Floris-tsx |
1-2-2010 19:42 |
Posts: 3225 |
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
Sypie_Honda |
1-2-2010 19:44 |
Posts: 13830 |
RG7 lagerbrons is het beste.
2 busjes draaien en een goeie as in je frame, en een paar vetnippels op je brug en dat slijt nooit weer
wel duur spul, messing wil waarschijnlijk wel, maar is niet zo geschikt als RG7.
heb zelf ervaring met RG7 achterbrug lagers, messing nog nooit geprobeerd.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Rens |
1-2-2010 19:46 |
Posts: 6863 |
Messing is wel heel zacht, ik denk dat je toch beter brons kan nemen, of teflon maar dat is misschien ook niet sterk genoeg.
Ik heb een keer nieuwe bussen gekocht van honda, maar toen bleek dat ik ook de buis om de as moest vervangen omdat er te veel speling was tussen de buis en de lagerbussen.
|
|
achter de maan is alles beter |
|
Sypie_Honda |
1-2-2010 19:50 |
Posts: 13830 |
owja vergeten te vermelden, bussen natuurlijk niet om de as zelf laten draaien, maar om een buis om de as heen.
dat originele systeem is eigenlijk ook te stom voor woorden. met die vieze rubber busjes.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Rens |
1-2-2010 19:54 |
Posts: 6863 |
Bij mijn mtx zat er een buis om de as heen van ongeveer 25mm buitendiameter. Die buis liep in lagerbussen van bakeliet of ander hard plastic.
Dat was een 1980 mtx misschien is het anders bij latere types.
|
|
achter de maan is alles beter |
|
Sypie_Honda |
1-2-2010 20:00 |
Posts: 13830 |
ow oke dat heb ik nog nooit gezien bij die dingen. miss is het bij mtx wel ori maar MT/MB is altijd gewoon met een as geweest.
dacht dat dat bij MTX het zelfde was.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
appie_1988 |
1-2-2010 20:07 |
Posts: 322 |
aha,
Waarom niet de bussen om de as laten draaien?
Die as is makkelijk vervangbaar,
|
|
|
|
Sypie_Honda |
1-2-2010 20:11 |
Posts: 13830 |
met zo'n as knijp je het frame bij elkaar, en belast je de lagers dus verkeerd.
met zo'n buis om de as heen knijp je de as in het frame en kunnen de lagers gewoon vrij draaien.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Rens |
1-2-2010 20:12 |
Posts: 6863 |
Een as is veel smaller dus minder oppervlak om de klappen op te vangen en veel meer slijtage.
Alleen een as is ook minder sterk dus die gaat lekker buigen en klemmen. (als het geen orgineel honda as is)
|
|
achter de maan is alles beter |
|
appie_1988 |
1-2-2010 20:20 |
Posts: 322 |
idd as gaat buigen, had ik ook met imm acherwielas, heb nu stuk chromeas :P.
owke,wel handige antwoorden,
bedankt.
|
|
|
|
ErikVerkade |
2-2-2010 11:21 |
Posts: 980 |
neem in godsnaam geen messing ik spreek uit ervaaring met lagers dat gaat vast lopen hoeveel vet je er ook in douwt
gewoon brons nemen dat gaat het best
|
|
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig |
|
JantjeMB5 |
2-2-2010 11:47 |
Posts: 374 |
ik heb er ertalon bussen voor gedraaid, dat is een soort nylon, heel taai en 'zelfsmerend' plastic, werkt toch goed, bewerkt gemakkelijk en kost geen scheet
|
|
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier |
|
ErikVerkade |
2-2-2010 11:55 |
Posts: 980 |
dat kan ook aleen nemen somige soorten nylon vaak vocht op en dan zet het op en zit je as vast
dus daar moet je op letten
|
|
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig |
|
Harold |
2-2-2010 12:15 |
Posts: 1052 |
Messing is geschikt genoeg. Het belangrijkste is de passing en het oppervlak. Smeer het wel met zuurvrij vet.
Heb zelf een keer alle busjes van het linksysteem van een yz250 vervangen door messing busjes. Als lagerasjes heb ik pistonpennen gebruikt. Die van motoren hebben nog wel eens de goede buiten diameter, binnen diameter draai ik dan op maat(waar de bout doorheen komt). Voordeel daarvan zijn dat ze gehard zijn en een goede oppervlaktebehandeling hebben gehad.
Die crosser rijdt al weer 2 jaar rond en het linksysteem is nog steeds zo goed als spelingsvrij.
|
|
|
|
PRO TUNING |
2-2-2010 14:09 |
Posts: 4000 |
Waarom niet direct ombouwen naar naaldhulzen ??
|
|
|
|