Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Overmaten En Exacte Maten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1098 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #59858 - Overmaten En Exacte Maten
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 14417 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markRD 9-12-2009 17:48 Print topicpost

Posts: 1178
Hallo,


Ik heb net een polini 45mm zuiger binnen gekregen. Overmaat c voor een honda mb/mt. Maar wat is de algemene regel voor letters en overmaten!? Is die er wel?! Ik heb vaak geen buitenschroefmaat bij de hand en een schuifmaat is ook niet super uiteraard.

Wellicht handig voor iedereen om te weten hoe dit zit over het algemeen.



Met vriendelijk groet,
Mark van der Wal
 

Torque 9-12-2009 17:57 Print reply

Posts: 736
iedere overmaat is 0.01mm groter geloof ik.(misschien dat iemand dit kan bevestigen)

dus A is 0.01 groter dan origineel, B weer 0.01 groter dan A, enz.
 
gaat ie dat zeggen
markRD 9-12-2009 18:04 Print reply

Posts: 1178
Ok, en weet iemand de orginele maat van een polini zuiger voor een honda mb/mt?! Exact?!
 
kenny77 9-12-2009 18:09 Print reply

Posts: 29286
Volgens mij kan dat verschillen, als het goed is moet er een letter ergens op de cilinder staan, bijv die A, B, C enz.
Aan de hand van die letter kan je zien welke maat er origineel in die cilinder zit.

Maar het kan ook dat de ene polini bijv standaard een A is een een andere polini weer standaard een C is.

tenminste als ik het goed heb begrepen.
 
Niek de Wildt 9-12-2009 18:34 Print reply
Posts: 7168
Over het algemeen is het zo dat als je een 47mm cilinder koopt, deze ook daadwerkelijk 47,00mm is en je zuiger dus iets kleiner.

De verschil (zuigerspeling) tussen de zuiger en cilinder hangt af van de boring, het materiaal cilinder en wand, en het koelingtype.
Je hebt dus de kleinste zuigerspeling bij een cilinder met een kleine boring die LC is en een nicasil wand heeft, en visa versa de grootste zuigerspeling bij grote boring ciilnder met AC en die volledig van gietijzer is (bij alu met gietijzeren bus is dit dus al minder)

Je kunt ongv uitgaan van een zuigerspeling van:
50cc = 0,025 - 0,04mm
70 - 100cc = 0,030 - 0,06mm
125 - 250cc = 0,05 - 0,09mm
250 - 500cc = 0,08 - 0,12mm
Een zuiger is ruim bij circa 2x de standaard zuigerspeling.

De nicasil wand bij een aluminium cilinder is std meestal zoon 0,10 - 0,15mm dik (dus 0,20 - 30 in diameter verschil) echter is deze tot maximaal zoon 0,5mm dik te maken (1mm diameter verschil dus ongv).

Bij zuigers voor aluminium cilinders met nicasil wanden, lopen de zuigers op in maten van 0,01mm.
De standaard maat A is bij een 47mm cilinder dan bijv 46,95mm.
maat B dan dus 46,96mm enz enz.

Bij zuigers voor gietijzeren cilinders loopt dit per letter meestal op met 0,25mm (dit wil echter ook wel eens bijv 0,4 of 0,5mm zijn)
Bij deze gietijzeren cilinders moet bij het plaatsen van een nieuwe (grotere) zuiger dan ook worden geboord/gehoond om de juiste maat tov de zuiger te bereiken.

Zuigers en cilinders worden in het algemeen met een tollerantie van ± 0.0025mm gefabriceerd.

Het meten van de zuigerdiameter doe je met een buiten-schroefmaat circa 10mm vanaf de onderkant haaks op de zuigerpen.
50/70cc zuiger is meestal versleten als de diameter meer dan 0,05mm kleiner is geworden als toen hij nieuw was.

Het meten van de cilinder doe je onder de stootrand (dus circa 10mm vanaf de top bij de meeste cilinder) met een binnen-schroefmaat.
Deze is versleten wanneer bij een 50/70cc cilinder de ovalisatie van meer dan van circa 0,05mm (dus verschil in dia van uitlaat naar inlaat -kant tov dia van spoelpoort naar andere spoelpoort -kant)
Het verschil van dia onder in de cilinder tov boven in de cilinder mag maximaal zoon 0,05mm zijn.

Het meten van de zuigerveer speling doe je door deze onder de stootrand te leggen en dan met een voelermaatje de ruimte tussen de veeruiteinden te meten.
Bij zuigerveren verschillen de standaard en versleten maten echter nogal per zuiger/veren, echter is bij de meeste 50/70cc cilinders de speling nieuw 0,15 - 0,35mm zijn ze versleten vanaf circa 0,60 - 1,20mm

Verder monteer je een zuiger altijd met nieuwe circlipjes en met de pijl bovenop de zuiger naar de uitlaat.
Indien deze er niet op zit kun je er vanuit gaan dat "grote" gaten in de zuiger naar de inlaat kant moeten zitten (als er boven elkaar 1 of meerdere kleine gaatjes van max 2 á 3mm zitten, dan zijn deze bedoeld om een uitlaatspijl te koelen en moeten deze naar de uitlaatpoort)
Ook kun je ervan uitgaan dat de zuigerveer-opening nooit over een open gedeelte van een poort heen zal gaan.
En draai de kopbouten kruislings aan met het juiste moment, circa:
15Nm bij M6 tapeinden
20Nm bij M7
25Nm bij M8
En smeer de zuiger/cilinder goed in met wat 2takt olie (niet de zuigerkop/cilinderkop)



(c) Niek de Wildt

Ik wou dat er iemand was die mij dit ooit allemaal netjes op een rijdtje gaf toen ik het nog niet wist, vroeger heb ik grotendeels alles zelf moeten uitvinden

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-2-2012 om 23:29 uur.
 
Fabio 9-12-2009 18:46 Print reply

Posts: 1737
Chapeau!!! Hulde!!! (mag best eens gezegd worden!)
 
Paul de Salmiakbal 9-12-2009 19:01 Print reply

Posts: 5285
Misschien handig om daar een faq van te maken?
 
mtx-motard 9-12-2009 19:52 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt


Ik wou dat er iemand was die mij dit ooit allemaal netjes op een rijdtje gaf toen ik het nog niet wist, vroeger heb ik grotendeels alles zelf moeten uitvinden


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-12-2009 om 19:28 uur.


waardoor weet je dit nu nog?

 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-12-2009 20:16 Print reply

Posts: 9841
wowwwww niek hoe kom jij aan 0.12mm zuigerspeling bij die 250-500cc?
dat is echt fucking veel.

edit: lees weer wat snel, 0.08-0.12 is het ... vind ik nog veel. voor slijtagemarges zou 0.12 wel de max zijn imho.
maar bij bewerken en montage is 0.06 al vrij ruim voor zuigers met een diameter van rond de 80-90mm.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 9-12-2009 om 20:19 uur.
 
Too cool for school!
markRD 9-12-2009 22:40 Print reply

Posts: 1178
Super niek! Dankjewel! Dit is echt een super antwoord! De rest ook bedankt uiteraard! Maar niek, dit mag best gezegd worden, dit is klasse.
 
Niek de Wildt 9-12-2009 23:14 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
wowwwww niek hoe kom jij aan 0.12mm zuigerspeling bij die 250-500cc?
dat is echt fucking veel.

edit: lees weer wat snel, 0.08-0.12 is het ... vind ik nog veel. voor slijtagemarges zou 0.12 wel de max zijn imho.
maar bij bewerken en montage is 0.06 al vrij ruim voor zuigers met een diameter van rond de 80-90mm.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 9-12-2009 om 20:19 uur.


De info over die laatste paar (grote) boringen had ik dacht ik een keer van Pro Tuning gehad, zelf dus geen ervaring mee.
(binnekort overigens wel )
Maar het ging wel over een 1 cilinder hè.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]


waardoor weet je dit nu nog?



Dat is ook weer waar.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Super niek! Dankjewel! Dit is echt een super antwoord! De rest ook bedankt uiteraard! Maar niek, dit mag best gezegd worden, dit is klasse.



Geen dank
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-12-2009 23:24 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


De info over die laatste paar (grote) boringen had ik dacht ik een keer van Pro Tuning gehad, zelf dus geen ervaring mee.
(binnekort overigens wel )
Maar het ging wel over een 1 cilinder hè.



ééncilinder of meercilinder doet er vrij weinig toe
maargoed, bij 2t kan het misschien anders liggen, en nog belangrijker, de plek waar je meet op de zuiger is natuurlijk van belang.

als je bovenin meet, krijg je een stuk kleinere waarde als onderin omdat de zuiger natuurlijk taps is. en in veel gevallen ovaal, dus misschien zit daar het verschil in


 
Too cool for school!
Makrolon 9-12-2009 23:25 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


De info over die laatste paar (grote) boringen had ik dacht ik een keer van Pro Tuning gehad, zelf dus geen ervaring mee.
(binnekort overigens wel )
Maar het ging wel over een 1 cilinder hè.

[...]


Dat is ook weer waar.


[...]



Geen dank

Weet niet of t over 2t ging, maar zuiger van mn xr heeft geloof ik maar 0.04 zuigerspeling...
 
KTM 525 EXC Supermoto
Niek de Wildt 9-12-2009 23:52 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Weet niet of t over 2t ging, maar zuiger van mn xr heeft geloof ik maar 0.04 zuigerspeling...


4takt is idd net wat anders.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


ééncilinder of meercilinder doet er vrij weinig toe
maargoed, bij 2t kan het misschien anders liggen, en nog belangrijker, de plek waar je meet op de zuiger is natuurlijk van belang.

als je bovenin meet, krijg je een stuk kleinere waarde als onderin omdat de zuiger natuurlijk taps is. en in veel gevallen ovaal, dus misschien zit daar het verschil in




Je ziet wat over het hoofd.
een 500cc 4 cilinder heeft behoorlijk wat kleinere zuigerts als een 500cc 1 cilinder heeft

Overigens, viel mij direct op dat er in de racerij toch vaak ruimere spelingen worden dan je direct zou verwachten, pro tuning zou je hier vast meer over kunnen vertellen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 0:06 uur.
 
kpotmake 10-12-2009 8:47 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


4takt is idd net wat anders.

[...]


Je ziet wat over het hoofd.
een 500cc 4 cilinder heeft behoorlijk wat kleinere zuigerts als een 500cc 1 cilinder heeft

Overigens, viel mij direct op dat er in de racerij toch vaak ruimere spelingen worden dan je direct zou verwachten, pro tuning zou je hier vast meer over kunnen vertellen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-12-2009 om 0:06 uur.

misschien wordt het gedaan omdat ze dan minder lang hoeven te warmrijden?
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Niek de Wildt 10-12-2009 16:49 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

misschien wordt het gedaan omdat ze dan minder lang hoeven te warmrijden?


Nee.

Misschien heb ik er nog wel een artikeltje over ergens.
 

Dit topic is 14417 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved