Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Euro 95 in een euro 98 brommer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1033 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #60248 - Euro 95 in een euro 98 brommer
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 9726 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia RX 50 2003 22-1-2010 11:29 Print topicpost

Posts: 6717
Een vriend van me heeft net een derbi gpr replica gekocht (vrij oud)

maar nu zit er op de tank een stikker dat er euro 98 in moet, volgens mij kan daar ook gewoon euro 95 in maar ik weet het niet zeker

weet iemand dat
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

st.nyksterdriver 22-1-2010 11:32 Print reply
Posts: 3376
euro 98 wordt bijna nergens meer verkocht dus hij moet wel
 
Stiffmeister 22-1-2010 11:36 Print reply

Posts: 1582
Ik denk het wel, maar iets meer "smeren" voor de zekerheid.
-------------------------------------------------------------------
Een hoger octaangehalte zoals bij Euro 98 voorkomt pingelen van de motor.
Pingelen is een onregelmatige verbranding waarbij twee vlamfronten ontstaan door detonatie. In het algemeen ontstaat pingelen vooral bij motoren met een hoge compressieverhouding.

en,

het verschil zit in het octaangetal. hoe hoger het octaangetal, hoe hoger de verbrandingswaarde van die brandstof. Dus, hoe meer vermogen.

ik vond dit via google (:
-------------------------------------------------------------------

Ik denk dat hij dus mischien "ietsje" vermogen zal missen, maar dat het weinig verschil zal maken.

Groet,
 
.. Retro Active
kees_tsx 22-1-2010 11:41 Print reply

Posts: 551
Kan gewoon 95 in.

En wat vermogensverlies betreft, dit is niet merkbaar

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
euro 98 wordt bijna nergens meer verkocht dus hij moet wel


Ja zeker wel, alleen onder een andere naam. Zoiets al V-power of 95-plus etc.

Dit bericht is gewijzigd door kees_tsx op 22-1-2010 om 11:42 uur.
 
Leen 22-1-2010 11:42 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kees_tsx
Kan gewoon 95 in.

En wat vermogensverlies betreft, dit is niet merkbaar

[...]


Ja zeker wel, alleen onder een andere naam. Zoiets al V-power of 95-plus etc.


sterker nog, het is niet aanwezig.
en v-power is in nederland gewoon 95, en 95 plus heb ik nog nooit van gehoord, maar dat is dus ook gewoon 95.

Bij de BP en sommige Esso tankstations hebben ze nog wel 98 overigens.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 22-1-2010 om 11:44 uur.
 
kees_tsx 22-1-2010 11:45 Print reply

Posts: 551
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]


sterker nog, het is niet aanwezig.
en v-power is in nederland gewoon 95, en 95 plus heb ik nog nooit van gehoord, maar dat is dus ook gewoon 95.

Bij de BP en sommige Esso tankstations hebben ze nog wel 98 overigens.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 22-1-2010 om 11:44 uur.


Ben ik het niet mee eens, een hogere verbrandingswaarde levert een hoger rendement van de motor op, maar aangezien dit hogere rendement zo klein is, is het niet eens merkbaar.

Het is dus wel aanwezig.
 
Leen 22-1-2010 11:55 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kees_tsx
[...]


Ben ik het niet mee eens, een hogere verbrandingswaarde levert een hoger rendement van de motor op, maar aangezien dit hogere rendement zo klein is, is het niet eens merkbaar.

Het is dus wel aanwezig.



Ga jezelf eerst maar eens even verdiepen in het verschil tussen 95 en 98, dan kom je er vanzelf achter dat je nu onzin praat

En beter nog, hoe het kan dat je op 98 meer vermogen KAN halen, maar met een brommertje, of sowieso ieder voertuig zonder klopsensors, lambdasensor en computer geregelde ontsteking haal je 0,0 meer vermogen uit 98 tov 95.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 22-1-2010 om 11:57 uur.
 
st.nyksterdriver 22-1-2010 12:05 Print reply
Posts: 3376
nu het antwoordt op jou vraag gewoon 95 erin
 
Knipperlicht 22-1-2010 12:13 Print reply

Posts: 1833
Ik neem aan dit model:

of deze:



In beide gevallen gwn 95 tanken.
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
Aprilia RX 50 2003 22-1-2010 12:19 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Knipperlicht
Ik neem aan dit model:afbeelding

of deze:

afbeelding

In beide gevallen gwn 95 tanken.

die 2e
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Tycho 22-1-2010 13:45 Print reply
Posts: 168
Het gaat om het octaan gehalte, anders meng je euro95 nog met wat extra octaan zodat je zeker weet dat je goed zit

Octaangetal wordt in RON ‘research octane number’ uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

Normaal loodvrij—91 RON
Euro loodvrij—95 RON
Super (plus)—98 RON
LPG—104-108
Alcohol—111 RON

 
Knipperlicht 22-1-2010 14:15 Print reply

Posts: 1833
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tycho
Het gaat om het octaan gehalte, anders meng je euro95 nog met wat extra octaan zodat je zeker weet dat je goed zit

Octaangetal wordt in RON ‘research octane number’ uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

Normaal loodvrij—91 RON
Euro loodvrij—95 RON
Super (plus)—98 RON
LPG—104-108
Alcohol—111 RON



lul niet, in die brommer moet 100% zeker weten euro 95 loodvrij in.

Geen twijfel over mogelijk.
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 22-1-2010 14:19 Print reply

Posts: 13700
Met hoge compressie verhouding gooi ik er liever 98 in maargoed.
 
Ice Ap rs50 22-1-2010 14:20 Print reply

Posts: 7149
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Met hoge compressie verhouding gooi ik er liever 98 in maargoed.


idem.
 
GTI - GTD - BMW
Leen 22-1-2010 14:24 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Met hoge compressie verhouding gooi ik er liever 98 in maargoed.



en wat versta jij onder hoge compressieverhouding?
 
wipe-out 22-1-2010 14:25 Print reply

Posts: 7672
Ten eerste is het "octaangetal" en niet "octaangehalte". Het is niet zo dat er meer octaan in een brandstof met een hoger octaangetal zit. Het octaangetal is alleen maar de eenheid waarin de klopvastheid wordt uitgedrukt.

Een motorblok gaan niet meer vermogen leveren door alleen maar een brandstof met een hoger octaangetal te geven. Brandstoffen met een hoger octaangetal zijn alleen maar een middel om een hoogpresterende motor met een hoge compressie te laten werken zoals hij hoort te werken (door pingelen te voorkomen). Opgevoerde brommertjes hebben in de regel geen last van pingelen, en hebben dus geen brandstof met een hoger octaangetal nodig.
 

Dit topic is 9726 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved