Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Geen vonk

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 610 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #60253 - Geen vonk
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2606 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maup 22-1-2010 16:04 Print topicpost

Posts: 4353
Heb een piaggio scooterblokje dat ineens niet meer wil vonken. Een maandje geleden liep hij nog prima, maar sinds een week geleden kreeg ik hem niet meer gestart.
Het blijkt dus dat de bougie geen vonk meer geeft.
Wat kan hier de oorzaak van zijn??

Dingen die ik al heb gedaan:

  • Bougie vervangen
  • Cdi vervangen
  • Bougiekabel aan beide kanten een stukje afgeknipt.
  • Hele ontsteking losgehaald, alle kabels doorgemeten en gecontroleerd op draadbreuken.
  • Bougiekabel doorgemeten, weerstand van 0 Ohm.
  • Bougiedop doorgemeten; gaf een weerstand van 8kOhm (hoort dit?)


Er gaan drie kabels naar de cdi, twee daarvan zorgen voor de stroom en een is de pick-up.
Met draaiende startmotor gaven de twee voedingskabels 110V wisselstroom en tussen de kabel van de pick-up en de massa ongeveer 1 volt.
Ook zit er met niet-draaiende motor een weerstand tussen de pick-up kabel en de massa van 80kOHM.(hoort dit?)
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

RBN 23-1-2010 13:10 Print reply

Posts: 858
is je spoel nog goed?
 
Maup 23-1-2010 13:41 Print reply

Posts: 4353
Hoe kan ik dat zien/meten?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-1-2010 17:38 Print reply

Posts: 9841
wow.
wel grappig als je 110v wisselstroom hebt als je je startmotor aangooit.
en dat terwijl die startmotor keihard stroom staat te trekken

pickupspoel is een spoel en heeft dus weerstand. 80ohm lijkt me helemaal niet verkeerd als je het vergelijkt met andere spoelen die ong. dezelfde functie hebben.


 
Too cool for school!
Maup 23-1-2010 17:45 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
wow.
wel grappig als je 110v wisselstroom hebt als je je startmotor aangooit.
en dat terwijl die startmotor keihard stroom staat te trekken

pickupspoel is een spoel en heeft dus weerstand. 80ohm lijkt me helemaal niet verkeerd als je het vergelijkt met andere spoelen die ong. dezelfde functie hebben.




De stroom voor de startmotor trekt hij van de accu heah..
Het blok en de ontsteking zijn nog niet aangesloten op de spanningsregelaar of andere elektronica.

Die 110V heb ik gemeten op de twee draadjes van de spoel die naar de bobine loopt (dit is een andere spoel dan de lichtspoelen).
Naar de bobine lopen vier draadjes: twee vanaf een spoel op de ontsteking, een vanaf e pick-up en een massa.
Vond die 110Volt ook wel veel. Zal het morgen nog eens opmeten.

 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
tsxhunter 23-1-2010 17:46 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]


De stroom voor de startmotor trekt hij van de accu heah..
Het blok en de ontsteking zijn nog niet aangesloten op de spanningsregelaar of andere elektronica.

Die 110V heb ik gemeten op de twee draadjes van de spoel die naar de bobine loopt (dit is een andere spoel dan de lichtspoelen).
Naar de bobine lopen vier draadjes: twee vanaf een spoel op de ontsteking, een vanaf e pick-up en een massa.
Vond die 110Volt ook wel veel. Zal het morgen nog eens opmeten.



geen 11.0 volt?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Maup 23-1-2010 17:48 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]


geen 11.0 volt?

hmm, op 20V gaf hij een 1 (dat de gemeten waarde te hoog is) en op 200V~ gaf hij 110 aan.
Begin nu eerlijk gezegd wel erg te twijfelen
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-1-2010 18:03 Print reply

Posts: 9841
het zou natuurlijk kunnen...uiteindelijk wordt het toch 10.000v, dus als je er initieel meer spanning opgooit, kan je bobine weer met minder wikkelingen toe.

daarbij komt nog dat de bobine wss wel gelijkspanning wil en dat de cdi dus gelijk moet richten en dan zou de spanning wel eens intern gehalveerd kunnen worden.

maar er komt dus spanning op je cdi en geen spanning op je bobine?
Lijkt me duidelijk dat het dan in je cdi zal zitten...

Waar meet je trouwens mee? digitale multimeter? Die zijn altijd grappig voor rare pulsen van wisselstroom. werkt voor geen meter imho.

 
Too cool for school!
Maup 23-1-2010 18:27 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
het zou natuurlijk kunnen...uiteindelijk wordt het toch 10.000v, dus als je er initieel meer spanning opgooit, kan je bobine weer met minder wikkelingen toe.

daarbij komt nog dat de bobine wss wel gelijkspanning wil en dat de cdi dus gelijk moet richten en dan zou de spanning wel eens intern gehalveerd kunnen worden.

maar er komt dus spanning op je cdi en geen spanning op je bobine?
Lijkt me duidelijk dat het dan in je cdi zal zitten...

Waar meet je trouwens mee? digitale multimeter? Die zijn altijd grappig voor rare pulsen van wisselstroom. werkt voor geen meter imho.



CDI en Bobine zitten ineen gebakken bij dit blokje.
Ik heb twee cdi's thuisliggen waarvan één het altijd heeft gedaan.
De tweede heb ik nooit getest, maar daar werkt hij nu ook niet mee.
Ik zal een cdi, bougiekabel bougiedop en bougie nieuw kopen.
Kijken of het dan over is.

Ik dacht ook dat het hieraan zou liggen, maar ik wilde eerst toch even vragen of de gemeten waarden een beetje kloppen. Zodat ik dingen uit kan sluiten.

Ik meet idd met een digitale multimeter, dacht dat dat wel een een aardig dingetje was. Blijkbaar niet dus
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Fallie 23-1-2010 20:37 Print reply

Posts: 1163
Massa?
 
Maup 23-1-2010 20:41 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fallie
Massa?

van CDI??
zit goed

Van Ontstekingsspoelen?
gecontroleerd

van pick-up?
gecontroleerd

van blok?
gecontroleerd.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Maup 24-1-2010 13:27 Print reply

Posts: 4353
Als ik een nieuwe cdi koop, maakt het dan nog uit of je een imitatie of originele koopt? Het scheelt toch 2 tientjes
Dus:
deze of deze??
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Dit topic is 2606 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved