Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vespa ciao loopt niet/slecht

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1086 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59848 - vespa ciao loopt niet/slecht
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 14808 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

drannello 8-12-2009 20:43 Print topicpost

Posts: 244
hallo,
Ik werd vanmiddag opgebeld of ik een brommer kon repareren.
Hij liep eerst al best slecht, en heeft nu een jaar stil gestaan.
Hij loopt soms, dus dan moet de vonk goed zijn.
Luchtfilter is er momenteel af en uitlaat ook(eigenaar zei dat die misschien vol zat).
Hij heeft even gelopen, maar sloeg toen af en daarna deed hij niks meer......
Wat kan dit zijn????
(ik ben meer gespecialiseerd in puchjes en yamaha DT, niet echt in vespa )
 

zurrik3 8-12-2009 20:48 Print reply

Posts: 248
ik zou beginnen met de benzine te vervangen en de carburateur en luchtfilter even schoon te maken.
 
XDr4g0nX 8-12-2009 20:50 Print reply

Posts: 3526
En vergeet ook niet om er schone olie in te doen
 
Signature: [==||========] 20% complete
drannello 8-12-2009 20:52 Print reply

Posts: 244
nieuwe benzine lijkt me sterk, omdat hij het soms wel doet,
wel kan ik de carb leeg maken en uitspoelen enz. omdat er misschien vuil voor de sproeier zit.
Luchtfilter had ik al beschreven dat die eraf ligt

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp, ik ga morgen aan de slag.
 
Kit 8-12-2009 20:53 Print reply
Posts: 108
Is het een contactpuntjes of elektronisch blok?
Bij een contactpuntjes blok:
Check of de contactpuntjes op 0.45mm staat.
Als dat niet zo is, dan kan je het afstellen met een voelermaatje.

M.V.G.
Kit
 
drannello 8-12-2009 20:59 Print reply

Posts: 244
sorry, ik heb geen idee wat voor blok het is,
hij staat nu een uurtje thuis.
Ik verwacht gewoon met contactpuntjes want het is gewoon een standaard gevalletje
 
Kit 8-12-2009 21:13 Print reply
Posts: 108
Als je nou eens de linker zijkap eraf haalt en vertelt wat je ziet..
http://www.q-parts.n...php?products_id=1314
of
http://www.speed-par...php?products_id=6232

Edit: Foutje verbeterd

Dit bericht is gewijzigd door Kit op 8-12-2009 om 21:16 uur.
 
drannello 8-12-2009 21:27 Print reply

Posts: 244
dan zie ik de gewone contactpunten:P:P
Weet iemand iets van de compressie van een vespa,
Ik ben namelijk een DT gewend en het lijkt net of vespa's super weinig compressi ehebben, klotp dit??
 
drannello 9-12-2009 16:27 Print reply

Posts: 244
Hallo,
Een vraagje....
Als je normaal een vespa start moet je zoon klein hendeltje inknijpen die voor na de bougi/ cillinderkop loopt, waar dient deze voor.
Want als ik gewoon ren en ik knijp de hendel in, dan doet ie brr brr brr(seg maar). Maar als ik de hendel NIET in knijp doet hij hetzelfde.
Hoe kan dit???????
En waar dient dit hendeltje normaal voor???
Lennard
 
Mikf 9-12-2009 16:38 Print reply

Posts: 1295
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drannello
Hallo,
Een vraagje....
Als je normaal een vespa start moet je zoon klein hendeltje inknijpen die voor na de bougi/ cillinderkop loopt, waar dient deze voor.
Want als ik gewoon ren en ik knijp de hendel in, dan doet ie brr brr brr(seg maar). Maar als ik de hendel NIET in knijp doet hij hetzelfde.
Hoe kan dit???????
En waar dient dit hendeltje normaal voor???
Lennard


Hendeltje is voor de compressie, loopt wat makkelijker aan. Je moet het hendeltje wel loslaten zodra je de zuiger op en neer hoort gaan, anders slaat die al helemaal niet aan, hooguit een knal.

Je hoeft em niet persee in te drukken, alleen rent het wat makkelijker
 
drannello 9-12-2009 16:43 Print reply

Posts: 244
hmm carb is schoon,
benzine krijgt ie,
hij vonkt ook,
Maar hij loopt niet
hendeltje heb ik nu los gehaald dus hij moet compressie hebben
Wat te doen???
 
honda wallaroo 9-12-2009 16:45 Print reply

Posts: 973
hendeltje vast laten zitten en dan inknijpen als je rent als hij brr brr geluid makt los laten en kijken wat hij doet.

kijken eens wat hij doet met luchtfilter
 
drannello 9-12-2009 16:47 Print reply

Posts: 244
oke bedankt voor hulp,
morgen ga ik weer verder. Want ik ben namelijk doodziek, maar net tog maar f gesleuteld
 
Floris-tsx 9-12-2009 17:19 Print reply

Posts: 3225
beter flikker je ook je luchtfilter erop
 
Iedereen kan professioneel worden
Niek de Wildt 9-12-2009 17:55 Print reply
Posts: 7168
Niet alles wat mensen hier aanbieden afdoen als onbelangrijk, anders ga je zelf maar beunen.

Dus:
-nieuwe benzine en olie erin
-luchtfilter schoonmaken van binnen en monteren
-uitlaat schoonmaken van binnen en monteren
-carburateur helemaal schoonmaken van binnen (en sproeiers doorblazen met compressor)
-nieuwe bougie erin (en bougiekabel aan beide kanten even 15mm afknippen en er weer netjes indraaien, en bougiedop netjes schoonmaken van binnen
-contactpunten mogen niet ingebrand zijn en moeten max 0,4mm openen en ze moeten circa 17graden voor BDP beginnen met openen (zal zoon 1,3mm zijn in slag)

Loopt hij dan nog niet?
-controleer of hij tussen de contactpunten vonkt (zo ja, condensator vervangen)
Het vervangen van een condensator moet je voorzichtig doen, een condensator is gevoelig, zeker de isolatie ervan, als je hem te heet stookt bij solderen of als je hem er te grof in tikt kan de isolatie al scheuren.
De condensator eruit halen is simpel --> met (waterpomp)tang eruit trekken)
Er in zetten kun je het best met een pijpje/dop doen die de diameter heeft van de buitenrand en dan (recht/rustig) er in persen of tikken.


Is dat niet het geval?
-controleer of hoelang de vonk is die je bij circa 1500 toeren (aanloop snelheid) kunt trekken naar een metalen deel
Doe een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel met een boormachine (bitje 14 waarschijnlijk) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.


Vonkt hij niet? dan nieuwe ontstekingspoel/bobine monteren (eventueel is er een uit te sluiten door het door ze door te meten)

Loopt hij dan nog niet?
-Cilinder eraf trekken en staat bekijken (foto's nemen) zuiger en veer -speling opmeten en alles schoonmaken (ook decompresseur indien aanwezig)
indien dusdanig versleten, cilinder naar overmaat honen en nieuwe zuiger halen (indien gietijzeren cilinderwand)

Verder het lijkt me duidelijk dat de decompresseur goed moet afsluiten.


Ik ben er van overtuigd dat hij dan inmiddels als een trein moet lopen.

Ik stel voor dat dus ook niet reageerd voordat je iets hebt gedaan waarbij je iets opmerkt, of dat je tegen een probleem aanloopt en een vraag hebt.
Sla echter geen stappen over die jij als "niet belangrijk" af doet.

Gebruik volgende keer eerst de zoekfunctie, want er zijn al duizenden van dit soort topics voorbij gekomen, en er is zelfs een FAQ geschreven hoe je een brommer lopend krijgt.

Mocht je nu dus tijdens het uitvoeren van de bovenstaande stappen iets niet snappen of tegen een probleem aan lopen, dan kun je ook dat eerst zelf zoeken!

Succes,




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-12-2009 om 17:58 uur.
 
drannello 10-12-2009 8:51 Print reply

Posts: 244
sorry voor eigenwijze gedrag....
Gister avond nog nieuwe benzine erin geknikkerd en hij loopt weer een beetje,
vandaag ga ik verder met verdere problemen.

 

Dit topic is 14808 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved