st.nyksterdriver |
22-1-2010 11:32 |
Posts: 3376 |
euro 98 wordt bijna nergens meer verkocht dus hij moet wel
|
|
|
|
Stiffmeister |
22-1-2010 11:36 |
Posts: 1582 |
Ik denk het wel, maar iets meer "smeren" voor de zekerheid.
-------------------------------------------------------------------
Een hoger octaangehalte zoals bij Euro 98 voorkomt pingelen van de motor.
Pingelen is een onregelmatige verbranding waarbij twee vlamfronten ontstaan door detonatie. In het algemeen ontstaat pingelen vooral bij motoren met een hoge compressieverhouding.
en,
het verschil zit in het octaangetal. hoe hoger het octaangetal, hoe hoger de verbrandingswaarde van die brandstof. Dus, hoe meer vermogen.
ik vond dit via google (:
-------------------------------------------------------------------
Ik denk dat hij dus mischien "ietsje" vermogen zal missen, maar dat het weinig verschil zal maken.
Groet,
|
|
.. Retro Active |
|
kees_tsx |
22-1-2010 11:41 |
Posts: 551 |
Kan gewoon 95 in.
En wat vermogensverlies betreft, dit is niet merkbaar
Quote: Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
euro 98 wordt bijna nergens meer verkocht dus hij moet wel
Ja zeker wel, alleen onder een andere naam. Zoiets al V-power of 95-plus etc.
Dit bericht is gewijzigd door kees_tsx op 22-1-2010 om 11:42 uur.
|
|
|
|
Leen |
22-1-2010 11:42 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kees_tsx
Kan gewoon 95 in.
En wat vermogensverlies betreft, dit is niet merkbaar
[...]
Ja zeker wel, alleen onder een andere naam. Zoiets al V-power of 95-plus etc.
sterker nog, het is niet aanwezig.
en v-power is in nederland gewoon 95, en 95 plus heb ik nog nooit van gehoord, maar dat is dus ook gewoon 95.
Bij de BP en sommige Esso tankstations hebben ze nog wel 98 overigens.
Dit bericht is gewijzigd door Leen op 22-1-2010 om 11:44 uur.
|
|
|
|
kees_tsx |
22-1-2010 11:45 |
Posts: 551 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
sterker nog, het is niet aanwezig.
en v-power is in nederland gewoon 95, en 95 plus heb ik nog nooit van gehoord, maar dat is dus ook gewoon 95.
Bij de BP en sommige Esso tankstations hebben ze nog wel 98 overigens.
Dit bericht is gewijzigd door Leen op 22-1-2010 om 11:44 uur.
Ben ik het niet mee eens, een hogere verbrandingswaarde levert een hoger rendement van de motor op, maar aangezien dit hogere rendement zo klein is, is het niet eens merkbaar.
Het is dus wel aanwezig.
|
|
|
|
Leen |
22-1-2010 11:55 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kees_tsx
[...]
Ben ik het niet mee eens, een hogere verbrandingswaarde levert een hoger rendement van de motor op, maar aangezien dit hogere rendement zo klein is, is het niet eens merkbaar.
Het is dus wel aanwezig.
Ga jezelf eerst maar eens even verdiepen in het verschil tussen 95 en 98, dan kom je er vanzelf achter dat je nu onzin praat
En beter nog, hoe het kan dat je op 98 meer vermogen KAN halen, maar met een brommertje, of sowieso ieder voertuig zonder klopsensors, lambdasensor en computer geregelde ontsteking haal je 0,0 meer vermogen uit 98 tov 95.
Dit bericht is gewijzigd door Leen op 22-1-2010 om 11:57 uur.
|
|
|
|
st.nyksterdriver |
22-1-2010 12:05 |
Posts: 3376 |
nu het antwoordt op jou vraag gewoon 95 erin
|
|
|
|
Knipperlicht |
22-1-2010 12:13 |
Posts: 1833 |
Ik neem aan dit model:
of deze:
In beide gevallen gwn 95 tanken.
|
|
If you eat LEGO, you will shit bricks. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
22-1-2010 12:19 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Knipperlicht
Ik neem aan dit model:afbeelding
of deze:
afbeelding
In beide gevallen gwn 95 tanken.
die 2e
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Tycho |
22-1-2010 13:45 |
Posts: 168 |
Het gaat om het octaan gehalte, anders meng je euro95 nog met wat extra octaan zodat je zeker weet dat je goed zit
Octaangetal wordt in RON ‘research octane number’ uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
Normaal loodvrij—91 RON
Euro loodvrij—95 RON
Super (plus)—98 RON
LPG—104-108
Alcohol—111 RON
|
|
|
|
Knipperlicht |
22-1-2010 14:15 |
Posts: 1833 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tycho
Het gaat om het octaan gehalte, anders meng je euro95 nog met wat extra octaan zodat je zeker weet dat je goed zit
Octaangetal wordt in RON ‘research octane number’ uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
Normaal loodvrij—91 RON
Euro loodvrij—95 RON
Super (plus)—98 RON
LPG—104-108
Alcohol—111 RON
lul niet, in die brommer moet 100% zeker weten euro 95 loodvrij in.
Geen twijfel over mogelijk.
|
|
If you eat LEGO, you will shit bricks. |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
22-1-2010 14:19 |
Posts: 13700 |
Met hoge compressie verhouding gooi ik er liever 98 in maargoed.
|
|
|
|
Ice Ap rs50 |
22-1-2010 14:20 |
Posts: 7149 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
Met hoge compressie verhouding gooi ik er liever 98 in maargoed.
idem.
|
|
GTI - GTD - BMW |
|
Leen |
22-1-2010 14:24 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
Met hoge compressie verhouding gooi ik er liever 98 in maargoed.
en wat versta jij onder hoge compressieverhouding?
|
|
|
|
wipe-out |
22-1-2010 14:25 |
Posts: 7672 |
Ten eerste is het "octaangetal" en niet "octaangehalte". Het is niet zo dat er meer octaan in een brandstof met een hoger octaangetal zit. Het octaangetal is alleen maar de eenheid waarin de klopvastheid wordt uitgedrukt.
Een motorblok gaan niet meer vermogen leveren door alleen maar een brandstof met een hoger octaangetal te geven. Brandstoffen met een hoger octaangetal zijn alleen maar een middel om een hoogpresterende motor met een hoge compressie te laten werken zoals hij hoort te werken (door pingelen te voorkomen). Opgevoerde brommertjes hebben in de regel geen last van pingelen, en hebben dus geen brandstof met een hoger octaangetal nodig.
|
|
|
|