Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #59965 - Blair berekeningen vallen hoog uit
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 1531 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Rampoon |
23-12-2009 12:58 |
Posts: 108 |
hej beste bf-mensen
Heb een tijdje geleden handen gelegt op het boek Design and Simulation of Two stroke engines van Gordon. P. Blair. Heb het goed doorgelezen en heb als oefening me onaangepaste 70cc malossi voor een nsr erbij gepakt en de spoelpoorten door gerekent. Hierbij kwam ik uit op de nogal hoge time area waarde van 0,0101 bij 13000 toeren(wat volgens mij boven max vermogen zit) en daarbij op een bmep waarde van 14,6.
Heb daarna nog na zitten denken of de boostpoort wel inbegrepen moet worden in deze berekening en heb hem er daarom als probeersel uitgehaald om een redelijke bmep waarde van 8.96 uit te komen bij 13000 toeren.
Heeft er hier iemand ervaring met deze berekeningen en zou die weten wat er misschien fout is gegaan.
hier de wijze hoe ik het gedaan heb.
Ik heb de afstandsformule zuiger tot bdp gebruikt om een formule op te stellen voor hoeveel oppervlakte er bij welk aantal graden openstaat.
afstandsformule: s=r(1-cos(x)))+(r^2*sin^2(x)/(2*l)
l=drijfstanglengte 90mm
r=halve slag=20.7
komt op
s=20.7(1-cos(x)))+(20.7^2*sin^2(x)/(2*90)
de poort gaat open na 32,4mm en dus na 118.4445013graden wordt
20.7(1-cos(x-118.4445013)))+(20.7^2*sin^2(x-118.4445013)/(2*90)-32,4
de spoelpoorten zijn redelijk rechthoekig dus de totale wijdte variert niet om de oppervlakte per graad te krijgen moet je de afstand vermenigvuldigen met de wijdte
de wijdte=73mm(of 56 zonder boostpoort)
dus
73(20.7(1-cos(x-108.4715656)))+(20.7^2*sin^2(x-108.4715656)/(2*90)-32,4)
volgens blair moet je hiervan de integraal hebben voor de complete tijd dat de poort openstaat(133.08393graden)
dus de formule op me GR ingeragt via calc integraal uitgekomen op 53633,2
volgens blairs formule gedeelt door 6*cilinderinhoud*toerental
wat 6*68*13000 is
(53633,2)/(6*68*13000)=0,0101
voor bmep
0,0101*2400-9.66=14,6bar
|
|
Live and let die |
|
Niek de Wildt |
23-12-2009 15:33 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rampoon
hej beste bf-mensen
Heb een tijdje geleden handen gelegt op het boek Design and Simulation of Two stroke engines van Gordon. P. Blair. Heb het goed doorgelezen en heb als oefening me onaangepaste 70cc malossi voor een nsr erbij gepakt en de spoelpoorten door gerekent. Hierbij kwam ik uit op de nogal hoge time area waarde van 0,0101 bij 13000 toeren(wat volgens mij boven max vermogen zit) en daarbij op een bmep waarde van 14,6.
Heb daarna nog na zitten denken of de boostpoort wel inbegrepen moet worden in deze berekening en heb hem er daarom als probeersel uitgehaald om een redelijke bmep waarde van 8.96 uit te komen bij 13000 toeren.
Heeft er hier iemand ervaring met deze berekeningen en zou die weten wat er misschien fout is gegaan.
hier de wijze hoe ik het gedaan heb.
Ik heb de afstandsformule zuiger tot bdp gebruikt om een formule op te stellen voor hoeveel oppervlakte er bij welk aantal graden openstaat.
afstandsformule: s=r(1-cos(x)))+(r^2*sin^2(x)/(2*l)
l=drijfstanglengte 90mm
r=halve slag=20.7
komt op
s=20.7(1-cos(x)))+(20.7^2*sin^2(x)/(2*90)
de poort gaat open na 32,4mm en dus na 118.4445013graden wordt
20.7(1-cos(x-118.4445013)))+(20.7^2*sin^2(x-118.4445013)/(2*90)-32,4
de spoelpoorten zijn redelijk rechthoekig dus de totale wijdte variert niet om de oppervlakte per graad te krijgen moet je de afstand vermenigvuldigen met de wijdte
de wijdte=73mm(of 56 zonder boostpoort)
dus
73(20.7(1-cos(x-108.4715656)))+(20.7^2*sin^2(x-108.4715656)/(2*90)-32,4)
volgens blair moet je hiervan de integraal hebben voor de complete tijd dat de poort openstaat(133.08393graden)
dus de formule op me GR ingeragt via calc integraal uitgekomen op 53633,2
volgens blairs formule gedeelt door 6*cilinderinhoud*toerental
wat 6*68*13000 is
(53633,2)/(6*68*13000)=0,0101
voor bmep
0,0101*2400-9.66=14,6bar
Ik ga je vraag later nog even goed doorlezen, maar mijn oog valt nu al meteen op je timing.
Als ik het me goed herriner rekend meneer Blair niet met de duratie van de poort maar met de timing wanneer de poort opend.
(is een tijdje geleden dat ik het handmatig heb uitgerekend )
Voorbeeldje: uitlaatpoort duratie van 190 graden is een openingstiming van 360 - 190 = 170 dit deel je door 2 wat 85graden geeft.
In jouw geval is de 118,5graden een duratie dus om dat naar opening-timing om te zetten doe je 360 - 118,5 = 241,5 deze deel je door 2 wat 120,75graden geeft (na zoveel graden opend de poort)
Daarbij komt nog dat bij een deckheigth van 0 (nul) de timing bij 41,4mm slag en 90mm drijfstang de timing 123,25graden is.
Pas bij een deckheight van -0,7 zit je aan de 118,2graden.
Ook vind ik het een beetje onduidelijk wat je hier mee bedoeld:
Quote: de wijdte=73mm(of 56 zonder boostpoort)
dus
Maak even een simpel paint tekeningetje en geef het aan.
Vergeet je verder niet dat je rekening moet houden met de poortmap breedte correctie?
simpel plaatje die het uitlegt:
De correctie is adhv de boring en poortbreedte uit te rekenen.
Of je verder nog fouten hebt gemaakt in de formules of dat je de boostpoort er niet bij moet nemen kijk ik later wel even na.
Ben nu druk.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-12-2009 om 16:59 uur.
|
|
|
|
Rampoon |
23-12-2009 18:31 |
Posts: 108 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Voorbeeldje: uitlaatpoort duratie van 190 graden is een openingstiming van 360 - 190 = 170 dit deel je door 2 wat 85graden geeft.
In jouw geval is de 118,5graden een duratie dus om dat naar opening-timing om te zetten doe je 360 - 118,5 = 241,5 deze deel je door 2 wat 120,75graden geeft (na zoveel graden opend de poort)
Daarbij komt nog dat bij een deckheigth van 0 (nul) de timing bij 41,4mm slag en 90mm drijfstang de timing 123,25graden is.
Pas bij een deckheight van -0,7 zit je aan de 118,2graden.
de 118,5 graden is zoals jij het noemt openingstiming. ze staan in de formule zodat bij x=0 de poort opent. de poort timing is 123.11 graden
verder over de 73 mm
dat is de som van de "echte spoelpoort breedtes" (zijn er in totaal 5)
de poortmap correctie is er al dus overheen geweest
Dit bericht is gewijzigd door Rampoon op 23-12-2009 om 18:32 uur.
|
|
Live and let die |
|
Niek de Wildt |
23-12-2009 18:42 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rampoon
[...]
de 118,5 graden is zoals jij het noemt openingstiming. ze staan in de formule zodat bij x=0 de poort opent. de poort timing is 123.11 graden
verder over de 73 mm
dat is de som van de "echte spoelpoort breedtes" (zijn er in totaal 5)
de poortmap correctie is er al dus overheen geweest
Dit bericht is gewijzigd door Rampoon op 23-12-2009 om 18:32 uur.
Oke, dat is dus allemaal tip top in orde.
Wel herrinner ik me ook nog dat hij de formules heeft opgezet voor zuigergestuurde machines (zie ook zijn programmatjes) en dus is er misschien geen rekening gehouden met de 5e spoelpoort (boostpoort) waar dus normaal de inlaat zit.
Aangezien hij normaal de time area's onder verdeeld in uitlaat, spoelers, en inlaat, dit vermoed ik dus dat hij std uitgaat van 4 spoelpoorten in de formule die jij hebt gepakt.
Als jij even alle invoer gegevens (maten poorten etc) hier noteerd, zal ik het even narekenen met de formules waarbij je daadwerkelijk het aantal poorten meeneemt.
Is het dan niet correct, dan zit er voor mij niks anders op dan idd alles zelf handmatig uit te rekenen om de fout op te sporen wat ik dus liever even uitstel door eerst met een beetje rommelen op de pc proberen de foute invoer te achterhalen.
Dus eerst even de pc het werk laten doen.
|
|
|
|
Rampoon |
23-12-2009 20:23 |
Posts: 108 |
even een vraag tussendoor
wat voor programma's gebruik jij? ik ben bekent met de Bimotion in dos enzo maar vind met de hand duidelijker.
de nieuw bimotion aan de andere kant zou ik zelf graag willen hebben maar het geld er niet voor
zit wel te denken die porting calculator v4.2.2 van http://www.porting-programs.com te kopen. heeft iemand daar ervaring mee? gezien hoe goedkoop het is, is het misschien een kat in de zak.
|
|
Live and let die |
|
Dit topic is 1531 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|