Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - mt cilinder op oude jawa brommer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 892 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #60031 - mt cilinder op oude jawa brommer
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2857 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

nitro bike 30-12-2009 21:22 Print topicpost
Posts: 50
hallo

ik heb nu al een tijdje een oude jawa brommer
1 dag na dat ik hem goed lopend had direct met tunen begonnen, had de carburateur uitgeboort, inlaatspruitstukje in elkaar gefabriceerd en poorten bijgewerkt alleen de cilinder begint nu al aardig snel te slijten en nu loop ik met het idee in mijn hoofd om er een honda mt cilinder op te zetten.
de slag van een honda mt is 41.4(als het goed is) en die van de jawa precies 41, allebei inlaat op de cilinder zelf dus tapeinden aanpassen en 0.4mm voetpakking? of moet ik nog op andere dingen letten zoals smering?
hopelijk hebben jullie nog wat tips voordat ik het blok verpruts

mvg michiel
 

kenny77 30-12-2009 21:25 Print reply

Posts: 29286
-de boring van het cilinderhemd.
-de spoelkanalen van de honda cilinder zullen waarschijnlijk veel groter zijn dan een jawa, dus zul je de carters waarschijlijk moeten oplassen.
-En inderdaad de tapeindes verplaatsen.

om wat voor jawa gaat het?



 
nitro bike 30-12-2009 21:31 Print reply
Posts: 50
het is een jawa 210


tapeinden en cilinderhemd zijn niet zon groot probleem denk ik, ik maak me meer zorgen over de smering
 
kenny77 30-12-2009 21:33 Print reply

Posts: 29286
koelribben staan ook niet meer in de goede richting, geen succes dus.

moet je al een zeta cilinder kopen die zijn lc.
om de smering zou ik me het minst zorgen maken eigenlijk, het aanpassen is niet zo 1 2 3 gebeurd.
 
Paultje Pils 30-12-2009 21:37 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
koelribben staan ook niet meer in de goede richting, geen succes dus.

moet je al een zeta cilinder kopen die zijn lc.



nu ben ik even verward, is LC nou Liquid Cooled, of Lucht gekoeld? want het lijkt me dat de TS een luchtgekoelde nodi heeft, toch?
 
If you can't dodge it, ram it.
Royal Club 30-12-2009 21:38 Print reply

Posts: 60390
LC
Liquid cooled

lucht gekoeld?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kenny77 30-12-2009 21:38 Print reply

Posts: 29286
liquid cooled

AC is Air Cooled
 
Paultje Pils 30-12-2009 21:40 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
LC
Liquid cooled

lucht gekoeld?


Nee okee, dan begreep ik dus toch wel. Maar heeft de TS niet een lucht gekoelde nodig, AC dus?:P
 
If you can't dodge it, ram it.
kenny77 30-12-2009 21:43 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
[...]


Nee okee, dan begreep ik dus toch wel. Maar heeft de TS niet een lucht gekoelde nodig, AC dus?:P


ja, maar een mt cilinder heeft de koelribben anders staan en dan koelt de cilinder niet meer.
Daarom was mijn optie als honda cilinder, om een lc 70cc zeta te kopen voor de mt/mb5.
Dan zit je niet meer met de koelribben in de maag.


al gaat dit waarschijnlijk toch nooit gemaakt worden.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 30-12-2009 om 21:43 uur.
 
Paultje Pils 30-12-2009 21:45 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


ja, maar een mt cilinder heeft de koelribben anders staan en dan koelt de cilinder niet meer.
Daarom was mijn optie als honda cilinder, om een lc 70cc zeta te kopen voor de mt/mb5.
Dan zit je niet meer met de koelribben in de maag.


al gaat dit waarschijnlijk toch nooit gemaakt worden.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 30-12-2009 om 21:43 uur.


Juist snap het. En dan die jawa wegknikkeren
 
If you can't dodge it, ram it.
Harold 30-12-2009 22:16 Print reply

Posts: 1052
Probeer er dan een puch cilinder pas op te maken. Deze hebben over het algemeen een zuigergestuurde inlaat, wat je al een hoop aanpaswerk aan het carter bespaart.
Bendenk wel dat je met alleen de steek van de tapeinden voor de cilinder aanpassen er nog niet bent. De slag en cilinder/zuigerhoogte moeten ook nog kloppen. Bij eventueel slag verschil zul je de poorten aan moeten passen (indien daar ruimte voor is)of in het ergste geval het bigend moeten verplaatsen in de krukas.
De zuigerhoogte tenopzichte van de cilinderkop zul je kloppend moeten maken doormiddel van een tussenplaat of door de cilinder af draaien.
 
nitro bike 31-12-2009 17:13 Print reply
Posts: 50
een puch cilinder lijkt me toch makkelijker en beter, heb trouwens nog wel ergens een oud blokje liggen.
dus eerst deze cilinder nog even af rijden en dan kan ik beginnen met het blok slopen.
 

Dit topic is 2857 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved