Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #59824 - wat is hier aan de hand (foto's)?
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 4222 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Niek de Wildt |
6-12-2009 21:38 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
de ontsteking staat goed afgesteld, op het vliegwiel staat aangegeven wanneer de contactpunten moeten opennen (voorontsteking)
De timing klopt niet als ze te ver openen.
Dus hoever openen de contactpunten maximaal?
En dat merkteken staat daar een letter bij?
heb je meerdere merktekens?
Het kan namelijk ook zijn dat de contactpunten dan compleet geopend moeten zijn.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
maar dat detonatie blijft voor mij een vreemd verhaal, ik heb het hele artikel gelezen. maar wat moet ik nou doen om dit probleem op te lossen?
Antwoord geven op de vragen die ik stel om de oorzaak te achterhalen.
Zo kun je zelf bedenken dat je het spul weer moet monteren en dan alsnog even de zuiger-kop speling moet meten en daarmee ook de hoek van de squishband tov de zuiger nakijken.
Dus zooitje monteren zonder bougie en met een stukje tin van circa 1,5mm dik op de zuigerkop geplakt in een rechte lijn van het ene uiteinde naar het andere uiteinde (even op een plek waar de detonatieschade het minst is)
En dan daarna zonder bougie de motor tornen (bijv door een paar keer te kicken in zijn versnelling een aantal stappen te rennen of met een boormachine op het vliegwiel)
Ook een te arme afstelling heeft invloed op de kans op detonatie, en dus moet je jezelf afvragen of hij niet te arm stond.
Verder had je zelf al een tikkende zuiger/cilinder opgemerkt in hogere toeren en heb je het dus zelf niet op tijd opgelost.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-12-2009 om 21:46 uur.
|
|
|
|
RBN |
6-12-2009 21:52 |
Posts: 858 |
ze gaan 0.35 milimeter open, dit heb ik gemeten met een voelermaatje.
er staan 2 merktekens op het vliegwiel, een met 0 -> BDP
en een A -> voorontsteking (denk ik)
er staan dus 2 tekens
ik heb nu met een vloeitje ertussen, en als er punt A wordt bereikt 'schiet' het vloeitje eruit.
oke dat ga ik doen, maar wat moet ik dan precies aan dat tin zien, hoe herken ik of het daaraan ligt?
moet ik andere benzine tanken?
moet ik een koudere bougie?
wat moet ik doen als ik zuiger-kop speling heb en de squish niet goed is?
ja klopt, heb er ook niet mee gereden, pas dit weekend uit elkaar gehaald, voordat ik hem uit elkaar haalde reed hij nog wel.
en wat is er met die bovenste zuigerveer gebeurd?
|
|
|
|
mb8 |
6-12-2009 21:55 |
Posts: 90 |
het betrefd hier een gesmolten zuigerbodem, mogelijke oorzaken , zijn een ongecontroleerde te vroege ontsteking door gloeiende verbrandings resten, en of een foutief gemonteerde beschadigde koppakking veroorzaken steeds hogere temperatuur pieken, die tot het niveau van het smeltpunt van het zuigermateriaal stijgen( 570 tot 600 gr).
Ook een te arme afstelling van de carburateur of brandstof met een te laag octaangetal en te vroege ontsteking veroorzaken storingen in het verbrandings proces ( zoals detoneren) hetgeen uiteindelijk hetzelfde schadebeeld oplevert.
ik hoop je voldoende geinformeerd te hebben
|
|
|
|
RBN |
6-12-2009 22:01 |
Posts: 858 |
kop en voetpakking waren net nieuw, dus dat zal het niet zijn.
wat me wel opviel was dat er rook uit het spruistuk kwam als ik een stukje gereden had.
wat zijn gloeiende verbrandigsresten dan in dit geval, en wat is er aan te doen?
arme afstelling mogelijk, kleine carburateur (14mm) ipv 19mm (origineel)
kan ik dam het beste euro 98 tanken? waarom doet niet iedereen dat voor de zekerheid (duurder?)
gr
|
|
|
|
coupequattro |
6-12-2009 22:01 |
Posts: 958 |
Mb8:
en of een foutief gemonteerde beschadigde koppakking
Geldt vloeibare pakking als koppakking (of icm) hier ook voor zoals op een aantal foto's te zien is? Ik dacht altijd dat dat niet hield en niet goed was.
|
|
|
|
RBN |
6-12-2009 22:03 |
Posts: 858 |
er zat een koppaking op (o-ring) op EN nog wat vloeibare pakking
uiteraard niet alleen vloeibare
|
|
|
|
Niek de Wildt |
6-12-2009 22:10 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
ze gaan 0.35 milimeter open, dit heb ik gemeten met een voelermaatje.
er staan 2 merktekens op het vliegwiel, een met 0 -> BDP
en een A -> voorontsteking (denk ik)
er staan dus 2 tekens
ik heb nu met een vloeitje ertussen, en als er punt A wordt bereikt 'schiet' het vloeitje eruit.
oke dat ga ik doen, maar wat moet ik dan precies aan dat tin zien, hoe herken ik of het daaraan ligt?
moet ik andere benzine tanken?
moet ik een koudere bougie?
wat moet ik doen als ik zuiger-kop speling heb en de squish niet goed is?
ja klopt, heb er ook niet mee gereden, pas dit weekend uit elkaar gehaald, voordat ik hem uit elkaar haalde reed hij nog wel.
en wat is er met die bovenste zuigerveer gebeurd?
Zuiger-kop speling moet tussen de 0,5 en 1mm liggen.
Maar mooi is het als het tussen de 0,6 en 0,8 ligt.
Je moet dus kijken of de zuiger-kop speling NIET kleiner wordt richting het midden van het cilinder.
Dus is hij bijv 0,7 aan de rand van de cilinder en 0,6 richting het midden van de cilinder, dan zit het fout.
De ontsteking heb je volgens mij wel netjes afgesteld, en hittegraad 7 - 8 zou ook netjes moeten zijn.
(kouder als 8 moet je zeker niet! hoe hoger het getal hoe kouder de bougie)
Als jij goede nieuwe euro95 hebt getankt en dit 1:40 tot 1:50 heb gesmeerd met 2takt olie dan denk ik dat het daar niet aan ligt.
(vertel dus even precies wat je hebt gebruikt)
Overigens kan het best zo zijn dat die Minarelli P4 blokjes een hoge compressie hadden en ontworpen waren voor dus een hoger octaangehalte, dat zou dus problemen kunnen hebben gegeven met euro95.
Dit denk ik overigens niet, maar kan het niet garanderen aangezien ik nooit zoon blokje heb gehad, je doet er dus verstandig aan de inhoud van de kop dus precies te gaan meten en hier te vertellen, dan is al snel af te leiden of het hier om een te hoge compressieverhouding gaat.
Ook is het verstandig even de uitlaattiming te meten, aangezien dit invloed heeft op de gecorrigeerde compressieverhouding (hou rekening met deckheigth met meten!)
En de afstelling, tjah als die te arm is geweest, dan is dat ook een factor geweest.
Hoe liep de brommer? nog bwooaaapen of stotteren ergens?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
kop en voetpakking waren net nieuw, dus dat zal het niet zijn.
wat me wel opviel was dat er rook uit het spruistuk kwam als ik een stukje gereden had.
wat zijn gloeiende verbrandigsresten dan in dit geval, en wat is er aan te doen?
arme afstelling mogelijk, kleine carburateur (14mm) ipv 19mm (origineel)
kan ik dam het beste euro 98 tanken? waarom doet niet iedereen dat voor de zekerheid (duurder?)
gr
Een hoger octaangehalte heeft een lagere verbrandingssnelheid tot gevolg, en dus moet je octaangehalte zo hoog zijn als nodig is, maar niet meer.
Deze setup is gewoon met een 14mm carb en met een 19mm goed af te stellen, en het is dus niet zo dat hij met een kleinere carburateur armer staat.
Heb jij dus de 19mm carb wel goed afgesteld!?
En heb je verder nog aan de poorten van de cilinder lopen veilen? bij een zuigergestuurde cilinder kan het verneuken van de timingen/breedtes het gevolg hebben dat uitlaatgassen en mengsel de inlaat uit komt.
Is de zuigerkop vervormd/gesmolten (ofwel boller geworden) tov zijn normale vorm? (wat ik nog nooit heb gezien oid, maar de foto's geven een raar beeld)
Ik denk op het moment dat de bolling van de zuiger gewoon niet bij de kop paste.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-12-2009 om 22:23 uur.
|
|
|
|
RBN |
6-12-2009 22:24 |
Posts: 858 |
dus dat ziet er dan zo uit?
en daarmee meet je dus de afstand tussen de zuiger en de cilinderkop op het hoogste punt?
(en of deze gelijkmatig is verdeeld)
tankte altijd euro 95, en beetje ruime mix 1:40
ja liep niet echt lekker,
bwoap bij het starten en dan gas geven, en stotteren/inhouden/tegenwerking in de hoge toeren.
ik vraag me af of er niet gewoon een speciale zuiger in moet, ik denk dat ik nadat hij gehoond werd ik gewoon een universele zuiger heb gekregen. hij hoort ook inlaatgestuurd te zijn, ene kant iets langer dan de andere dacht ik.
maar daar moet ik dan zien achter te komen.
edit
er is door de vorige eigenaar aan de poorten geveild (helaas)
de afstelling is nogal moeilijk aangezien er steeds weer problemen zoals zijn zoals ontsteking en nu dus dit.
hij stond in iedergeval niet te arm, bougie was mooi.
wat me wel opvalt is dat het blok heel heet wordt.
oke de zuiger dus, hoe kom ik erachter wat de goede is?
gr.
Dit bericht is gewijzigd door RBN op 6-12-2009 om 22:29 uur.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
6-12-2009 22:27 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
dus dat ziet er dan zo uit?
afbeelding
en daarmee meet je dus de afstand tussen de zuiger en de cilinderkop op het hoogste punt?
(en of deze gelijkmatig is verdeeld)
tankte altijd euro 95, en beetje ruime mix 1:40
ja liep niet echt lekker,
bwoap bij het starten en dan gas geven, en stotteren/inhouden/tegenwerking in de hoge toeren.
ik vraag me af of er niet gewoon een speciale zuiger in moet, ik denk dat ik nadat hij gehoond werd ik gewoon een universele zuiger heb gekregen. hij hoort ook inlaatgestuurd te zijn, ene kant iets langer dan de andere dacht ik.
maar daar moet ik dan zien achter te komen.
Het plaatje is idd juist.
Met een slechte afstelling toch rijden is altijd dom, en heeft niet alleen detonatie als mogelijke gevolg/schade.
Ik denk idd dat je een verkeerde zuiger hebt gebruikt.
Waar heb je deze gehaald dan? en heb je de originele zuiger niet meer? dan kun je de zuigerkopbolling gewoon meten en vergelijken.
Over hoe de squishband eruit moet zien, moet je gewoon beter lezen:
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Je moet dus kijken of de zuiger-kop speling NIET kleiner wordt richting het midden van het cilinder.
Dus is hij bijv 0,7 aan de rand van de cilinder en 0,6 richting het midden van de cilinder, dan zit het fout.
Dus bijv van 0,7 aan de rand naar 0,8 richting het midden is wel goed.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-12-2009 om 22:32 uur.
|
|
|
|
RBN |
6-12-2009 22:32 |
Posts: 858 |
ja heb de oude zuiger nog wel, alleen is het probleem dat de vorige eigenaar ook niet netjes is omgegaan met de brommer, geveild enz.
ik kan er dus niet vanuit gaan dat hij wel een goede zuiger erin had.
ja afstellen is natuurlijk moeilijk als er andere factoren zijn die het beinvloeden.
oke ik snap het
|
|
|
|
Niek de Wildt |
6-12-2009 22:39 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
ja heb de oude zuiger nog wel, alleen is het probleem dat de vorige eigenaar ook niet netjes is omgegaan met de brommer, geveild enz.
ik kan er dus niet vanuit gaan dat hij wel een goede zuiger erin had.
ja afstellen is natuurlijk moeilijk als er andere factoren zijn die het beinvloeden.
oke ik snap het
Meet het verschil in hoogte van de zuigerkop en vergelijk dit met die van de andere zuiger.
Dus je meet de hoogte aan de rand van de zuigerkop (bijv 40mm) en daarna de hoogte tot het midden van de zuigerkop (bijv 43mm).
het verschil is in dit geval dus 3mm
Dit moet dan bij de andere zuiger ook 3mm zijn, want als dat verschil daar 5mm is dan is hij een stuk boller.
Zo, en nu MEER meten en MINDER lullen!
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-12-2009 om 22:42 uur.
|
|
|
|
ErikVerkade |
7-12-2009 16:39 |
Posts: 980 |
je zou bijna zeggen dat de zuigerveer gesmolten is :p
|
|
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig |
|
RBN |
7-12-2009 16:57 |
Posts: 858 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Het plaatje is idd juist.
Met een slechte afstelling toch rijden is altijd dom, en heeft niet alleen detonatie als mogelijke gevolg/schade.
Ik denk idd dat je een verkeerde zuiger hebt gebruikt.
Waar heb je deze gehaald dan? en heb je de originele zuiger niet meer? dan kun je de zuigerkopbolling gewoon meten en vergelijken.
Over hoe de squishband eruit moet zien, moet je gewoon beter lezen:
[...]
Dus bijv van 0,7 aan de rand naar 0,8 richting het midden is wel goed.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-12-2009 om 22:32 uur.
als hij niet de goede maten heeft betekend het dus dat ik een verkeerde zuiger gemonteerd heb?
|
|
|
|
Niek de Wildt |
7-12-2009 17:00 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
[...]
als hij niet de goede maten heeft betekend het dus dat ik een verkeerde zuiger gemonteerd heb?
No shit sherlock.
Maar geef eens antwoord op mijn vragen...
zeg niet: "welke vragen", want dan moet je echt beter leren lezen
|
|
|
|
RBN |
7-12-2009 17:22 |
Posts: 858 |
-hoeveel was de zuiger-kop speling?
wordt dit weekend gemeten
-hoe loopt de vorm van de squish (squishband tov zuiger)
dit bekijk je dmv hetzelfde stukje tin wat je door het bougiegat steekt om de zuiger-kop speling te meten
wordt dit weekend naar gekeken
-hoe stond de ontsteking (vooronsteking en contactpunten-afstand) en met welke bougie?
gewoon volgens het vliegwiel afgesteld, voorontsteking op het punt dat dat moet. ontsteking stond goed, B8 bougie.
-wat voor peut heb ik gebruikt?
euro 95, mix 1:40
Dus hoever openen de contactpunten maximaal?
0.35mm
En dat merkteken staat daar een letter bij?
heb je meerdere merktekens?
A bij de voorontsteking 0 bij het BDP, 2 merktekens
En de afstelling, tjah als die te arm is geweest, dan is dat ook een factor geweest.
Hoe liep de brommer? nog bwooaaapen of stotteren ergens?
stond goed, bougie had een mooie kleur, reed los van detonatie en compressieverlies goed.
Waar heb je deze gehaald dan? en heb je de originele zuiger niet meer? dan kun je de zuigerkopbolling gewoon meten en vergelijken.
bij leertouwer heb ik de zuiger gekregen nadat ik me cilinder had laten honen, kreeg deze erbij.
de oude zuiger heb ik waarschijnlijk nog wel, alleen weet ik dus niet of die wel goed is.
|
|
|
|
Dit topic is 4222 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|