Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Is het mogelijk om een aluminium carterdeksel op te lassen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1132 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #59978 - Is het mogelijk om een aluminium ca...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6617 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

YamahaRD50MX 24-12-2009 20:43 Print reply
Posts: 71
dit is lastig om te lassen, want er zit een magnesiumlegering doorheen dus je moet toevoegmateriaal hebben met magnesiumlegering.
dan gaat het waarschijnlijk wel lukken.
 
mtx_owned 24-12-2009 20:55 Print reply

Posts: 2183
wat een geblaat allemaal in dit topic.

standaard gas voor MIG/MAG machine is vaak 80% co2 en 20% argon, soms ook 85/15 mix. Hiermee kan je gewoon staal lassen.

RVS is 98 co2 en 2 argon mix.

En Aluminium lassen is net als bij een TIG machine 100% argon.

MIG/MAG aluminium lassen kan, maar tig gaat een stuk mooier. Ik dacht ook dat je een speciale toorts nodig had. Het beste is om het aluminium eerst goed heet te stoken voordat je dit last. Het is inderdaad een AlMg(Si) legering.

Zelf heb ik mijn honda (nsr) carters ook eens op laten lassen bij een lasser, kostte me toen iets van 30 euro en was perfect gelast. Betrefte een gat in het carter en een paar afgebroken boutgaten.

Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 24-12-2009 om 20:56 uur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
kpotmake 24-12-2009 22:17 Print reply

Posts: 3065
ik dacht altijd dat je alu alleen kon lassen met een tig apparaat met wisselstroom inverter, en hier wordt gezegd dat het ook met bepaalde mig apparaten kan? (wat is hier allemaal van waar? )

kwoot btw?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
[co2 is een bepaald soort gas]

niet een bepaald soort gas maar koolstofdioxide

Dit bericht is gewijzigd door st.nyksterdriver op 24-12-2009 om 19:58 uur.



Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-12-2009 om 22:26 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
st.nyksterdriver 24-12-2009 22:31 Print reply
Posts: 3376
heb dit niet zelf getypt hoor vaan van google gehaald.


3. Kan ik aluminium lassen?

Aluminium kan inderdaad gelast worden en dit volgens verschillende technieken, te selecteren al naargelang de toepassing. Er dient genoteerd te worden dat de ene legering beter lasbaar is dan de andere; er bestaat een overzicht van de lasbaarheid van de meest voorkomende legeringen. TIG en MIG lassen zijn de meest gebruikte technieken voor aluminium. Hierbij moet je wel rekening houden met een aantal belangrijke aspecten. Aluminium heeft een laag smeltpunt (570-660°C), maar de oxidelaag heeft een zeer hoog smeltpunt (>2000°C). Daarenboven verkleurt aluminium niet zoals de meeste metalen bij verhitting. de lasser krijgt geen visuele feedback van de toestand van het smeltbad, waardoor er ervaring nodig is om aan te voelen wanneer het moedermateriaal begint te smelten. Zorg steeds voor een goede reiniging van het oppervlak om gasholtes te vermijden. Doe dit vlak voor het lassen. Kies ook steeds het juiste toevoegmateriaal om scheuren te vermijden. De vervorming ten gevolge van het lassen is vergelijkbaar met staal. Je bekomt een mooier uitzicht met TIG dan met MIG. Daarnaast kan je aluminium ook verbinden met weerstandslassen, laserlassen en hybride laserlassen. Friction Stirr Welding is een optie die voor alle aluminiumlegeringen toepasbaar is. Nota veiligheid: Aluminium is een zeer goede warmtegeleider. Dit heeft belangrijke gevolgen waarvan de lasser zich moet vergewissen: er is enerzijds een hoge warmteconcentratie nodig om te lassen maar anderzijds moet de lasser er rekening mee houden de nodige bescherming tegen verbranden te voorzien, zeker ook omdat het smeltbad niet verkleurt.


 
markgoud 24-12-2009 22:51 Print reply
Posts: 80
Bedankt voor de reacties, hoewel ik mig/mag en tig hobbymatig kan lassen, is dit absoluut geen klus wat ik zelf ga doen.

Het is dus mogelijk, ik heb al een aantal bedrijfjes op internet gevonden, daar ga ik eens informatie bij opdoen, immers een nieuw carterdeksel voor een honda cr125 1986 kost nu zo'n > ¤ 190.

@mtx-owned: Weet je de naam nog van de desbetreffende lasser?

Dit bericht is gewijzigd door markgoud op 24-12-2009 om 22:52 uur.
 
kpotmake 24-12-2009 23:13 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markgoud
Bedankt voor de reacties, hoewel ik mig/mag en tig hobbymatig kan lassen, is dit absoluut geen klus wat ik zelf ga doen.

Het is dus mogelijk, ik heb al een aantal bedrijfjes op internet gevonden, daar ga ik eens informatie bij opdoen, immers een nieuw carterdeksel voor een honda cr125 1986 kost nu zo'n > ¤ 190.

@mtx-owned: Weet je de naam nog van de desbetreffende lasser?

Dit bericht is gewijzigd door markgoud op 24-12-2009 om 22:52 uur.

als ik jou was zou ik gewoon naar een machinefabriek o.i.d. in de buurt gaan en vragen of ze daren (evt tegen betaling) even jouw een pleziertje kunnen doen.. en niet naar een beroeps lasser die duizend euro per uur vraagt
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
mtx_owned 25-12-2009 13:32 Print reply

Posts: 2183
@ markgoud,

weet de naam van die man niet, maar bij de meeste constructiebedrijven zit wel een goede lasser, dus ik zou het gewoon daar vragen.

@ Kpotmake,

heb je zelf al eens iets laten lassen bij een pro dan?

zoveel kost dat echt niet, waar ik die paar euro voor moest betalen was best een hoop laswerk, een heel gat dichtlassen, en een geheel draadgat voor de vliegwielkap op het carter opnieuw teruglassen.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Harold 25-12-2009 15:22 Print reply

Posts: 1052
Als je beschikking hebt tot een AC Tig apparaat (met argon als bescherm gas), dan zou ik het zeker zelf proberen. Het is minder moeilijk dan je denkt. Je gaat iets oplassen, dat is een heel stuk makkelijker dan 2 losse delen correct aan elkaar lassen.

Ik zelf las m'n carters op met een DC Tig apparaat. Normaal gesproken las je met de + aan het werkstuk (aarde) en de - aan je lastoorts. In dat geval heb je te weinig warmte inbreng om de oxide laag te laten smelten (basis materiaal smelt wel, maar valt in één keer weg als de oxide huid breekt, geen bruikbaar smeltbad dus).

Draai je de + en de - om, dan smelt je wel door de oxide laag heen en kun je een smeltbad creeren. Alleen je hebt dan het probleem dat je wolfraam electrode ook afsmelt... dat is dan de opoffering die ik maak (met een watergekoeld apparaat blijft het nog binnen de perken). Het kan voorkomen dat er een stukje wolfraam in het opgelaste aluminium terecht komt, dit is snoeihard. Voor het oplassen van een gat in een carter vind ik dat persoonlijk niet zo erg, dat slijp ik er dan weer uit.

Een ac apparaat zit tussen die 2 methodes in en doordat de + en - constant wisselen, heeft de wolfraam electrode meer tijd om de koelen en smelt daardoor (nagenoeg) niet af.

Een gewoon mig/mag apparaat kan ook alu lassen met een kleine aanpassing in het slangen pakket. Je bent een lasdraad geleider nodig met een teflon bekleding en een pitje speciaal voor alu lasdraad. Bij een lang slangen pakket ben je een toorts nodig die het draai trekt(bij een korte slang niet noodzakelijk).Dit is ter bescherming van je lasdraad, omdat alu draad veel gevoeliger is voor knikken en snel beschadigd.
Met argon als beschermgas kun je dan alu lassen. Bij een mig/mag is de toorts je + en werkstuk -. De + smelt af. Bij dc tig met omgedraaide polen is de wolfraamelectrode de + en wil dan dus afsmelten. Wolfraam is behoorlijk hitte bestendig, dus als je hier ac voor gebruikt blijft deze koud genoeg om nagenoeg niet af te smelten. Bij mig is het lasdraad de +, dit wil je juist af laten smelten dus is er geen probleem. Dat maakt dus het verschil dat je met Mig wel DC kunt lassen en bij Tig eigenlijk niet.

Wanneer je een Mig lasappraat hebt met een puls functie dan wordt het al helemaal een stuk makkelijker om alu te lassen. De verhoogte puls gebruik je dan om nog makkelijker door de oxide huid van alu te breken. Een dubbelpuls apparaat last helemaal mooi (bijna net zo mooi als tig), maar is erg prijzig. Met zo'n appraat kan iedereen die staal mig/mag kan lassen ook aluminium goed en netjes lassen.

Nadel van Mig is wel dat je dus een hele rol lasdraad speciaal voor gietwerk moet kopen (en dat draad is onverpakt niet erg lang houdbaar). Voor Tig kun je een paar losse toevoegstaafjes ergens vandaan halen.
Gietalu bevat silicium, dus het gewone AlMg5 draad is niet goed genoeg. Moet dus een AlMgxAlSix variant zijn. Weet zo even niet uit m'n hoofd wat ik gebruik (heb het helaas op, dus kan het ook even niet nakijken).

 
De Schout 25-12-2009 22:22 Print reply
Posts: 5326
wij gebruikten thuis voor cilinderkoppen de lassen alsi5 of alsi12 draad. daar lukte het ook goed mee om m'n carters op te lassen


edit: rvs word bij mijn weten gelast met een mix van argon met 2-5% waterstof.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 25-12-2009 om 22:23 uur.


edit2: waar komt het idee vandaan dat het smelbad bij alu niet te zien is

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 25-12-2009 om 22:27 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Niek de Wildt 25-12-2009 22:31 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Aluminium heeft een laag smeltpunt (570-660°C), maar de oxidelaag heeft een zeer hoog smeltpunt (>2000°C). Daarenboven verkleurt aluminium niet zoals de meeste metalen bij verhitting. de lasser krijgt geen visuele feedback van de toestand van het smeltbad, waardoor er ervaring nodig is om aan te voelen wanneer het moedermateriaal begint te smelten.

 
De Schout 25-12-2009 22:35 Print reply
Posts: 5326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]




dat snap ik dus niet, smeltbad bij alu is gewoon goed te zien omdat het net als bij staal mooi gaat glimmen als het smelt.

het is wel zo, dat als je apparaat fout in gesteld is, en je de oxidelaag niet eerst doorbreekt, dat er een hele hoek weg kan zakken zonder dat je het echt aan ziet komen.
 
tune tweak fiddle bang bummer
DoDo-tomos 26-12-2009 10:03 Print reply

Posts: 1842
als je een beetje tig kan lassen voor de hobby zou ik niet zelf hiermee aan de slag gaan.
omdat je met alu lassen veel minder ziet waar je draad zicht afsmelt en dit dus echt op gevoel moet doen, in tegenstelling tot je smeltbad is deze wel gewoon zichtbaar.

de meeste plaatwerk of machine fabrieken kunnen dit wel lassen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
en je de oxidelaag niet eerst doorbreekt,


daarom moet je dus op met AC lassen ipv DC


Dit bericht is gewijzigd door DoDo-tomos op 26-12-2009 om 10:04 uur.
 
of vraag het niek de wildt

Dit topic is 6617 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved