Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - amerikaanse auto knipperlicht.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1037 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #59885 - amerikaanse auto knipperlicht.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 10309 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bierbundelhonda 11-12-2009 23:05 Print topicpost

Posts: 3396
Hey

ik ben zeer geintreseerd om teweten hoe het nou presies zit.
je ziet bij die amerikaanse auto's veel dat het gehele achterlicht. Rood van kleur continue brandt in bvd de nacht.
warneer hij of zij de knipperlicht aanslaat. gaat het achterlicht uit , en daar na aan en weer uit en weer aan enz enz in knipperende verhouding.

hoe zit zoiets presies in elkaar gestoken kwa electronische aansluiting?

is dat zoiets als Plus+plus=min ? dat je lampje uitgaat warneer hij dubbel plus krijgt ? (zoiets vertelde een motorfiets monteur)

mijn plan is. bij een GPR50 waar 3 gloeilampjes naast elkaar zitten. ze alle3 gewoon als achterlamp telaten branden. en warneer je bvd links knipperlicht aangeeft. dat het linkerste gloeilampje van de 3 uitgaat en daarna gaat knipperen.

wie o wie kan mij wat uitleggen (en dat na 2 jaar electro-techniek )
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!

JantjeMB5 11-12-2009 23:08 Print reply

Posts: 374
hang je lampen op NC contact van een relais en stuur je knippersignalen naar de bekrachtiging van dit relais.
als je wilt teken ik het even snel uit


Dit bericht is gewijzigd door JantjeMB5 op 11-12-2009 om 23:12 uur.
 
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier
Chicken 11-12-2009 23:09 Print reply
Posts: 56
Nou heb ik vandaag een hele mooie schakeling bij het proefstuderen van elektro-techniek gemaakt... Ik zal ff opzoeken waar ik et blaadje heb gelaten ^^
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 11-12-2009 23:12 Print reply

Posts: 10560
gewoon relais kopen die onderbreekt zodra je er spanning opzet.
op het signaal je knipperlicht draden zetten.





dus knipperlicht draden aan 86 en 85. plus op 30 . 87a naar je lampje , en lampje weer naar massa.


Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 11-12-2009 om 23:16 uur.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
bierbundelhonda 11-12-2009 23:13 Print reply

Posts: 3396
prima laat het allemaal maar zien .

ik weet in iedergeval wel met electronica tewerken :P UxI=R (a)
neej maar ehm laat de tekeningen maar zien !

in iedergeval zo dat het lampje continue met de normale verlichting mee brandt (enkel polig gloeilampje wat altijd aanstaat) en warneer ik dan de knipperlicht gebruik. gaat het lampje uit en dan knipperen, jullie snappen me hopenlijk
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
crossgek - Forum en Sales Moderator 11-12-2009 23:18 Print reply

Posts: 10560
zie bovenstaande edit.

in dat geval laat relais stroom door , tenzij je het relais schakeld. als je je standaard knipperlicht signaal het relais laat bedienen ben je klaar.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Chicken 11-12-2009 23:18 Print reply
Posts: 56
Laatmaar dat is niet te gebruiken wat ik had...

Is het niet mogelijk 2 draden (3 als je de massa meetelt) naar achter te sturen, en gewoon simpel op 1 het normale licht dat je uitschakeld als je je knipperlicht aandoet. Het knipperlicht signaal gaat via het 2e draad.

Dit bericht is gewijzigd door Chicken op 11-12-2009 om 23:18 uur.
 
bierbundelhonda 11-12-2009 23:18 Print reply

Posts: 3396
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
gewoon relais kopen die onderbreekt zodra je er spanning opzet.
op het signaal je knipperlicht draden zetten.


afbeelding


dus knipperlicht draden aan 86 en 85. plus op 30 . 87a naar je lampje , en lampje weer naar massa.


Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 11-12-2009 om 23:16 uur.

Edit.

als ik knipperlicht links op 86 doe en knipperlicht rechts op 87 doe.
en ik doe 87a opslitsen naar lampje links en lampje rechts..
werkt dat ?of gaan ze dan allebij niet branden :P?

dat zou betekenen dat ik 2 relaisjes moet kopen?



Dit bericht is gewijzigd door bierbundelhonda op 11-12-2009 om 23:22 uur.
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
JantjeMB5 11-12-2009 23:19 Print reply

Posts: 374
crossgek zet hier mooi neer hoe ik het gezegd had,
is inderdaad 2x
volg deze instructies en alles werkt perfect, je zult het wel zien
het relais is een standaard 12Vrelais.

Dit bericht is gewijzigd door JantjeMB5 op 11-12-2009 om 23:19 uur.
 
Livin in the fast Lane - klein draai, frees of TIG-las werk, PM + bier
crossgek - Forum en Sales Moderator 11-12-2009 23:19 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bierbundelhonda
[...]


en dat 2 maal neem ik dan aan? rechts en Links?
maar hoe gaat het lampje uit warneer hij al continue plus krijgt?

Dit bericht is gewijzigd door bierbundelhonda op 11-12-2009 om 23:19 uur.


jah.

je continue plus gewoon door je relais laten lopen , deze onderbreekt hem dan en zodanig gaat hij uit.

Wat je moet doen:
pak 3 lampjes , geef ze allemaal een massa , en een eigen draad voor de spanning , pak de draad waarop spanning voor je achterlicht staat en verdeel deze in 3 draden , pak een draad voor het lampje dat altijd brand , en ga met 1 draad naar een relais zoals hierboven beschreven voor het linker lampje/knipperlicht.
en ga met 1 draad naar een relais zoals hierboven beschreven voor het rechter lampje/knipperlicht.

mag ik vragen waar jij 2 jaar electrotechniek gevolgd hebt ?

Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 11-12-2009 om 23:26 uur.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Makrolon 11-12-2009 23:28 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bierbundelhonda
prima laat het allemaal maar zien .

ik weet in iedergeval wel met electronica tewerken :P UxI=R (a)
neej maar ehm laat de tekeningen maar zien !

in iedergeval zo dat het lampje continue met de normale verlichting mee brandt (enkel polig gloeilampje wat altijd aanstaat) en warneer ik dan de knipperlicht gebruik. gaat het lampje uit en dan knipperen, jullie snappen me hopenlijk

R = U/I Bedoel je...
 
KTM 525 EXC Supermoto
Jozeff - Forum en Sales Moderator 11-12-2009 23:30 Print reply

Posts: 10835
ik denk dat crossgek's manier niet gaat werken omdat je dan geen belasting op je knipperlicht hebt.
In plaats van de lamp aan te sturen met je clineateur stuur je nu een relais aan en dat is minder vermogen dus klopt je knipperlichtsnelheid niet. Of hij knippert helemaal niet.
Dus moet je tesamen met het relais een weerstand hebben die als belasting dient om het benodigde vermogen te dissiperen.
Dat kun je wel uitrekenen met je P=UxI formule.
Alleen werkt je knipperlicht dan niet als je achter lichten uit staan en dien je dus altijd met licht aan te rijden.

Maar zo werkt het bij een amerikaan dus niet.
Bij een amerikaan wordt het remlicht als knipperlicht gebruikt, niet je achterlicht. Dat maakt de schakeling alleen maar moeilijker. Je knipperlicht moet namelijk werken als er niet geremd wordt, maar ook als er wél geremt wordt. Het is wel te maken maar je hebt een aantal relais nodig.

Wat ik zou doen is het volgende:
je maakt je achterlicht unit met drie lampjes en in elke fitting doe je een duplo lampje. Alle drie lampjes gebruik je als achterlicht.
De 2e gloeidraad in je middelste lampje gebruik je als remlicht en in de buitenste lampjes als knipperlicht.
De vraag is dan wel of het duidelijk genoeg gaat zijn als je remt terwijl je knipperlicht aan staat.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
bierbundelhonda 11-12-2009 23:32 Print reply

Posts: 3396
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

R = U/I Bedoel je...


Fuck ja ik heb het verkeerd geschreven

het is U = I X R
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
crossgek - Forum en Sales Moderator 11-12-2009 23:36 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
ik denk dat crossgek's manier niet gaat werken omdat je dan geen belasting op je knipperlicht hebt.
In plaats van de lamp aan te sturen met je clineateur stuur je nu een relais aan en dat is minder vermogen dus klopt je knipperlichtsnelheid niet. Of hij knippert helemaal niet.
Dus moet je tesamen met het relais een weerstand hebben die als belasting dient om het benodigde vermogen te dissiperen.
Dat kun je wel uitrekenen met je P=UxI formule.
Alleen werkt je knipperlicht dan niet als je achter lichten uit staan en dien je dus altijd met licht aan te rijden.

Maar zo werkt het bij een amerikaan dus niet.
Bij een amerikaan wordt het remlicht als knipperlicht gebruikt, niet je achterlicht. Dat maakt de schakeling alleen maar moeilijker. Je knipperlicht moet namelijk werken als er niet geremd wordt, maar ook als er wél geremt wordt. Het is wel te maken maar je hebt een aantal relais nodig.

Wat ik zou doen is het volgende:
je maakt je achterlicht unit met drie lampjes en in elke fitting doe je een duplo lampje. Alle drie lampjes gebruik je als achterlicht.
De 2e gloeidraad in je middelste lampje gebruik je als remlicht en in de buitenste lampjes als knipperlicht.
De vraag is dan wel of het duidelijk genoeg gaat zijn als je remt terwijl je knipperlicht aan staat.


een weerstand ertussen maken lijkt me niet echt een probleem.

verder zou je bij het uitzetten van je achterlicht de stroom kunnen omzetten naar poot 87 in bovenstaande tekening.

als je nog een relais erbij koopt , kan deze de spanning bij beide andere relais naar poot 30 leiden zodra je er stroom opzet , en naar poot 87 zodra de spanning eraf gaat.



Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 11-12-2009 om 23:42 uur.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Jozeff - Forum en Sales Moderator 11-12-2009 23:42 Print reply

Posts: 10835
dat klopt maar ik blijf erbij dat een achterlicht te weinjg lichtsterkte heeft om als richtingaanwijzer te dienen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Freddy-fish 11-12-2009 23:43 Print reply

Posts: 2129
en Ps=U:I, en Pw = U:I x cos phie

maar ff ontopic ik denk dat het gwn makkelijker is met een relaisje
 
Brommerforum ingeruild voor motorforum :)

Dit topic is 10309 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved