Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tandwiel verhouding

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1179 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60432 - tandwiel verhouding
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1392 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RBN 4-2-2010 15:54 Print topicpost

Posts: 858
Ik heb tandwielverhouding 12 - 38

setup:
4-bak
50cc snel brevetto
Standaard uitlaat
Bing 14mm
Powerfilter

Hij trekt nu goed op maar draait wel teveel toeren.
Op de top maakt hij veel teveel toeren.

Is de tandwielverhouding zoals ik hem nu heb redelijk goed?
Wat is een betere verhouding?

Ik twijfel nog of de koppeling slipt of dat het aan de tandwielverhouding ligt. Vandaar deze vraag.



Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-2-2010 om 16:07 uur.
 

w0ut3r 4-2-2010 16:03 Print reply

Posts: 1350
lijkt mij wat klein...
probeer 13-47 is oid
 
www.TheGreenBoxz.nl
RBN 4-2-2010 16:06 Print reply

Posts: 858
Moet ik het achtertandwiel ook aanpassen dan?

Kan het ook met alleen het voortandwiel, of beter beiden?

want stel je hebt 5 - 10 of 10 - 20
Dan levert dat toch hetzelfde op? allebei moet het voortandwiel 2 keer rondraaien voor 1 ronde van het achtertandwiel.

Bovendien van 12-38 naar 13-47 dan wordt hij toch alleen maar kleiner? dus nog meer toeren...

Het is een 4-bak.


Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-2-2010 om 16:08 uur.
 
w0ut3r 4-2-2010 16:09 Print reply

Posts: 1350
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
Moet ik het achtertandwiel ook aanpassen dan?

Kan het ook met alleen het voortandwiel, of beter beiden?

want stel je hebt 5 - 10 of 10 - 20
Dan levert dat toch hetzelfde op? allebei moet het voortandwiel 2 keer rondraaien voor 1 ronde van het achtertandwiel.



ik weet niet zo veel van tandwielen en kettingen af...
Maar volgens mij gaan voortandwielen niet veel groter dan maatje 14 (althans, voor derbi en am6).
Lijkt mij dan je dus toch ook met je achtertandwiel aan de slag moet.
 
www.TheGreenBoxz.nl
RBN 4-2-2010 16:10 Print reply

Posts: 858
Oke, maar als ik laagtoeriger wil. Dan zal de verhouding dus kleiner moeten zijn tussen voor en achter toch?

Dus het grootste voortandwiel wat er te krijgen is, en dan het achtertandwiel ook kleiner als het nodig is.
 
Paultje Pils 4-2-2010 16:11 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN


Bovendien van 12-38 naar 13-47 dan wordt hij toch alleen maar kleiner? dus nog meer toeren...

Het is een 4-bak.


Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-2-2010 om 16:08 uur.


Voortandwiel:
Hoe groter, hoe hoger je topsnelheid, hoe langzamer hij optrekt.
Per tandje scheelt +/- 4 km/h op top.

Achtertandwiel; hoe groter, hoe lager je topsnelheid, hoe sneller hij optrekt. Per tandje scheelt het minder, maar weet niet hoeveel.
 
If you can't dodge it, ram it.
kenny77 4-2-2010 16:12 Print reply

Posts: 29286
Ik denk niet dat je op dit forum snel iemand zal hebben die je het kan zeggen.
Aangezien jou blokje niet zo heel veel hier op het forum voorkomt.

ik zou kijken of je een 13 of 14 voortandwiel ergens kan krijgen en dat uit proberen.
 
RBN 4-2-2010 16:12 Print reply

Posts: 858
oke maar als hij in de hoogste versnelling teveel toeren maakt, zal dus het voortandwiel groter moeten en achter kleiner?
 
w0ut3r 4-2-2010 16:14 Print reply

Posts: 1350
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
oke maar als hij in de hoogste versnelling teveel toeren maakt, zal dus het voortandwiel groter moeten en achter kleiner?


nej, voortandwiel ietsies groter en achter een stuk groter...
of praat ik nou poep ?
 
www.TheGreenBoxz.nl
RBN 4-2-2010 16:15 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Ik denk niet dat je op dit forum snel iemand zal hebben die je het kan zeggen.
Aangezien jou blokje niet zo heel veel hier op het forum voorkomt.

ik zou kijken of je een 13 of 14 voortandwiel ergens kan krijgen en dat uit proberen.


en het achtertandwiel zo houden?

 
RBN 4-2-2010 16:18 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: w0ut3r
[...]


nej, voortandwiel ietsies groter en achter een stuk groter...
of praat ik nou poep ?


Ja volgens mij gaat het om de verhouding

12 - 38
38/12 = 3.166

13 - 47
13/47 = 3.615

Als geld: hoe groter de uitkomst hoe groter de verhouding. Dan zou ik er dus op achteruit gaan, dan draait hij alleen maar nog meer toeren.
 
hggf 4-2-2010 16:21 Print reply

Posts: 1404
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: w0ut3r
[...]


nej, voortandwiel ietsies groter en achter een stuk groter...
of praat ik nou poep ?


Jij praat poep...

Voor groter = zwaarder
achter kleiner = zwaarder

En ik zou gewoon 1 of 2 tandjes groter doen voor en dan kijken wat hij doet, je kan daarna altijd nog je achtertandwiel doen.

Dit bericht is gewijzigd door hggf op 4-2-2010 om 16:23 uur.
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
kenny77 4-2-2010 16:23 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
[...]


en het achtertandwiel zo houden?



Ja.
 
w0ut3r 4-2-2010 16:24 Print reply

Posts: 1350
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
[...]


Jij praat poep...

Voor groter = zwaarder
achter kleiner = zwaarder


oja, excuse moi ...
Op de een of andere manier laten me hersens me altijd in de steek als het gaat om tandwielen
 
www.TheGreenBoxz.nl
RBN 4-2-2010 16:25 Print reply

Posts: 858
Maar hoeveel maakt het betreft toeren uit per 1 tand erbij bij het voortandwiel?

Dus niet de snelheid maar toeren
 
knoffy 4-2-2010 16:26 Print reply
Posts: 610
kunnen wij niet voor je zeggen en dat je 12-38 hebt vind ik al redelijk zwaar voor een 50cc
 

Dit topic is 1392 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved