Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Digitale meetaparatuur voor een Aprilia RS 50 (2004)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1172 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #60073 - Digitale meetaparatuur voor een Apr...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7587 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Spaniard 5-1-2010 0:59 Print topicpost

Posts: 82
Als eerste, hallo iedereen.
Ik ben een tijdje (jaar of 1,5 a 2) uit de running geweest.
Maar ik ben weer terug op het gezelligste en informatiefste forum ter wereld
Ik heb een tijd terug een Aprilia RS 50 uit 2004 gekocht (foto's komen binnenkort)
Ik heb hem nu niet meer zo druk nodig en heb besloten hem te houden voor een hobbyproject (binnenkort maak ik een project aan op dit forum).
Dit project zal uit een paar hoofdonderdelen bestaan, namelijk het motorische tuning, het uiterlijk (kapwerk en etc) en elektronica.
Ik heb de laatste tijd een beetje zitten denken wat ik allemaal wil doen. nu ben ik erachter dat ik behoorlijk metergeil ben
en zoals u weet ontbreekt er heel wat meetbare info aan een standaard RS 50 uit 2004.
De benzinemeter om maar wat te noemen.
Dit werkt nog volges hem puch syndroom, ik vind dat voor een schakelbrommer onacceptabel.
Daarnaast geeft mijn temperatuurmeter haast niets aan. hij komt net aan 1 mm in het witte gebied. verder alleen maar blauw
hier is werk aan de winkel dus.

Ik heb besloten welke aspecten van de brommer ik zowiezo wil meten om te beginnen, namelijk:
- de bloktemperatuur, ik wil graag weten wanneer mijn blok warm genoeg is om hem open te kunnen trekken.
- klimaattemperatuur, puur voor de metergeilheid.
Ik wil graag weten hoe koud de buitentemperatuur ten opzichte van mijn brommer is, don't ask why, ik wil het gewoon
- koelvloeistoftemperatuur, ik wil graag los een digitale meter voor mijn koelvloeistoftemperatuur omdat de originele meter naar mijn gevoel niet 100% betrouwbaar werkt.
- Benzinemeter, ik wil graag live kunnen zien hoeveel er nog in mijn tank zit zonder deze open te hoeven maken en maar wat te gokken.
- accuspanning, met al deze meter die op de accu moeten worden geplaatst wil ik graag weten wanneer ik de accu op moet laden.

Ik heb al wat onderzoek gedaan naar wat voor meters er allemaal zijn en heb de volgende selectie gemaakt:

-Bloktemperatuurmeter (51,90)
Meter: Stage 6 Temperatuurmeter 0 -150 graden (37,95)
Sensor: Temperatuursensor - Minarelli AM6 - Stage 6 / Hebo / Koso (13,95)

-Klimaattemperatuurmeter (43,75)
Meter: Teller Stage 6 - Temperatuur 0-150 graden (37,95)
Sensor: Temperatuursensor - Minarelli - Stage 6 / Hebo / Koso (5,80)

-koelvloeistoftemperatuurmeter (67,90)
Meter: Teller Koso - Temperatuur - 0 ~ 250 Graden (52,95)
Sensor: Sensor aansluiting - Tussen de waterslang - 18 mm (14,95)

-Benzinemeter (33,95)
Meter: Benzinemeter Stage6 meet tussen de 100 Ohm en de 510 Ohm (33,95)

-Accuspanningsmeter (34,95)
Meter: Teller Koso - Volt meter - 8-16 Volt - Zwart (34,95)

Nu resten mij alleen nog enkele vragen.
Met al deze apparatuur aan mijn accu (via mijn contact + welke ook vervangen gaat worden ivm een draadbreuk) kan ik dan mijn standaar accu nog houden? deze tellers zijn allemaal niet bijzonder stroomvretend met lcd schermen. alleen de verlichtingen zullen wat stroom trekken.
Ik heb nu overigens een 7volt accu volges mijn kan dat? of heb ik me nu net vergist in Ampere?
Indien ik een andere accu moet, welke kunnen jullie mij dan aanraden voor deze brommer?

Wat is de beste plek om de klimaattemperatuur te meten bij de brommer? er moet rekening gehouden worden met rijwind (afkoeling) en brommertemperatuurinvloeden (verhitting vanaf het motorblok.) Ik zat zelf te denken aan achter de kuipruit, hier lijkt mij de meest neutrale temperatuur te zitten tijdens het rijden. voor de kuipruit word de sensor afgekoeld door rijwind.

welke maat sensor heb ik nodig voor de koelvloeistoftemperatuur sensor? ik heb nu de 18mm sensor geselecteerd. er zijn hier verschillende maten.

en als laatste, heeft iemand enige ervaring met deze producten?

Alvast bedankt

greets,
Spaniard

PS: ik weet niet zeker of het goed is als dit topic in het elektronica forum staat, maar omdat het hoofdzakelijk over digitale meters gaat dacht ik van ik zet hem maar hier. feel free to move my topic if im wrong.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.

Jelmer MX 5-1-2010 8:54 Print reply

Posts: 13514
[img]voor de kuipruit word de sensor afgekoeld door rijwind.[/img]

Nee hoor, dat is slecht gevoel temperatuur.
 
Spaniard 5-1-2010 9:50 Print reply

Posts: 82
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jelmer MX
[img]voor de kuipruit word de sensor afgekoeld door rijwind.[/img]

Nee hoor, dat is slecht gevoel temperatuur.



ja, maar ik bedoel maar, als ik de sensor aan de voorkant van de brommer voor de kuipruit zou maken, dan zou tijdens het rijden een valse meting plaatsvinden omdat de rijwind de sensor extra af zo koelen, ik wil een zo neutraal en secuur mogelijke meting hebben. daarom wil ik hem achter de kuipruit maken zodat de wind er niet tegenaanblaast.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Maup 5-1-2010 11:29 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Spaniard
[...]



ja, maar ik bedoel maar, als ik de sensor aan de voorkant van de brommer voor de kuipruit zou maken, dan zou tijdens het rijden een valse meting plaatsvinden omdat de rijwind de sensor extra af zo koelen, ik wil een zo neutraal en secuur mogelijke meting hebben. daarom wil ik hem achter de kuipruit maken zodat de wind er niet tegenaanblaast.


De lucht om je heen heeft een bepaalde temperatuur, de buitentemperatuur.
Als je dus in de wind meet krijg je juist een goede waarde omdat je je buitentemp wil weten.
De rijwind heeft de buitentemp en zal niet kouder worden als het ergens tegenaanwaait.
Dat het kouder lijkt als het waait komt doordat je dat zo voelt..
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Pruttelaar 5-1-2010 12:11 Print reply

Posts: 761
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maup
[...]


De lucht om je heen heeft een bepaalde temperatuur, de buitentemperatuur.
Als je dus in de wind meet krijg je juist een goede waarde omdat je je buitentemp wil weten.
De rijwind heeft de buitentemp en zal niet kouder worden als het ergens tegenaanwaait.
Dat het kouder lijkt als het waait komt doordat je dat zo voelt..


dus als die sensor in de wind hangt word deze dus kouder doordat de lucht met een snelheid tegen de sensor komt.

in je auto word het in de zomer toch ook kouder als je met je ramen open rijd, hoe dit komt zou ik niet weten... maar het is wel zo

gewoon achter een kapje beunen zodat ie niet vol in de wind zit
 
welke chinese bevolkingsgroep heeft een hekel aan negers de kroepoeksclan
Makrolon 5-1-2010 12:17 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pruttelaar
[...]


dus als die sensor in de wind hangt word deze dus kouder doordat de lucht met een snelheid tegen de sensor komt.

in je auto word het in de zomer toch ook kouder als je met je ramen open rijd, hoe dit komt zou ik niet weten... maar het is wel zo

gewoon achter een kapje beunen zodat ie niet vol in de wind zit

Waarom zeg je allemaal dingen waar je nieteens zeker van zijn of ze waar zijn? En waarom doe je voorkomen alsof je wel weet dat ze waar zijn?

Als ik logisch nadenk. Als er wind langs je lichaam stroomt dan is er meer koudere lucht dan je lichaams temperatuur om het af te koelen. Daarom voelt het kouder aan. Een meter is niet warmer dan die lucht, die gaat dezelfde temperatuur aannemen als de lucht. En dus maakt het niet uit of er nou 10 of 10000 liter lucht langsheen stroomt.

Die meters gebruiken zó weinig dat je echt geen andere accu nodig hebt. Of je moet een sjonnie muziekinstalatie willen monteren op je RS.


 
KTM 525 EXC Supermoto
Spaniard 5-1-2010 12:34 Print reply

Posts: 82
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maup
[...]


De lucht om je heen heeft een bepaalde temperatuur, de buitentemperatuur.
Als je dus in de wind meet krijg je juist een goede waarde omdat je je buitentemp wil weten.
De rijwind heeft de buitentemp en zal niet kouder worden als het ergens tegenaanwaait.
Dat het kouder lijkt als het waait komt doordat je dat zo voelt..


hmmm interessant.
ik heb idd al rekening gehouden met het fenomeen gevoelstemperatuur.
maar toch vraag ik me af of het toch niet kouder zal zijn in de meting.
als een voorwerp heet is, en men zet hiet een ventilator op koelt deze ook af.

op de een of andere manier lijken in mijn hoofd beide theorien te kloppen.
daarom blijf ik nog even skeptisch.
tevens ben ik mij ook bewust dat de temperatuur achter mijn kuipruit waarschijnlijk warmer zal zijn dan de egte buitentemperatuur omdat de lucht daar iets meer stilstaat. een klein beetje maar, maar toch.

daarom laat ik deze vraag nog even lopen :P
tevens had ik ngo meer vragen waarvan er net ook al weer 1 is beantwoord
bedankt mensen :P dit gaat lekker zo
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Spaniard 5-1-2010 12:36 Print reply

Posts: 82
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Waarom zeg je allemaal dingen waar je nieteens zeker van zijn of ze waar zijn? En waarom doe je voorkomen alsof je wel weet dat ze waar zijn?

Als ik logisch nadenk. Als er wind langs je lichaam stroomt dan is er meer koudere lucht dan je lichaams temperatuur om het af te koelen. Daarom voelt het kouder aan. Een meter is niet warmer dan die lucht, die gaat dezelfde temperatuur aannemen als de lucht. En dus maakt het niet uit of er nou 10 of 10000 liter lucht langsheen stroomt.

Die meters gebruiken zó weinig dat je echt geen andere accu nodig hebt. Of je moet een sjonnie muziekinstalatie willen monteren op je RS.




das een goede theorie.
ik denk dat jullie hiermee inderdaad toch gelijk hebben.
dan word het toch een gat boren in me voorkuip om een sensor doorheen te gooien

Dit bericht is gewijzigd door Spaniard op 5-1-2010 om 12:39 uur.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
RobinRS98 5-1-2010 12:38 Print reply

Posts: 879
Ja omdat je als je op een warm voorwerp een ventilator plaats de lucht de warmte van het voorwerp gaat ontrekken totdat deze de zelfde tempratuur is als de buiten lucht, dus als jij een sensor van je tempratuur meter waarschijnlijk een NTC of een PTC in de lucht hangt neemt deze de tempratuur over van de buitenlucht en maakt niet uit hoeveel lucht er nou langsheen stroomt,
 
Stamp die air uit je nikes !
Spaniard 5-1-2010 12:41 Print reply

Posts: 82
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RobinRS98
Ja omdat je als je op een warm voorwerp een ventilator plaats de lucht de warmte van het voorwerp gaat ontrekken totdat deze de zelfde tempratuur is als de buiten lucht, dus als jij een sensor van je tempratuur meter waarschijnlijk een NTC of een PTC in de lucht hangt neemt deze de tempratuur over van de buitenlucht en maakt niet uit hoeveel lucht er nou langsheen stroomt,


dat zat ik me net ook te bedenken inderdaad.
de vraag over de sensor is nu wel klaar :P nu de andere vragen nog.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Ice Ap rs50 5-1-2010 13:56 Print reply

Posts: 7149
mijn temperatuur meter komt ook amper uit het blauwe, zelfs met een dikke 70 setup, hij kwam 1 keer in het rode en dat was toen ie onbegrensd een helling opging van 25%

volgens mij kan je beter een koso rx2 teller halen en daar alle functies van benutten. Heb je meteen een grotere toerenteller

http://www.dynotunen...dImages/KOSO_RX2.jpg



royal club heeft er één, ik moet je naar hem doorverwijzen voor meer info

Dit bericht is gewijzigd door Ice Ap rs50 op 5-1-2010 om 13:57 uur.
 
GTI - GTD - BMW
Paul_DT50 5-1-2010 15:35 Print reply
Posts: 38
ziet er goed uit allemaal ..
Ik denk idd niet dat je een andere accu nodig hebt voor die meterjes.

maar wat me wel even opviel was dat die temp sensor maar van 0 tot 150 graden ging. Maar buiten is het regelmatig onder 0 graden. Dit geeft ie dan niet aan.. of maakt je dat niks uit

T viel me maar even op.
 
Spaniard 5-1-2010 17:04 Print reply

Posts: 82
ik wil niet een vervangingscockpit.
ook wil ik niet een andere toerenteller, de toerenteller en kmteller moeten ori blijven. ik wil gewoon allemaal losse meters. ik bouw mijn cockpit uit met losse meters zeg maar.
dit klintk misschien apart maar daar heb ik zo mijn bedoelingen bij.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
Spaniard 5-1-2010 17:07 Print reply

Posts: 82
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_DT50
ziet er goed uit allemaal ..
Ik denk idd niet dat je een andere accu nodig hebt voor die meterjes.

maar wat me wel even opviel was dat die temp sensor maar van 0 tot 150 graden ging. Maar buiten is het regelmatig onder 0 graden. Dit geeft ie dan niet aan.. of maakt je dat niks uit

T viel me maar even op.


ja ik wist dat het iemand op zou vallen. dat is inderdaad een probleempje waar ik al aan zat te denken.
maar ik kon zo gauw geen meters vinden die ook min aangeven. waarschijnlijk zal ik daar een apart soort meter voor moeten vinden. digitaal snapt blijkbaar vriezen niet of zo, i dont know.

maar ik vond die stage 6 meters er bijzonder goed uitzien, simplistisch, op accu, zien er strak uit, mooie verlichting en gemakkelijk te verdelen in je cockpit.

dus dat hij vrieztemperaturen niet meet heb ik dan vrede mee, ik wil de brommer goed houden en er vooral zomers van genieten. dus hij hoeft niet PER SE winterproef te zijn. maar als het mogelijk is met een meter die lijkt op die van stage 6 om ook vriestemp te meten zou dat leuk zijn voor die zeldzame winterritjes
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
kenny77 5-1-2010 17:19 Print reply

Posts: 29286
Dit komt uit Nick zijn foto mapje:





Moet je hem maar eens vragen hoe dat zit, daarmee.

http://www.brommerforum.nl/user/16174
 
-simon- 5-1-2010 17:46 Print reply

Posts: 8211
de blok temperatuur en kvs temperatuur zijn ongeveer dezelfde metertjes. alleen van een ander merk en staat er een andere sensor bij. de ene doe je tussen de slang en dan meet die daar de temperatuur en dan andere draai je in de cilinderkop waar die de kvs temperatuur meet.

en de tankmeter moet je ook een sensor voor inbouwen. ik weet niet of een rs die std al heeft maar daar zou ik even naar kijken. als die dat niet standaart heeft moet je die ook nog 1 in je tank bouwen en dat is aardig wat werk om het goed werkend te krijgen.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed

Dit topic is 7587 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved