rekening gehouden met deckheight?
En haal cilinder eens los en meet de afstand cil bovenkant tot uitlaat/spoel -poort eens met een schuifmaat.
Ik heb toen met die malossi 110 veel getest met verschillende diameters aux-poorten, zag er op het laatst ook totaal niet meer uit zoals op die foto
ik heb er een flat-spot vlak voor de powerband mee weg gekregen, toen hij een behoorlijke diameter had.
Ook had het een positieve invloed op de hoeveelheid over-rev.
Je kunt ervan uitgaan wat ik bij die cilinder heb geleerd is dat groter was slechter onderin, maar "soepeler" bovenin.
Ik kreeg er een iets krachtigere maar "vlakkere" (denk aan vermogenscurve) powerband van.
Het testen met meerdere diameters is tot nu toe bij die ene cilinder gebleven.
Wel heb ik het nog op andere cilinder, namelijk mijn 80cc honda sprinter cilinder, deze zaten er al gedeeltelijk in toen ik hem kocht en zijn daarna zonder eerst te banken al door mij helemaal aanpast omdat ik hier niet meer dan 2x banken aan wou besteden (ik was niet tevreden over de vorm, grote en vooral de richting) daarna is dus een keer gebankt met de aux-poorten alla Niek en daarna met de aux-poorten tijdelijk dicht gemaakt
Met de aux-poorten lag mijn max. vermogen ietsjes lager (kan ook aan de meting hebben gelegen) maar het vermogen in de rest van de gehele powerband (vooral na het punt van max. vermogen) lag aanzienlijk hoger, de curve bleef wederom dus vrij vlak.
Ik heb het dus ook zo gehouden, en dat beetje max vermogen op een andere manier geprobeerd terug te pakken.
Stukje redenatie:
-korte spoeltiming, werkt goed voor lagere toeren, maar kan de cilinder bij hogere toeren niet goed vullen en geeft de zijn "pipey" van karakter (pas bij toerentallen waar de uitlaat goed werkt kan hij deze genoeg mengsel de cilinder in zuigen, bij de relatief hoge toerentallen net onder en vooral boven de powerband is de poort dus te klein en helpt de uitlaat niet)
-lange spoeltiming, is effectief bij hoge toeren aangezien er een hoop mengsel in een korte tijd de cilinder in moet, maar bij lage toeren vliegt er te veel vers mengsel de uitlaat in.
Aux-poorten zie je dan ook vaak bij kart-cilinders die relatief korte spoeltimingen hebben om onderin geen vermogen weg te geven, en
Hier kun je ook je conclusies uit trekken.
ik zal nog even helpen daarbij:
Namelijk dat de aux-poorten dus een relatief "hogere" spoeltiming geven, zonder dat de spoelers lang open moeten staan.
Wel is het aan te nemen dat dit een slechte invloed op de flow heeft en er ook makkelijker mengsel de verkeerde kant op kan gaan.
Aangezien veel mensen hun spoeltimingen niet echt kunnen aanpassen is het een leuk probeersel.