Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #59858 - Overmaten En Exacte Maten
|
Pagina 3 van 4
|
Dit topic is 14520 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
11-12-2009 11:27 |
Posts: 9841 |
.. get to the point...
waarom zou je dan meer speling geven? Alleen bij verhoogde warmteontwikkeling waardoor je zuiger als het ware vervormt dus...
toch?
waarom wordt er niets uitgelegd?
|
|
Too cool for school! |
|
Harold |
12-12-2009 14:24 |
Posts: 1052 |
Het verschil in zuigerspeling van de Jawa grasbaan motor (500cc 4 takt) en bijvoorbeeld die honda cr500 (500cc 2 takt) ligt waarschijnlijk ook erg aan het gebruik en de opbouw van de motor.
Waarschijnlijk is die jawa een lucht gekoelde motor met langere slag in vergelijking tot die honda. Zuigersnelheid bij het zelfde toerental zal bij de lange slag hoger liggen (zal waarschijnlijk ook zijn tandje bijdragen aan de warmteontwikkeling).
Honda is watergekoeld (of het moet toevallig om 1 van 1984 gaan..)
Dus dan lijkt het al niet zo heel vreemd meer, dat een jawa een groter zuigerspeling nodig heeft dan de honda.
Het is dus lastig om een 4 takt met een 2 takt eerlijk te vergelijken.
Qua omstandigheden: een grasbaanrace is natuurlijk ook niet echt te vergelijken met een crosswedstrijd
Er zullen dus heel veel factoren meespelen in het spelings verhaal. Geen motor is het zelfde en de doeleinden liggen ook behoorlijk uit een.
Misschien is het ook wel een beetje een trail en error spelletje voor de fabricanten.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
12-12-2009 15:59 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
.. get to the point...
waarom zou je dan meer speling geven? Alleen bij verhoogde warmteontwikkeling waardoor je zuiger als het ware vervormt dus...
toch?
waarom wordt er niets uitgelegd?
Zoals ik al zei is de warmte huishouding bij een gemiddelde 2takt veel onregelmatiger dan bij een gemiddelde 4takt (2 warme vlakken en 2 relatief koude) daar zul je het mee moeten doen.
Ik zeg er alleen steeds bij dat je dus meteen kan afleiden, dat bij een "race" 2takt dit nog een stukje erger is en dus een grotere speling kan nodig zijn.
|
|
|
|
mb8 |
12-12-2009 16:41 |
Posts: 90 |
niek klopt als een bus! ik zelf leg beroepshalve bruggetjes bij 2 takt uitlaatpoorten 0,1mm , plaatselijk dus terug ivm happen, ook ga ik met honen van een 2 takt crosser een paar honderste groter, ivm uitzetting. voor alledaags straat gebruik is het niet echt nodig maar bij 2 takt toeren beukers dus wel.
toevallig net een drama met 125cc ac zo opgelost, origineel is de boring 57,04 nu gehoond op 57,06 weg probleem met vastlopen/ vreten. kan weer met een gerust hart gasgeven en maximaal draaien.
ovale zuigers zijn helemaal mooi de breedste zijde haaks t.o.p. van de piston pen, hier heb je dus het volle zuiger materiaal en zal dus minder uitzetten, conclusie is bij warme motor trekt de zuiger rond, en zo creer je dus een perfectie afdichting met de juiste speling.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
12-12-2009 17:10 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb8
niek klopt als een bus! ik zelf leg beroepshalve bruggetjes bij 2 takt uitlaatpoorten 0,1mm , plaatselijk dus terug ivm happen, ook ga ik met honen van een 2 takt crosser een paar honderste groter, ivm uitzetting. voor alledaags straat gebruik is het niet echt nodig maar bij 2 takt toeren beukers dus wel.
toevallig net een drama met 125cc ac zo opgelost, origineel is de boring 57,04 nu gehoond op 57,06 weg probleem met vastlopen/ vreten. kan weer met een gerust hart gasgeven en maximaal draaien.
ovale zuigers zijn helemaal mooi de breedste zijde haaks t.o.p. van de piston pen, hier heb je dus het volle zuiger materiaal en zal dus minder uitzetten, conclusie is bij warme motor trekt de zuiger rond, en zo creer je dus een perfectie afdichting met de juiste speling.
Fijn om wat achtergrond te horen
Dat terugleggen van de spijltjes, waarmee doe je dat? nog grote verschillen bij gietijzer en alu/nicasil ??
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-12-2009 om 19:31 uur.
|
|
|
|
mb8 |
12-12-2009 21:13 |
Posts: 90 |
de spijlen zijn dun dus zullen meer uitzetten, altijd en eeuwig in 9 van de 10 keer dat de zuiger daar op vast is gelopen, bij nikasil ga ik minder als een tiende btw, nikasil is erg dun en je schuurt er zo doorheen, ik pak voor ik ga honen schuurlinnen( lep papier) leppen is zeg maar de hoge punten van bijvoorbeeld een krukas afhalen na het slijpen.
veel mensen denken dat nikasil niet te honen is, dat is doorgaans ook het geval, omdat ze niet over de juiste hoon stenen beschikken, maar met wat opoffering kom je een heel eind
gietijzer heeft een zachtere eigenschap en een minder grote uitzettingscoeficient, eigenlijk het enige wezenlijke verschil, en je kan overmaten boren tot je een ons weegt, geen laag waar je rekening mee moet houden, gietijzer schijnt betrouwbaarder te zijn, maar nikasil is op deze manier ook betrouwbaar en mischien nog wel beter, doordat je dus gewoon 0,02 groter gaat zitten met een snoeiharde cilinderwand,
nikasil cilinders zijn gewoon veel sneller ipv de originele degelijke gietijzertjes,
je zou eigenlijk iedere nieuwe kit ( met name athena) alvorens montage goed moeten afwerken en door honen, met mijn eigen athena een knoert van een productie fout ontdekt, blijkbaar zijn al de mensen met vastlopers hierop het slachtoffer van deze fout, plaatselijk onder in het cilinder hemd was de nikasil wand 0,14 te dik! dus ipv boring 57,04 boven in meette ik onder in 56.9 en daar moet dan een zuiger 57 door...
de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat je bij honen dus tussen de 30 en 60 graden moet gaan zitten ivm met je smering/olie verbruik, nikasil kits zijn glad wandig en de smering geschied door groeven rond je zuiger, tja en bij honen kan ik nooit gladwandig gaan. ik bekijk het positief als zijnde beter smerende werking in combinatie met meer toeren en meer ruimte voor uitzetten..
maar voor de 0,0001 pk pieten is dit geen oplossing, die laten liever weer de wand opnieuw aanbrengen met in het achterhoofd weer 20 uur rij plezier, ik pak mijn 0,0001 pk wel weer terug op andere vlakken
|
|
|
|
Niek de Wildt |
12-12-2009 21:48 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb8
de spijlen zijn dun dus zullen meer uitzetten, altijd en eeuwig in 9 van de 10 keer dat de zuiger daar op vast is gelopen, bij nikasil ga ik minder als een tiende btw, nikasil is erg dun en je schuurt er zo doorheen, ik pak voor ik ga honen schuurlinnen( lep papier) leppen is zeg maar de hoge punten van bijvoorbeeld een krukas afhalen na het slijpen.
veel mensen denken dat nikasil niet te honen is, dat is doorgaans ook het geval, omdat ze niet over de juiste hoon stenen beschikken, maar met wat opoffering kom je een heel eind
gietijzer heeft een zachtere eigenschap en een minder grote uitzettingscoeficient, eigenlijk het enige wezenlijke verschil, en je kan overmaten boren tot je een ons weegt, geen laag waar je rekening mee moet houden, gietijzer schijnt betrouwbaarder te zijn, maar nikasil is op deze manier ook betrouwbaar en mischien nog wel beter, doordat je dus gewoon 0,02 groter gaat zitten met een snoeiharde cilinderwand,
nikasil cilinders zijn gewoon veel sneller ipv de originele degelijke gietijzertjes,
je zou eigenlijk iedere nieuwe kit ( met name athena) alvorens montage goed moeten afwerken en door honen, met mijn eigen athena een knoert van een productie fout ontdekt, blijkbaar zijn al de mensen met vastlopers hierop het slachtoffer van deze fout, plaatselijk onder in het cilinder hemd was de nikasil wand 0,14 te dik! dus ipv boring 57,04 boven in meette ik onder in 56.9 en daar moet dan een zuiger 57 door...
de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat je bij honen dus tussen de 30 en 60 graden moet gaan zitten ivm met je smering/olie verbruik, nikasil kits zijn glad wandig en de smering geschied door groeven rond je zuiger, tja en bij honen kan ik nooit gladwandig gaan. ik bekijk het positief als zijnde beter smerende werking in combinatie met meer toeren en meer ruimte voor uitzetten..
maar voor de 0,0001 pk pieten is dit geen oplossing, die laten liever weer de wand opnieuw aanbrengen met in het achterhoofd weer 20 uur rij plezier, ik pak mijn 0,0001 pk wel weer terug op andere vlakken
Bedankt voor je uitbundige verhaal, maar eigenlijk was dit niet helemaal waar ik om vroeg.
Je manier van schrijven is soms iet wat warrig, en vind ik het moeilijk de makkelijkste stukjes tekst te begrijpen.
Het ging mij erom wat jij gebruikt om de spijltjes dieper te leggen.
Als ik het goed begrijp is dit "lep-papier"? en doe je dit voor het honen?
"lep-papier" ken ik ook niet, en snap ook niet wat je met je krukas slijp voorbeeld bedoeld.
En hoever ga jij dus bij nicasil ongv zitten en hoever bij gietijzer?
(uitgaand van een boring rond de 45mm en een gemiddeld gebruik, aangezien ik begrijp dat het bij een grotere boring en verder "getunede" cilinders meer nodig is)
Verder lijkt het me duidelijk dat het voordeel van aluminium cilinders is dat de uitzettingscoefficient vrijwel gelijk is als dat van de zuiger en dus met betere spelingen kan worden gewerkt (koud tov warme speling is minder verschil)
Die nicasil laag zit er alleen omdat aluminium op aluminium "vreet" en dus een andere laag tussen beide nodig is.
Verder kan ik niks opmaken over het stukje wat jij schrijft over 30 tot 60 graden honen, dat bedoelde ik met dat warrige schrijven, graag hierover dus een wat begrijpbaarder stukje.
|
|
|
|
mb8 |
13-12-2009 21:18 |
Posts: 90 |
ok sorry klopt als een bus, ik ben warrig.
omdat de uitlaatpoort de hoogste temperatuur heeft, zal deze meer uitzetten, dus dat spijltje in deze poort dus ook. nikasil varieerd in wanddiktes ( te herkennen aan de letter op je kit)
meestal is een max van 0.15 in wanddikte wat je kunt verwachten.
met schuurpapier (lep papier), druk ik op de spijl en schuur zo hier wat van af,
dit is echt gevoelswerk zonder exacte meting, zolang ik maar niet door de wand heen schuur en weet van nu ligt hij mooi iets terug, met het oog natuurlijk op je uiteindelijk te honen boring.
pas hierna ga ik honen, om de eenvoudige reden mocht ik per ongeluk met het schuurpapier de wand hebben geraakt buiten het spijltje om, dat ik deze beschadiging er nog uit kan halen met dus honen.
....
bij gietijzer gaat hetzelfde verhaal op, je kunt rustig hier wel 0,1mm wegschuren van het spijltje omdat je immers geen laag hebt.
....
de techniek van honen is, om een zuiver cilindrische boring te verkrijgen met de juiste hoonhoek.
de hoonhoek zie je als je de cilinder in kijkt en op de wand diagonale reflecties ziet( ziet eruit alsof er met schuurpapier doorheen is gedraaid.
deze strepen, moeten altijd tussen de 30 en 60 graden liggen,
te stijl , dus van boven naar beneden zou je olie te snel laten weglopen in je cilinder, te vlak de olie blijft te lang hangen in je cilinder, en gaat dan teveel olie verbruiken ( verbranden).
terug op het nikasil verhaal ( met de hoonhoek in je hoofd nog),
nikasil wanden zijn glad zonder hoonhoek fabrieks origineel.
kijk je op je zuiger zie je en voel je rondom groeven erin.
deze zitten erin om toch de cilinder te kunnen smeren.
, nu hoon ik dus een nikasil wand en breng er dus door middel van honen toch die hoonhoek aan.
en daar kom je niet onderuit, je kunt noooit gladwandig honen.
nu zie ik het als een goed iets, want
1- je hebt een grotere boring verkregen, dat betekent meer toeren zonder vastloper.
2- door je hoonhoek heb je een nog beter smering.
conclusie voor mij is je hebt een betrouwbaardere nikasil kit gemaakt.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden, ik hoor het wel.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
13-12-2009 21:24 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb8
ok sorry klopt als een bus, ik ben warrig.
omdat de uitlaatpoort de hoogste temperatuur heeft, zal deze meer uitzetten, dus dat spijltje in deze poort dus ook. nikasil varieerd in wanddiktes ( te herkennen aan de letter op je kit)
meestal is een max van 0.15 in wanddikte wat je kunt verwachten.
met schuurpapier (lep papier), druk ik op de spijl en schuur zo hier wat van af,
dit is echt gevoelswerk zonder exacte meting, zolang ik maar niet door de wand heen schuur en weet van nu ligt hij mooi iets terug, met het oog natuurlijk op je uiteindelijk te honen boring.
pas hierna ga ik honen, om de eenvoudige reden mocht ik per ongeluk met het schuurpapier de wand hebben geraakt buiten het spijltje om, dat ik deze beschadiging er nog uit kan halen met dus honen.
....
bij gietijzer gaat hetzelfde verhaal op, je kunt rustig hier wel 0,1mm wegschuren van het spijltje omdat je immers geen laag hebt.
....
de techniek van honen is, om een zuiver cilindrische boring te verkrijgen met de juiste hoonhoek.
de hoonhoek zie je als je de cilinder in kijkt en op de wand diagonale reflecties ziet( ziet eruit alsof er met schuurpapier doorheen is gedraaid.
deze strepen, moeten altijd tussen de 30 en 60 graden liggen,
te stijl , dus van boven naar beneden zou je olie te snel laten weglopen in je cilinder, te vlak de olie blijft te lang hangen in je cilinder, en gaat dan teveel olie verbruiken ( verbranden).
terug op het nikasil verhaal ( met de hoonhoek in je hoofd nog),
nikasil wanden zijn glad zonder hoonhoek fabrieks origineel.
kijk je op je zuiger zie je en voel je rondom groeven erin.
deze zitten erin om toch de cilinder te kunnen smeren.
, nu hoon ik dus een nikasil wand en breng er dus door middel van honen toch die hoonhoek aan.
en daar kom je niet onderuit, je kunt noooit gladwandig honen.
nu zie ik het als een goed iets, want
1- je hebt een grotere boring verkregen, dat betekent meer toeren zonder vastloper.
2- door je hoonhoek heb je een nog beter smering.
conclusie voor mij is je hebt een betrouwbaardere nikasil kit gemaakt.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden, ik hoor het wel.
Maar het terugleggen van het spijltje gebeurt dus simpelweg met een stukje schuurpapier en wat gevoel ?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
knoffy |
13-12-2009 21:40 |
Posts: 610 |
volgens mij snap jij het olaf :P
je legt dus die spijl wat dieper zodat hij daar niet op vast kan lopen omdat dat nogal is gebeurt want die zet het meeste uit ? is het niet
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
13-12-2009 21:45 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: knoffy
volgens mij snap jij het olaf :P
je legt dus die spijl wat dieper zodat hij daar niet op vast kan lopen omdat dat nogal is gebeurt want die zet het meeste uit ? is het niet
Ja, dat wist ik al, maar waar niek en ik vooral even duidelijkheid over willen is de manier waarop het spijltje terug word gelegd
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
mb8 |
13-12-2009 22:36 |
Posts: 90 |
ja gewoon met schuurpapier, je kunt zelfs bij wat kleinere uitlaat poorten de hele spijl eruithalen.
|
|
|
|
mb8 |
13-12-2009 22:37 |
Posts: 90 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: knoffy
volgens mij snap jij het olaf :P
je legt dus die spijl wat dieper zodat hij daar niet op vast kan lopen omdat dat nogal is gebeurt want die zet het meeste uit ? is het niet
yep
|
|
|
|
Makrolon |
13-12-2009 22:59 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb8
ja gewoon met schuurpapier, je kunt zelfs bij wat kleinere uitlaat poorten de hele spijl eruithalen.
Spijl eruit halen? Een spijl zit er toch niet voor niets?
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
mb8 |
13-12-2009 23:03 |
Posts: 90 |
het is een extra stevigheid/ veiligheid, bij dus hele grote poorten in verhouding tot zuiger gezien, zou ik hem laten zitten dan kan je zuiger daar op kapot lopen/happen, maar ik durf het wel aan als deze verhouding minder als 60% van de zuiger is.
|
|
|
|
Dit topic is 14520 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 4
|
|