Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - honen van een cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1226 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59853 - honen van een cilinder
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 6511 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Honda.MB 9-12-2009 11:14 Print topicpost

Posts: 47
hoi

ik heb voor mn mb'tje een belgische cilinder liggen, waar een kras in zit.

boring is 40mm.

bromboer doet niet meer aan honen.

wie doet goedkoop aan honen oid??

 

Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-12-2009 11:19 Print reply

Posts: 9841
euh.. hoe diep is die kras?
als je die kras eruit gaat honen begrijp je dat de boring groter wordt en je dus een slechtere passing van je zuiger en veren krijgt...

en daardoor gaat de boel weer een stuk minder lang mee.

edit:
een fatsoenlijk revisiebedrijf kan voor je honen.
wat ik dan zou doen is lekker een overmaats zuiger scoren, die meegeven en laten boren + honen. Kost wat meer, maar dan is het wel fatsoenlijk.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 9-12-2009 om 11:20 uur.
 
Too cool for school!
Honda.MB 9-12-2009 11:28 Print reply

Posts: 47
vrij diep.
ja ben ik me van bewust, ga ook grotere zuiger kopen. maar weet niet of ik dan 40.25 of 40.50 moet doen.
ik denk dat 40.50 wel beter is, aangezien de kras vrij diep is...

of moet ik m op laten boren tot 45mm... (70cc)


wat zijn daar voordelen van, of nadelen.
??
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-12-2009 11:37 Print reply

Posts: 9841
het hangt er maar net vanaf of je schoon komt met een bepaalde maat.
Als jij 0.25 overmaat hebt, betekent dat dus dat de kras niet dieper mag zijn dan 0.125mm. Zelfs nog iets minder, want je moet ook rekening houden met het honen, maargoed.
Als je zoveel uit een cilinder moet halen ben je als reparateur niet goed bij je hoofd als je het gaat honen, dus boren moet sowieso.
Als je het toch gaat honen is de kans vrij groot dat je cilinder taps gaat lopen of zelfs ovaal wordt, als ie dat al niet is. Ovaliteit ga je er ook niet even uithonen...

Het voordeel van boren is dat het gewoon weer perfect is en dat ze kunnen honen tot de perfecte zuigerspeling, daarom is het slim om de zuiger mee te geven, dan wordt de cilinder aangepast op de zuigermaat en dat is wat je wilt. Als het op een honderdste mm precies gaat is het wel fijn als je zeker weet wat de maat van de zuiger is, op die honderdste nauwkeurig. Van de fabrikantspecificaties uitgaan zonder dat je een zuiger hebt gemeten is dan vrij riskant en een goedkope zuiger kan best een afwijking van een honderdste hebben t.o.v. de specificaties van de fabrikant.

het grote nadeel van boren is dat je spoelpoorten van timing kunnen veranderen, die dingen staan bijna altijd onder een hoek en als je dus de diameter van de cilinder gaat vergroten zal het oppervlak van de poort verplaatsen. Is allemaal wel marginaal, maar je moet het wel in je achterhoofd houden. Als je millimeters eruit gaat halen zou je het best kunnen merken.

Afhankelijk van de diepte van de kras zou ik geen risico nemen en 0.50 overmaat scoren.
Wil je dat niet, zou ik vragen of ze de cilinder boren tot ie schoon is, dan de zuiger bestellen en dan verder boren of honen...want ze kunnen best boren tot vlak voor de eindmaat en een paar honderdsten marge overhouden wat er toch uitgehoond moet worden.
 
Too cool for school!
Fabio 9-12-2009 11:38 Print reply

Posts: 1737
Niet opboren tot 45mm. De poorten zijn daar niet op berekend. Tevens zijn het redelijk zeldzame cilinders aan het worden dus beter om er zuinig op te zijn.
 
christianos 9-12-2009 11:56 Print reply

Posts: 20445
of je boort hem wel meteen op naar 45 mm. en laat hem tunen.
Getjoende belgische 70cc, zijn echt wel megageil

Gietijzaaah Powaaaah!

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 9-12-2009 om 11:57 uur.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 9-12-2009 12:42 Print reply

Posts: 10835
Topicnaam gewijzigd.
Oude topicnaam: `HONEN van een cilinder`.
Nieuwe topicnaam: `honen van een cilinder`.

 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Honda.MB 9-12-2009 13:55 Print reply

Posts: 47
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
of je boort hem wel meteen op naar 45 mm. en laat hem tunen.
Getjoende belgische 70cc, zijn echt wel megageil

Gietijzaaah Powaaaah!

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 9-12-2009 om 11:57 uur.

tune jij hem voor mij :P
want dat zal dan wel netzoduur zijn als compleet laten honen+zuiger

@jozeff: oki.. hoofdletterss ni toegestaan?
 
Fabio 9-12-2009 14:08 Print reply

Posts: 1737
Overmatig hoofdlettergebruik wordt niet gewaardeerd nee. Ik neem aan dat je wel kan begrijpen waarom.
 
mtx_owned 9-12-2009 20:14 Print reply

Posts: 2183
de meeste hoonboeren leveren de cilinder gewoon af met nieuwe zuiger dus zelf zuigertje meeleveren lijkt me beetje onnodig.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
PraatPaal 9-12-2009 20:28 Print reply

Posts: 7977
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
de meeste hoonboeren leveren de cilinder gewoon af met nieuwe zuiger dus zelf zuigertje meeleveren lijkt me beetje onnodig.


tenzij je naar een specifieke maat toe wil, want "boonhoeren" willen nog welleens eigenwijs zijn.
 
Fabio 9-12-2009 20:31 Print reply

Posts: 1737
Uit ervaring is het zelf meeleveren van een zuiger ten zeerste aan te raden.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-12-2009 21:04 Print reply

Posts: 9841
ik zou niet verwachten dat een bedrijf dat dit soort bewerkingen doet ook meteen voor onderdelenleveranciertje speelt. plus dat je niet weet wat voor kwaliteit je krijgt etc...

 
Too cool for school!
-simon- 9-12-2009 21:12 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
de meeste hoonboeren leveren de cilinder gewoon af met nieuwe zuiger dus zelf zuigertje meeleveren lijkt me beetje onnodig.


als je ze daar of door een bromboer er een zuiger voor laat leveren/kiezen krijg je meestal zo'n pistonkit of ander goedkoop immitatie zuigertje.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
brommerrijdertje 9-12-2009 21:14 Print reply

Posts: 380
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]


als je ze daar of door een bromboer er een zuiger voor laat leveren/kiezen krijg je meestal zo'n pistonkit of ander goedkoop immitatie zuigertje.



dan zeg je dat je een duure zuiger wilt
 
zo'n grote vuurbal jonge, BAM
coupequattro 9-12-2009 21:19 Print reply

Posts: 958
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik zou niet verwachten dat een bedrijf dat dit soort bewerkingen doet ook meteen voor onderdelenleveranciertje speelt. plus dat je niet weet wat voor kwaliteit je krijgt etc...



Waarom niet? Is allemaal handel, allemaal omzet en jij betaalt het toch, dus prijs iets omhoog krikken en extra winst maken. Ik ken wel een aantal bedrijven die dit zo doen
 

Dit topic is 6511 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved