Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Nitromethaan/methanol bij 2takt benzine motor (puur of gemengd)?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 738 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59969 - Nitromethaan/methanol bij 2takt ben...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 18634 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BenjaminDG 23-12-2009 17:00 Print topicpost

Posts: 4605
Is het mogelijk om een 2takt benzine motor te laten lopen op nitromethaan/methanol (wat ze gebruiken bij de modelbouwsport)?

Dit zou interessant kunnen zijn omdat nitromethaan maar ongeveer 1.5kg lucht nodig heeft bij ontbranding, terwijl normale benzine ongeveer 14.7 kg lucht nodig heeft.

Maar het heeft wel een lagere energie waarde bij ontbranding (ongeveer 10 KJ tegen over 44 KJ van benzine), met moet dus ongeveer 4x meer nitromethaan toevoegen om dezelfde energiewaarde te halen.

Dus uitgerekend zou nitromethaan ongeveer 2.5x tot 3x meer energie moeten opleveren bij het zelfde volume als benzine.

Men moet dan wel een grotere sproeier hebben en een hogere compressie, dat laatste heb ik al (14.5:1).

Maar tast nitromethaan/methanol niet het inwendige van de motor en carburator aan?

 
Vlaanderen vrij!

Apenzoon 23-12-2009 17:02 Print reply

Posts: 303
ik ben hier nieuw, maar gis dat niet vet slecht voor je blok?
 
Heilige Antonius 23-12-2009 17:02 Print reply

Posts: 1202
Het is slecht voor je keerringen/pakkingen.
Ik heb het ook wel is geprobeerd met m'n cp
 
mbrulezzz 23-12-2009 17:03 Print reply

Posts: 2084
het kan wel dat weet ik zeker!

maar ik weet ook zeker dat er dan een hele grote kans is dat je brommer warmloopt. Tenzij je opeen of andere manier met het inspuiten van methanol gelijk ook meer olie in de cilider kiepert.. maar dat word wel een hele operatie dan..
 
MB racing
Apenzoon 23-12-2009 17:05 Print reply

Posts: 303
ja en ook meer koelen, lijkt me, met die energie komt er dus ook warmte vrij
 
BenjaminDG 23-12-2009 17:06 Print reply

Posts: 4605
Is die methanol alleen al niet voldoende voor de koeling (omdat dat veel warmte wegtrekt uit zijn omgeving)?

Of anders gemengd=> nitromethaan/methanol en benzine/2takt olie?



Dit bericht is gewijzigd door mb1979 op 23-12-2009 om 17:08 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Paul de Salmiakbal 23-12-2009 17:07 Print reply

Posts: 5285
Voor zover ik weet hebben ze in modelvliegtuigmotoren (zowel 2 als 4takt) methanol als brandstof, dus in principe zou het moeten kunnen.
 
-Bassie- 23-12-2009 17:45 Print reply

Posts: 6617
zou zeker kunnen.

alleen waarvoor wil je het gaan gebruiken.

kan je materiaal het wel hebben deze kracht??
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
BenjaminDG 23-12-2009 17:50 Print reply

Posts: 4605
Voor een Honda MB8 125cc 26mm carb, gewoon voor te zien of er veel vermogenverschil zit tussen nitromethaan/methanol en benzine/2taktolie.
 
Vlaanderen vrij!
-simon- 23-12-2009 17:56 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb1979
Voor een Honda MB8 125cc 26mm carb, gewoon voor te zien of er veel vermogenverschil zit tussen nitromethaan/methanol en benzine/2taktolie.


kun je dat dan niet beter bij een puchje oid gaan proberen.
als die kapot loopt is niet zo duur als dat je MB kapot loopt.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
kpotmake 23-12-2009 18:00 Print reply

Posts: 3065
houd ook rekening met de mogelijkheid dat deze brandstof je vlotter / vlotterbak / brandstoflang etc. aan kan tasten (komt wel vaker voor bij benzinemotoren waar een andere brandstof in gekiepert wordt dan benzine had ik gehoord)
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Tobias Verhoef 23-12-2009 18:23 Print reply

Posts: 1832
Als ik jou was zou ik naar een miniatuur winkel gaan en brandstof kopen voor die bestuurbare auto's die heeft volgens mij 20% nitro en 80% methanol en daar zit ook een soort mengsmering doorheen ik denk dat je met dit het minst kans heb op vastlopers/warmloper.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
BenjaminDG 23-12-2009 18:27 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
Als ik jou was zou ik naar een miniatuur winkel gaan en brandstof kopen voor die bestuurbare auto's die heeft volgens mij 20% nitro en 80% methanol en daar zit ook een soort mengsmering doorheen ik denk dat je met dit het minst kans heb op vastlopers/warmloper.


Wat kost 1 liter ongeveer?
 
Vlaanderen vrij!
kenny77 23-12-2009 18:29 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb1979
[...]


Wat kost 1 liter ongeveer?


Wordt je niet vrolijk van.

15 of 18 eurie

heb het ook eens bij een gare 70cc puch gedaan half benzine /half van dat nitro spul.
Merkte dat hij wel wat beter liep.

Ik zou het inderdaad niet op je goede blokje doen, ga je experimenteren gebruik dan een ander gaar blokje.
 
BenjaminDG 23-12-2009 18:35 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Wordt je niet vrolijk van.

15 of 18 eurie

heb het ook eens bij een gare 70cc puch gedaan half benzine /half van dat nitro spul.
Merkte dat hij wel wat beter liep.

Ik zou het inderdaad niet op je goede blokje doen, ga je experimenteren gebruik dan een ander gaar blokje.


hmm das al wat precies, ik heb wel nog een 70cc honda mb blok met ergens valse lucht.

Zal ik daar wat op experimenteren.
 
Vlaanderen vrij!
Niek de Wildt 23-12-2009 18:44 Print reply
Posts: 7168
http://www.brommerfo...cts/showtopic/1525/2

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Brandstof' (ID 1525).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 23-12-2009 15:38.

--------------------------------------------------------------------------------
Heb net even voor je gezocht, maar kan het niet zo snel vinden, er is een heel artikel over welke correcties qua compressie, carburatie, ontsteking etc. kunt aanhouden bij allerlei soorten brandstoffen en de voor en nadelen en chemische eigenschappen van deze etc.
Volgens mij was het van een van de bekende schrijvers (jennings, bell etc.)
Ga zelf maar even zoeken.

 

Dit topic is 18634 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved