Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - onbelast draaien

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 600 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60062 - onbelast draaien
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
Dit topic is 6102 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 4-1-2010 18:50 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
denk eens na. word jij warmer en begin je meer te zweten als je loopt of als je rent?

denk jij eens na dat het gebeurt weet ik ook wel.
Maarja, ik ben blijkbaar een van de enigen die wil weten wáárom het gebeurt.


Maarja, Martijn heeft mij van een prima antwoord voorzien.

Bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 4-1-2010 om 18:51 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
-simon- 4-1-2010 18:56 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
nou... omdat je de motor belast.

meer frictie he, en meer arbeid, dus meer verbranding van brandstof.
Al laat jij je motorblok 13k onbelast draaien, zuigt ie nog altijd minder brandstof aan dan als je em 13k op vollast laat draaien. Daarom dus meer brandstof -> meer verbranding -> meer warmte.

En van die frictie kun je zeggen dat ie er meer van zal slijten, maar dat is bs, want alle slijtage die evt optreedt gebeurt tijdens belasting, en heb je dus iets voor terug, ipv onbelast wat geen zak oplevert.
Daarbij komt nog dat de frictie niet metaal op metaal is, en dus de oliefilm dat op moet vangen. De olie geeft de warmte uiteindelijk weer door aan de rest van het blok waardoor de boel dus sneller opwarmt.

Vraag maar aan joel koningslust, die zou onderhand moeten weten dat als je olie door een bypass ventiel perst, je olietemperatuur al op gaat lopen. en daar slijt helemaal niets.

Dus je wilt ook hebben dat je olie zo snel mogelijk op temperatuur is. Niet vanwege druk, want bij een brommerblokje heb je niet te maken met oliedruk, maar voornamelijk voor de viscositeit.

En om af te wijken van het opwarmverhaal... een motor is erop gebouwd om zijn maximumtoerental te draaien met belasting. Als je dus geen belasting op het blok hebt zijn de krachten anders.
Of die krachten een slechte invloed hebben op het blok durf ik zo niet te zeggen, maar écht onbelast kun je een blok toch niet laten draaien door de interne weerstand.



nou weten we het, bedankt.
ik was al op google aan het zoeken maar kon er maar weinig over vinden. stond meestal ongeveer hetzelfde als wat er al in het topic stond hier.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-1-2010 18:58 Print reply

Posts: 9841
ik had het ook al kunnen zeggen op de eerste pagina, maar zo vind ik het leuker

niet altijd alles wat ik zeg voor waar aannemen... kan er ook naastzitten maar het is iig beredeneerd.

 
Too cool for school!
ChielTZR 4-1-2010 18:59 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

denk jij eens na dat het gebeurt weet ik ook wel.
Maarja, ik ben blijkbaar een van de enigen die wil weten wáárom het gebeurt.


Maarja, Martijn heeft mij van een prima antwoord voorzien.

Bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 4-1-2010 om 18:51 uur.


Dat jij begint te zweten komt meer omdat je dan energie gaat verbranden.

Logisch gebrainstormd:
Wanneer een brommer belast veel toeren draait wordt er relatief veel brandstof verbruikt. Ik denk dat er in verhouding evenveel energie wordt omgezet in warmte, mischien nog wel minder dan wanneer de brommer stationair draait. Maar omdat hij meer brandstof gebruikt als bewegingsenergie heb je er gewoon meer aan.

Nu begin ik ook te twijfelen wanneer hij in verhouding het snelste warm wordt. 't nadeel van belast warmdraaien is dat hij zowiezo op welke manier ook meer op zijn kop krijgt dan onbelast. Maar omdat hij belast eerder warm is wordt dit teniet gedaan.

Correct me if i'm wrong!!!


 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
-simon- 4-1-2010 19:00 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik had het ook al kunnen zeggen op de eerste pagina, maar zo vind ik het leuker

niet altijd alles wat ik zeg voor waar aannemen... kan er ook naastzitten maar het is iig beredeneerd.



denk dat er hier wel meer ongeveer wisten hoe het zit maar om het dan hier neer te zetten wil dan ooit niet meevallen.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Sypie_Honda 4-1-2010 19:20 Print reply

Posts: 13830
als je blok geen arbeid hoeft te leveren, staat nergens "spanning op". alle assen draaien gewoon rond zonder dat er kracht op staat. ze kunnen dus gaan klapperen in de speling van de lagers. als je kracht op de as zet gaat hij naar een kant toe en kan hij geen kant op. daarom is het zo slecht voor je lagers


daarom lopen landbouw crossers ook vaak vast, veel te licht vertand, blokje kan het makkelijk hebben, alles gaat klapperen en trillen in het blok en alles loopt in de soep.



Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 4-1-2010 om 19:20 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Raffel 4-1-2010 19:34 Print reply

Posts: 1226
5 pagina's klets over olie, belasting en weetikwatnogmeer, maar niemand die even 'koeling' inkopt? Belast of onbelast, je blok krijgt zn olie echt wel waar ie t hebben wil, daar heb je immers tandwielen voor die in een vrolijk oliebadje spetteren, oliepompen bij 4takten etc. (niet gaan mekkeren over te dikke olie bij extreme kou; dan moet je maar ff andere olie erin kwakken. Die troep heb je niet voor niks in zoveel soorten).

echter, veel brommers en motoren hebben luchtkoeling, en als jij flink aan je gashandle gaat sjorren terwijl je stilstaat, koelt ie niet 100%. Doe je dit lang, dan pleur je hem vast. (even olietempmeters erbuiten gelaten, want oudere brommers en basic crossers doen hier niet aan)

Bij watergekoelde apparaatjes met een fan die aanspringt op een bepaalde temperatuur heb je t alweer minder..
 
Derbi-Olaf 4-1-2010 19:35 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raffel
5 pagina's klets over olie, belasting en weetikwatnogmeer, maar niemand die even 'koeling' inkopt? Belast of onbelast, je blok krijgt zn olie echt wel waar ie t hebben wil, daar heb je immers tandwielen voor die in een vrolijk oliebadje spetteren, oliepompen bij 4takten etc. (niet gaan mekkeren over te dikke olie bij extreme kou; dan moet je maar ff andere olie erin kwakken. Die troep heb je niet voor niks in zoveel soorten).

echter, veel brommers en motoren hebben luchtkoeling, en als jij flink aan je gashandle gaat sjorren terwijl je stilstaat, koelt ie niet 100%. Doe je dit lang, dan pleur je hem vast. (even olietempmeters erbuiten gelaten, want oudere brommers en basic crossers doen hier niet aan)

Bij watergekoelde apparaatjes met een fan die aanspringt op een bepaalde temperatuur heb je t alweer minder..

het zou juist slecht zijn omdat je blok minder snel op temperatuur komt, niet omdat het té snel op temperatuur komt?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-1-2010 20:19 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raffel
5 pagina's klets over olie, belasting en weetikwatnogmeer, maar niemand die even 'koeling' inkopt? Belast of onbelast, je blok krijgt zn olie echt wel waar ie t hebben wil, daar heb je immers tandwielen voor die in een vrolijk oliebadje spetteren, oliepompen bij 4takten etc. (niet gaan mekkeren over te dikke olie bij extreme kou; dan moet je maar ff andere olie erin kwakken. Die troep heb je niet voor niks in zoveel soorten).

echter, veel brommers en motoren hebben luchtkoeling, en als jij flink aan je gashandle gaat sjorren terwijl je stilstaat, koelt ie niet 100%. Doe je dit lang, dan pleur je hem vast. (even olietempmeters erbuiten gelaten, want oudere brommers en basic crossers doen hier niet aan)

Bij watergekoelde apparaatjes met een fan die aanspringt op een bepaalde temperatuur heb je t alweer minder..


als je de moeite had genomen om die 5 paginas 'klets' door te lezen, dan had je iig geweten waar het over ging en stond je nu niet in de wilde weg te zwatsen over een heel ander iets

 
Too cool for school!
Pruttelaar 4-1-2010 20:58 Print reply

Posts: 761
zodra je je motor start is der smering al volop aan de gang,
zoals eerder is gezecht is het het beste om je motor zsm op bdrijfs temeratuur te krijgen, dit doe je dus niet door onbelast te laten warm draaien, want dan pomp je veelste weinig benzine>energie bij verbranding>warmte, naar binnen.

omdat de smering wel al aan de gang is maar nog niet optimaal is de slijtage dus vet erg verminderd.

mijn mening is, dat je beter je motor kan starten, 2 seconden wachten tot de olie overal is, en gewoon met 25-50 % gas moet rijden en niet teveel toeren maken, zodat je motor na 5-10 minuten goed warm is.
ipv
motor een x minuten te laten draaien en je motor dus nog steeds niet op temperatuur is zodat je alsnog 25-50% gas moet geven!
 
welke chinese bevolkingsgroep heeft een hekel aan negers de kroepoeksclan
Raffel 5-1-2010 12:50 Print reply

Posts: 1226
nou jongetjes, er staat in de openingspost niks over de duur van het onbelast draaien. Later wordt dit wel opgenomen in antwoorden van mensen en dat is leuk en wel. Dus moet je mij niet kwalijk nemen dat ik de vraag anders lees dan anderen (en dus anders beantwoord). Sterker nog, er wordt nagenoeg nergens concreet de duur van het onbelast draaien opgenomen. Dus desalwelteplus voeg ik daadwerkelijk wat toe aan dit topic

gewoon een kwestie van begrijpend lezen, dat krijgen jullie volgend jaar in groep 7
 
Derbi-Olaf 5-1-2010 20:32 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raffel
nou jongetjes, er staat in de openingspost niks over de duur van het onbelast draaien. Later wordt dit wel opgenomen in antwoorden van mensen en dat is leuk en wel. Dus moet je mij niet kwalijk nemen dat ik de vraag anders lees dan anderen (en dus anders beantwoord). Sterker nog, er wordt nagenoeg nergens concreet de duur van het onbelast draaien opgenomen. Dus desalwelteplus voeg ik daadwerkelijk wat toe aan dit topic

gewoon een kwestie van begrijpend lezen, dat krijgen jullie volgend jaar in groep 7

ja maar er staat ook nergens iets over "aan de gashandel sjorren" dat haal jij ergens vandaan en aan de hand daarvan formuleer je je antwoord?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
sendaSM-almkerk 5-1-2010 23:35 Print reply
Posts: 207
heb jij een stoplicht voor je deur dan :p
want als ik een stoplicht tege kom (zown 15 km verder) mag ik wel hopen dat hij goed goed warm is
 
70malossi 5-1-2010 23:37 Print reply
Posts: 4176
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raffel
nou jongetjes, er staat in de openingspost niks over de duur van het onbelast draaien. Later wordt dit wel opgenomen in antwoorden van mensen en dat is leuk en wel. Dus moet je mij niet kwalijk nemen dat ik de vraag anders lees dan anderen (en dus anders beantwoord). Sterker nog, er wordt nagenoeg nergens concreet de duur van het onbelast draaien opgenomen. Dus desalwelteplus voeg ik daadwerkelijk wat toe aan dit topic

gewoon een kwestie van begrijpend lezen, dat krijgen jullie volgend jaar in groep 7


je lult,nou zie je in dat je lult,en nou probeer je je eruit te lullen, door een lulverhaal op te hangen.
Sommige van ons hadden je vader kunnen zijn, dus lul niet over groep 7 newbie
 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong

Dit topic is 6102 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved