Intenso |
4-1-2010 18:28 |
Posts: 2922 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ohjah.
welke mongol zei dat
meerdere mongols
edit:
niet over oliedruk maar wel over een olie film.
wat dus niet zo erg van toepassing is als bij 4 takt waar dus wel een dunne olie film schadelijk is.
maar dan ook meet aan nokken enzo
Dit bericht is gewijzigd door Intenso op 4-1-2010 om 18:29 uur.
|
|
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie--- |
|
Derbi-Olaf |
4-1-2010 18:31 |
Posts: 14999 |
onbelast draaien lijkt me vrij weinig mis mee, onbelast warmdraaien is daarentegen wel slecht, waarom exact weet ik ook niet precies.
ik zou zeggen: brand los?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kenny77 |
4-1-2010 18:33 |
Posts: 29286 |
Ach ik maak me er eigenlijk niet zo druk om.
Ik start de brommer, doe op mijn gemakje mijn helm op en handschoenen aan.
Ga lekker zitten, en rij dan rustig weg.
|
|
|
|
Toon |
4-1-2010 18:33 |
Posts: 1679 |
Onbelast draaien daar trilt je motorblok meer van. Slecht voor je lagers heb ik eens van een kenner gehoord.
|
|
|
|
RobinRS98 |
4-1-2010 18:34 |
Posts: 879 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Toon
Onbelast draaien daar trilt je motorblok meer van. Slecht voor je lagers heb ik eens van een kenner gehoord.
Waarom zou je blok daar meer van gaan trillen dan ?,
|
|
Stamp die air uit je nikes ! |
|
Toon |
4-1-2010 18:37 |
Posts: 1679 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RobinRS98
[...]
Waarom zou je blok daar meer van gaan trillen dan ?,
Geen idee,
er is misschien minder wrijving op die manier tussen de onderdelen. Waardoor alles makkelijker kan schudden..
|
|
|
|
-simon- |
4-1-2010 18:37 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
onbelast draaien lijkt me vrij weinig mis mee, onbelast warmdraaien is daarentegen wel slecht, waarom exact weet ik ook niet precies.
ik zou zeggen: brand los?
je wilt je motor zo snel mogelijk op bedrijfs temperatuur. dan kloppen alle spelingen enzo ook. bij een koude motor heb je wat meer speling en dus meer slijtage.
en op de bedrijfs temperatuur kom je het snelste als je gewoon rustig aanrijd als hij koud is. maar ff spullen pakken maakt zoals al gezegt niks uit.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
Derbi-Olaf |
4-1-2010 18:40 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]
je wilt je motor zo snel mogelijk op bedrijfs temperatuur. dan kloppen alle spelingen enzo ook. bij een koude motor heb je wat meer speling en dus meer slijtage.
en op de bedrijfs temperatuur kom je het snelste als je gewoon rustig aanrijd als hij koud is. maar ff spullen pakken maakt zoals al gezegt niks uit.
ja, dat snap ik, je wil je blok binnen het minst aantal omwentelingen op bedrijfstemperatuur hebben.
Maar WAAROM word het sneller warm als je het belast ?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Makrolon |
4-1-2010 18:41 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]
je wilt je motor zo snel mogelijk op bedrijfs temperatuur. dan kloppen alle spelingen enzo ook. bij een koude motor heb je wat meer speling en dus meer slijtage.
en op de bedrijfs temperatuur kom je het snelste als je gewoon rustig aanrijd als hij koud is. maar ff spullen pakken maakt zoals al gezegt niks uit.
Neehoor, de motor komt het snelst op bedrijfstemperatuur als je m lekker in de toeren jankt in een lage versnelling. Je theorie klopt van geen kant.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
-simon- |
4-1-2010 18:43 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
ja, dat snap ik, je wil je blok binnen het minst aantal omwentelingen op bedrijfstemperatuur hebben.
Maar WAAROM word het sneller warm als je het belast ?
enige wat ik zo kan bedenken omdat hij dan moet trekken/werken en daardoor sneller warm wordt.
een trekker wordt ook warmer als die hard moet trekken als dat die met een lege kipper over de weg rijd.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
Derbi-Olaf |
4-1-2010 18:45 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]
enige wat ik zo kan bedenken omdat hij dan moet trekken/werken en daardoor sneller warm wordt.
een trekker wordt ook warmer als die hard moet trekken als dat die met een lege kipper over de weg rijd.
tja dat is nog steeds geen antwoord op waarom.
er gebeurt iets in het blok waardoor het warmer word, wat ik me kan bedenken is dat de druk langer hoog blijft in de cilinder bij belasting, druk omhoog=>temperatuur omhoog.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
4-1-2010 18:46 |
Posts: 9841 |
nou... omdat je de motor belast.
meer frictie he, en meer arbeid, dus meer verbranding van brandstof.
Al laat jij je motorblok 13k onbelast draaien, zuigt ie nog altijd minder brandstof aan dan als je em 13k op vollast laat draaien. Daarom dus meer brandstof -> meer verbranding -> meer warmte.
En van die frictie kun je zeggen dat ie er meer van zal slijten, maar dat is bs, want alle slijtage die evt optreedt gebeurt tijdens belasting, en heb je dus iets voor terug, ipv onbelast wat geen zak oplevert.
Daarbij komt nog dat de frictie niet metaal op metaal is, en dus de oliefilm dat op moet vangen. De olie geeft de warmte uiteindelijk weer door aan de rest van het blok waardoor de boel dus sneller opwarmt.
Vraag maar aan joel koningslust, die zou onderhand moeten weten dat als je olie door een bypass ventiel perst, je olietemperatuur al op gaat lopen. en daar slijt helemaal niets.
Dus je wilt ook hebben dat je olie zo snel mogelijk op temperatuur is. Niet vanwege druk, want bij een brommerblokje heb je niet te maken met oliedruk, maar voornamelijk voor de viscositeit.
En om af te wijken van het opwarmverhaal... een motor is erop gebouwd om zijn maximumtoerental te draaien met belasting. Als je dus geen belasting op het blok hebt zijn de krachten anders.
Of die krachten een slechte invloed hebben op het blok durf ik zo niet te zeggen, maar écht onbelast kun je een blok toch niet laten draaien door de interne weerstand.
|
|
Too cool for school! |
|
tsxhunter |
4-1-2010 18:48 |
Posts: 9332 |
denk eens na. word jij warmer en begin je meer te zweten als je loopt of als je rent?
|
|
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
4-1-2010 18:48 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
denk eens na. word jij warmer en begin je meer te zweten als je loopt of als je rent?
leg mij eens uit waarom jouw vergelijking opgaat
ik geef je wel gelijk btw...
|
|
Too cool for school! |
|
tsxhunter |
4-1-2010 18:50 |
|