Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - aan-uit schakelaar maken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 884 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #59893 - aan-uit schakelaar maken
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7652 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

zurrik3 12-12-2009 20:07 Print topicpost

Posts: 248
hoi,
ik wil een aan-uit schakelaar voor mijn yamaha dt gaan maken, ik had alleen een vraagje:
moet ik gewoon de tussen draad tussen van mijn ontsteking en bobine een schakelaar plaatsen? of moet ik ook een aardedraad maken?
zo dacht ik het dus:

en met zo'n schakelaar:

en iemand nog tips voor waar en hoe ik het beste de schakelaar kan bevestigen?

Dit bericht is gewijzigd door zurrik3 op 12-12-2009 om 20:10 uur.

Dit bericht is gewijzigd door zurrik3 op 12-12-2009 om 20:10 uur.
 

koetjeboe91 12-12-2009 20:09 Print reply

Posts: 2096
je neemt het draad van de ontstekingspoel en plaats hem hier tussen. dus als je contact maakt gaat er stroom door. en als je hem van contact zet gaat hij uit. weet zo niet of je schakelaar het aankan met de spanning die er op komt te staan.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
leonmt5 12-12-2009 20:19 Print reply

Posts: 799
zit er geen kabel vanuit je ontsteking die normaal naar je contactslot loopt??
zoek anders ff een schema, kun je gelijk kijken hoe hij origineel aangesloten is.
had je zelf ook kunnen bedenken
 
bert : bezopen en rijd toch.
sathana 12-12-2009 21:06 Print reply

Posts: 1838
je moet het draad hebben dat vanuit je bobine naar je bougie gaat, maar daar is je schakelaartje duidelijk te klein voor
 
Nun das Warten hat ein Ende, leiht euer Ohr einer Legende.
Arjan 2-Stroke 12-12-2009 21:14 Print reply

Posts: 595
het kan zo ook wel denk ik, maar meestal zit er een schakelaartje(contactslot of kilswitch) die je ontstekingsspoel kortsluit.
dus de draad van de ontsteking aftappen, daar een schakelaartje aan maken, dan een draadja van je schakelaar naar je frame.
en dat kan prima met zo'n schakelaartje als je op de foto hebt

Dit bericht is gewijzigd door Arjan 2-Stroke op 12-12-2009 om 21:16 uur.
 
Trekhaak FM 106.0MHz
tsxhunter 12-12-2009 23:04 Print reply

Posts: 9332
zo had ik het ook gedaan bij mijn tsx, werkte goed. ook zo'n zelfde schakelaartje gebruikt maar dan 2 polig.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
-Bassie- 12-12-2009 23:09 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjan 2-Stroke
het kan zo ook wel denk ik, maar meestal zit er een schakelaartje(contactslot of kilswitch) die je ontstekingsspoel kortsluit.
dus de draad van de ontsteking aftappen, daar een schakelaartje aan maken, dan een draadja van je schakelaar naar je frame.
en dat kan prima met zo'n schakelaartje als je op de foto hebt

Dit bericht is gewijzigd door Arjan 2-Stroke op 12-12-2009 om 21:16 uur.


inderdaad je moet het zwarte draad hebben dat op je bobine gaat.

die moet je doormiddel van een schakelaartje naar de massa kortsluiten.
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
jeroentjen13 12-12-2009 23:11 Print reply
Posts: 850
denk dat je best kabeltje kortsluit om hem stil te leggen.
dus in plaats van daar een schakelaar, een aftakking naar een schakelaar en dan naar de massa.
als je de schakelaar uit laat staan, kan je hem starten, als je schakelaar aan zet, sluit je het signaal kort en zal hij stilvallen.
zo gebeurt dit ook volgens bedradingsschema.

bassie was me blijkbaar voor

Dit bericht is gewijzigd door jeroentjen13 op 12-12-2009 om 23:12 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 13-12-2009 2:21 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sathana
je moet het draad hebben dat vanuit je bobine naar je bougie gaat, maar daar is je schakelaartje duidelijk te klein voor




 
Too cool for school!
shirioko 13-12-2009 9:36 Print reply

Posts: 2273
aaaah wat is nou leuker dan om je ochtend te beginnen met het tekenen van een elektrische schema

volgens het schema in het kb splitst de draad van je ontsteking zich naar je bobine en naar je contact. Zodra je je contact UIT zet maakt de draad kortsluiting met je frame en krijgt je bobine geen stroom meer (weg van de minste weerstand)

die schakelaar die jij in je eerste post laat zien kan je hier we voor gebruiken omdat ie 3-polig is. Ik durf alleen niet te zeggen of ie het lang vol zal houden ivm de spanning die er op komt te staan

hier dan de schema, ik heb gelijk maar de goede kleuren gepakt uit het KB

schema zoals die op de DT origineel werkt (2-polige schakelaar):


en een schema voor een 3-polige schakelaar:


je moet maar kijken wat je het beste en het makkelijkst vindt, en er komen nog vast wel reacties van andere mensen over welke van de 2 beter is
 
zurrik3 13-12-2009 10:12 Print reply

Posts: 248
oke dus ik moet aan het middelste pinnetje van de schakelaar de draad van de ontsteking, en aan de zijkanten de draad naar het frame en naar de bobine toch?

en iemand nog tips/ideeën waar en hoe ik het schakelaartje kan bevestigen?
 
shirioko 13-12-2009 10:27 Print reply

Posts: 2273
ik zou zelf die originele schakeling nabouwen (2-polig) omdat dat gewoon veel simpeler is en je de schakelaar overal kan monteren waar je maar wilt, wat met de 3-polige schakelaar wat moeilijker wordt. En als je schakelaar kapot gaat kan je met de bovenste schakeling gewoon doorrijden en om hem uit te krijgen gewoon rem inknijpen en koppeling los als de schakelaar in het onderste schema kapot gaat krijg je hem ook met geen mogelijkheid gestart.

En als schakelaar zou ik geen tuimelschakelaar gebruiken (wat jij dus hebt) maar een drukknop. Dan krijg je een soort killswitch die je makkelijk bij je gashendel kan monteren en met je duim kan indrukken om hem uit te zetten. Zelfde principe als bij een tomos

en je kan ook de 2-polige schakeling maken met een 3-polige schakelaar, dan gebruik je gewoon maar 2 van de 3 pinnetjes

Dit bericht is gewijzigd door shirioko op 13-12-2009 om 10:29 uur.
 
zurrik3 13-12-2009 10:31 Print reply

Posts: 248
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: shirioko
en je kan ook de 2-polige schakeling maken met een 3-polige schakelaar, dan gebruik je gewoon maar 2 van de 3 pinnetjes

Dit bericht is gewijzigd door shirioko op 13-12-2009 om 10:29 uur.


dus dan zonder aardedraad?

Edit:srry je bedoelt dus die schakeling in je andere post..
Edit2: moet ik dan waar de kabel zich splitst gewoon een kroonsteentje plaatsen?
Dit bericht is gewijzigd door zurrik3 op 13-12-2009 om 10:32 uur.

Dit bericht is gewijzigd door zurrik3 op 13-12-2009 om 10:34 uur.
 
Makrolon 13-12-2009 10:46 Print reply

Posts: 6733
gewoon de draad van de ontstekingsspoel naar de bobine aftakken en die door een schakelaar aan de massa maken. Die schakeling hierboven met een 2 polige schakelaar is compleet nutteloos.
 
KTM 525 EXC Supermoto
zurrik3 13-12-2009 10:57 Print reply

Posts: 248
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
gewoon de draad van de ontstekingsspoel naar de bobine aftakken en die door een schakelaar aan de massa maken. Die schakeling hierboven met een 2 polige schakelaar is compleet nutteloos.

waarm zou die nutteloos zijn?
 
shirioko 13-12-2009 11:24 Print reply

Posts: 2273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
gewoon de draad van de ontstekingsspoel naar de bobine aftakken en die door een schakelaar aan de massa maken. Die schakeling hierboven met een 2 polige schakelaar is compleet nutteloos.

dat is nou juist die tekening met die 2-polige schakelaar of kan je geen elektrische schema's lezen? en ze zijn niet nutteloos ze zijn allebei goed mogelijk alleen de een is net iets beter dan de andere
 

Dit topic is 7652 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved