Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - HM167 tuning

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1352 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59713 - HM167 tuning
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5570 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

arno_honda_M 25-11-2009 22:15 Print topicpost
Posts: 319
hallo,

ik heb een HM167 met prox zuiger op de kop kunnen tikken

nu ik wil hem tunen, maar mijn tuning kennis moeten nog wat uitgebreid worden voor ik hieraan begin,

men vorige cilinders die ik getuned had, reden na de dremelbeurt écht stukke beter, in trek en snelheid
maar deze waren niet echt uitgerekend,,, gewoon geluk en wat handigheid

ik weet ook dat dit niet de écht perfecte manier is
ik heb al veel topic's geraadpleegt maar vond deze allemaal wat onduidelijk,, de ene zegt dat de ene zegt wat ander
kan er iemand mij specifiek zeggen wat er moet gebeuren?
of een goede site of topic waar dit uitgelegd staat?


dit is het poortmapje btw:
weet iemand of deze cilinder er nog origineel uitziet eigenlijk?




http://i49.tinypic.com/28c0hdw.jpg
 

Derbi-Olaf 25-11-2009 22:22 Print reply

Posts: 14999
je mapje is behoorlijk onnauwkeurig, maar voor zover ik het zie en bereken zou ik hem

1.5 mm omhoog dremelen, en 28mm breed maken


dan blijft het nog betrouwbaar en slijtvast


 
Heeft een SOHC in z'n broek!
hggf 25-11-2009 22:43 Print reply

Posts: 1404
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
je mapje is behoorlijk onnauwkeurig, maar voor zover ik het zie en bereken zou ik hem

1.5 mm omhoog dremelen, en 28mm breed maken


dan blijft het nog betrouwbaar en slijtvast




ff voor de duidelijkheid wat omhoog dremelen?
Neem aan de uitlaatpoort.
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
yamahadt1986 25-11-2009 22:48 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
je mapje is behoorlijk onnauwkeurig, maar voor zover ik het zie en bereken zou ik hem

1.5 mm omhoog dremelen, en 28mm breed maken


dan blijft het nog betrouwbaar en slijtvast





ja zou ik ook doen maar 2mm omhoog kan ook makkelijk. dat merk je ook nog wat meer.


en alsik jouw was zou ik er ff auxpoorten in maken dan krijg je ook wat meer kracht erbij.

meestal lukt dat erg goed bij zo'n honda cilindertje tot wel 1cm breed.

en je inlaat kun je nog wel wat omlaag maken.
en maak de spoelkanaal schotjes maar lekker scherp dan snijd de benzine er lekker doorheen.

en polijst je hele uitlaatpoort maar eens tot een spiegel is ook erg mooi. maar als je het eens schoon moet maken heb je er veel voordeel aan.


zorg er ook goed voor dat je kop van de zuiger gelijk liggen met de onderkant van de spoelpoorten al je het monteerd.
als je zuiger erboven zit dan heb ik daar wel een oplossing voor.

ik meet dan gelijk me sques op en dan weet ik hoeveel ik wil hebben bijv. 0,6 meestal.
dan doe ik er 1 extra voetpakking onder en dan is je poortentiming goed en dan je sques nog. pak je cilinder span hem in de draaibank en draai er wat vanaf. reken wel uit hoeveel druk je wilt hebben.


stel je heb alles getuned zoals je het wilt en je gaat ermee rijden.
zorg er dan voor dat je om de 4000/5000 kilometer er ff een nieuwe zuiger in doet anders slaat vast.
ik doe het om de 3500 kilometer want dat merk ik dan al dat die minder compressie heeft maarja ieder zijn eigen idee erover.

als je toch aan het draaien bent bijv. je cilinder afdraaien maak er dan een draai en dan een O ring in je cilinder dan heb je gelijk een O ring koppaking is veel mooier.

oohwja en ga alsjeblieft met een 20mm mikuni 2 bouts rijden orginele rijden of een 18mm keihin dat loopt als de brandweer met een twin air filterje of gewoon orgineel filter. dus geen keivanger. van 5 euro.
gr peter

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 25-11-2009 om 22:50 uur.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
TECstar 25-11-2009 23:24 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
en alsik jouw was zou ik er ff auxpoorten in maken dan krijg je ook wat meer kracht erbij.

meestal lukt dat erg goed bij zo'n honda cilindertje tot wel 1cm breed.



jah dan wordt hij niet bepaald duurzamer,
heb je zo een kapotte cil te pakken

 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
kenny77 25-11-2009 23:31 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


jah dan wordt hij niet bepaald duurzamer,
heb je zo een kapotte cil te pakken



Hoezo?

Peter bedoelt aan de inlaat kant.
 
TECstar 25-11-2009 23:38 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Hoezo?

Peter bedoelt aan de inlaat kant.

oh

maarja,
bij hm166 iig als je dat doet gaat je cil nog maar zown 6000km mee (van horen zeggen van mensen die dat hadden)
dus bij 167 lijkt het me ook niet slijtvast?
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
kenny77 25-11-2009 23:44 Print reply

Posts: 29286
Lijkt me sterk, aangezien je dan een kanaal van uit de inlaat naar het spoelkanaal maakt.
En niet door de cilinderwand.

Maarja ik ben ook geen expert
 
hggf 25-11-2009 23:47 Print reply

Posts: 1404
Even tussendoor hoor, maar waar wil je de aux poorten dan laten bij deze cilinder want onder de inlaatpoort zitten die 2 sleuven al dus daar is niet echt ruimte...
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
kenny77 25-11-2009 23:52 Print reply

Posts: 29286
auxpoorten bij de inlaat kant gaan niet door de wand heen.
Dan maak je een kanaal vanuit de inlaat rechtstreeks naar het spoelkanaal van de cilinder toe.



 
hggf 25-11-2009 23:57 Print reply

Posts: 1404
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
auxpoorten bij de inlaat kant gaan niet door de wand heen.
Dan maak je een kanaal vanuit de inlaat rechtstreeks naar het spoelkanaal van de cilinder toe.

afbeelding



Okee dan had ik het ff verkeerd begrepen.

Ik dacht dat dat "vierkantje" een aux poort was die hij bedoelde.


Deze foto komt trouwens uit de gallery van Niek zijn MTX-SH BTW.

Dit bericht is gewijzigd door hggf op 25-11-2009 om 23:58 uur.
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
kenny77 26-11-2009 0:10 Print reply

Posts: 29286
Aha vandaar.

naja hier kan je de aux poorten ook mooi zien zitten.
 
hggf 26-11-2009 0:12 Print reply

Posts: 1404
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Aha vandaar.

naja hier kan je de aux poorten ook mooi zien zitten.


Maar als de aux poorten dus de doorgang is van de inlaat in de spoelers, wat is dat vierkante gaatje dan?
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
st.nyksterdriver 26-11-2009 0:19 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
[...]


Maar als de aux poorten dus de doorgang is van de inlaat in de spoelers, wat is dat vierkante gaatje dan?

boost poort als ik het niet verkeerd heb
 
arno_honda_M 26-11-2009 20:46 Print reply
Posts: 319
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
[...]
ja zou ik ook doen maar 2mm omhoog kan ook makkelijk. dat merk je ook nog wat meer.
en alsik jouw was zou ik er ff auxpoorten in maken dan krijg je ook wat meer kracht erbij.
meestal lukt dat erg goed bij zo'n honda cilindertje tot wel 1cm breed.
en je inlaat kun je nog wel wat omlaag maken.
en maak de spoelkanaal schotjes maar lekker scherp dan snijd de benzine er lekker doorheen.
en polijst je hele uitlaatpoort maar eens tot een spiegel is ook erg mooi. maar als je het eens schoon moet maken heb je er veel voordeel aan.
zorg er ook goed voor dat je kop van de zuiger gelijk liggen met de onderkant van de spoelpoorten al je het monteerd.
als je zuiger erboven zit dan heb ik daar wel een oplossing voor.
ik meet dan gelijk me sques op en dan weet ik hoeveel ik wil hebben bijv. 0,6 meestal.
dan doe ik er 1 extra voetpakking onder en dan is je poortentiming goed en dan je sques nog. pak je cilinder span hem in de draaibank en draai er wat vanaf. reken wel uit hoeveel druk je wilt hebben.
stel je heb alles getuned zoals je het wilt en je gaat ermee rijden.
zorg er dan voor dat je om de 4000/5000 kilometer er ff een nieuwe zuiger in doet anders slaat vast.
ik doe het om de 3500 kilometer want dat merk ik dan al dat die minder compressie heeft maarja ieder zijn eigen idee erover.
als je toch aan het draaien bent bijv. je cilinder afdraaien maak er dan een draai en dan een O ring in je cilinder dan heb je gelijk een O ring koppaking is veel mooier.
oohwja en ga alsjeblieft met een 20mm mikuni 2 bouts rijden orginele rijden of een 18mm keihin dat loopt als de brandweer met een twin air filterje of gewoon orgineel filter. dus geen keivanger. van 5 euro.
gr peter
Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 25-11-2009 om 22:50 uur.


hallo, al bedankt voor de goede info maar heb nog enkele vraagjes;

-die auxpoorten; is er een pebaalde norm waaraan ik me moet houden? of is het gewoon het principe van boren (diameter?) en afdremelen?

-de inlaat omlaag doen; bedoel je hiermee de 2 langwerpige rechthoeken of het inlaatje net erboven? en hoe veel verlagen?

oja; ik heb al een ori honda 18mm carb gekocht samen met een 4kleps membraan

bedankt voor de tip voor als men spoelpoorten en zuiger niet overeen zouden komen maar hoe meet je je squesh nouweer?

grtz arno
 
TECstar 26-11-2009 20:53 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arno_honda_M
[...]


hallo, al bedankt voor de goede info maar heb nog enkele vraagjes;

-die auxpoorten; is er een pebaalde norm waaraan ik me moet houden? of is het gewoon het principe van boren (diameter?) en afdremelen?

-de inlaat omlaag doen; bedoel je hiermee de 2 langwerpige rechthoeken of het inlaatje net erboven? en hoe veel verlagen?

oja; ik heb al een ori honda 18mm carb gekocht samen met een 4kleps membraan

bedankt voor de tip voor als men spoelpoorten en zuiger niet overeen zouden komen maar hoe meet je je squesh nouweer?

grtz arno


3e link nemen


wat ik me samen met jou afvraag, hoe moet je berekenen hoe groot je de auxpoorten moet maken?

Dit bericht is gewijzigd door TECstar op 26-11-2009 om 20:54 uur.
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda

Dit topic is 5570 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved