PRO TUNING |
24-12-2009 13:57 |
Posts: 4000 |
E 85
|
|
|
|
rubbert |
24-12-2009 14:19 |
Posts: 8825 |
ik heb wel is met methanol in m'n zundapp gereden, maar die had ik er niet speciaal voor afgesteld ofzo, het jankte wel ongelovelijk in toeren, maar super veel meer kracht kwam er niet uit.
ik had methanol, maar een deel (weet niet meer hoeveel) gelode benzine, en een redelijke hoeveelheid olie (1:20 ofo)
heb niet het hele topic door gelezen, maar er was een gast die hetzelfde gedaan met z'n kreidler, die had ook de verhoudingen voor de olie, en die had loodvervanger, daar had ik de hoeveelheden weg.
(loodvervanger was voor de smering)
Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 24-12-2009 om 14:25 uur.
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
tvmierlo |
24-12-2009 14:40 |
Posts: 277 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
E 85
E85 is een leuke optie, als je er goed aan kunt komen(4 tankstations in Nederland ofzo). Daarnaast moet je alle rubberen delen in een blok vervangen door materiaal dat wel bestand is tegen ethanol. En je sproeier moet aangepast worden, wat het kleinste probleem is. Een ander probleem is dat normale 2takt olie niet mengt met ethanol. Zover is de enigste 2 takt olie die mengt met ethanol: ricinusolie(ook bekend als: wonderolie) zoals castrol r40?
|
|
|
|
Onevia |
24-12-2009 17:11 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tvmierlo
[...]
E85 is een leuke optie, als je er goed aan kunt komen(4 tankstations in Nederland ofzo). Daarnaast moet je alle rubberen delen in een blok vervangen door materiaal dat wel bestand is tegen ethanol. En je sproeier moet aangepast worden, wat het kleinste probleem is. Een ander probleem is dat normale 2takt olie niet mengt met ethanol. Zover is de enigste 2 takt olie die mengt met ethanol: ricinusolie(ook bekend als: wonderolie) zoals castrol r40?
Er zijn wel meerdere tankstations, rond de 20 - 25 in Nederland. Wat je zegt kwa aanpassingen klopt helemaal. Bougie moet ook andere hittegraad en evt ontsteking anders afstellen.
Het grootste voordeel op het gebied van vermogen van de brandstof is het hogere octaan getal, waardoor de brandstof klopvaster is. Daardoor kan je dus met een hogere compressie (meer vermogen) werken met minder last van detonatie. Ook komt er minder warmte vrij bij de ontbranding wat positief is op je koeling systeem. Je ziet dat de brandstof dan ook vaak in turbo motoren wordt gebruikt. Echter bij de verbanding van E85 komt er minder energie als bij benzine vrij. Zonder aanpassingen aan je motor is het dus niet interesant op het gebied van vermogen. Daarnaast zal het verbruik met +/- 20% (zelf getest) stijgen wat niet zo handig is aangezien de prijs van E85 in Nederland nog hoog is door belastingen.
Het moeilijkste is idd het vinden van een olie die wel met ethanol mengt. In mijn testen met e85 heb ik dan ook een 4takt blok gebruikt om dit probleem te vermijden.
http://www.brommerforum.nl/showtopic/53947
Dit bericht is gewijzigd door Onevia op 24-12-2009 om 17:13 uur.
|
|
|
|
BenjaminDG |
24-12-2009 17:22 |
Posts: 4605 |
Ja E85 is inderdaad geen optie, omdat het niet goed mengt met gewonen 2takt olie.
En ik woon in Vlaanderen, wij hebben nog geen E85 tankstations
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
PRO TUNING |
24-12-2009 19:27 |
|
BenjaminDG |
24-12-2009 19:34 |
Posts: 4605 |
mengt dat ook met nitromethaan/methanol? (10% nitro 90% methanol) want E85 brandstof hebben wij hier nog niet.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
mb8 |
24-12-2009 23:31 |
Posts: 90 |
TABLE 2.2 Permissible compression ratio
Cylinder size (cc)
50-80
100-125
175
250
350
500
700 Octane
15.5:1
14.3:1
13.5:1
12.5:1
12.2:1
11.8:1
100/130 Avgas
16:1
15:1
14:1
13:1
12.5:1
12:1
Fuel type
115/145 Avgas
17:1
15.7:1
14.7:1
14:1
13:1
13:1
Methanol
19:1
18:1
16.5:1
15.7:1
15:1
15:1
|
|
|
|
mb8 |
24-12-2009 23:32 |
Posts: 90 |
even de tabellen naast elkar leggen dan kun je dus zien hoeveel cc met welke verhouding, copy paste werkte niet echt optimaal..
|
|
|
|
Niek de Wildt |
24-12-2009 23:40 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb8
TABLE 2.2 Permissible compression ratio
Cylinder size (cc)
50-80
100-125
175
250
350
500
700 Octane
15.5:1
14.3:1
13.5:1
12.5:1
12.2:1
11.8:1
100/130 Avgas
16:1
15:1
14:1
13:1
12.5:1
12:1
Fuel type
115/145 Avgas
17:1
15.7:1
14.7:1
14:1
13:1
13:1
Methanol
19:1
18:1
16.5:1
15.7:1
15:1
15:1
Welk artikel heb je die uit gekopieerd?
|
|
|
|
Rs Dude. |
26-12-2009 2:14 |
Posts: 1426 |
TABLE 2.2 Permissible compression ratio
Cylinder size (cc)
50-80
100-125
175
250
350
500
700
Octane
15.5:1
14.3:1
13.5:1
12.5:1
12.2:1
11.8:1
100/130 Avgas
16:1
15:1
14:1
13:1
12.5:1
12:1
Fuel type
115/145 Avgas
17:1
15.7:1
14.7:1
14:1
13:1
13:1
Methanol
19:1
18:1
16.5:1
15.7:1
15:1
15:1
Zo klopt die beter maar dan moet je het denk achter elkaar denken
|
|
|
|
PRO TUNING |
26-12-2009 11:17 |
Posts: 4000 |
ADVIES COMPRESSIEVERHOUDING
CILINDERINHOUD POMP 98 POMP+TURBOBOOSTER 100 OCTAAN 100/130 AVGAS 115/145 AVGAS METHANOL
50 - 80 14.8 : 1 15.5 : 1 15.5 : 1 16 : 1 17 : 1 19 : 1
100 - 125 13.7 : 1 14.3 : 1 14.3 : 1 15 : 1 15.7 : 1 18 : 1
175 12.9 : 1 13.5 : 1 13.5 : 1 14 : 1 14.7 : 1 16.5 : 1
250 12.2 : 1 12.5 : 1 12.5 : 1 13 : 1 14 : 1 15.7 : 1
350 12 : 1 12.2 : 1 12.2 : 1 12.5 : 1 13 : 1 15 : 1
500 11.5 : 1 11.8 : 1 12 : 1 12 : 1 13 : 1 15 : 1
UITLAATPOORTDUUR
CILINDERINHOUD SOORT MOTOR MOTOR TOERENTAL UITLAATDUUR IN °
2 X 62 WEGRACE 13500 206 - 208
1 X 80 MOTOCROSS 11000 196 - 198
1 X 80 MOTOCROSS 12000 202 - 204
1 X 80 WEGRACE 13000 205 - 207
1 X 100 MOTOCROSS 11200 198 - 200
1 X 100 KARTING 10800 176 - 178
1 X 125 MOTOCROSS 10000 190 - 192
1 X 125 MOTOCROSS 11000 169 - 198
1 X 125 WEGRACE 12000 202 - 204
1 X 125 WEGRACE 12500 203 - 205
2 X 125 WEGRACE 12000 202 - 204
4 X 125 WEGRACE 11500 200 - 202
1 X 175 ENDURO 9000 184 - 186
1 X 175 ENDURO 9500 186 - 188
2 X 175 WEGRACE 11200 198 - 200
1 X 250 ENDURO 8000 180 - 182
1 X 250 MOTOCROSS 8500 183 - 185
1 X 250 WEGRACE 10500 194 - 196
1 X 400 ENDURO 7000 175 - 177
1 X 400 MOTOCROSS 7500 176 - 178
1 x 500 MOTOCROSS 7000 175 - 177
SPOELPOORTDUUR
TOERENTAL OPENINGSDUUR IN °
6500 120 - 124
8000 124 - 128
9000 126 - 130
10000 128 - 132
11000 130 - 134
12000 132 - 136
13000 134 - 140
14000 136 - 142
INLAATDUUR
TOERENTAL OPENINGSDUUR IN °
7000 150 - 155
8000 155 - 160
9500 165 - 170
11000 185 - 190
12000 195 - 200
|
|
|
|
ktmstyled |
26-12-2009 11:20 |
Posts: 1806 |
is mogelijk ik heb hier een mt staan van een bekende hij reed 17 jaar trug al op methanol met een 110 malossi 24mm carb en sproeier opgeboord naar 3 mm( meer methanol zorgt ook voor koeling) wel op letten dat je na iedere rit je benzine kraan dichtzet en je blok leeg laat draaien want methanol vreet alluminium op en anders heb je dus binnen de kortste keren geen vlotterbak meer over
|
|
going sideways! |
|
Niek de Wildt |
26-12-2009 15:06 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
ADVIES COMPRESSIEVERHOUDING
CILINDERINHOUD POMP 98 POMP+TURBOBOOSTER 100 OCTAAN 100/130 AVGAS 115/145 AVGAS METHANOL
50 - 80 14.8 : 1 15.5 : 1 15.5 : 1 16 : 1 17 : 1 19 : 1
100 - 125 13.7 : 1 14.3 : 1 14.3 : 1 15 : 1 15.7 : 1 18 : 1
175 12.9 : 1 13.5 : 1 13.5 : 1 14 : 1 14.7 : 1 16.5 : 1
250 12.2 : 1 12.5 : 1 12.5 : 1 13 : 1 14 : 1 15.7 : 1
350 12 : 1 12.2 : 1 12.2 : 1 12.5 : 1 13 : 1 15 : 1
500 11.5 : 1 11.8 : 1 12 : 1 12 : 1 13 : 1 15 : 1
UITLAATPOORTDUUR
CILINDERINHOUD SOORT MOTOR MOTOR TOERENTAL UITLAATDUUR IN °
2 X 62 WEGRACE 13500 206 - 208
1 X 80 MOTOCROSS 11000 196 - 198
1 X 80 MOTOCROSS 12000 202 - 204
1 X 80 WEGRACE 13000 205 - 207
1 X 100 MOTOCROSS 11200 198 - 200
1 X 100 KARTING 10800 176 - 178
1 X 125 MOTOCROSS 10000 190 - 192
1 X 125 MOTOCROSS 11000 169 - 198
1 X 125 WEGRACE 12000 202 - 204
1 X 125 WEGRACE 12500 203 - 205
2 X 125 WEGRACE 12000 202 - 204
4 X 125 WEGRACE 11500 200 - 202
1 X 175 ENDURO 9000 184 - 186
1 X 175 ENDURO 9500 186 - 188
2 X 175 WEGRACE 11200 198 - 200
1 X 250 ENDURO 8000 180 - 182
1 X 250 MOTOCROSS 8500 183 - 185
1 X 250 WEGRACE 10500 194 - 196
1 X 400 ENDURO 7000 175 - 177
1 X 400 MOTOCROSS 7500 176 - 178
1 x 500 MOTOCROSS 7000 175 - 177
SPOELPOORTDUUR
TOERENTAL OPENINGSDUUR IN °
6500 120 - 124
8000 124 - 128
9000 126 - 130
10000 128 - 132
11000 130 - 134
12000 132 - 136
13000 134 - 140
14000 136 - 142
INLAATDUUR
TOERENTAL OPENINGSDUUR IN °
7000 150 - 155
8000 155 - 160
9500 165 - 170
11000 185 - 190
12000 195 - 200
Waarom zet niemand er tegenwoordig zijn bron meer bij?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb8
TABLE 2.2 Permissible compression ratio
Cylinder size (cc)
50-80
100-125
175
250
350
500
700 Octane
15.5:1
14.3:1
13.5:1
12.5:1
12.2:1
11.8:1
100/130 Avgas
16:1
15:1
14:1
13:1
12.5:1
12:1
Fuel type
115/145 Avgas
17:1
15.7:1
14.7:1
14:1
13:1
13:1
Methanol
19:1
18:1
16.5:1
15.7:1
15:1
15:1
Ook jij hebt nog niet geantwoord op mijn vraag betreffende de bron.
Voor de TS, het artikel waar alles instaat wat je moet weten is "Perfomance Tuning" van Graham Bell
Circa pagina 117 - 124
En pagina 24
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 26-12-2009 om 19:04 uur.
|
|
|
|
BenjaminDG |
26-12-2009 15:56 |
Posts: 4605 |
Bedankt Niek voor het boek, zeer interessant.
Ik heb wat zitten lezen en hij schrijft dat als je met methanol rijd (compressie verhoogd, afgestelt,...) er ongeveer 17% vermogen winst is.
Dit terwijl de motor minder warmte opwekt, dus de kans op warmlopers is zelfs minder.
Voor het smeren zijn er zoals PRO TUNING zegt speciale olieën die kunnen mengen met methanol, je meot zelfs minder olie/brandstof verhouding gebruiken (ongeveer 80% van de verhouding als met gewone 2takt benzine).
Wel moet je nadat je motor heeft gedraaid er terug gewone 2takt benzine in doen en hem daar even op laten draaien, tot alle methanol er uit is.
Dit moet oxideren en corrosie voorkomen.
O ja moesten mensen dit boek ook willen, er staat een online versie op het internet.
http://www.kreidler....ning-graham-bell.pdf
Dit bericht is gewijzigd door mb1979 op 26-12-2009 om 15:57 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|