Quote: Oorspronkelijk gepost door: patrick_gpr
Ik denk het wel, maar iets meer "smeren" voor de zekerheid.
-------------------------------------------------------------------
Een hoger octaangehalte zoals bij Euro 98 voorkomt pingelen van de motor.
Pingelen is een onregelmatige verbranding waarbij twee vlamfronten ontstaan door detonatie. In het algemeen ontstaat pingelen vooral bij motoren met een hoge compressieverhouding.
en,
het verschil zit in het octaangetal. hoe hoger het octaangetal, hoe hoger de verbrandingswaarde van die brandstof. Dus, hoe meer vermogen.
ik vond dit via google (:
-------------------------------------------------------------------
Ik denk dat hij dus mischien "ietsje" vermogen zal missen, maar dat het weinig verschil zal maken.
Groet,
beter geloof je google niet meer.
hij zou in theorie juist meer vermogen moeten hebben omdat euro 95 sneller ontbrandt dan 98. Octaangetal zegt ook niets over de energetische waarde. Dan zou LPG nóg meer vermogen hebben dan benzine, en dat is al helemaal niet zo. De energetische waarde zit in andere koolstofverbindingen dan octaan.
meer smeren voor de zekerheid? wat is dat nou voor redenatie?
je verlaagt je octaangetal al, en door meer te smeren wordt je octaangetal nog meer verlaagd, dus is de kans op detonatie nog groter.
dat is zelfs het enige wat de smering kan uitmaken voor zoiets... je kunt detonatie niet even compenseren door meer te smeren... als je motor detoneert, heeft ie minder vermogen en gaat ie gauw kapot.
|