Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Zelf lagerbussen draaien? welk materiaal. achterbrug mxt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 985 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #60379 - Zelf lagerbussen draaien? welk mate...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3828 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

appie_1988 1-2-2010 19:09 Print topicpost

Posts: 322
De lagerbussen bij achterbrug van me mtx110 zijn helemaal verrot.
Dus dacht ik laat ik effe nieuwe draaien op school.
Iemand zij dat je die dan van bronz moest maken.
Maar dat hebben we daar niet.

Dus zat ik zelf de denken aan MESSING.
Dat is zachter dan de as.
Alleen de wrijvingscoefficient van messing is een stuk hoger.
Dus dat zou beteken dat het veren wat stugger loopt.

Heeft iemand ervaring met messing lagerbussen?
ik hoor t graag.



 

Floris-tsx 1-2-2010 19:42 Print reply

Posts: 3225
nee geen ervaring
lijkt me nogal riskant
dat spul is wel heel zacht.
kan je ze nie gewoon kopen?
http://www.detechnoshop.nl/frameset800.html
is een zaak bij mij int dorp
die dudes hebben echt alles
 
Iedereen kan professioneel worden
Sypie_Honda 1-2-2010 19:44 Print reply

Posts: 13830
RG7 lagerbrons is het beste.
2 busjes draaien en een goeie as in je frame, en een paar vetnippels op je brug en dat slijt nooit weer

wel duur spul, messing wil waarschijnlijk wel, maar is niet zo geschikt als RG7.

heb zelf ervaring met RG7 achterbrug lagers, messing nog nooit geprobeerd.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Rens 1-2-2010 19:46 Print reply

Posts: 6863
Messing is wel heel zacht, ik denk dat je toch beter brons kan nemen, of teflon maar dat is misschien ook niet sterk genoeg.


Ik heb een keer nieuwe bussen gekocht van honda, maar toen bleek dat ik ook de buis om de as moest vervangen omdat er te veel speling was tussen de buis en de lagerbussen.
 
achter de maan is alles beter
Sypie_Honda 1-2-2010 19:50 Print reply

Posts: 13830
owja vergeten te vermelden, bussen natuurlijk niet om de as zelf laten draaien, maar om een buis om de as heen.

dat originele systeem is eigenlijk ook te stom voor woorden. met die vieze rubber busjes.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Rens 1-2-2010 19:54 Print reply

Posts: 6863
Bij mijn mtx zat er een buis om de as heen van ongeveer 25mm buitendiameter. Die buis liep in lagerbussen van bakeliet of ander hard plastic.

Dat was een 1980 mtx misschien is het anders bij latere types.
 
achter de maan is alles beter
Sypie_Honda 1-2-2010 20:00 Print reply

Posts: 13830
ow oke dat heb ik nog nooit gezien bij die dingen. miss is het bij mtx wel ori maar MT/MB is altijd gewoon met een as geweest.

dacht dat dat bij MTX het zelfde was.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
appie_1988 1-2-2010 20:07 Print reply

Posts: 322
aha,
Waarom niet de bussen om de as laten draaien?
Die as is makkelijk vervangbaar,

 
Sypie_Honda 1-2-2010 20:11 Print reply

Posts: 13830
met zo'n as knijp je het frame bij elkaar, en belast je de lagers dus verkeerd.

met zo'n buis om de as heen knijp je de as in het frame en kunnen de lagers gewoon vrij draaien.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Rens 1-2-2010 20:12 Print reply

Posts: 6863
Een as is veel smaller dus minder oppervlak om de klappen op te vangen en veel meer slijtage.

Alleen een as is ook minder sterk dus die gaat lekker buigen en klemmen. (als het geen orgineel honda as is)
 
achter de maan is alles beter
appie_1988 1-2-2010 20:20 Print reply

Posts: 322
idd as gaat buigen, had ik ook met imm acherwielas, heb nu stuk chromeas :P.
owke,wel handige antwoorden,

bedankt.


 
ErikVerkade 2-2-2010 11:21 Print reply

Posts: 980
neem in godsnaam geen messing ik spreek uit ervaaring met lagers dat gaat vast lopen hoeveel vet je er ook in douwt
gewoon brons nemen dat gaat het best
 
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig
JantjeMB5 2-2-2010 11:47 Print reply

Posts: 374
ik heb er ertalon bussen voor gedraaid, dat is een soort nylon, heel taai en 'zelfsmerend' plastic, werkt toch goed, bewerkt gemakkelijk en kost geen scheet
 
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier
ErikVerkade 2-2-2010 11:55 Print reply

Posts: 980
dat kan ook aleen nemen somige soorten nylon vaak vocht op en dan zet het op en zit je as vast
dus daar moet je op letten
 
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig
Harold 2-2-2010 12:15 Print reply

Posts: 1052
Messing is geschikt genoeg. Het belangrijkste is de passing en het oppervlak. Smeer het wel met zuurvrij vet.
Heb zelf een keer alle busjes van het linksysteem van een yz250 vervangen door messing busjes. Als lagerasjes heb ik pistonpennen gebruikt. Die van motoren hebben nog wel eens de goede buiten diameter, binnen diameter draai ik dan op maat(waar de bout doorheen komt). Voordeel daarvan zijn dat ze gehard zijn en een goede oppervlaktebehandeling hebben gehad.
Die crosser rijdt al weer 2 jaar rond en het linksysteem is nog steeds zo goed als spelingsvrij.
 
PRO TUNING 2-2-2010 14:09 Print reply

Posts: 4000
Waarom niet direct ombouwen naar naaldhulzen ??
 

Dit topic is 3828 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved