Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - atac cr125 vraag

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1040 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59797 - atac cr125 vraag
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3159 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robert 3-12-2009 12:42 Print topicpost

Posts: 900
Ik heb een CR125 uit 89, met een atac. (soort voorloper van de powervalve)

Echter vermoed ik dat ik een probleem hiermee heb.
Volgens de vorige eigenaar was dat huis leeg, en als ik naar de exploded kijk, lijkt ook wel of het alleen een losse kamer is, klopt dat?



Het werkende gedeelte zit aan de linkerkant ingebouwd dus? Kan ik dat loshalen en schoonmaken of hoe werkt dit het beste?


 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.

mtx_owned 3-12-2009 15:09 Print reply

Posts: 2183
het atac systeem werkt als volgt:

samengevat: het systeem varieert het volume van de header, waardoor er meer bruikbaar vermogen gecreeerd wordt.

Het klopt inderdaad dat die kamer onder het uitlaatspruitstuk leeg is. Er zit een klep tussen de doorgang cilinder/uitlaat. Als de motor lage toeren draait, is de ATAC klep volledig geopend, om een zo groot mogelijk volume van je header te benutten. Dit zorgt dat er niet meer brandstof in de cilinder komt als nodig is. Zodra de motor toeren begint te maken, begint de klep meer te sluiten, zodat ook in dat gebied het meeste bruikbare vermogen benut wordt. Zodra je in de powerband gaat rijden, dus volop toeren, is de klep volledig gesloten, zodat er veel negatieve druk onstaat en er extra veel brandstof de cilinder ingezogen wordt. Het systeem wordt aangestuurd via de waterpomp, en werkt met stalen balletjes, die uitzetten door de centrifugaalkrachten, waardoor er via van allerlei onderdelen een beweging onstaat die de klep laat draaien.

Dit even in het kort uitgelegd, heb hier toevallig nog een brief liggen van Honda Nederland waarop het atac systeem en de HPP precies uitgelegd worden

edit: Hier met foto's van de uitleg, even groot maken, en dan kunt u ze lezen




Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 3-12-2009 om 15:19 uur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Ronald125cc 3-12-2009 18:43 Print reply

Posts: 1259
Hee
dit is geen atac systeem,
maar al weer een versie daarna
je hoort wel vaker dat ze de valve er uit halen,
omdat hij vaak niet naar behoren werkt(klein kwaaltje)
als jij de motor laag in toeren hebt en vervolgens weg wilt rijden pakt hij alleen later in toeren. (soort dip in toeren)
er valt nu niks schoon te maken omdat alles leeg is
vaak maken ze voor de openingen van de valve(voor en zijkant)
maken ze vaak dicht met een customized afdek plaatjes er voor te doen

@mtx owned ik bedoel hiermee dat ze alles eruit gehaald hebben

Dit bericht is gewijzigd door Ronald125cc op 3-12-2009 om 18:44 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Ronald125cc op 3-12-2009 om 18:46 uur.
 
Pak ik kopstart, Flikkert er 1 voor me !
Royal Club 3-12-2009 18:45 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ronald125cc
Hee
dit is geen atac systeem,
maar al weer een versie daarna
je hoort wel vaker dat ze de valve er uit halen,
omdat hij vaak niet naar behoren werkt(klein kwaaltje)
als jij de motor laag in toeren hebt en vervolgens weg wilt rijden pakt hij alleen later in toeren. (soort dip in toeren)
er valt nu niks schoon te maken omdat alles leeg is
vaak maken ze voor de openingen van de valve(voor en zijkant)
maken ze vaak dicht met een custumayest afdek plaatjes er voor te doen

@mtx owned ik bedoel hiermee dat ze alles eruit gehaald hebben

Dit bericht is gewijzigd door Ronald125cc op 3-12-2009 om 18:44 uur.


customized? of?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Ronald125cc 3-12-2009 18:47 Print reply

Posts: 1259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


customized? of?


ik wist zo snel niet hoe je dat schreef sorry
 
Pak ik kopstart, Flikkert er 1 voor me !
Royal Club 3-12-2009 18:47 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ronald125cc
[...]


ik wist zo snel niet hoe je dat schreef sorry


maakt me niet uit hoor, maar vroeg me af of je dat bedoelde of niet :P
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
robert 3-12-2009 21:14 Print reply

Posts: 900
jew zojuist het deksel eraf gehaald, en ik begrijp nu ongeveer hoe het werkt.

Alleen heb ik volgens mij een ander systeem als de fotos van mtx_owned, ik het echt zoals op mijn exploded....

ik heb vanavond ff gekeken en alles zit er dus wel in, echter lijkt het alsof het verkeerd in elkaar is gezet.

Zondag komt iemand ff kijken die er hopelijk meer verstand van hebt...er lag wel een laag benzine/olie in het bakje van de atac of hpp of wat het ook is....
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
mtx_owned 4-12-2009 17:30 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert
jew zojuist het deksel eraf gehaald, en ik begrijp nu ongeveer hoe het werkt.

Alleen heb ik volgens mij een ander systeem als de fotos van mtx_owned, ik het echt zoals op mijn exploded....

ik heb vanavond ff gekeken en alles zit er dus wel in, echter lijkt het alsof het verkeerd in elkaar is gezet.

Zondag komt iemand ff kijken die er hopelijk meer verstand van hebt...er lag wel een laag benzine/olie in het bakje van de atac of hpp of wat het ook is....


Ik had het ook alleen gepost ter verduidelijking van de werking, en vooral wat het doet Dit is namelijk van een CR250 van '85

Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 4-12-2009 om 17:31 uur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
mr200r 4-12-2009 18:03 Print reply
Posts: 5122
Er zit altyd wel wat olie/aanslag in atac ruimtes is normaal.
 
mr200r
robert 5-12-2009 9:07 Print reply

Posts: 900
ja mja echte plas benzine/olie, daaronder wat roet.
Maar ik heb het gevoel dat die klep niet helemaal tof gemonteerd is, er is mee geprutst want het boutje was niet helemaal jofel.
Ik kan hem zo een stuk met de hand bedienen, misschien zit die veer niet helemaal goed maar weet het ook niet zeker....
Morgen komt er iemand ff kijken hopen dat hij er wat mee kan.
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.

Dit topic is 3159 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved