-Viking |
3-1-2010 22:39 |
Posts: 1415 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Intenso
[...]
geen probleem
Alleen als je dan wilt gaan rijden na het "warmdraaien" wilt niet gelijk zeggen dat je meteen kunt gaan vlammen tot en met.
|
|
Knäckebröd!! |
|
StefanB |
3-1-2010 23:02 |
Posts: 2591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
[...]
15 min stationair draaien is je brommer nog niet op bedrijfstemperatuur, je kvs is natuurlijk wel warm maar de olie is nog niet op de juiste temperatuur, je zuiger is nog niet volop uitgezet e.d.
Als jij gaat rijden is je brommer veel sneller warm, maar het gedeelte wat jij zei dat je dan meer toeren draait klopt, maar dit verschil is nog steeds stukken groter dan laten "warmdraaien".
Voor een auto wordt zelfs gezegd dat 1x koud starten gelijk is aan motorslijtage van 1000km op de snelweg met +- 160km/h. Nu is dit voor een brommertje natuurlijk wel anders, maar dan nog moet je zorgen dat hij zo snel mogelijk warm is om "koude" kilometers te voorkomen. Daarom zijn auto's motoren en brommers meestal ook veel sneller versleten/stuk als ze korte afstanden draaien tov warm.
Wat een onzin allemaal.
Je zuiger is het eerste onderdeel in je motorblok wat volledig op temperatuur is (DOH!) een simpel 2takt motortje is echt wel op temp met een kwartiertje stationair draaien hoor.
Veel korte ritjes levert extra slijtage, maar die regel die jij stelt van 1000km bij 160kmpu? in een 60pk bakkie levert dat echt wel meer slijtage dan een keer koud starten hoor. Het is echter wel van belang om gewoon rustig warm te rijden. dan valt alles heus wel mee.
|
|
E24 M30b35@GT3576 |
|
Intenso |
3-1-2010 23:37 |
Posts: 2922 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Viking
[...]
Alleen als je dan wilt gaan rijden na het "warmdraaien" wilt niet gelijk zeggen dat je meteen kunt gaan vlammen tot en met.
oh en waarom niet?
als hij warm is ondanks dat hij nog niet gereden heeft kun je best meteen voluit gaan hoor.
hij is dan toch op temperatuur?
|
|
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie--- |
|
Henk-88 |
4-1-2010 0:19 |
Posts: 26703 |
Is het niet juist de benzine die voor de grote slijtageslag zorgt als de motor nog koud is?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
ChielTZR |
4-1-2010 8:32 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Intenso
[...]
oh en waarom niet?
als hij warm is ondanks dat hij nog niet gereden heeft kun je best meteen voluit gaan hoor.
hij is dan toch op temperatuur?
Als hij warm is kun je idd 'vlammen', maar de meeste blokken zijn na een kwartiertje stationair draaien gewoon nog niet warm.
Het beste rijd je rustig weg en trek je hem pas vol open als hij wel lekker warm is, meestal na 3-4 kilometer op de weg.
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
kpotmake |
4-1-2010 8:33 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
Ik denk dat dit wel eens een interessante leerrijke discussie kan worden
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
fast-tech |
4-1-2010 9:32 |
Posts: 131 |
maar het speelt tog ook een rol dat als de cilinder warm is de olie film laag er ook beter op blijft hechten?
Dit bericht is gewijzigd door fast-tech op 4-1-2010 om 9:32 uur.
|
|
|
|
b0nes |
4-1-2010 13:35 |
Posts: 2058 |
olie blijft hangen door de krasjes die dwars in je cilinder lopen.
|
|
|
|
Gary - Forum en Gallery Moderator |
4-1-2010 14:10 |
Posts: 12846 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]
Totaal geen toegevoegde waarde. Laat dit maar in het vervolg.
|
|
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen..... |
|
koetjeboe91 |
4-1-2010 16:17 |
Posts: 2096 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: b0nes
olie blijft hangen door de krasjes die dwars in je cilinder lopen.
dit word gedacht maar de meeste smeering word gedaan door een filmlaag van olie. deze is bij de start niet aanwezig. direct na de start beging hij te komen. en tijdens het warmlopen komt de filmlaag goed tot stand. te minsten dit staat bij mij in de schoolboeken van de innofam.
|
|
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard. |
|
Paultje Pils |
4-1-2010 16:25 |
Posts: 2110 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
[...]
dit word gedacht maar de meeste smeering word gedaan door een filmlaag van olie. deze is bij de start niet aanwezig. direct na de start beging hij te komen. en tijdens het warmlopen komt de filmlaag goed tot stand. te minsten dit staat bij mij in de schoolboeken van de innofam.
En die film laag hecht stukken beter d.m.v. deze hoonkrassen.
Maar uit jouw verhaal blijkt nog niet of onbelast draaien slecht is?
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
koetjeboe91 |
4-1-2010 16:28 |
Posts: 2096 |
direct na de koude start is er nog geen goede filmlaag. dus slechte smering van de zuiger.
|
|
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard. |
|
thunderbird - Forum en Sales Moderator |
4-1-2010 16:33 |
Posts: 7728 |
maar dat heeft opzich niks te maken het onbelast draaien, of wel?
|
|
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé! |
|
Royal Club |
4-1-2010 16:34 |
Posts: 60390 |
ik vind dit topic een beetje loos.
stationair draaien kom je niet onderuit
onbelast toeren draaien zonder reden is leuk als je een dikke gasreactie heb.
mja, verder eerst je brommer opwarmen zodat je lagers niet in hun fabrieksspeling zitten te dansen.
meer niet lijkt me.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
arno_honda_M |
4-1-2010 16:57 |
Posts: 319 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ik vind dit topic een beetje loos.
stationair draaien kom je niet onderuit
onbelast toeren draaien zonder reden is leuk als je een dikke gasreactie heb.
mja, verder eerst je brommer opwarmen zodat je lagers niet in hun fabrieksspeling zitten te dansen.
meer niet lijkt me.
inderdaad een beetje loos
ik laat als het koud weer is eenders welke brom een kleine 5minutjes draaien voor ik vertrek, en dan gewoon rijden, en na een km of 2 doortrekken
|
|
|
|