de graanprijs er misschien weer bovenop
 
cnorretje 2-3-2010 16:01 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
Je hebt tegenwoordig ook E85, dit is dus 85% ethanol en 15% benzine.

...
En ethanol heeft net als benzine een koelende werking, dit verkleind de kans op vastlopers weer.

Dit bericht is gewijzigd door hggf op 1-3-2010 om 23:49 uur.

dat valt te betwijfelen. Heb het even uitgerekend:

Warmtecapaciteit: 2430 J/kg

Verbrandingswarmte: 17,4 * 10^6 J/kg

stel dat je een rendement hebt van 50%

ethanol zou dan voor (0,5 * 17,4 * 10^6) / 2430 = 0,00028 * 100% = 0,028% voor de koeling zorgen. lijkt me verwaarloosbaar

Dit bericht is gewijzigd door cnorretje op 2-3-2010 om 16:03 uur.
 
popiv 2-3-2010 22:58 Print reply

Posts: 593
trouwens sinds wanneer heeft een brandstof een koelende werking?

die berekening van cnorretje zal vast wel kloppen maar de warmte die door de ethanol wordt opgenomen komt meteen weer vrij als je het ontbrandt lijkt mij
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
dt50rcrosser 2-3-2010 23:01 Print reply

Posts: 6252
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
trouwens sinds wanneer heeft een brandstof een koelende werking?



sinds altijd?

tractorpullers worden puur gekoeld met brandstof zelfs. (klein voorbeeldje)
 
ik wil geen seks, ik wil een goed gesprek
popiv 2-3-2010 23:06 Print reply

Posts: 593
kijk s naar het tweede stukje van mn post...

doordat het ontbrandt heft het koelen/verwarmen elkaar toch meteen weer op
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
thunderbird - Forum en Sales Moderator 2-3-2010 23:08 Print reply

Posts: 7728
voordat een mengsel ontbrandt kan het toch koelen? het verbrand indd daarna, maar meteen komt er ook weer een koele lading achteraan..
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
Johann 2-3-2010 23:35 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
voordat een mengsel ontbrandt kan het toch koelen? het verbrand indd daarna, maar meteen komt er ook weer een koele lading achteraan..


Zo simpel als het is....
 
Hells Hobbit 3-3-2010 0:09 Print reply

Posts: 1793
zolang ze het niet aanlengen met water

zitten inderdaad naar veel additieven in benzine die met der tijd veranderen. Wat te denken van het goede oude lood waar motoren zo dol op waren. Wellicht dat er een additief is wat de smerende werking van 2t meng olie teniet doet maar ik neem aan dat de jongens van castrol daar rekening mee houden.
 
koekie - Administrator 3-3-2010 6:16 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]


gefeliciteerd met je 53000e post


Gefeliciteerd met je Notitie!
 
Haaks de hoek om!
cnorretje 3-3-2010 23:20 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
voordat een mengsel ontbrandt kan het toch koelen? het verbrand indd daarna, maar meteen komt er ook weer een koele lading achteraan..

volgens mij kan die 0,028% procent nooit een vastloper voorkomen, dan is 20 ml koelvloeistof erbij nog effectiever...
 
De Schout 3-3-2010 23:44 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cnorretje
[...]

volgens mij kan die 0,028% procent nooit een vastloper voorkomen, dan is 20 ml koelvloeistof erbij nog effectiever...


volgens mij zit je er met je berekening ook redelijk naast..

een warmte capaciteit is volgens mij in J/Kg/K ? dan heb je dus al een factor 40 te pakken. komt verder de verdampingswarmte nog bij die normaal vele malen groter is dan de energie die nodig is om t spul een K warmer te krijgen.

verder zou je de opgenomen warmte moeten vergelijken met de hoeveelheid warmte die benzine opneemt bij de zelfde geleverde energie ofzo? in ieder geval niet daar onder de deelstreep zetten.

ook lijkt me een rendement van 50% wel reden voor een feestje
 
tune tweak fiddle bang bummer
popiv 4-3-2010 1:42 Print reply

Posts: 593
als je je brum op ethanol wil laten lopen moet je je hele blok toch ombouwen?

lijkt me dan dat als je ethanol door de benzine heen gooit dat nooit goed kan zijn
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
cnorretje 4-3-2010 18:25 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


volgens mij zit je er met je berekening ook redelijk naast..

een warmte capaciteit is volgens mij in J/Kg/K ? dan heb je dus al een factor 40 te pakken. komt verder de verdampingswarmte nog bij die normaal vele malen groter is dan de energie die nodig is om t spul een K warmer te krijgen.

verder zou je de opgenomen warmte moeten vergelijken met de hoeveelheid warmte die benzine opneemt bij de zelfde geleverde energie ofzo? in ieder geval niet daar onder de deelstreep zetten.

ook lijkt me een rendement van 50% wel reden voor een feestje

je hebt gelijk ja. ik heb het ook even voor benzine uitgerekend (daar had ik betere gegevens van)

Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 35 MJ energie vrij.
Warmtecapaciteit: 1,64 * 10^3 J/(liter*K)
Benzine kan neemt bij opwarming van 80 K (1,64 * 10^3 J/(liter*80) 131.200 Joule op.

Dat betekend: (131.200 / 35.000.000) * 100% = 0,375% bij 100% omzetting in warmte. Dat zal uiteraard iets minder zijn, want je komt ook vooruit en er komt ook geluid uit, dus stel dat het 70% rendement is.
dat is dan 0,375/0,7 = 0,54 %. Dat is ook erg weinig. Ik wil niet meer zeggen dat het verwaarloosbaar is, maar het is zeker niet de belangrijkste reden van een vastloper

oja, en wat die deelstreep betreft, dat kan wel want hier vergelijk je gewoon hoeveel energie de brandstof levert en hoeveel hij opneemt (bij dat temperatuurverschil).



Dit bericht is gewijzigd door cnorretje op 4-3-2010 om 18:26 uur.
 
Leen 4-3-2010 18:27 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cnorretje
[...]

je hebt gelijk ja. ik heb het ook even voor benzine uitgerekend (daar had ik betere gegevens van)

Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 35 MJ energie vrij.
Warmtecapaciteit: 1,64 * 10^3 J/(liter*K)
Benzine kan neemt bij opwarming van 80 K (1,64 * 10^3 J/(liter*80) 131.200 Joule op.

Dat betekend: (131.200 / 35.000.000) * 100% = 0,375% bij 100% omzetting in warmte. Dat zal uiteraard iets minder zijn, want je komt ook vooruit en er komt ook geluid uit, dus stel dat het 70% rendement is.
dat is dan 0,375/0,7 = 0,54 %. Dat is ook erg weinig. Ik wil niet meer zeggen dat het verwaarloosbaar is, maar het is zeker niet de belangrijkste reden van een vastloper

oja, en wat die deelstreep betreft, dat kan wel want hier vergelijk je gewoon hoeveel energie de brandstof levert en hoeveel hij opneemt (bij dat temperatuurverschil).



Dit bericht is gewijzigd door cnorretje op 4-3-2010 om 18:26 uur.



ga er maar vanuit dat je bij een 2t met poorten nog geen 30% rendement haalt uit je benzine.
 

Dit topic is 7167 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved