Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - onbelast draaien

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 537 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60062 - onbelast draaien
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 6100 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jokkervok 3-1-2010 21:56 Print topicpost

Posts: 59
ze hebben het altijd over dat je de motor niet onbelast moet laten draaien.

maar wat is daar dan zo slecht aan?

mzzl
 
Do'h

b0nes 3-1-2010 21:57 Print reply

Posts: 2058
het heele zooitje komt niet geleidelijk om thempratuur
 
bobdt50sm 3-1-2010 21:57 Print reply

Posts: 348
KVT ?
 
Echte mannen geven gas bij een flitspaal!
Derbi-Olaf 3-1-2010 21:59 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bobdt50sm
KVT ?

Ik denk dat dit wel eens een interessante leerrijke discussie kan worden
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
steef ts70xk 3-1-2010 22:04 Print reply

Posts: 3244
mij lijkt het niet echt slecht als hij eenmaal zun goede olie druk enzo heb. zal denk niet meer slijte???
 
mr200r 3-1-2010 22:06 Print reply
Posts: 5122
Een motor onbelast laten draaien heeft gewoon geen nut.
das al 1 reden.
 
mr200r
steef ts70xk 3-1-2010 22:07 Print reply

Posts: 3244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Een motor onbelast laten draaien heeft gewoon geen nut.
das al 1 reden.

omdat.?
 
coupequattro 3-1-2010 22:08 Print reply

Posts: 958
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Een motor onbelast laten draaien heeft gewoon geen nut.
das al 1 reden.


Dus jij zet je brommer uit als je bij een stoplicht moet wachten?


@TS,
Als je bedoelt onbelast draaien als in warmdraaien achterhuis zodat hij "alvast warm is" is inderdaad slecht. Dit komt omdat je brommer als hij warm is wordt afgesteld, dus loopt hij dan beter(koud loopt meestal schraler door condenseren benzine) en omdat dan de olie dunner is, en dan overal tussen kan komen(als hij warm is). Daarom wordt ook altijd geadviseerd je brommer te starten en direct weg te rijden, zodat je brommer sneller warm is. Dit zorgt voor minder slijtage.

Dit bericht is gewijzigd door coupequattro op 3-1-2010 om 22:11 uur.
 
jokkervok 3-1-2010 22:09 Print reply

Posts: 59
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Een motor onbelast laten draaien heeft gewoon geen nut.
das al 1 reden.


ja maar het gebeurt tog wel als je voor een stoplicht staat wat mij dus vaak overkomt
 
Do'h
steef ts70xk 3-1-2010 22:15 Print reply

Posts: 3244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
[...]


Dus jij zet je brommer uit als je bij een stoplicht moet wachten?


@TS,
Als je bedoelt onbelast draaien als in warmdraaien achterhuis zodat hij "alvast warm is" is inderdaad slecht. Dit komt omdat je brommer als hij warm is wordt afgesteld, dus loopt hij dan beter(koud loopt meestal schraler door condenseren benzine) en omdat dan de olie dunner is, en dan overal tussen kan komen(als hij warm is). Daarom wordt ook altijd geadviseerd je brommer te starten en direct weg te rijden, zodat je brommer sneller warm is. Dit zorgt voor minder slijtage.

Dit bericht is gewijzigd door coupequattro op 3-1-2010 om 22:11 uur.

daar ben k wel mee eens. maar aan andere kant als meteen weg rijd zit je olie ook nog nergens en je maakt meteen stuk meer toeren dus wat is nouw slechter??
 
Tim_DR 3-1-2010 22:18 Print reply

Posts: 196
van een klein minuutje warmdraaien zal hij wel zoveel last niet hebben,dan zit de olie wel overal zeker en dan gewoon vertrekken. natuurlijk moet je hem niet 15 minuten staan laten warmdraaien totdat hij op bedrijfstemp is, dat is idd wat onzinnig.
 
Intenso 3-1-2010 22:27 Print reply

Posts: 2922
wat een poep praat dat de olie eerst overal meot komen te zitten.

de meeste brommers zijn gewoon 2 takt welke dat dus niet hebben.
(alleen de versnellingsbak en koppeling maar dat ligt weer iets anders want die olie is altijd wel dun en vliegt meteen rond)

bij een auto en een 4 takt brommer motor en dat spul is het wel zo dat er veel meer slijtage optreed bij een koude motor omdat er gewoon bijna geen olie tussen de nokkenas en de stoterstangen welke dus weer de de klep opendrukken maar goed.

bij een 2 takt is het meer dat alles nog wat warm moet worden zoals lagers.

zo hoor je ook heel veel mensen roepen van ja ik heb c4 lagers want dat is beter zonder dat ze zelf snappen wat het verschil is tussen c3 en c4 enzo.

dit is dus de speling in de lagers.
bekend is dat ijzer e.d. uitzet door warmte.
en ook bekend is hoe meer wrijving hoe meer warmte.

hoe sneller je brommer is hoe meer wrijving in je blok en op de lagers dus je lagers worden warmer en zetten uit.
een c3 lager heeft minder speling dus hoeft minder warm te worden om minder slijtage te hebben dan een c4 lager.
kan dit niet echt beter uitleggen maar goed.

het enigste wat je dus hebt bij een 2t brommer is inprincipe slijtage aan je lagers doordat deze nog neit warm zijn en nog enige speling hebben.
ook je zuiger en cilinderwand zullen nog iets reageren op de warmte en zullen dus ook iets meer slijten bij een koude motor maar dit effect is lang niet zo erg als bij een 4t.

 
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---
coupequattro 3-1-2010 22:28 Print reply

Posts: 958
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tim_DR
van een klein minuutje warmdraaien zal hij wel zoveel last niet hebben,dan zit de olie wel overal zeker en dan gewoon vertrekken. natuurlijk moet je hem niet 15 minuten staan laten warmdraaien totdat hij op bedrijfstemp is, dat is idd wat onzinnig.



15 min stationair draaien is je brommer nog niet op bedrijfstemperatuur, je kvs is natuurlijk wel warm maar de olie is nog niet op de juiste temperatuur, je zuiger is nog niet volop uitgezet e.d.
Als jij gaat rijden is je brommer veel sneller warm, maar het gedeelte wat jij zei dat je dan meer toeren draait klopt, maar dit verschil is nog steeds stukken groter dan laten "warmdraaien".
Voor een auto wordt zelfs gezegd dat 1x koud starten gelijk is aan motorslijtage van 1000km op de snelweg met +- 160km/h. Nu is dit voor een brommertje natuurlijk wel anders, maar dan nog moet je zorgen dat hij zo snel mogelijk warm is om "koude" kilometers te voorkomen. Daarom zijn auto's motoren en brommers meestal ook veel sneller versleten/stuk als ze korte afstanden draaien tov warm.
 
mr200r 3-1-2010 22:29 Print reply
Posts: 5122
Nee ik zet hem niet af en een half minutje warmdraaien voor gebruik oke.
Ik heb het meer over de motor laten draaien zonder te rijden.
 
mr200r
Intenso 3-1-2010 22:29 Print reply

Posts: 2922
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Nee ik zet hem niet af en een half minutje warmdraaien voor gebruik oke.
Ik heb het meer over de motor laten draaien zonder te rijden.


geen probleem
 
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---
Tim_DR 3-1-2010 22:35 Print reply

Posts: 196
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Een motor onbelast laten draaien heeft gewoon geen nut.
das al 1 reden.
--------------------------------------------------------------------------------


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: steef ts70xk
[...]

omdat.?


als je niet moet rijden moet hij toch ook niet nutteloos draaien hé, dan heb je aleen maar nadelen, brandstofverbruik en slijtage

Dit bericht is gewijzigd door Tim_DR op 3-1-2010 om 22:36 uur.
 

Dit topic is 6100 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved