Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - valstroom carburateur

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 740 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59942 - valstroom carburateur
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2896 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tohzen 19-12-2009 0:57 Print topicpost
Posts: 17
heuy,

ik ben weer eens begonnen(of tenminste wil beginnen) aan een nieuw soort projectje, de valstroom carburateur. ik zelf heb er totaal geen verstand van maar ik heb, na wat onderzoek, de volgende vragen waar ik geen antwoord op gevonden krijg:

-bestaat er een 24mm valstroom?, aangezien ik er nog steeds geen gevonden heb.(graag ook een linkje)

-ik had ook ergens gelezen dat ze zuiniger waren als traditionele carburateurs met vlotter, klopt dat ook echt?(eigenlijk maakt t me niet zo heel veel uit maar toch)

-waar wil ik in godsnaam een berekende luchtbox(of laten berekenen) vinden voor zon ding?

-tevens ben ik benieuwd naar of een berekende luchtbox een voordeel tov een willekeurige powerfilter(bijv twin air) zal hebben? 1 voordeel is natuurlijk dat de brommer een stuk stiller zal zijn. maar zou je de luchtbox ook zo kunnen maken dat het dezelfde prestaties zal geven als een open luchtfilter?

graag alleen reageren als je er ook echt iets van weet.

bvd, Ruben

Dit bericht is gewijzigd door Tohzen op 19-12-2009 om 1:04 uur.
 

kenny77 19-12-2009 1:01 Print reply

Posts: 29286
Tohzen 19-12-2009 1:05 Print reply
Posts: 17
Royal Club 19-12-2009 1:09 Print reply

Posts: 60390
my 2 cents.

ik heb het met ruben hierboven op scooterfreaks over het luchtbox gebeuren gehad.
mijn plan was om (als ik geld heb :+) een rs125 luchtfilter aan te schaffen en die pas te maken op mijn Keihin pwk 28 (filter is iets van 70mm aansluiting, kelk 50mm, maar ik wil die niet groter maken dmv een opzetbare kelk) pas te maken. in de hoop dat de prestaties het zelfde blijven.
waarom ik voor een rs125 luchtfilter kies? er zijn modellen geleverd met een 32mm(34?) carburateur, en die draaien op het zelfde filter genoeg vermogen. mij leek dit een slimme zet, gezien het filter dus op een aardig volume berekend is.

naja, correct my if I'm wrong.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kenny77 19-12-2009 1:16 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tohzen
nee, meer zoiets:

http://i33.tinypic.com/29vgsvq.jpg


aha , dan kan ik je niet verder helpen.

 
Niek de Wildt 19-12-2009 1:21 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
zo'n bedoel je toch?

http://www.kreidler....?t=17098&start=0


Dat is gewoon een externe vlotterbak.

Een valstroom carb, heeft de luchtstroom onder een hoek op bepaalde delen als de gasbuis etc (meestal gewoon tov de complete de gasschuif)

Ik bereken wel Powerboxen volgens ze formules van Yamaha (wat gewoon letterlijk "Helmholtz resonatoren zijn" maar heb nog niet genoeg kunnen testen hoeveel verschil dit daarwerkelijk maakt.

Ik voorzie dat de Luchtbox ook als Helmholtz resonator moet functioneren en je hier dus dezelfde formules voor kunt gebruiken.
(google maar eens)

Bij auto's gebruiken ze hetzelfde maar dan omgekeerd (anti-frequentie) om het geluid vanuit de inlaat te dempen in tegenstelling tot een 2takt waarbij je de de stroom versterkt.

Voor die carburateurs kom je toch snel uit bij een moderne mikuni of keihin, of een oude dellie.

Een Mikuni 27TMX is een semi valstroom carburateur

Helaas zijn de meeste valstroom carbs wat groter als 24mm namelijk 28 of 32mm en zullen de 20mm etc carbs die je vind voor 4takt bedoeld zijn.

http://link.marktplaats.nl/304472134


Leuk dat iemand weer eens een keer wat wil uittesten, succes.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 19-12-2009 om 1:26 uur.
 
Tohzen 19-12-2009 2:27 Print reply
Posts: 17
kijk eens aan, hier heb ik echt wat aan. bedankt


28mm is alleen wat aan de grote kant voor mn simpele mhr80 maar moet kunnen, wil t liefst toch overstappen naar wat snellers maar de brommer is nu nog voor dagelijks gebruik en dan moet de benzine prijs niet al te hoog worden anders gewoon weer mn 21 dellie erop na de vakantie

maar dan word het dus gewoon testen of zon luchtbox ook echt effect heeft. kan je alleen niet helemaal volgen met die helmholtz resonator, maargoed word weer eens googlend wijzer worden dan.

Dit bericht is gewijzigd door Tohzen op 19-12-2009 om 2:29 uur.
 
Derbi-Olaf 19-12-2009 11:01 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
my 2 cents.

ik heb het met ruben hierboven op scooterfreaks over het luchtbox gebeuren gehad.
mijn plan was om (als ik geld heb :+) een rs125 luchtfilter aan te schaffen en die pas te maken op mijn Keihin pwk 28 (filter is iets van 70mm aansluiting, kelk 50mm, maar ik wil die niet groter maken dmv een opzetbare kelk) pas te maken. in de hoop dat de prestaties het zelfde blijven.
waarom ik voor een rs125 luchtfilter kies? er zijn modellen geleverd met een 32mm(34?) carburateur, en die draaien op het zelfde filter genoeg vermogen. mij leek dit een slimme zet, gezien het filter dus op een aardig volume berekend is.

naja, correct my if I'm wrong.

Sterker nog, het zou wel eens kunnen zijn dat je vermogenswinst boekt.
zeker bij eencilinders met een redelijke cilinderinhoud spelen de pulsen in het inlaatraject een grote rol
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 2896 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved